Ook al warmt de aarde zich langzaam op, de winter zit er toch weer aan te komen. En in ons koude kikkerlandje betekend dat toch vaak nattigheid, vorst en gepekelde wegen.
Een aantal dingen waar ik zelf aan zat de denken:
- bodem goed schoonmaken en laten hotwaxen in de wasstraat. Dit heeft een groot nadeel: mijn Mini is een keer in een wasstraat geweest en sinds dien nooit meer!
- Niet rijden als er is gestrooit.
- Kleine beurt laten geven door garage.
- 's nachts afdekken met een autohoes.
Wat doen jullie allemaal met je Mini om deze heelhuids door de winter heen te krijgen?
Ingediend door ricardomini op wo, 03-12-2003 20:33
ha die ken,
de laatste twee jaar dat ik met mijn mini heb gerede reed ik ook s'winters ook als er gestrooid is alleen moet je dan regelmatig de auto een keer afspoelen en wassen zodat zout eraf komt. Verder kleine beurt en grote deed ik zelf aan mijn mini tevens ook aan mijn huidige vw.
Verder belanrijk stallen onderdak of idd onder een zeiltje.
Ingediend door Minikoektrommel op wo, 03-12-2003 21:48
mijn methode om de mini's door de winter te krijgen:
(1) ga zelf op vakantie naar een oord waar je zeker de mini niet mee naar toe zal nemen, bijv. zuid amerika dat ga ik dus binnenkort doen
(2) heb de mazzel dat je over een garage beschikt.
(3) mini dik in de was zetten en daarna regelmatig van buiten reinigen. ook al is de weg droog, zout-stofwolken kunnen ook slecht zijn.
(4) zoveel mogelijk met het openbaar vervoer doen. vaak is de bus warmer dan de mini en heb je geen last van niet starten 's ochtends
(5) accu controleren / vervangen. kou is funest voor oude accu's.
(6) lid zijn van de ANWB als je niet handig bent en niet vast wil vriezen op de vluchtstrook
Tja, winterstalling.... Dat valt niet mee, als 'ie niet aan je huis vast zit. Garageboxen zijn bij ons in de buurt allemaal bezet.
Tenzij er iemand op het forum is, die in de Hoekse Waard een mooie stalling weet!!!???? (Lees; Open sollicitatie
Maar goed, voorlopig blijf ik gewoon flink rond crossen, dan blijft 'ie misschien lekker warm. Ga uhm dit weekend (of volgend) een waslaag geven en dan maar proberen goed bij te houden.
Waarschijnlijk wordt de mini binnenkort gestraald en gespoten, dus moet ik niet zorgen, dat het plaatwerk helemaal naar z'n grootje gaat natuurlijk... Maar ja, we slepen ons er wel doorheen!!!
Eigenlijk zou je de smeerolie op temperatuur moeten kunnen houden door een soort verwarmingselement in je carter.Dan ben je volgens mij van een hoop elende af. Mini start beter, heeft minder slijtage omdat de motor zo goed als meteen volledige smering heeft.En de motor is natuurlijk sneller op temperatuur.
Iemand hier ervaring mee?? Volgens mij wordt het in de Scandinavische landen wel toegepast op Volvo's.
ken23 schreef: Weer een fijn plan: 's ochtens al ik ga ontbijten leg ik even een straalkacheltje in mijn Mini. Deze is dan na een kwartiertje lekker warm
zorg dat je mini niet in de fik vliegt. verleden jaar kwam er bij ons en auto binnen die was uitgebrand omdat die meneer het zelfde idee had. zorg dat de warme lucht goed kan wegblazen en dat je kachel makkelijk "verse"lucht krijgt. ander word het plaatselijk errug warm en vavoem....
Snul schreef: Eigenlijk zou je de smeerolie op temperatuur moeten kunnen houden door een soort verwarmingselement in je carter.Dan ben je volgens mij van een hoop elende af. Mini start beter, heeft minder slijtage omdat de motor zo goed als meteen volledige smering heeft.En de motor is natuurlijk sneller op temperatuur.
het zou voor mij ondergeschikt zijn...
ik maak me meer zorgen over roest. tja als ik nu een v8-blok had dan gaan dingen als smeren meetellen om slijtage bij koude motor te voorkomen, bij een 1000cc maakt dit niet zo uit.
