Met je Mini de winter door

RE: Met je Mini de winter door

Ook al warmt de aarde zich langzaam op, de winter zit er toch weer aan te komen. En in ons koude kikkerlandje betekend dat toch vaak nattigheid, vorst en gepekelde wegen.

Een aantal dingen waar ik zelf aan zat de denken:
- bodem goed schoonmaken en laten hotwaxen in de wasstraat. Dit heeft een groot nadeel: mijn Mini is een keer in een wasstraat geweest en sinds dien nooit meer!
- Niet rijden als er is gestrooit.
- Kleine beurt laten geven door garage.
- 's nachts afdekken met een autohoes.

Wat doen jullie allemaal met je Mini om deze heelhuids door de winter heen te krijgen?

RE: Met je Mini de winter door

ha die ken,

de laatste twee jaar dat ik met mijn mini heb gerede reed ik ook s'winters ook als er gestrooid is alleen moet je dan regelmatig de auto een keer afspoelen en wassen zodat zout eraf komt. Verder kleine beurt en grote deed ik zelf aan mijn mini tevens ook aan mijn huidige vw.

Verder belanrijk stallen onderdak of idd onder een zeiltje.

suc6

RE: Met je Mini de winter door

Ik had er zelf ook nog een: vochtvreter.

RE: Met je Mini de winter door

mijn methode om de mini's door de winter te krijgen:
(1) ga zelf op vakantie naar een oord waar je zeker de mini niet mee naar toe zal nemen, bijv. zuid amerika :) dat ga ik dus binnenkort doen :)
(2) heb de mazzel dat je over een garage beschikt.
(3) mini dik in de was zetten en daarna regelmatig van buiten reinigen. ook al is de weg droog, zout-stofwolken kunnen ook slecht zijn.
(4) zoveel mogelijk met het openbaar vervoer doen. vaak is de bus warmer dan de mini :) en heb je geen last van niet starten 's ochtends :x
(5) accu controleren / vervangen. kou is funest voor oude accu's.
(6) lid zijn van de ANWB als je niet handig bent en niet vast wil vriezen op de vluchtstrook

~jw~

RE: Met je Mini de winter door

stalling!!!!

zucht wat mis ik mijn pruttelpotje :'( :'( :'(

RE: Met je Mini de winter door

rijden!dan blijft hij droog en happy. en ik ga het lot tarten : de Alpen in , in de winter :9 ben benieuwd!

RE: Met je Mini de winter door

Tja, winterstalling.... Dat valt niet mee, als 'ie niet aan je huis vast zit. Garageboxen zijn bij ons in de buurt allemaal bezet.

Tenzij er iemand op het forum is, die in de Hoekse Waard een mooie stalling weet!!!???? (Lees; Open sollicitatie O:)

Maar goed, voorlopig blijf ik gewoon flink rond crossen, dan blijft 'ie misschien lekker warm. Ga uhm dit weekend (of volgend) een waslaag geven en dan maar proberen goed bij te houden.

Waarschijnlijk wordt de mini binnenkort gestraald en gespoten, dus moet ik niet zorgen, dat het plaatwerk helemaal naar z'n grootje gaat natuurlijk... Maar ja, we slepen ons er wel doorheen!!!

RE: Met je Mini de winter door

Weer een fijn plan: 's ochtens al ik ga ontbijten leg ik even een straalkacheltje in mijn Mini. Deze is dan na een kwartiertje lekker warm

RE: Met je Mini de winter door

ik rijd er gewoon mee maar met strooi zooi moet je wel goed afspoelen enzo en goed in de was dat lel :D

RE: Met je Mini de winter door

Eigenlijk zou je de smeerolie op temperatuur moeten kunnen houden door een soort verwarmingselement in je carter.Dan ben je volgens mij van een hoop elende af. Mini start beter, heeft minder slijtage omdat de motor zo goed als meteen volledige smering heeft.En de motor is natuurlijk sneller op temperatuur.
Iemand hier ervaring mee?? Volgens mij wordt het in de Scandinavische landen wel toegepast op Volvo's.

