Creatieve oplossingen gezocht

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Ik heb op dit moment 2 Mini's en een MINI in bezit. Omdat ik vooral het sleutelen erg leuk vind en het rijden eigenlijk bijzaak, zoek ik wat creatieve ideëen. Op dit moment is één van de Mini's onderwerp van een project. Op dit moment bezig alle slechte delen te vervangen en ook de motor een opfrisbeurt te geven. De sport is eigenlijk om zo veel mogelijk zelf te doen en zo min mogelijk nieuw te kopen. Omdat ik de standaard verbreders eigenlijk niet mooi vind zoek ik een creatieve oplossing die best wat tijd mag kosten. Ik overweeg aanhangwagen spatborden te gaan aanpassen, maar zoek eigenlijk een orgineel idee. Achterklep glad vind ik ook mooi(zelf maken dus, kopen is te simpel), maar kom eens met een goed idee voor de plaats van nummerplaat en verlichting. Als grill vind ik een snor wel mooi maar die wil ik dan zelf maken(en net even anders dan orgineel). Met andere woorden wie heeft er leuke, gekke alternatieve maar wel haalbare ideëen. Liefst met tekening of foto of goede beschrijving van je idee. Spuitwerk is ook nog zo'n onderwerp, kom eens met iets echt orgineels.
Andere uitdagingen zijn o.a:
- spiegels
- antenne
- stalen brede velgen

Wie durft? d:)b

default

RE: Creatieve oplossingen gezocht

ga eens aan de slag met polyesther, het opent deuren naar creativiteit.

been there, done that.

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Maar als je ideeën van anderen gebruikt is het toch niet meer origineel? :? ;)

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Het gaat mij niet echt om nieuwe ideëen(mag wel natuurlijk)maar meer om leuke andere oplossingen. Alles is eigenlijk wel te koop natuurlijk, maar waarom niet net even anders oplossen.

ga eens aan de slag met polyesther, het opent deuren naar creativiteit.

been there, done that.




In polyester ben ik me aan het verdiepen, heb er vroeger ook al eens mee gewerkt. Er zijn op dit moment wel meer mogelijkheden kom ik nu achter. Ik zie dat je zelf ook het een en ander heb gemaakt met polyester, en dus ervaring heb. Even een praktische vraag, is het zinvol om voor het beste resultaat om een polyester model vacuum te trekken tijdens het uitharden? En wat is het basis materiaal voor de mallen die je gemaakt heb?

Om een voorbeeld te geven, ik vind een gedeeltelijk gesloten achterspatbord wel mooi, maar ik mis een goed ontwerp. Foto's zijn voor het idee.

http://www.chrisleithchevy.com/assets/g ... %20002.jpg
default

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Onder vacuum is een goede manier, maar het kan ook goed met een negatieve mal. In mijn werk heb ik veel met giethars te maken die onder vacuum gegoten word met verstevigingen zoals koolstof matten, zo krijg je een behoorlijk regide product.

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Wat ik ook eens heb gezien is een positieve mal en dan gemaakt van oase(kestbakjes spul)
Daar werd tape overgeplakt en dan er overheen gelamineerd, Als je dan wat tinner er in gooi lost het zo op.
Dit was voor een inlaat dus moest de mal er weer uit.

Je kan ook gaan oefenen met staal en een hamer :P


Als je er ook een mooie mini van wil maken zou ik niet voor aanhangwagen spatborden gaan.

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Bedankt voor je idee van de oase, gebruik dat spul ook voor andere doeleinden en was nog niet op dit idee gekomen. Ik ga dit weekend eerst even wat proberen met wat oude spatborden van een Citroën 2CV. Zal wel even foto's maken van het mogelijke resultaat. Het kan er met de slijptol altijd eenvoudig weer vanaf mocht het resultaat tegen vallen.

