Geschorst naar APK, hoe zit dan met verzekering?

RE: Geschorst naar APK, hoe zit dan met verzekering?

Mijn mini is nog lang niet af, maar zodra ik het achter subframe heb vervangen zijn alle APK punten waar de vorige eigenaar in 2013 tegenaal liep verholpen.
Ik ga er wel een beetje van uit dat na 2 jaar buiten staan er wel weer wat dingen bij gekomen zijn, maar ik wou toch wel weten wat dan precies. Ben dus van plan om als het frame vervangen is meteen even langs een keuringsstation te gaan.

De mini is op dit moment geschorst en blijft dat voorlopig nog wel even. Volgens de site van RDW en de belastings dienst is het geen probleem om met een geschorste auto een APK te gaan halen, mitst ik kan aantonen dat ik een afspraak heb bij een erkens bedrijf enz, maar hij moet wel verzekerd zijn.
Aangezien ik de auto nog een tijd niet ga gebruiken wil ik niet meteen een hele verzekering voor een jaar afsluiten, dus vroeg me af of er hier voor nog alternatieven zijn. Heb wel dingen gelezen over eendaags verzekeringen, maar dan krijg je ook meteen gedoe met een eendaags kenteken enz.
Heeft iemand ervaring hiermee? Of nog andere suggesties om goedkoop maar toch veilig naar het keuringsstation te komen?

RE: Geschorst naar APK, hoe zit dan met verzekering?

Heb hier geen ervaring mee. Maar ik ben bang dat jouw situatie wel duidelijk is.
Inbegrip dat de auto - toen die op jouw naam kwam - meteen ook geschorst is.
Je hebt dus nog geen WA verzekering voor dit kenteken op jouw naam gehad.
Dan is er ook niet sprake van een lopende verzekering die - gedurende de schorsing - is opgeschort.
Je zou dan inderdaad in de situatie komen die je beschrijft; nu een WA verzekering afsluiten - terwijl de schorsing doorloopt - en de verzekeraar melden dat je binnenkort wel gebruik van de weg maakt om een APK keuring te kunnen laten doen. Wanneer je dit zou doen, is het maar de vraag of die verzekeraar dan ook je premie-betaling wil opschorten tot je de schorsing opheft. Je zult meteen een jaar premie mogen betalen en het is dan nog maar de vraag of je voor de rest van de schorsingsperiode dan premiestilstand krijgt, zodat de loopduur van die verzekering feitelijk pas ingaat na afloop van de schorsing.
In jouw situatie zou ik een APK station kiezen waar ze een auto ambulance ter beschikking kunnen stellen. Of anderszins de auto er op een aanhanger brengen.
Wanneer je de auto erheen sleept kan je problemen krijgen met - niet verzekerd zijn - als de sleepkabel loshaakt of breekt en de auto dan juist ergens tegenaan rijdt of anderszins bij derden schade berokkent.

RE: Geschorst naar APK, hoe zit dan met verzekering?

En waarom zou je hem nu laten keuren als je er toch binnenkort geen gebruik van gaat maken? Kun je net zo goed de Mini afmaken tot dat ie klaar is en dan laten keuren en gelijk verzekeren en je kan gaan rijden. En op internet kun je informatie vinden over de dingen waar ze bij de apk naar kijken en veel kun je ook zelf nakijken (en een beetje handige sleutelaar kan het ook nog eens zelf oplossen :P )

RE: Geschorst naar APK, hoe zit dan met verzekering?

wim fournier schreef:
...Je hebt dus nog geen WA verzekering voor dit kenteken op jouw naam gehad.
Dan is er ook niet sprake van een lopende verzekering die - gedurende de schorsing - is opgeschort.



Hier was ik al bang voor inderdaat...
Kevin-B":1uj01piy]En waarom zou je hem nu laten keuren als je er toch binnenkort geen gebruik van gaat maken? Kun je net zo goed de Mini afmaken tot dat ie klaar is en dan laten keuren en gelijk verzekeren en je kan gaan rijden.[/quote:1uj01piy]
Omdat ik zelf geen keurmester ben, en liever niet voor verasingen kom te staan als ik denk mijn mini net af te hebben en er dan toch nog maanden aan moet sleutelen omdat ik iets over het hooft heb gezien. Maar mischien stel ik me gewoon aan en moet ik me niet zo druk maken. :P Er is vast een hoop te vinden op internet over waar ik op moet letten enzo.

RE: Geschorst naar APK, hoe zit dan met verzekering?

Vaak zijn de problemen die ze bij de apk ontdekken niet zo groot, kun je vaak zo oplossen. En geloof me, grote problemen merk je vaak meteen. Gewoon goed controleren op roest en kijken of alles werkt zoals beschreven in de handboeken.

RE: Geschorst naar APK, hoe zit dan met verzekering?

Toch kan ik me de onzekerheid van Ties indenken. Een beslissende uitspraak van een keurmeester over een drempel, subframe A-stijl, of wat dan ook geeft richting aan je denken over hoe je de restauratie oppakt. Ik blijf hem dus gelijk geven om eerst maar eens de auto bij een keurmeester op de brug te zetten.
Versier een aanhanger en breng hem erheen.
Slepen; daar had ik recentelijk nog een nare ervaring mee. Ik liet mijn schoonzoon mij in de Mini van een parkeerplaats af slepen en bij het de weg opdraaien komt er een hardfietser aan. Met krabbende banden kwam hij vlak voor het sleeptouw tussen de twee auto's tot stilstand. Hij keek me aan en zei; 'hadden wij even geluk'. Als hij het sleeptouw niet gezien had en zijn voorrang genomen, waren er toch wel wat velletjes losgeraakt. Mijn devies; neem geen risico.

RE: Geschorst naar APK, hoe zit dan met verzekering?

Ik ben er van overtuigd dat dit hetzelfde werkt als wanneer je een auto gaat invoeren (wat wij hebben gedaan) zonder keuring of wat dan ook.

Voor de invoerkeuring moesten we een 1dags kenteken aanvragen, hiermee naar de verzekeraar gebeld (waar mijn andere auto's ook verzekerd zijn) en gezegd dat ik de dag van de keuring verzekerd moest zijn. Geen enkel probleem, kostte een paar euro als ik me niet vergis. Dus, gewoon even je verzekeraar bellen.

Ik neem aan dat hier hetzelfde toegepast kan worden. Zoals gezegd, die in te voeren auto had geen keuring of wat dan ook (sterker nog, 20 jaar stil gestaan en alleen remmen, olie en benzine vervangen).