RE: Met je Mini de winter door

ken23 schreef:
Weer een fijn plan: 's ochtens al ik ga ontbijten leg ik even een straalkacheltje in mijn Mini. Deze is dan na een kwartiertje lekker warm




zorg dat je mini niet in de fik vliegt. verleden jaar kwam er bij ons en auto binnen die was uitgebrand omdat die meneer het zelfde idee had. zorg dat de warme lucht goed kan wegblazen en dat je kachel makkelijk "verse"lucht krijgt. ander word het plaatselijk errug warm en vavoem.... :(

RE: Met je Mini de winter door

Snul schreef:
Eigenlijk zou je de smeerolie op temperatuur moeten kunnen houden door een soort verwarmingselement in je carter.Dan ben je volgens mij van een hoop elende af. Mini start beter, heeft minder slijtage omdat de motor zo goed als meteen volledige smering heeft.En de motor is natuurlijk sneller op temperatuur.




het zou voor mij ondergeschikt zijn...
ik maak me meer zorgen over roest. tja als ik nu een v8-blok had dan gaan dingen als smeren meetellen om slijtage bij koude motor te voorkomen, bij een 1000cc maakt dit niet zo uit.

Ikzelf heb een schakelaartje tussen mijn bobine gezet zodat de motor eerst draait met de startmotor maar geen vonkje geeft, als ik dan de schakelaar omzet geeft hij wel een vonkje en slaat de motor meteen aan. dit alles omdat mijn carbjes moeite hebben om meteen mengsel te geven...

dit werkt ook prima als startonderbreker...

RE: Met je Mini de winter door

Er zijn kant-en-klare oplossingen om je Mini en de motorolie enigszins op temperatuur te houden in de vorm van een standkachel.

Met een afstandsbediening of een timer programmeren op +/- een half uurtje voordat je in denk te gaan stappen en voila.. motor en interieur op temperatuur, ruiten ontdooit.. en geen (?) startproblemen..

Kost alleen wel een paar stuivers, en je moet dat apparaat ergens onder je motorkap kwijt.. zeker bij een MPi gaat dat hoogstwaarschijnlijk NIET passen.. ;)

RE: Met je Mini de winter door

SirYun schreef:
rijden!dan blijft hij droog en happy. en ik ga het lot tarten : de Alpen in



Gaaf !
Maar idd, rijden houdt een Mini goed. Ik heb vandaag zelf maar eens de Van die ik heb staan tot leven gewekt (met de starthulp, accu was leeg) en als woon-werk-vervoer gebruikt (30 km enkele reis, lang genoeg). In het begin is het even wennen (beslagen ramen etc.), maar zodra de kachel een beetje warm is, geen problemen meer.
Wel wennen zijn de (bevroren en ontdooiende) druppels aan de binnenkant van het dak boven de laadruimte, waar geen hemelbekleding zit :*
Zal vast verbeteren als 'ie elke dag gebruikt zou worden of een droog en geventileerd stallingsplekje krijgt.

RE: Met je Mini de winter door

Wij houden in de winter de Mini redelijk in orde door hem in een autopyjama (jaja het heet echt zo; heb het niet zelf verzonnen :D ) te stoppen. Gewoon er voor zorgen dat hij goed gepoetst is en je hebt nooit meer last van vastgevroren ramen. Die hoezen zijn voor een prikkie te krijgen bij de lokale Halfords. De kleinste past prima.

Helaas nog wel steeds last van vastgevroren sloten ;-)

Groetjes,

Robbert

RE: Met je Mini de winter door

Robbert schreef:
autopyjama



Het afdekken van een auto die buiten staat heeft (is mijn ervaring) op den duur het vervelende gevolg dat de lak er slechter van wordt door condensvorming (onvoldoende ventilatie), schuren van de hoes op de lak, etc.
Of zijn er mensen met andere ervaringen, betere hoezen, etc. ?

RE: Met je Mini de winter door

Bij het afdekken altijd zorgen dat de auto droog is scheelt een heel end in het condensvormen. Als je een end gereden hebt is de auto meestal wel helemaal droog (als het tenminste niet regent). Daarna gewoon ff aafdrogen.