Ik ben ook niet bang voor het gebruik van een hamer. 8)

RE: Creatieve oplossingen gezocht

misschien een idee voor het kenteken en verlichting

RE: Creatieve oplossingen gezocht

uit de oude doos:


FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Was met het kenteken en verlichting ook al iets dergelijks aan het proberen, alleen de midden uitlaat geeft dan problemen. Ook erg leuk de dubbele tank, bedankt voor de info. Misschien dat ik de bumper wat aanpas in 2 delen zodat de kenteken plaat iets hoger komt in het midden. De kenteken verlichting zou ik dan kunnen wegwerken aan beide zijden in de bumper stukken.
Welk type verbreders heb je zelf gemonteerd?

Ik ben nu bezig met karton een mal te maken om een gedeelte van de achterschermen van een 2CV te gebruiken voor een gedeeltelijk dicht achterspatbord. Ik zal foto's plaatsen als het ergens op gaat lijken.

Bedankt voor jullie info. 8)

RE: Creatieve oplossingen gezocht

En Theo,

Een grill zoals op de foto, lijkt toch ook veel op een snor, ga ik ook eens proberen.

8)

RE: Creatieve oplossingen gezocht

hiero nog een "van" van een maat van mij met 2cv spatborden achter.



de verbreders die we bij mij op zitten lijken op group5 verbreders
alleen zijn deze iets vlaker en lopen aan de voorkant iets verder door als group5
heb eigenlijk nog nooit de zelfde gevonden als mijn verbreders



gr manuel

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Moet zeggen het groen is ook een mooi heftig kleurtje.
De spatborden van de Van lijken mij eerder aangepaste voorspatborden van een 2CV, of heb ik het mis?
Ander vraagje, geeft plaatsing van de spiegels zo ver op het voorspatbord geen problemen bij de APK, ze moeten toch vanuit de auto verstelbaar en dus bereikbaar zijn dacht ik?

Bedankt voor de foto's, daar kan ik wel wat mee 8)

RE: Creatieve oplossingen gezocht

wat je zegt over die spiegels klopt maar voor een bepaald bouwjaar hoeven ze niet vanaf de bestuurders plaats verstelbaar te zijn. (ergens in de jaren 60 volgens mij)
Alleen is die Van van '78 dus daar mogen de spiegels niet zo gemonteerd worden

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Ik durf het niet zeker te zeggen maar volgens mij zijn het idd voor spatborden. en met die spiegels heeft i nooit geen last gehad trouwens.

Gr manuel

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Voor mijn volgende project kom ik waarschijnlijk wat motorruimte tekort. Bij het zien van de avatar van Theo kwam ik op het idee dat dit de oplossing zou kunnen zijn. Of pik ik nu je idee Theo? Vraag is eigenlijk of het RDW technisch mogelijk is om de voordeur naar achteren te plaatsen en dus ook de voorruit. Voordeel is dat ik dan het motor gewicht meer naar het midden breng. Ik ben al wat aan het meten geweest, en het is niet simpel. Het zou wel een stoere 2 zitter kunnen worden. Wie heeft er een mening of een goed idee? 8)

Even snel wat geplakt en geknipt voor het idee.

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Die zou ik wel in het echt willen zien. :)

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Wat wil je er dan ingooien? Een V6 ofzo??!!

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Nee zo extreem wil ik niet gaan, eerlijk gezegt kom ik maar centimeters te kort lijkt het. Het zou misschien zelfs wel kunnen passen, maar ik vind het wel een uitdaging. Het is ook nog maar één van de mogelijkheden die ik aan het onderzoeken ben. 9 van de 10 ideéén die ik heb zijn waarschijnlijk niet eens haalbaar, en misschien wel allemaal. Ik gooi graag af en toe een idee in de groep om reactie te krijgen voor mogelijk weer een nieuwe oplossing. En misschien bestaat dit model zelfs al. 8)

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Als je die voorwielen zo vooraan laat, krijg je denk ik een probleem met de versnellingsbak/diff etc van je donorblok. Maar als je die naar achteren plaatst (dus meer voor-overhang dan de mini) wordt het al snel lelijk denk ik.
Maar als het maar om een paar cm gaat kun je het misschien zo laten. Bij sommige VTEC ombouwen is de neus ook verlengd (maar niet de cabine verkort)

Over je "after" plaatje: voor het mooie nog een roofchop doen?

