MK I, MK II, MK III...

default

RE: MK I, MK II, MK III...

...ik heb geen idee wat deze afkorting betekend. Wanneer is je Mini 1 van deze 3 MK´s.

RE: MK I, MK II, MK III...

Ik weet dat Mk staat voor serie/type (Mark)
dus als het ware 1e serie, 2e serie, enz., binnen een modellijn, slecht voorbeeld maar Golf 1, 2, 3, enz.
Welke jaren daarentegen I II of III enz. weet ik ook niet.

RE: MK I, MK II, MK III...

In dittopic word eea uitgelegd over MK I etc..

RE: MK I, MK II, MK III...

En laten we dit en dit topic ook niet vergeten :)

Deze topics zijn vrij eenvoudig terug te vinden met de zoek-functie bovenaan de pagina ;)

default

RE: MK I, MK II, MK III...

Ja, maar ik wist niet eens in welke richting ik moest zoeken vandaar. Toets MK in en u vind niets.

Maar bedankt voor de reacties, ga ik mij er even in verdiepen...

RE: MK I, MK II, MK III...

Erger nog ; er zijn 7 Mk's.
mk1; 1959-sept 1967
mk2; sept 1967-nov? 1969
mk3; dec1969-1980
mk4;1980-1984
mk5; 1984-1991
mk6; 1991-1996
mk7; 1996-

default

RE: MK I, MK II, MK III...

========

[Quote]
MK4 3kleurig vierkante achterlichten met achteruitrijlicht, normale deuren, normale achterruit, grotere knipperlichten voor, 2 of 3 tellers achter stuur, schijfremmen voor in plaats van trommelremmen.

MK I >>> 1959 - 67
MK II >>> 1967 - 69
MK III >>> 1969 - 76
MK IV >>> 1976 - 08/84 (der letze 10")
MK V >>> 08/1984 - 92 (ab jetzt 12", Start mit dem Somo Mini 25)
MK VI >>> 1992 - 10/96 (SPi = TBi)
MK VII >>> 10/1996 - 04.10.00 (MPi = XN)

=======

Uit bovenstaande maak ik op dat ik dus een MK IV bezit daar mijn Mini tussen ´76 en ´84 gebouwd is (´83) en dat ik voor schijfremmen zou moeten hebben. Nu heb ik dit dus nog niet kunnen checken want ik heb geen goede dop om de kap (betekend dit niet dat er een trommelrem opzit of is bij 10" de schijf niet te zien) te demonteren. Nu is het zo dat de remschoenen of blokken versleten zijn want ik hoor een metaal achtig geluid bij het aanremmen. En ik vind dit verdacht veel klinken als een schijfrem (ik heb dit bij mijn motor ook eens gehad.

Hoe zit het nu precies of kom ik daar alleen maar achter wanneer ik het zooitje demonteer?

RE: MK I, MK II, MK III...

een '83-er HLE met schijfremmen :? dat is zekers niet standaard. in ieder geval had mijn HLE (ook 1983) dat niet standaard er op zitten.

volgens de hierboven genoemde omschrijving, zou mijn pickup (bj. 1977) een MK3 of MK4 moeten zijn. ik denk toch echt dat ie een MK2 is. heeft nl. de scharnieren aan de buitenkant zitten en heeft nog geen achteruitrijlicht. heb dan ook nooit het boek van jan de lange ingezien, dus heb geen referentie materiaal. de slegte (rotterdam) en donner (waarschijnlijk de grootste boekhandel in de randstad / rotterdam) hebben hem nog nooit in de schappen gehad.

~jw~

RE: MK I, MK II, MK III...

als je een 83er hebt dan zul je waarschijnlijk trommelremmen hebben. 10 inch schijfremmen zaten alleen onder 60ers cooper (s) en innocienti coopers exports (beginjaren 70) en onder de clubmannetjes GT (ook jaren 70) deze kom je af en toe ook wel eens tegen onder latere mini's maar die zijn er niet van af de fabriek op geweest maar er door vorige eigenaars er zelf onder gezet. deze schijfremmetjes zijn achtelijk veel geld waard (zeker in verhouding met de 12 ich schijfremmen).

