Tja... Dat is wel erg rigoreus gesteld. Er gaat wel eens iets kapot, dat is waar. Iemand die een moderne auto gewend is, die eens in de 100000 KM een beurtje moet hebben, zou de kwaliteit misschien zelfs slecht kunnen noemen. Ik noem de kwaliteit liever Engels
Ook denk ik dat de Mini deze reputatie voor een deel ten onrechte heeft door verwaarlozing. Doordat het oudere techniek is, heeft het gewoon meer onderhoud nodig (van welke moderne auto hoef je nou nog de wielophanging door te smeren, bijvoorbeeld). Als dat niet gebeurd (je houdt onderhoudsintervallen aan die geschikt zijn voor een moderne auto), ja, dan gaat het stuk.
Ik ben het helemaal met Eelke eens, ook gezien het rijgedrag wat een mini heeft en wat de slijtage aan de onderdelen niet ten goede komt.
Maar wees ervan bewust dat je geen gewone auto koopt maar een Mini. Kraakjes, piepjes en rammeltjes horen er gewoon bij. Helaas is er vaker onderhoud nodig, maar aan de andere kant maakt die lage houderschapsbelasting een deel goed. En als je eenmaal een mini hebt, wordt je steeds handiger wat aardig wat onderhoudskosten kan schelen.
Wil je een auto waar je probleemloos mee kan rijden is een Mini niet de eerste keuze.
Ookal ben ik af en toe negatief over mijn Mini, het is de laatste auto die de deur uitgaat.
het blijft een auto'tje uit de jaren 50. de fiat 124 spider *Fix It Again Tony* van een vriend van mij is ook nogal temperamentvol...hoort er bij.
een Ferrari is niet krap maar "omsluit je als een handschoen". Een Lamborgini heeft niet beperkt zicht rondom maar : "laat je automatisch concentreren op de weg voor je"
het is geen Toyota Starlet..10 jaar lang olie water en benzine en gaaan.
een probleem is dat er meestal lang onvoldoende onderhoud/lapwerk is gepleegd en er dus dingen aan niet meer zo zijn zoals hij ooit uit de fabriek kwam. en roest natuurlijk
je moet wel zelf wat basis onderhoud doen b.v. wassen..niet de bovenkant maar de onderkant..wielkasten enzo. veel van de rotproblemen b.v. bij de paravaan ( hoeken onder de ruit) komen omdat er zoute modder ( omdat ze in NL als een mogool pekelen als het min nul is ) blijft hangen of een plek die niet schoon wordt gemaakt. daar helpt uiteindelijk geen enkele roest behandeling tegen
let maar eens op: nieuwe auto's roesten vaak aleen op de rand bij het achterspatbord ( blijft ook modder achter hangen).
Ingediend door Maarten van de… op wo, 02-04-2003 19:13
Kom op heej, probeer die jongen nou blij te maken.
Mini is een "way of life", je rijdt niet in een Mini om economische redenen.
Kijk alleen al naar het item 'wat heb jij deze week kapot gereden'.
Ingediend door mini-philip op wo, 02-04-2003 22:37
qua onderhoud ben ik misschien wel wat vaker aan het klussen dan mijn vriendjes met hun golfjes e.d. maar budgetair lach ik hun helemaal uit
Je moet gewoon wat meer aan periodieke dingen doen dan andere auto's, zoals doorsmeren, olie bijvullen, remmen stellen, onsteking schoonmaken e.d. maar dat zijn allemaal vrij simpele dingen die goed te doen zijn en goedkoop zijn. Zodra er iets kapot is vind ik een Mini stukken fijner dan andere auto's, onderdelen vind ik relatief goedkoop. Per saldo ben ik aan nodige dingen erg weinig kwijt geweest (wel aan wat leuke dingen zoals velgen en stage one maar dat hoeft niet ).
Alleen dat roestprobeem blijft aanwezig, ook na een grondige opknapbuurt
Ingediend door Linda+Meissie op do, 03-04-2003 15:45
Ik hoorde van iedereen toen ik een mini wou gaan kopen dat ik dat nooit van mijn leven moest doen!!