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Ton schreef:
En misschien bestaat dit model zelfs al. 8)




Niet helemaal hetzelfde, maar ook met een lange neus, de Beauford:

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Crispy schreef:
Bij sommige VTEC ombouwen is de neus ook verlengd (maar niet de cabine verkort)




Deze zijn volgens mij ook kant en klaar te koop in Engeland, wel in polyester zodat je er een flipfront van kan maken.

RE: Creatieve oplossingen gezocht

De wielbasis wil ik niet veranderen, en ik wil ook voorwiel aandrijving houden. Het idee is om het diff en een deel van de versnellingbak van de Mini te gebruiken, in combinatie met een 6 versnelling motorfietsblok. Het gaat dan bij de Mini versnellingbak om 1 versnelling vooruit en de achteruit. Ik wil eigenlijk af van de veelgebruikte ketting overbrenging tussen motorfietsblok en diff. Het is misschien wat ver gezocht en ik wil daarom eerst een proefopstelling bouwen voor ik er een hele auto aan opoffer.
Het idee van de VTEC verlenging is leuk maar naar mijn idee komt het gewicht te ver voor de voorwielen. Hoewel ik dat zelf niet getest heb hoor. Ik heb het extra gewicht liever achter de voorwielen. Gaat mij er meer om of cabine verkorten goedgekeurt zou kunnen worden. 8)
En zoals eerder gezegt, het is alleen nog maar een idee.

Voor ik het vergeet, bij de after foto is de deur niet helemaal in verhouding terug geplakt. Omdat een plaatje meer zegt dan tekst heb ik dat even in 10 minuten op powerpoint in elkaar geplakt. Zou natuurlijk leuk zijn als er iemand is die daar eens een echt plaatje in verhouding van zou kunnen maken.

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Of pik ik nu je idee Theo? Vraag is eigenlijk of het RDW technisch mogelijk is om de voordeur naar achteren te plaatsen en dus ook de voorruit.




volgens mij moet dat rdw-technisch mogelijk zijn .. het blijft een 'saloon' alleen kan het een 2 zitter worden ipv 4.
De uitvoering is niet makkelijk (afhankelijk van hoever je je schutbord en de balk boven je subframe wilt/kunt aanpassen) maar mijn project ligt ook nog op de tekentafel ... het idee mag je gerust hebben, mijn avatar is ook maar ergens op internet voorbij gekomen; alleen heb ik zo'n model nog niet gemaakt gezien .. misschien wel met goede reden >:) ..

Je hebt nog een andere technische uitdaging: de motor, ben benieuwd hoe je een motorfietsmotor zonder ketting op een (deel van een) bak/diff van de mini denkt te maken.
Met de nodige extra pk's is wat extra gewicht op/voor de voorwielen misschien niet zo erg, in ieder geval bij accelereren houd je de wielen meer op de grond. Of het dan nog goed stuurt is vraag 2 8)

ik zal eens in mijn archief duiken voor wat meer tekeningen (op basis van deze: http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... =15&pos=21 )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Wat je nu omschrijft is vanuit een technisch en wettelijk oogpunt een onlogisch verhaal.

Voor een voorwielaandrijver heb je wieldruk nodig (oa besneeuwde helling)en gewicht naar achter halen geeft alleen maar problemen qua grip. Bij accelereren gaat er ook al gewicht naar achteren.

En hoe en waar je een motorfietsblok plaatsen ten opzocht van een Minibak? Erop/onder/naast?