Als je een schurend geluid hoort kun je ze het beste gisteren al vervangen hebben (de remschoentjes dus) want hiermee sloop je je trommels en die zijn een stuk prijziger dan de schoentjes alleen. en natuurlijk is het vervangen ook weer bevoordelijk voor je remvermogen

Sterkte met vervangen

RE: MK I, MK II, MK III...

Een '83-er heeft standaard trommelremmen. Als je geluk hebt, is jouw Mini ooit omgebouwd naar schijfremmen (voor 10" wielen), maar die zijn prijzig, dus de kans daarop is klein.
Metaalachtig geluid bij remmen kan bijvoorbeeld ook een roestige rand van de remtrommel zijn die aanloopt tegen de ankerplaat.
De trommel is trouwens eenvoudig te demonteren, door de kruiskopbout(en) los te draaien als het wiel eraf is. Je hebt daar dus geen dop voor nodig. Hoogstens een remstelsleutel om de voeringen wat terug te draaien om de trommel vrij te krijgen.

Pickups en Vans vallen trouwens buiten de mk-reeks. Hoogstens wordt er onderscheid gemaakt tussen mk.1 en mk.2 Van/Pickup. Waar de grens ligt, weet ik niet precies.

RE: MK I, MK II, MK III...

CMC schreef:
Hoogstens een remstelsleutel om de voeringen wat terug te draaien om de trommel vrij te krijgen.




voor remsleutel kun je ook steekmaatje 8 (geloof ik, het kan ook 6 of 7 zij) gebruiken.

Ik weet dat de VAN en woody's in 1963 veranderd zijn (van flat roof naar ribbels, startknop vloer naar middenconsole enz) maar of het toen meteen MK2 werd weet ik ook niet

RE: MK I, MK II, MK III...

Minikoektrommel schreef:
volgens de hierboven genoemde omschrijving, zou mijn pickup (bj. 1977) een MK3 of MK4 moeten zijn. ik denk toch echt dat ie een MK2 is. heeft nl. de scharnieren aan de buitenkant zitten~jw~




Toen op de mini saloon overgeschakeld werd van externe naar interne scharnieren, bleven ze de pick-up en van gewoon verder bouwen met externe scharnieren en schuifraampjes - en da's zo gebleven tot het einde van de productie.

Bart.

RE: MK I, MK II, MK III...

Ik heb een officieus overzicht online gezet, zie http://www.minisevenclub.nl/body.php?sec=info&par=marks

RE: MK I, MK II, MK III...

Mini Mart schreef:
========


MK4 3kleurig vierkante achterlichten met achteruitrijlicht, normale deuren, normale achterruit, grotere knipperlichten voor, 2 of 3 tellers achter stuur, schijfremmen voor in plaats van trommelremmen.

MK I >>> 1959 - 67
MK II >>> 1967 - 69
MK III >>> 1969 - 76
MK IV >>> 1976 - 08/84 (der letze 10")
MK V >>> 08/1984 - 92 (ab jetzt 12", Start mit dem Somo Mini 25)
MK VI >>> 1992 - 10/96 (SPi = TBi)
MK VII >>> 10/1996 - 04.10.00 (MPi = XN)

=======






Ik weet niet waar dit vandaan komt maar die beschrijving klopt meer bij de MK V uit dat lijstje dan de MK IV
Mijn '83 heeft centrale teller, achterlichten zonder achteruitrijlicht en trommels rondom.
Maar dat wordt waarschijnlijk wel ergens in die andere topics behandeld...

RE: MK I, MK II, MK III...

Achteruitrijlichten was in '83 toch al ruimschoots standaard, zoals te lezen is in het nieuwe overzicht (Mk 4, zoals ook in de quote hierboven vermeld, vanaf 1977).

RE: MK I, MK II, MK III...