Die dingen zouden 9 van de 10 keer niet rijden of starten en onder je kont vandaan roesten!!
Nou,ik heb me hier niks van aan getrokken en er een gekocht!
En natuurlijk is er wel eens wat mis aan en heeft de mini relatief veel onderhoud nodig.
Maar het is waanzinnig leuk om mini te rijden en je word vanzelf handig in het onderhoud!!
Dat is ook een kant van het verhaal. "Op een verjaardagsfeestje" worden zulke dingen altijd nogal opgeblazen. Er zit wel een kern van waarheid in, maar als je alle doemscenario's hoort....
in ieder geval kost het niet veel als het kapot gaat en je kan eht zelf fixen ( wel veel tijd).
voor de kosten die ik heb gehad bij een in elkaar gelopen motor had mij vader niet eens een pakkings set (zijn auto is ook inelkaar gelopen maar voor die kosten had je een leuke recente SPI kunnen kopen).
De enige auto in de familie die het nog doet is een oude corsa en die begint behoorlijk te roesten.
ik heb nog wel wat horro verhalen van nieuwe Range rovers,BMW's e.d. ( rond een tonnetje euros)die 50% vann hun tijd slijten bij de dealer omdat ze het niet of verkeerd doen.
gewoon een mini kopen dus. als die niet start is er in iedergeval te achterhalen waarom in godesnaam hij het niet doet..
Inderdaad. Verhalen over de Mini worden vaak opgeklopt. Onder je kont vandaan roesten betekent niets anders dan twee maal per jaar een preventieve onderhoudsbeurd en tussen de zeven en tien jaar een deel van het plaatwerk vervangen. Verder start ie in meer dan 99% van de keren dat ie het moet doen. Van alle keren dat ie bij de garage stond was dat in de meeste gevallen voor preventief onderhoud. In de twee jaar dat we Meany hebben is ie slechts twee keer stil komen te staan. (een keer dynamo aansluiting losgetrilt en één keer wegens een kapotte startmotor) Maar dat valt onder een ander Forumitem. (Voordat Eelke weer ingrijpt ) De rest van de garagetijd zit in opleuken en tunen.
Leuke van een mini is dat ie goede en slechte dagen heeft. Maar mijn (lease) Reneaultje staat vaker bij de garage.
qua onderhoud ben ik misschien wel wat vaker aan het klussen dan mijn vriendjes met hun golfjes e.d.
Lekkere vrienden heb je
De mijne rijden zo'n beetje allemaal Mini (daarom zijn het vrienden, of omdat ik toevallig sleutelen als hobby heb), sommigen hebben er een lease-bak naast. Zo hoort het
Trouwens, mijn Studio 2 blijft het met minimaal onderhoud (ik ben lui) nog steeds goed doen. Het geheim: bij aankoop alles nalopen en waar nodig vervangen, dan ben je van achterstallig onderhoud af en heb je grote kans er lang plezier van te hebben.
Hij roest inderdaad wel onder mijn kont weg, maar dat is te fiksen c.q. moet gefikst worden voor de apk.
RE: Mini's zijn slechte kwaliteit
Ingediend door snowbard op wo, 02-04-2003 17:55
Klopt het dat een mini uit bijvoorbeeld zeer onderhoudsgevoelig is? Ik wil er nl. een kopen, maar iemand vertelde mij dat er snel dingen kapot gaan.
Is er iemand die mij hier iets meer van kan vertellen?
RE: Mini's zijn slechte kwaliteit
Ingediend door Eelke op wo, 02-04-2003 18:06
Tja... Dat is wel erg rigoreus gesteld. Er gaat wel eens iets kapot, dat is waar. Iemand die een moderne auto gewend is, die eens in de 100000 KM een beurtje moet hebben, zou de kwaliteit misschien zelfs slecht kunnen noemen. Ik noem de kwaliteit liever Engels
Ook denk ik dat de Mini deze reputatie voor een deel ten onrechte heeft door verwaarlozing. Doordat het oudere techniek is, heeft het gewoon meer onderhoud nodig (van welke moderne auto hoef je nou nog de wielophanging door te smeren, bijvoorbeeld). Als dat niet gebeurd (je houdt onderhoudsintervallen aan die geschikt zijn voor een moderne auto), ja, dan gaat het stuk.