Als je een auto 1/3 (aandrijflijn, chassis en onderstel) veranderd hoeft ie alleen herkeurd te worden. Wordt die voor 2/3 veranderd dan moet ie een toelating als nieuwe auto doorlopen. Kan wel, maar is niet lollig.
Maar een Reliant Scimitar chassis met Mini body kan weer wel.

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Bedankt voor jullie reactie tot nu toe.
Ik zie de beide technische uitdagingen op dit moment nog los van elkaar, een combinatie zou een oplossing voor het motorruimte probleem kunnen zijn.

Ik ben het helemaal met jullie eens dat je voldoende wieldruk moet hebben bij voorwiel aandrijving. Maar dan nog heb ik het extra gewicht door de combinatie motorfietsblok, met een deel van de versnellingbak en diff van de Mini liever achter dan voor de voorwielen. Ik wil namelijk de goede stuureigenschappen van een Mini behouden. Als het nodig is kan ik later altijd nog extra gewicht toevoegen op de juiste plaats. Het idee is om eerst een motor proefopstelling te bouwen, en die apart te testen.

Het aanpassen van een body door de deur en de voorruit te verplaatsen is dus een verhaal apart. Ik zoek eerst op het gemak een donor body om wat te testen en te meten. Idee is om de aanpassing in verschillende fases uit te proberen zodat ik niet vastloop in een eindeloos project. Ik wil eigenlijk ook niets aan het schutbord en de ophanging veranderen voor ik zeker weet dat het niet anders kan. Om te beginnen een 2e schutbord in de auto plaatsen ongeveer 30cm achter de huidige. De problemen beginnen dan eigenlijk al direct met onder andere de koker die nu onder de stoelen door loopt. Ruimte bij de voeten is direct al beperkt daardoor, als ik de zitpositie verander zou het wel weer kunnen. Nog verder naar achteren kan ook nog, maar dan moet ik ook de deuren aanpassen aan de achterwielkasten. Heb ik ook al een plaatje van gemaakt, maar dat vind ik echt niet mooi. Het moet er wel herkenbaar Mini uit blijven zien vind ik. Stuurkolom verlengen is een ander probleem. Daklijn sluit ook niet mooi aan, dus dat is dan weer het volgende, enz,enz. Zoals gezegt het is niet simpel. 8)

Het is dus voorlopig ook nog maar een wild idee.

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Ik hou zelf erg van de auto's die Chip Foose maakt. Het lijken (concept)auto's die wel door de fabrikant zijn gemaakt, maar helaas niet in productie zijn gegaan.
Als je zoiets kan maken met een Mini zou dat echt fantastisch zijn.

Om dan toch maar iets creatiefs te noemen om zo mijn steentje bij te dragen; pak een Mini, draai de body om op het chassis en maak een pick-up achtige auto.
Even voor de beeldvorming, oogjes toeknijpen en veel fantasie gebruiken:

RE: Creatieve oplossingen gezocht

De stuureigenschappen van een Mini komen juist doordat er 60% van het gewicht op de voorwielen zit.
Een motorfietsblok is al lichter dan een gietijzeren A-series.

Ik heb niet het idee dat een Promotive R1 conversion met FWD nu zo beroerd rijdt omdat er te veel gewicht voor zit.
De bakhuis van een Mini is aluminium weegt niet zo gek veel.

De bodymod 'an sich' vindt ik niet zo onmogelijk. De dwarsbalk kan je natuurlijk ook naar achteren halen.

Ik zou dan ook een topchop overwegen, want op deze manier je kan veel gestrekter zitten.

Of je gaat net als bij een shorty op de achterbank zitten. Die dwars balk kan misschien zelfs weghalen als je in de dorpels een verstevigings U inlast.