Hmm nu begin ik te twijfelen, ik weet dat ik de oudere versie achterlichten heb, wel die rechthoekige maar dan met de kap uit een stuk. Volgens mij zijn die iets kleiner dan de latere en zonder achteruitrijlicht.
Wel weet ik dat die standaard op mijn Mini 1000E uit '83 horen.

Verder zijn de schijfremmen en tellers achter het stuur pas met 12" in '84 gekomen dus dat klopt niet met de tekst. (volgens mij waren die veranderingen daarvoor al standaard op de clubman misschien dat daar de verwarring vandaan komt?)

RE: MK I, MK II, MK III...

In bovenstaande tekst lijkt het of de tekst die bij Mk4 staat bij MK5 hoort. In de tekst op deze site klopt het wel, al wordt de wisseling van middenklok naar klokken achter het stuur niet genoemd.

De enige verklaring voor de lampen zonder achteruitrijlichten die ik even kan bedenken is dat ze in de fabriek nog een doosje hadden staan dat op moest :) (Zou niet de eerste keer zijn bij de Engelsen, zoiets). Afgezien van dat een voormalige eigenaar natuurlijk de kleinere lichten mooier vond en ze dus stiekem toch niet af-fabriek erop zaten, zoals je zegt.

RE: MK I, MK II, MK III...

Eelke schreef:
Achteruitrijlichten was in '83 toch al ruimschoots standaard



Achteruitrijlichten werden op (Engelse) Mini's vanaf eind '77 toegepast, behalve op de 850.
De 1000 E ('82-'84) was in feite de opvolger van de 850 (ook geen achteruitrijlichten, een enkele middenklok, geen achterruitverwarming, geen ventilatieroosters).
De HLE/Mayfair ('82-'84) hadden wel achteruitrijlichten en klokken achter het stuur (en 10"/trommelremmen).
De 1000 E vanaf aug.'84 is nog kort (hooguit een jaar) geleverd geweest met 12" wielen/schijfremmen en ook de enkele middenklok.

RE: MK I, MK II, MK III...

Ok dan klopt het dus toch.
@ eelke: je kan die kleinere achterlichten zonder achteruitrijlicht niet zomaar monteren omdat de gaten in de body ook kleiner moeten zijn. Ze zijn niet zonder meer uitwisselbaar met de versie met twee losse kapjes (met achteruitrijlicht)

RE: MK I, MK II, MK III...

Nog een klein vraagje m.b.t. de verschillende Marks. Ik lees verschillende jaartallen wat betreft overgang van Mark 5 op Mark 6. Uiteraard zal dat een korte periode en geen exact tijdstip zijn, door de verschillende types.

Nu vraag ik mij af of de vroeg 90's Coopers, dus in feite de laatste met een carb, tot Mark 5 of Mark 6 behoren. Mark 6 is in elk geval o.a. de SPi. Maar ik las op Wikipedia dat het criterium de aangepaste ophangpunten voor de motor aan het subframe zijn (voor 1275, bekend van Metro). Dus dan zou mijn '91 Cooper toch een Mark 6 zijn? En een 1000tje, ook uit '91, een Mark 5? :?

RE: MK I, MK II, MK III...

Het overzicht op deze site schaart de carb Coopers onder Mk.5, en wat op deze site staat is natuurlijk de WAARHEID ;)

Ik denk echter dat het niet zo'n exacte wetenschap is. De fabriek onderscheid sowieso geen Mk's na de Mk3, dus alles wat daarna komt is officieus. De een zal de injectie-motor als omslagpunt zien, de ander zoiets als een gewijzigd subframe. Het is sowieso duidelijk dat de carb Coopers een soort overgangsmodel zijn, je vind er een aantal oplossingen in terug die je verder alleen in SPi's ziet, zoals de elektrische fan ter backup van de mechanische.

RE: MK I, MK II, MK III...