RE: Mini's zijn slechte kwaliteit
Ingediend door Remco T op wo, 02-04-2003 18:17
Ik ben het helemaal met Eelke eens, ook gezien het rijgedrag wat een mini heeft en wat de slijtage aan de onderdelen niet ten goede komt.
Maar wees ervan bewust dat je geen gewone auto koopt maar een Mini. Kraakjes, piepjes en rammeltjes horen er gewoon bij. Helaas is er vaker onderhoud nodig, maar aan de andere kant maakt die lage houderschapsbelasting een deel goed. En als je eenmaal een mini hebt, wordt je steeds handiger wat aardig wat onderhoudskosten kan schelen.
Wil je een auto waar je probleemloos mee kan rijden is een Mini niet de eerste keuze.
Ookal ben ik af en toe negatief over mijn Mini, het is de laatste auto die de deur uitgaat.
RE: Mini's zijn slechte kwaliteit
Ingediend door SirYun op wo, 02-04-2003 18:42
het blijft een auto'tje uit de jaren 50. de fiat 124 spider *Fix It Again Tony* van een vriend van mij is ook nogal temperamentvol...hoort er bij.
een Ferrari is niet krap maar "omsluit je als een handschoen". Een Lamborgini heeft niet beperkt zicht rondom maar : "laat je automatisch concentreren op de weg voor je"
het is geen Toyota Starlet..10 jaar lang olie water en benzine en gaaan.
een probleem is dat er meestal lang onvoldoende onderhoud/lapwerk is gepleegd en er dus dingen aan niet meer zo zijn zoals hij ooit uit de fabriek kwam. en roest natuurlijk
je moet wel zelf wat basis onderhoud doen b.v. wassen..niet de bovenkant maar de onderkant..wielkasten enzo. veel van de rotproblemen b.v. bij de paravaan ( hoeken onder de ruit) komen omdat er zoute modder ( omdat ze in NL als een mogool pekelen als het min nul is ) blijft hangen of een plek die niet schoon wordt gemaakt. daar helpt uiteindelijk geen enkele roest behandeling tegen
let maar eens op: nieuwe auto's roesten vaak aleen op de rand bij het achterspatbord ( blijft ook modder achter hangen).
RE: Mini's zijn slechte kwaliteit
Ingediend door Maarten van de… op wo, 02-04-2003 19:13
Kom op heej, probeer die jongen nou blij te maken.
Mini is een "way of life", je rijdt niet in een Mini om economische redenen.
Kijk alleen al naar het item 'wat heb jij deze week kapot gereden'.
RE: Mini's zijn slechte kwaliteit
Ingediend door mini-philip op wo, 02-04-2003 22:37
qua onderhoud ben ik misschien wel wat vaker aan het klussen dan mijn vriendjes met hun golfjes e.d. maar budgetair lach ik hun helemaal uit
Je moet gewoon wat meer aan periodieke dingen doen dan andere auto's, zoals doorsmeren, olie bijvullen, remmen stellen, onsteking schoonmaken e.d. maar dat zijn allemaal vrij simpele dingen die goed te doen zijn en goedkoop zijn. Zodra er iets kapot is vind ik een Mini stukken fijner dan andere auto's, onderdelen vind ik relatief goedkoop. Per saldo ben ik aan nodige dingen erg weinig kwijt geweest (wel aan wat leuke dingen zoals velgen en stage one maar dat hoeft niet ).
Alleen dat roestprobeem blijft aanwezig, ook na een grondige opknapbuurt
RE: Mini's zijn slechte kwaliteit
Ingediend door Linda+Meissie op do, 03-04-2003 15:45
Ik hoorde van iedereen toen ik een mini wou gaan kopen dat ik dat nooit van mijn leven moest doen!!
