mini '83 met 1300 metro blok of een sprite 1.3i?

default

RE: mini '83 met 1300 metro blok of een sprite 1.3i?

Hoi hoi,

Ik zit er aan te denken om weer een mini te kopen. Nu heb ik de keuze tussen een sprite 1.3i uit 92 met wat roestplekjes en een '83 die volledig goed in de lak staat en een 1300 metro blok erin geplaatst heeft. Beide hebben schijfremmen, maar ik vroeg me af of iemand mij de verschillen duidelijk zou kunnen maken. Is het moeilijker sleutelen aan zo'n injectie karretje? Alle advies is welkom :)

gr Erwin

RE: mini '83 met 1300 metro blok of een sprite 1.3i?

Ik zou persoonlijk gaan voor de '83-er. Maar ik ben een klein beetje bevooroordeeld in dat opzicht. Ik heb meer met carberateurs dan met injectie.

Echt veel lastiger sleutelen is een injectie niet. Ze zijn wel iets lastiger te tunen dan de carberateur versies door het motormanegmant systeem waar je steeds aan vast zit.

Beiden hebben eigenlijk wel hun voor en tegens. Groot voordeel van de injectie is het niet meer hoeven chocken en carberatuer Mini's kunnen wel eens last krijgen van vocht in de ontsteking. Vooral bij zware regenval wil het dan wel eens haperen.

Suc6 met je aankoop.

default

RE: mini '83 met 1300 metro blok of een sprite 1.3i?

Okay dan gelijk het volgende hoe kan ik achterhalen dat de klok niet een klokkie rond is geweest van de kilometerteller?? Is er ergens een centrale database waar dat wordt bijgehouden??? Of zijn er andere plekken waar ik auto specifieke info vandaan kan halen met behulp van een nummerbord?

gr en alvast bedankt Erwin

RE: mini '83 met 1300 metro blok of een sprite 1.3i?

Een '92-er is een SPi en die heeft net zo goed ontsteking die nat kan worden. Tenminste, niet meer of minder dan de laatste carburateur-versies. Overigens heb ik met mijn '91-er carb tot nu toe nauwelijks last gehad van natte ontsteking.

Overigens heb ik me verbaasd over het relatieve gemak waarmee de MPi van mijn ouders een heel ander karakter heeft gekregen. Andere kop, andere kleptuimelaars, LCB, en het motormanagement pakt dat gewoon op en stopt er wat meer benzine in, zodat het gaat als de brandweer. Dus dat lastiger tunen... Tot op zekere hoogte valt dat best mee, volgens mij. Pas als je voorbij de 100PK wilt wordt het echt lastig en duur. Maar goed, dat is wel een MPi. Ik denk dat je met een SPi minder goed af bent, wat dat betreft; ik denk dat het motormanagement daarvan misschien minder geavanveerd is en minder lekker omgaat met vrijere ademhaling.

Als laatste nog een quote uit de aankooptips:

Laat u niet te sterk verleiden door een mooi uiterlijk, zoals sportstoelen, houten delen in interieur, lichtmetalen wielen of sportuitlaat. Cruciaal zijn een redelijke carrosserie en bodem. Beter een 'harde' auto dan een doorgeroeste luxe-uitvoering.



Is die '83-er echt hard, dan is dat misschien een betere investering dan de '92-er.

RE: mini '83 met 1300 metro blok of een sprite 1.3i?

[tuning]Ik denk dat je met een SPi minder goed af bent, wat dat betreft;




Dit zou eigenlijk niet uit hoeven maken. Naar zeggen schijnt de SPi zelfs beter te gaan dan de MPi. Maar inderdaad injecties gaan zo ongeveer tot op zekere hoogte gelijk aan de carberateur versies. Bij in een verder gevorderd stadium krijg je inderdaad een ecu wat je moet vervangen. (herprogameren kan niet) en als je nog een stap verder wil krijg je ook nog eens gedonder met de zogenaamde "Siamesed inlet ports".