Ik ben op dit moment geen officieel clublid (alleen forum) en kan niet die pagina niet zien. Maar je hebt gelijk, het is uiteraard niet echt een exacte wetenschap. Ongeacht de Mark van onze auto's (Eelke heeft eenzelfde) gaan we toch wel erg interresant doen, door te zeggen dat het een speciaal overgangstype is blalabla. 8)

En wat de MiniSevenClub ook oreert, het betreft uiteraard de waarheid, de volledige waarheid, en niets anders dan de waarheid. En daar zal nimmer aan getwijfelt mogen worden. :P


Edit
Hier het stukje uit Wikipedia, ter volledigheid:

MkVI is 1990 on when engine mounting points were moved forward to take 1275 cc power units, and includes the HIF carb version plus the single point fuel injected car which came out in 1991. The 998 cc power units were discontinued. Internal bonnet release fitted from 1992.




http://en.wikipedia.org/wiki/Mini#The_M ... 70_to_2000

RE: MK I, MK II, MK III...

Crispy schreef:
@ eelke: je kan die kleinere achterlichten zonder achteruitrijlicht niet zomaar monteren omdat de gaten in de body ook kleiner moeten zijn. Ze zijn niet zonder meer uitwisselbaar met de versie met twee losse kapjes (met achteruitrijlicht)




Dit past wel! :) Gaten komen gewoon overeen.

Even een vraag:
van Mk1 tot in ieder geval Mk2 is de mini geleverd met de volgende knipperlichten (exemplaar op foto is geen originele):



Crispy heeft ze ook op zijn Mk3 zitten, maar ik lees ook dat de 1000E als opvolger van de mini 850 een uitzondering is qua gebruik van nieuwe onderdelen.

CMC":1sqncuku]Achteruitrijlichten werden op (Engelse) Mini's vanaf eind '77 toegepast, behalve op de 850.
De 1000 E ('82-'84) was in feite de opvolger van de 850 (ook geen achteruitrijlichten, een enkele middenklok, geen achterruitverwarming, geen ventilatieroosters).
De HLE/Mayfair ('82-'84) hadden wel achteruitrijlichten en klokken achter het stuur (en 10"/trommelremmen).
De 1000 E vanaf aug.'84 is nog kort (hooguit een jaar) geleverd geweest met 12" wielen/schijfremmen en ook de enkele middenklok.[/quote:1sqncuku]

Nu is mijn vraag:
is de plastic knipperlichtunit (waarbij je de lens op de basis schroeft) geïntroduceerd bij de Mk3 (met de 1000E als uitzondering daarop) of is deze bij alle modellen pas bij Mk4 gekomen?

RE: MK I, MK II, MK III...

Ooit heb ik eens een mooi verhaaltje geschreven over de Mk's. Ging wel maar tot Mk V omdat ik van de rest niet zo veel afweet. Uit Magazine Nr 4 van de Limburgse Mini Freaks (April 2000):

[size=150:3n4emwer]Hoe oud is die Mini?[/size:3n4emwer]

Heb je dat ook wel eens? Rijd je (natuurlijk met een veel te hoge snelheid) in je Mini over van die leuke kronkel weggetjes door het schone Limburgse landschap en dan zie je daar ergens langs de kant een oude Mini staan. Vol in de remmen en eens gaan kijken! Ook komt het wel eens voor dat je met een slakkengangetje langs verschillende stands loopt op een oldtimer-beurs en in de verte zie je een Mini staan. Je weet dan vaak niet hoe je je door de massa van andere mensen moet wringen om die Mini snel te kunnen gaan bekijken. Dan sta je daar bij die Mini. “Goh, leuk wagentje. Al een oudje, maar hóe oud eigenlijk?”, vraag je je af. Helaas is de eigena(a)r(es) nergens te bekennen …

Het onderstaande verhaal geeft enige aanknopingspunten om een Mini te kunnen dateren. We weten allemaal dat de Mini al vanaf Augustus 1959 in productie is en dat nog zal blijven tot en met Augustus van dit jaar. Hoe kunnen we nou vaststellen in welk van die 41 (Edit: nu 49) jaar de gevonden Mini gebouwd is?