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Een meer gestrekte zit spreekt mij wel aan. Maar praktisch probleem bij een topchop en/of de meer gestrekte zit, blijft het beperkte zicht bij een stoplicht. Dat is met mijn iets meer dan gemiddelde lengte nu vaak al een probleem bij zowel mijn Mini als de MINI. Tuurlijk een open dak kan dat probleem deels weer oplossen.
Een oplossing voor de dwars balk moet indedaad niet al te ingewikkeld zijn. Grootste probleem bij een topchop vind ik eigenlijk de prijzige aanpassing van de ramen. Ook daar heb ik wel een betaalbare oplossing voor bedacht, maar ik weet niet of ik dat nou zo mooi vind. Dit weekend eerst maar eens wat plakken, knippen en meten als ik tijd over heb.
Ik wil er op z'n vroegst begin volgend jaar aan beginnen. 8)

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Als hij volgens de avatar van Theo gaat worden, is dan een v8+ met achterwiel aandrijving dan niet beter? Je bent dan zelf grotendeels het gewicht dat de achterwielen moet gaan voorzien van grip (misschien nog met wat kg's lood in de resterende kofferbak ruimte).

default

RE: Creatieve oplossingen gezocht

kijk eens tussen deze filmpjes van deze man, die maakt alleen maar van dit soort Mini's ([size=85:x9izpp06]Mini wil ik het niet noemen[/size:x9izpp06] :x )
http://www.youtube.com/user/MadGeordie

RE: Creatieve oplossingen gezocht

tekeningetje:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/test/mini-e-type-sm.jpg

de 'top-view' geeft ook aan dat je best veel werk krijgt om de motorkap en spatborden van een mooie lijn te voorzien, ook is het dak achter smaller dan voor, dus om dat goed te laten aansluiten .... en dan heb ik het alleen nog over de buitenkant van de koets (mk 3 deuren wordt ook een probleem als je de draairamen wilt behouden)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Creatieve oplossingen gezocht

De raampjes hoeven natuurlijk niet helemaal naar beneden. 8)

Hoewel het veel zou schelen als de portier 15-20cm meer naar voren zou staan.

Wat misschien ook geinig is om de hele body 5 graden naar achteren te laten hellen. (Dus A, B en C-stijl hellend naar achteren). In het boek van Jeroen Booij staat een Mini special met zoiets vergelijkbaars.
Dan krijg je een aflopend dakje wat ook lekker sportief staat.

RE: Creatieve oplossingen gezocht

misschien ook wel een leuk idee om een mini mini pick-up te bouwen.
die ken ik zo snel niet vinden.
en dan natuurlijk het dakje choppen.
chip foose heeft toch al eens een mini onder handen genomen of was dat bij west coast customs?

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Dit plan gaat voorlopig even in de ijskast, er zijn nog te veel ????? tekens. Zoek intussen wel een goedkope body om één en ander eens te testen.
Wel wil ik even een ander onderwerp in de groep gooien. Ik kan er geen topic over vinden maar kan mij niet voorstellen dat het nog nooit besproken is. Heeft er iemand ervaring of een idee om zelf een stuur te maken? Tuurlijk kan ik een sportstuur kopen, maar ik zou graag een eigen ontwerp inbouwen. Zijn er eisen zoals afmetingen waaraan een stuur moet voldoen? Wie helpt mij verder? 8)

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Volgens mij zijn er weinig eisen voor een stuur, denkend aan gelaste kettingen of messerschmit sturen bijvoorbeeld.

Zolang het "deugdelijk" is en ervoor zorgt dat de wielen draaien ...

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Creatieve oplossingen gezocht

eisen lijkt mij niet

kijkend dat je ook 10" stuurtjes hebt vergeleken met de orginele
denk dat je gewoon genoeg grip moet hebben

ps: een open stuur zoals deze:


is apk afkeur (zat in een opel corsa afgekeurd afgelopen november)

de reden hiervoor was dat je kunt mispakken als je in een bocht zit bv (uitwijken)
gr manuel

RE: Creatieve oplossingen gezocht

De Tiki Mini had ook een eigen stuur ;)

