Je moet er even handigheid in krijgen, maar bij het terugschakelen als het toerental nog vrij hoog is, kan je zeer soepeltjes en vooral snel schakelen. Als oefening kun je (als het verkeer rustig is) van 3 naar 4 heen en weer schakelen op een 50 of 60 km weg. Met vrij lage toeren is het makkelijker aangezien het dan eigenlijk beetje overbodig is.
Gewoon langzaam beginnen tot het went. Voor opschakelen is het eigenlijk overbodig, aangezien de ingaande as van de bak dan nog genoeg vaart heeft. (voor het volledige verhaal ff links checken)
Alleen ik heb al gezien dat ik een probleem heb met 'heel and toe', omdat het rempedaal veel hoger staat van het gaspedaal... Is dit te verhelpen?
opschakelen kan in iedere auto zonder de koppeling te gebruiken, zelfs zonder schade aan de bak te brengen.
ik kan het niemand aanraden er een sport van te maken, maar hoe krijg je anders een auto met een kapotte koppeling bij de garage?? zelfs terugschakelen lukt...
je rempedaal kan je niet omlaag brengen dit door het mechanische gedoe wat erachter zit en de slag die gemaakt moet worden in je hoofdremcilinder. dus enige optie is je gaspedaal hoger zetten, maar da past niet met je kachel... dus kachel eruit
Original “Paddy Hopkirk” Throttle Pedal Extension
Facilitates “heel & toe” driving on all pre-1976 Minis (fits all Morris Minor and 1100/1300 cars also).
Paddy Hopkirk gaspedaaltje
André
[size=75:101befwi][Link verandert naar afbeelding met tekst - Demelza][/size:101befwi]
Er staat dat die alleen past op een pre-1976 Mini, mijne is van 1991... Wat is er anders aan het oudere type pedalen?
Kleiner, een echt mini pedaaltje.
André
Met die hopkirk pedaal loop je het risico dat je je gaspedaal niet meer compleet kan indrukken, zo groot is ie. Ik zou het niet doen.
Kan iemand mij uitleggen hoe de schakel techniek 'double clutch' werkt? Het gaat mij vooral om het terug schakelen.

Is dat:
van de 3 naar vrij schakelen - koppeling op laten komen - motortoerental verhogen - koppeling in - schakelen naar de 2 ??
Als ik dit in combinatie met het aanremmen wil doen, zou ik dan de rem- en gaspedaal tegelijkertijd moeten gebruiken?
Dat wordt een beetje lastig met 1 voet voor de rem en gas
http://en.wikipedia.org/wiki/Double_declutch

http://www.motorpoint.com.au/double-clutch.asp
http://video.google.com/videoplay?docid ... 5741675515
beetje lastig met 1 voet voor de rem en gas
zie ook:
http://homepage.mac.com/gkawano/heel%20and%20toe.mov
(via: http://www.8200rpm.com/forum/read.php?f=3&i=2177&t=2177 )
HTH,
Theo van den Bogaard
of gewoon zoeken op het forum:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 749#324749
ja
Je moet er even handigheid in krijgen, maar bij het terugschakelen als het toerental nog vrij hoog is, kan je zeer soepeltjes en vooral snel schakelen. Als oefening kun je (als het verkeer rustig is) van 3 naar 4 heen en weer schakelen op een 50 of 60 km weg. Met vrij lage toeren is het makkelijker aangezien het dan eigenlijk beetje overbodig is.
Gewoon langzaam beginnen tot het went. Voor opschakelen is het eigenlijk overbodig, aangezien de ingaande as van de bak dan nog genoeg vaart heeft. (voor het volledige verhaal ff links checken)
Alleen ik heb al gezien dat ik een probleem heb met 'heel and toe', omdat het rempedaal veel hoger staat van het gaspedaal... Is dit te verhelpen?
opschakelen kan in iedere auto zonder de koppeling te gebruiken, zelfs zonder schade aan de bak te brengen.

ik kan het niemand aanraden er een sport van te maken, maar hoe krijg je anders een auto met een kapotte koppeling bij de garage?? zelfs terugschakelen lukt...
je rempedaal kan je niet omlaag brengen dit door het mechanische gedoe wat erachter zit en de slag die gemaakt moet worden in je hoofdremcilinder. dus enige optie is je gaspedaal hoger zetten, maar da past niet met je kachel... dus kachel eruit
Original “Paddy Hopkirk” Throttle Pedal Extension

Facilitates “heel & toe” driving on all pre-1976 Minis (fits all Morris Minor and 1100/1300 cars also).
Paddy Hopkirk gaspedaaltje
André
[size=75:101befwi][Link verandert naar afbeelding met tekst - Demelza][/size:101befwi]
Er staat dat die alleen past op een pre-1976 Mini, mijne is van 1991... Wat is er anders aan het oudere type pedalen?
Kleiner, een echt mini pedaaltje.
André
Met die hopkirk pedaal loop je het risico dat je je gaspedaal niet meer compleet kan indrukken, zo groot is ie. Ik zou het niet doen.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.