Eerst en vooral kan er gebruik worden gemaakt van de officiële indeling in productie tijdperken. Deze tijdperken worden aangeduid met de letters Mk (wat staat voor ‘Mark’) en een cijfer. Het cijfer wordt meestal als Romeins cijfer afgedrukt, bijvoorbeeld Mk I, Mk II, etc. Een nieuw tijdperk werd altijd ingeluid door belangrijke wijzigingen aan voornamelijk het koetswerk van de Mini. Hieronder staat een overzicht van de officiële tijdperken uit de Mini productie.

[code:3n4emwer]
Tijdperk Bouwjaar Identificatie
----------------------------------------------------------------
Mk I Augustus 1959 – September 1967 Externe deurschanieren; schuiframen in de deuren; kleine achterruit; kleine ronde achterlichten; ronde ‘snor’-vormige chromé grill; groen lampje op richting aanwijzer schakelaar; claxon bedient met een knop in het midden van het stuur; ruitenwissers bediend middels een schakelaar op het dashboard; klokken centraal gemonteerd
Mk II Oktober 1967 – November 1969 Externe deur schanieren; schuiframen in de deuren; huidige grote achterruit; vierkante achterlichten zonder achteruitrij lampen; hoek-vormige chromé grill; de richting aanwijzer schakelaar bevat tevens de claxon bediening; ruitenwissers bediend met een schakelaar op het dashboard; klokken centraal gemonteerd
Mk III December 1969 – April 1976 De deur schanieren zijn niet meer zichtbaar en zijn er draairamen in de deuren gemonteerd; vierkante achterlichten zonder achteruitrij lampen; hoek-vormige chromé grill; ruitenwissers bediend middels een schakelaar op het dashboard; klokken centraal gemonteerd
Mk IV Mei 1976 – Juli 1984 Sub-frames op de huidige manier gemonteerd; vierkante achterlichten eerst zonder en later met achteruitrij lampen; hoek-vormige grill in chromé en later in mat zwart; ruitenwissers bediend met een schakelaar aan de stuurkolom; eerste Mini’s met klokken achter het stuur
Mk V Augustus 1984 – Juni 1990 Alle modellen hebben 12 inch wielen en schijfremmen voor gemonteerd; vierkante achterlichten met achteruitrij lampen; hoek-vormige grill in chromé of mat zwart; klokken achter het stuur gemonteerd
[/code:3n4emwer]

Bovenstaande lijst met identificatie aanknopingspunten is te gebruiken voor alle gewone Mini saloon modellen. Diverse Mini varianten wijken er echter enigszins van af. Zo geldt dat de Mini Van en Mini Pick-up schuiframen hebben meegekregen tot het einde van hun productie in het begin van de jaren ’80. De Mini Van en Mini Pick-up modellen zijn tevens voorzien van deur schanieren die aan de buitenkant zichtbaar zijn. Een ander voorbeeld zijn de Mini Clubman modellen (Mini’s met vierkante neus). Deze hebben al vanaf hun introductie in Oktober 1969 de klokken achter het stuur gemonteerd, terwijl de Clubman 1275 GT in Juli 1974 al 12 inch wielen kreeg.

Voor sommige Mini varianten is de bovenstaande lijst zelfs onjuist. De Mini varianten Riley Elf, Wolseley Hornet (Mini’s met grote kofferbak) en Mini Marcos volgen een volledig andere tijdperk indeling. Mini’s die onder de merknaam Innocenti (wat Italiaans is voor zoiets als ‘de onschuld zelve’) zijn gebouwd volgen de bovenstaande lijst met afwijkingen in de overgangsdata. Overigens zijn de Riley Elf, Wolseley Hornet en de Innocenti’s veel luxere Mini’s dan hun broertjes en zusjes.

Nadat is vastgesteld in welk tijdperk de gevonden Mini gebouwd is, kunnen we aan de hand van verdere inspectie iets preciezer tot een bouwjaar komen. Gedurende de hele 41 (Edit: nu 49) jaar Mini productie zijn er namelijk regelmatig verbeteringen doorgevoerd aan het mechaniek van de Mini. Enkele belangrijke wijzigingen zijn hieronder weergegeven.