Ikzelf heb een schakelaartje tussen mijn bobine gezet zodat de motor eerst draait met de startmotor maar geen vonkje geeft, als ik dan de schakelaar omzet geeft hij wel een vonkje en slaat de motor meteen aan. dit alles omdat mijn carbjes moeite hebben om meteen mengsel te geven...
Er zijn kant-en-klare oplossingen om je Mini en de motorolie enigszins op temperatuur te houden in de vorm van een standkachel.
Met een afstandsbediening of een timer programmeren op +/- een half uurtje voordat je in denk te gaan stappen en voila.. motor en interieur op temperatuur, ruiten ontdooit.. en geen (?) startproblemen..
Kost alleen wel een paar stuivers, en je moet dat apparaat ergens onder je motorkap kwijt.. zeker bij een MPi gaat dat hoogstwaarschijnlijk NIET passen..
SirYun schreef: rijden!dan blijft hij droog en happy. en ik ga het lot tarten : de Alpen in
Gaaf !
Maar idd, rijden houdt een Mini goed. Ik heb vandaag zelf maar eens de Van die ik heb staan tot leven gewekt (met de starthulp, accu was leeg) en als woon-werk-vervoer gebruikt (30 km enkele reis, lang genoeg). In het begin is het even wennen (beslagen ramen etc.), maar zodra de kachel een beetje warm is, geen problemen meer.
Wel wennen zijn de (bevroren en ontdooiende) druppels aan de binnenkant van het dak boven de laadruimte, waar geen hemelbekleding zit
Zal vast verbeteren als 'ie elke dag gebruikt zou worden of een droog en geventileerd stallingsplekje krijgt.
Wij houden in de winter de Mini redelijk in orde door hem in een autopyjama (jaja het heet echt zo; heb het niet zelf verzonnen ) te stoppen. Gewoon er voor zorgen dat hij goed gepoetst is en je hebt nooit meer last van vastgevroren ramen. Die hoezen zijn voor een prikkie te krijgen bij de lokale Halfords. De kleinste past prima.
Helaas nog wel steeds last van vastgevroren sloten ;-)
Het afdekken van een auto die buiten staat heeft (is mijn ervaring) op den duur het vervelende gevolg dat de lak er slechter van wordt door condensvorming (onvoldoende ventilatie), schuren van de hoes op de lak, etc.
Of zijn er mensen met andere ervaringen, betere hoezen, etc. ?
Bij het afdekken altijd zorgen dat de auto droog is scheelt een heel end in het condensvormen. Als je een end gereden hebt is de auto meestal wel helemaal droog (als het tenminste niet regent). Daarna gewoon ff aafdrogen.
De meeste nieuwe hoezen zijn van binnen naar buiten overigens vochtdoorlatend en hebben niet echt last van condensvorming. De mijne heeft ook nog een soort kapjes die openstaan (lijkt een beetje op een dakkapel) waardoor overtollig vocht wordt doorgelaten.
Als ik de hoes er af haal na een grote regenbui dan is de auto helemaal droog. Er is geen condens.
Snul schreef: Eigenlijk zou je de smeerolie op temperatuur moeten kunnen houden door een soort verwarmingselement in je carter.
Aftappen en even in de magnetron voor het starten? Bzzz-ting-gloekgloekgloekgloe,krrr,bwoap!!!
In Canada hadden ze blockheaters die plugde je gewoon in het stopcontact. Op veel parkeerplaatsen staan dan ook stopcontacten, ze gebruiken daar gelukkig maar 110 volt dus is de kans op rechtopstaand haar wat minder.
We hebben in november een nieuw huis gekocht en 1 van de dingen die erbij moesten zitten was een garage, dus mijn mini gaat de stalling in en een grote kans dat ie niet zoveel buiten komt. Ik gooi de tank helemaal vol en de druppelaar erop en dan moet het wel goed komen.
Sander-T schreef: Stallen gaat wel ten koste van de geestelijke gezondheid... Hij staat nu al 2 maanden er in en ik heb al foto's gekeken... van vroeger...
ik heb een uurtje geleden nog lekker rondgeprutteld, droge dag geen nattigheid op de weg...