De meeste nieuwe hoezen zijn van binnen naar buiten overigens vochtdoorlatend en hebben niet echt last van condensvorming. De mijne heeft ook nog een soort kapjes die openstaan (lijkt een beetje op een dakkapel) waardoor overtollig vocht wordt doorgelaten.

Als ik de hoes er af haal na een grote regenbui dan is de auto helemaal droog. Er is geen condens.

Groetjes,

Robbert

RE: Met je Mini de winter door

Snul schreef:
Eigenlijk zou je de smeerolie op temperatuur moeten kunnen houden door een soort verwarmingselement in je carter.




Aftappen en even in de magnetron voor het starten? Bzzz-ting-gloekgloekgloekgloe,krrr,bwoap!!!

In Canada hadden ze blockheaters die plugde je gewoon in het stopcontact. Op veel parkeerplaatsen staan dan ook stopcontacten, ze gebruiken daar gelukkig maar 110 volt dus is de kans op rechtopstaand haar wat minder.

RE: Met je Mini de winter door

We hebben in november een nieuw huis gekocht en 1 van de dingen die erbij moesten zitten was een garage, dus mijn mini gaat de stalling in en een grote kans dat ie niet zoveel buiten komt. Ik gooi de tank helemaal vol en de druppelaar erop en dan moet het wel goed komen.

RE: Met je Mini de winter door

Stallen gaat wel ten koste van de geestelijke gezondheid... :| Hij staat nu al 2 maanden er in en ik heb al foto's gekeken... van vroeger... :'( :'(

RE: Met je Mini de winter door

Sander-T schreef:
Stallen gaat wel ten koste van de geestelijke gezondheid... :| Hij staat nu al 2 maanden er in en ik heb al foto's gekeken... van vroeger... :'( :'(




ik heb een uurtje geleden nog lekker rondgeprutteld, droge dag geen nattigheid op de weg...

tja dan moet de mini ff uitgelaten worden :D :D

maar ik snap wat je bedoeld, ik mis hem ook.

RE: Met je Mini de winter door

Ik denk dat de winter door geen probleem moet geven, ik heb een garage ( wel 4 km bij mij vandaan ), maar ik wil toch blijven rijden.

Ik heb laatst de spatschermen en bodem opnieuw laten tektileren en nog uit voorzorg nog van die speciale vaseline erover gespoten, ook op de grill en bumpers, cq chroomwerk.

Maar ik denk wel als het eenmaal echt heeft gesneeuwd en er gestrooid is mijn Mini ook weer in de garage zet. Dan maar afzien in de Smart ( ook weer niet echt )

RE: Met je Mini de winter door

CMC schreef:
Robbert":15zprf12]autopyjama



Het afdekken van een auto die buiten staat heeft (is mijn ervaring) op den duur het vervelende gevolg dat de lak er slechter van wordt door condensvorming (onvoldoende ventilatie), schuren van de hoes op de lak, etc.
Of zijn er mensen met andere ervaringen, betere hoezen, etc. ?[/quote:15zprf12]

Mijn groene Mini staat momenteel op de oprit onder een hoes (pyama.. whatever). Deze hoes heeft op meerdere plaatsen ventilatie-openingen en is aan de binnenzijde gevoerd met een soort van vilt waardoor de lak niet beschadigd. En om ook de auto zelf te ventileren staan de beide achter raampjes open, wat als enig nadeel heeft dat er de nodige spinnewebben inzitten momenteel, maargoed.. ;) Condens heb ik geen last van. En ff de accu erin en starten maar weer.. :)
default

RE: Met je Mini de winter door

En uh, hoe zit het op dit moment met je paddo's in het vooronder?

grtzz Martin

RE: Met je Mini de winter door

Geen last meer van Martin, maar die paddo's stonden er dan ook in in de tijd dat er nog met enige regelmaat in werd gereden, en het interieur dus zo nu en dan werd opgewarmt. ;)

Het enige vervelende zijn de spinnewebben die erin zitten, maargoed, straks gaat de hele Mini uit elkaar dus van die spinnewebben blijft er ook niks meer over..