Die dingen zouden 9 van de 10 keer niet rijden of starten en onder je kont vandaan roesten!!
Nou,ik heb me hier niks van aan getrokken en er een gekocht!
En natuurlijk is er wel eens wat mis aan en heeft de mini relatief veel onderhoud nodig.
Maar het is waanzinnig leuk om mini te rijden en je word vanzelf handig in het onderhoud!!
Groetjes,Linda
RE: Mini's zijn slechte kwaliteit
Ingediend door Eelke op do, 03-04-2003 16:18
Dat is ook een kant van het verhaal. "Op een verjaardagsfeestje" worden zulke dingen altijd nogal opgeblazen. Er zit wel een kern van waarheid in, maar als je alle doemscenario's hoort....
RE: Mini's zijn slechte kwaliteit
Ingediend door SirYun op vr, 04-04-2003 09:07
in ieder geval kost het niet veel als het kapot gaat en je kan eht zelf fixen ( wel veel tijd).
voor de kosten die ik heb gehad bij een in elkaar gelopen motor had mij vader niet eens een pakkings set (zijn auto is ook inelkaar gelopen maar voor die kosten had je een leuke recente SPI kunnen kopen).
De enige auto in de familie die het nog doet is een oude corsa en die begint behoorlijk te roesten.
ik heb nog wel wat horro verhalen van nieuwe Range rovers,BMW's e.d. ( rond een tonnetje euros)die 50% vann hun tijd slijten bij de dealer omdat ze het niet of verkeerd doen.
gewoon een mini kopen dus. als die niet start is er in iedergeval te achterhalen waarom in godesnaam hij het niet doet..
1982 Mini 100% ANALOG
RE: Mini's zijn slechte kwaliteit
Ingediend door Remco T op vr, 04-04-2003 09:37
Inderdaad. Verhalen over de Mini worden vaak opgeklopt. Onder je kont vandaan roesten betekent niets anders dan twee maal per jaar een preventieve onderhoudsbeurd en tussen de zeven en tien jaar een deel van het plaatwerk vervangen. Verder start ie in meer dan 99% van de keren dat ie het moet doen. Van alle keren dat ie bij de garage stond was dat in de meeste gevallen voor preventief onderhoud. In de twee jaar dat we Meany hebben is ie slechts twee keer stil komen te staan. (een keer dynamo aansluiting losgetrilt en één keer wegens een kapotte startmotor) Maar dat valt onder een ander Forumitem. (Voordat Eelke weer ingrijpt ) De rest van de garagetijd zit in opleuken en tunen.
Leuke van een mini is dat ie goede en slechte dagen heeft. Maar mijn (lease) Reneaultje staat vaker bij de garage.
RE: Mini's zijn slechte kwaliteit
Ingediend door CMC op vr, 04-04-2003 10:52
Lekkere vrienden heb je
De mijne rijden zo'n beetje allemaal Mini (daarom zijn het vrienden, of omdat ik toevallig sleutelen als hobby heb), sommigen hebben er een lease-bak naast. Zo hoort het
Trouwens, mijn Studio 2 blijft het met minimaal onderhoud (ik ben lui) nog steeds goed doen. Het geheim: bij aankoop alles nalopen en waar nodig vervangen, dan ben je van achterstallig onderhoud af en heb je grote kans er lang plezier van te hebben.
Hij roest inderdaad wel onder mijn kont weg, maar dat is te fiksen c.q. moet gefikst worden voor de apk.
Christiaan
RE: Mini's zijn slechte kwaliteit
Ingediend door Bijou op vr, 23-05-2003 23:05
Een echte hobby kost geld!!!
RE: Mini's zijn slechte kwaliteit
Ingediend door mini-philip op vr, 23-05-2003 23:19
Auto rijden ook, dus samengenomen heb je vervoer EN een hobby, dan valt de prijs wel mee
RE: Mini's zijn slechte kwaliteit
Ingediend door Bijou op vr, 23-05-2003 23:31