Ik denk dat de winter door geen probleem moet geven, ik heb een garage ( wel 4 km bij mij vandaan ), maar ik wil toch blijven rijden.
Ik heb laatst de spatschermen en bodem opnieuw laten tektileren en nog uit voorzorg nog van die speciale vaseline erover gespoten, ook op de grill en bumpers, cq chroomwerk.
Maar ik denk wel als het eenmaal echt heeft gesneeuwd en er gestrooid is mijn Mini ook weer in de garage zet. Dan maar afzien in de Smart ( ook weer niet echt )
Het afdekken van een auto die buiten staat heeft (is mijn ervaring) op den duur het vervelende gevolg dat de lak er slechter van wordt door condensvorming (onvoldoende ventilatie), schuren van de hoes op de lak, etc.
Of zijn er mensen met andere ervaringen, betere hoezen, etc. ?[/quote:15zprf12]
Mijn groene Mini staat momenteel op de oprit onder een hoes (pyama.. whatever). Deze hoes heeft op meerdere plaatsen ventilatie-openingen en is aan de binnenzijde gevoerd met een soort van vilt waardoor de lak niet beschadigd. En om ook de auto zelf te ventileren staan de beide achter raampjes open, wat als enig nadeel heeft dat er de nodige spinnewebben inzitten momenteel, maargoed.. Condens heb ik geen last van. En ff de accu erin en starten maar weer..
Geen last meer van Martin, maar die paddo's stonden er dan ook in in de tijd dat er nog met enige regelmaat in werd gereden, en het interieur dus zo nu en dan werd opgewarmt.
Het enige vervelende zijn de spinnewebben die erin zitten, maargoed, straks gaat de hele Mini uit elkaar dus van die spinnewebben blijft er ook niks meer over..
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door ken23 op wo, 03-12-2003 20:21
Ook al warmt de aarde zich langzaam op, de winter zit er toch weer aan te komen. En in ons koude kikkerlandje betekend dat toch vaak nattigheid, vorst en gepekelde wegen.
Een aantal dingen waar ik zelf aan zat de denken:
- bodem goed schoonmaken en laten hotwaxen in de wasstraat. Dit heeft een groot nadeel: mijn Mini is een keer in een wasstraat geweest en sinds dien nooit meer!
- Niet rijden als er is gestrooit.
- Kleine beurt laten geven door garage.
- 's nachts afdekken met een autohoes.
Wat doen jullie allemaal met je Mini om deze heelhuids door de winter heen te krijgen?
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door ricardomini op wo, 03-12-2003 20:33
ha die ken,
de laatste twee jaar dat ik met mijn mini heb gerede reed ik ook s'winters ook als er gestrooid is alleen moet je dan regelmatig de auto een keer afspoelen en wassen zodat zout eraf komt. Verder kleine beurt en grote deed ik zelf aan mijn mini tevens ook aan mijn huidige vw.
Verder belanrijk stallen onderdak of idd onder een zeiltje.
suc6
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door ken23 op wo, 03-12-2003 20:38
Ik had er zelf ook nog een: vochtvreter.
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door Minikoektrommel op wo, 03-12-2003 21:48
mijn methode om de mini's door de winter te krijgen:
(1) ga zelf op vakantie naar een oord waar je zeker de mini niet mee naar toe zal nemen, bijv. zuid amerika dat ga ik dus binnenkort doen
(2) heb de mazzel dat je over een garage beschikt.
(3) mini dik in de was zetten en daarna regelmatig van buiten reinigen. ook al is de weg droog, zout-stofwolken kunnen ook slecht zijn.
(4) zoveel mogelijk met het openbaar vervoer doen. vaak is de bus warmer dan de mini en heb je geen last van niet starten 's ochtends
(5) accu controleren / vervangen. kou is funest voor oude accu's.
(6) lid zijn van de ANWB als je niet handig bent en niet vast wil vriezen op de vluchtstrook
~jw~
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door Red Flame op wo, 03-12-2003 22:20
stalling!!!!
zucht wat mis ik mijn pruttelpotje
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door SirYun op wo, 03-12-2003 22:26
rijden!dan blijft hij droog en happy. en ik ga het lot tarten : de Alpen in , in de winter ben benieuwd!
