Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 23-06-2014 08:23
Als je voor de mini staat, motorkap open:
zie je je radiator aan de rechterkant tegen de wielkast = Spi
zie je je radiator aan de voorkant tegen de grille = Mpi
(er van uitgaande dat je weet hoe de radiator er uitziet )
Waarde hoef je jouw eigen geen zorgen om te maken.
Met de slechte kwaliteit plaatwerk die men in UK heeft gebruikt voor beide typen, zijn beiden geen rochel waard. Sorry....
Ik zou er gewoon lekker mee rijden en plezier hebben.
SPi's zijn berucht om slechte stekkerverbindingen en lekke vacuumslangetjes. Plaatwerk is van veel mini's slecht, er zijn hele goede en hele (HEEEEEELE) slechte, dat maakt niet veel uit voor een SPi, MPi of carburateur Mini.
Stekkerverbindingen van een MPi zijn een stuk beter en een MPi heeft geen vacuumslangetjes, wat de MPi m.i. betrouwbaarder maakt dan de SPi. Maar een MPi heeft weer meer sensoren en electronica welke stuk kan gaan, dus tsja..
Feit is: een Mini heeft nu eenmaal meer (preventief) onderhoud nodig dan een willekeurige moderne auto. Maar dat is een onderdeel van de hobby.
RE: Heb ik een mpi of spi?
Ingediend door zadeltje op zo, 22-06-2014 22:54
Allen,
Kan iemand uit mijn kenteken opmaken of ik een mpi of spi heb, wil dit graag weten en heb er helaas zelf geen verstand.
NV-HJ-60 invoeren op kenteken check. Helaas heb ik op dit moment geen foto's.
Of iemand tips? Zodat ik het zelf kan checken bij de mini?
RE: Heb ik een mpi of spi?
Ingediend door Minimaatje op zo, 22-06-2014 23:07
Het kenteken is niet bekend bij de RDW
Een vreemde zaak
RE: Heb ik een mpi of spi?
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 23-06-2014 08:23
Als je voor de mini staat, motorkap open:
zie je je radiator aan de rechterkant tegen de wielkast = Spi
zie je je radiator aan de voorkant tegen de grille = Mpi
(er van uitgaande dat je weet hoe de radiator er uitziet )
groetjes,
Theo van den Bogaard
RE: Heb ik een mpi of spi?
Ingediend door ayla op ma, 23-06-2014 10:28
Een radiator zit meestal altijd onder een raam. Samen met een thermostaat/regelaar aan de muur in de woonkamer.
Of bedoel je een radiateur, Theo?
Groet ron
RE: Heb ik een mpi of spi?
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 23-06-2014 13:09
ik heb thuis een kachel
in het nederlands inderdaad radiateur ..
Mpi:
http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... =17&pos=11
Spi:
http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... m=17&pos=8
HTH,
Theo van den Bogaard
RE: Heb ik een mpi of spi?
Ingediend door zadeltje op wo, 25-06-2014 00:02
Sorry het moet NV-HJ-70 zijn.
ik zal morgen even kijken.
RE: Heb ik een mpi of spi?
Ingediend door (b)engeltje op wo, 25-06-2014 08:29
Spi. Er staat bij de RDW namelijk dat je iets mag trekken (aanhanger). Een MPI mag dit niet.
RE: Heb ik een mpi of spi?
Ingediend door Mini Classic op wo, 25-06-2014 12:25
De eerste toelating van je Mini is 04-04-1996 is dus een SPI.
De MPI is gekomen in 1997.
RE: Heb ik een mpi of spi?
Ingediend door zadeltje op wo, 25-06-2014 23:11
Top dankjullie wel!
Wat zijn de voor en nadelen van een spi tegenover de mpi? Onderhoud/waarde auto/zuinigheid/ snelheid
En nog aandachtspunten waar ik op moet letten bij een spi?
Groeten.
RE: Heb ik een mpi of spi?
Ingediend door (b)engeltje op do, 26-06-2014 08:53
Een Spi hoef niet onder te doen voor een Mpi. Er zijn vele verschillen. Op het forum is er ergens een topic over de verschillen tussen beide.
RE: Heb ik een mpi of spi?
Ingediend door ayla op do, 26-06-2014 15:16
Waarde hoef je jouw eigen geen zorgen om te maken.
Met de slechte kwaliteit plaatwerk die men in UK heeft gebruikt voor beide typen, zijn beiden geen rochel waard. Sorry....
Ik zou er gewoon lekker mee rijden en plezier hebben.
Groet ron
RE: Heb ik een mpi of spi?
Ingediend door zadeltje op za, 05-07-2014 16:52
Rondjes rijden en genieten was ik ook zeker van plan, wil alleen meer weten over de auto vandaar dat ik dat wil weten.
Gr
RE: Heb ik een mpi of spi?
Ingediend door Bartje op zo, 27-07-2014 01:47
SPi's zijn berucht om slechte stekkerverbindingen en lekke vacuumslangetjes. Plaatwerk is van veel mini's slecht, er zijn hele goede en hele (HEEEEEELE) slechte, dat maakt niet veel uit voor een SPi, MPi of carburateur Mini.
Stekkerverbindingen van een MPi zijn een stuk beter en een MPi heeft geen vacuumslangetjes, wat de MPi m.i. betrouwbaarder maakt dan de SPi. Maar een MPi heeft weer meer sensoren en electronica welke stuk kan gaan, dus tsja..
Feit is: een Mini heeft nu eenmaal meer (preventief) onderhoud nodig dan een willekeurige moderne auto. Maar dat is een onderdeel van de hobby.