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Vast bedankt voor jullie snelle reactie. Zijn er ook ergens voorbeelden of ontwerpen te vinden?
Ik ga vandaag als ik er aan toe kom eens wat proberen en zal de vorderingen plaatsen. Elk idee is welkom wat mij betreft. 8)

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Spherix schreef:
De Tiki Mini had ook een eigen stuur ;)




Zie hier

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Bedankt, maar die had ik al gevonden. Wel een mooi ding trouwens.
Ben net begonnen met plexiglas voor een doorzichtig stuur om eens wat te proberen. Probleem is de stuurnaaf, en ook het netjes onzichtbaar verlijmen zonder luchtbellen.
Ook met hout al een idee, maar dat geeft nog wat beperkingen in het ontwerp, en is waarschijnlijk al eens gemaakt.
Heeft iemand idee of er veel verschillen zijn in de diepte van de verschillende Mini sturen? Ik bedoel dus de afstand tussen bovenzijde stuurkolom en stuurwiel.

Iemand in de buurt toevallig nog één of meerdere oude sturen of stuurnaaf over? 8)

RE: Creatieve oplossingen gezocht

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Ziet er inderdaad erg mooi uit dat houten stuur, echt een stukje vakwerk.
Gisteren zelf niet echt veel verder gekomen, iets te weinig tijd. Vandaag een vriend gesproken die werkzaam is in de kunstof industrie. Ik moet voor hem maar eens een mal gaan maken, dan heeft hij wel een leuk idee met kunstof. Dat idee ga ik eens uitwerken als ik iets meer tijd heb, en het verder echt niet lukt. Voordeel van een mal is natuurlijk wel dat ik er meerdere kan maken in diverse kleuren en kleur combinaties. Ik zal samen met hem eens een kostprijs berekening maken, misschien zijn er wel meer Mini rijders die een stuur in een eigen kleur of stijl willen.
Losse stuurnaven zijn wel duurder dan ik tevoren had verwacht, zal komende week eens wat meer prijsinfo opvragen bij leveranciers. En anders misschien toch maar oude sturen slopen om de naaf te kunnen hergebruiken. 8)

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Bedacht me dat dit idee misschien ook wel in dit draadje past.

RE: Creatieve oplossingen gezocht

voor de gevorderden:
http://www.wirthwein-motoren.de/index.p ... show&id=63

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Ik vind zulke verhalen en ontwerpen echt geweldig, dat is bij mij al vroeg begonnen met motoren als de Van Veen OCR 1000
Maar deze 50cc 6 cilinder Honda is ook geweldig.
http://www.vf750fd.com/Joep_Kortekaas/1964.html
Maar ook de oude 50cc racers met meer dan 12 versnellingen e.d.


En echt jammer dat deze niet meer nieuw te koop is, het blijft echt een geweldig ontwerp. Ik heb er een paar keer mee gereden en nog steeds spijt dat ik er geen gekocht heb. 8)

RE: Creatieve oplossingen gezocht

8) je leeftijd spreekt :P

meer huisvlijt (v12 van 2 CBX 6pitters):
http://thekneeslider.com/archives/2009/ ... eorgeades/

als aandrijving in mijn tekentafelproject (avatar) zat ik te denken aan 2 gekoppelde A-series ... voorlopig geen tijd/middelen/plaats ... helaas

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Die 50cc Honda 6 cilinder reed volgens mij al rond toen ik misschien net kon lopen. 8)

Het is jammer dat je niet om de hoek woont, tijd kan ik je niet aan helpen, middelen in de vorm van geld ook niet, ruimte en ideeen heb ik voldoende.
Ik heb nog een heel aantal 1000 blokjes staan, wil je er best een paar doneren voor het goede doel, of om vast eens wat uit te proberen.
Kom maar met een goed doordacht ontwerp. 8)

RE: Creatieve oplossingen gezocht

Voor de oude lu**en onder ons ;)
[youtube:249eagwq]qaO7nCsZlS8[/youtube:249eagwq]