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door ROLAND op do, 04-12-2003 12:34
Tja, winterstalling.... Dat valt niet mee, als 'ie niet aan je huis vast zit. Garageboxen zijn bij ons in de buurt allemaal bezet.
Tenzij er iemand op het forum is, die in de Hoekse Waard een mooie stalling weet!!!???? (Lees; Open sollicitatie
Maar goed, voorlopig blijf ik gewoon flink rond crossen, dan blijft 'ie misschien lekker warm. Ga uhm dit weekend (of volgend) een waslaag geven en dan maar proberen goed bij te houden.
Waarschijnlijk wordt de mini binnenkort gestraald en gespoten, dus moet ik niet zorgen, dat het plaatwerk helemaal naar z'n grootje gaat natuurlijk... Maar ja, we slepen ons er wel doorheen!!!
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door ken23 op ma, 08-12-2003 21:38
Weer een fijn plan: 's ochtens al ik ga ontbijten leg ik even een straalkacheltje in mijn Mini. Deze is dan na een kwartiertje lekker warm
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door sickdude op ma, 08-12-2003 21:43
ik rijd er gewoon mee maar met strooi zooi moet je wel goed afspoelen enzo en goed in de was dat lel
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door Snul op ma, 08-12-2003 22:03
Eigenlijk zou je de smeerolie op temperatuur moeten kunnen houden door een soort verwarmingselement in je carter.Dan ben je volgens mij van een hoop elende af. Mini start beter, heeft minder slijtage omdat de motor zo goed als meteen volledige smering heeft.En de motor is natuurlijk sneller op temperatuur.
Iemand hier ervaring mee?? Volgens mij wordt het in de Scandinavische landen wel toegepast op Volvo's.
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door paneermeel op ma, 08-12-2003 22:06
zorg dat je mini niet in de fik vliegt. verleden jaar kwam er bij ons en auto binnen die was uitgebrand omdat die meneer het zelfde idee had. zorg dat de warme lucht goed kan wegblazen en dat je kachel makkelijk "verse"lucht krijgt. ander word het plaatselijk errug warm en vavoem....
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door Red Flame op ma, 08-12-2003 22:13
het zou voor mij ondergeschikt zijn...
ik maak me meer zorgen over roest. tja als ik nu een v8-blok had dan gaan dingen als smeren meetellen om slijtage bij koude motor te voorkomen, bij een 1000cc maakt dit niet zo uit.
Ikzelf heb een schakelaartje tussen mijn bobine gezet zodat de motor eerst draait met de startmotor maar geen vonkje geeft, als ik dan de schakelaar omzet geeft hij wel een vonkje en slaat de motor meteen aan. dit alles omdat mijn carbjes moeite hebben om meteen mengsel te geven...
dit werkt ook prima als startonderbreker...
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door Bartje op ma, 08-12-2003 23:36
Er zijn kant-en-klare oplossingen om je Mini en de motorolie enigszins op temperatuur te houden in de vorm van een standkachel.
Met een afstandsbediening of een timer programmeren op +/- een half uurtje voordat je in denk te gaan stappen en voila.. motor en interieur op temperatuur, ruiten ontdooit.. en geen (?) startproblemen..
Kost alleen wel een paar stuivers, en je moet dat apparaat ergens onder je motorkap kwijt.. zeker bij een MPi gaat dat hoogstwaarschijnlijk NIET passen..
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door CMC op ma, 08-12-2003 23:42
Gaaf !
Maar idd, rijden houdt een Mini goed. Ik heb vandaag zelf maar eens de Van die ik heb staan tot leven gewekt (met de starthulp, accu was leeg) en als woon-werk-vervoer gebruikt (30 km enkele reis, lang genoeg). In het begin is het even wennen (beslagen ramen etc.), maar zodra de kachel een beetje warm is, geen problemen meer.
Wel wennen zijn de (bevroren en ontdooiende) druppels aan de binnenkant van het dak boven de laadruimte, waar geen hemelbekleding zit
Zal vast verbeteren als 'ie elke dag gebruikt zou worden of een droog en geventileerd stallingsplekje krijgt.
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door Robbert op ma, 08-12-2003 23:48
Wij houden in de winter de Mini redelijk in orde door hem in een autopyjama (jaja het heet echt zo; heb het niet zelf verzonnen ) te stoppen. Gewoon er voor zorgen dat hij goed gepoetst is en je hebt nooit meer last van vastgevroren ramen. Die hoezen zijn voor een prikkie te krijgen bij de lokale Halfords. De kleinste past prima.
Helaas nog wel steeds last van vastgevroren sloten ;-)
Groetjes,
Robbert
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door CMC op ma, 08-12-2003 23:52
Het afdekken van een auto die buiten staat heeft (is mijn ervaring) op den duur het vervelende gevolg dat de lak er slechter van wordt door condensvorming (onvoldoende ventilatie), schuren van de hoes op de lak, etc.
Of zijn er mensen met andere ervaringen, betere hoezen, etc. ?
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door Robbert op di, 09-12-2003 00:07
Bij het afdekken altijd zorgen dat de auto droog is scheelt een heel end in het condensvormen. Als je een end gereden hebt is de auto meestal wel helemaal droog (als het tenminste niet regent). Daarna gewoon ff aafdrogen.
De meeste nieuwe hoezen zijn van binnen naar buiten overigens vochtdoorlatend en hebben niet echt last van condensvorming. De mijne heeft ook nog een soort kapjes die openstaan (lijkt een beetje op een dakkapel) waardoor overtollig vocht wordt doorgelaten.
Als ik de hoes er af haal na een grote regenbui dan is de auto helemaal droog. Er is geen condens.
Groetjes,
Robbert
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door henkmarius op di, 09-12-2003 08:46
Aftappen en even in de magnetron voor het starten? Bzzz-ting-gloekgloekgloekgloe,krrr,bwoap!!!
In Canada hadden ze blockheaters die plugde je gewoon in het stopcontact. Op veel parkeerplaatsen staan dan ook stopcontacten, ze gebruiken daar gelukkig maar 110 volt dus is de kans op rechtopstaand haar wat minder.
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door Sebastian op di, 09-12-2003 10:17
We hebben in november een nieuw huis gekocht en 1 van de dingen die erbij moesten zitten was een garage, dus mijn mini gaat de stalling in en een grote kans dat ie niet zoveel buiten komt. Ik gooi de tank helemaal vol en de druppelaar erop en dan moet het wel goed komen.
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door Sander-T op di, 09-12-2003 15:22
Stallen gaat wel ten koste van de geestelijke gezondheid... Hij staat nu al 2 maanden er in en ik heb al foto's gekeken... van vroeger...
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door Red Flame op di, 09-12-2003 15:43
ik heb een uurtje geleden nog lekker rondgeprutteld, droge dag geen nattigheid op de weg...
tja dan moet de mini ff uitgelaten worden
maar ik snap wat je bedoeld, ik mis hem ook.
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door prutser op di, 09-12-2003 16:34
Ik denk dat de winter door geen probleem moet geven, ik heb een garage ( wel 4 km bij mij vandaan ), maar ik wil toch blijven rijden.
Ik heb laatst de spatschermen en bodem opnieuw laten tektileren en nog uit voorzorg nog van die speciale vaseline erover gespoten, ook op de grill en bumpers, cq chroomwerk.
Maar ik denk wel als het eenmaal echt heeft gesneeuwd en er gestrooid is mijn Mini ook weer in de garage zet. Dan maar afzien in de Smart ( ook weer niet echt )
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door Bartje op di, 09-12-2003 16:57
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door Mini Martin op di, 09-12-2003 17:35
En uh, hoe zit het op dit moment met je paddo's in het vooronder?
grtzz Martin
RE: Met je Mini de winter door
Ingediend door Bartje op di, 09-12-2003 17:49
Geen last meer van Martin, maar die paddo's stonden er dan ook in in de tijd dat er nog met enige regelmaat in werd gereden, en het interieur dus zo nu en dan werd opgewarmt.
Het enige vervelende zijn de spinnewebben die erin zitten, maargoed, straks gaat de hele Mini uit elkaar dus van die spinnewebben blijft er ook niks meer over..