[code:3n4emwer]
Tijdperk Bouwjaar Identificatie
----------------------------------------------------------------
Mk I Augustus 1959 – Einde 1962 Zogenaamde ‘cone’ type synchronisatie op 2e, 3e en 4e versnelling; eerste type koppeling met drukgroep die gebruik maakt van losse veren; aparte start schakelaar op de vloer gemonteerd tot einde 1961
Begin 1963 – Augustus 1964 Veel sterkere versnellingsbak met ‘A’-type tandwielen; huidige type synchronisatie op 2e, 3e en 4e versnelling; wijziging van het front panel rond Mei – Juli 1964 voor betere koeling van de voorremmen
September 1964 – September 1967 Hydrolastic vering op alle modellen; sterk verbeterde elektrische installatie; verbeterde voorremmen op de modellen met 848cc motor; nog sterkere versnellingsbak met ‘B’-type tandwielen en naaldlagers; huidige type synchronisatie op 2e, 3e en 4e versnelling; eerste type diafragma drukgroep koppeling op alle modellen
MK II Oktober 1967 – November 1969 Vanaf September 1968 zijn 1e, 2e, 3e en 4e versnelling gesynchroniseerd met huidige type synchronisatie
Mk III December 1969 – Begin 1973 (Bijna) alle modellen hebben ‘remote’-type versnellingspook en worden weer voorzien van gewone vering
Begin 1973 – April 1976 Huidige type versnellingspook (‘rod-change’) en koppeling voor aandrijfassen aan het differentieel; vanaf begin 1974 worden standaard veiligheidsriemen en een kachel op alle modellen gemonteerd
Mk IV Mei 1976 – Maart 1982 In September 1980 gaat de 848cc motor uit productie
April 1982 – Juli 1984 Toepassing van de ‘A+’ motor en ‘A+‘ versnellingsbak; veel sterkere montage van het tussentandwiel; huidig type ‘verto’ diafragma drukgroep koppeling
Mk V Augustus 1984 – Juni 1990 Geen grote mechanische wijzigingen
[/code:3n4emwer]

Toegegeven, om een aantal van de bovenstaande identificatie aanknopingspunten te controleren voor de gevonden Mini moeten we deze eigelijk half uit elkaar nemen! Toch maar niet doen! Gelukkig zijn er andere aanknopingspunten die het mogelijk maken om het exacte bouwjaar te bepalen. Er zijn zelfs aanknopingspunten die tot op de productie maand of week nauwkeurig de bouwdatum aangeven! Welke zijn dat dan?

We kunnen het glaswerk van de gevonden Mini eens nader inspecteren. Het glas van een Mini is namelijk gedateerd tot op productie kwartaal (tot Februari 1969) of maand (vanaf Februari 1969) nauwkeurig. De datering van het glaswerk gebeurt middels een aantal puntjes boven of onder de ingegoten tekst in een ruit. Wanneer de tekst en puntjes zijn gelokaliseerd, kan met behulp van een tabel de bouwdatum worden bepaald. Maar helaas, die tabel heb je niet bij de hand. Wat nu?

Een goede inspectie van Mini’s leert dat veel onderdelen van de elektrische installatie voorzien zijn van een productie datum. Deze datum is ingeslagen middels een 4-cijferige code. De eerste twee cijfers geven de maand van productie aan terwijl de laatste twee cijfers het productiejaar aanduiden. Een goed voorbeeld hiervan is de ruitenwisser motor. Om de ingeslagen cijfers echter te kunnen bekijken voor Mini’s die de ruitenwissermotor links (als je voor de Mini staat) onder de motorklep hebben gemonteerd, moet deze helaas worden uit gebouwd … Een ander voorbeeld is daarom de stroomverdeler. Deze is op dezelfde wijze gedateerd als de ruitenwisser motor, maar zit op een wat lastige plek …

Een laatste redmiddel om een Mini precies te dateren is het slot van de achterklep. Op het binnenwerk van dit slot is een 4-cijferige code ingeslagen. De laatste twee cijfers duiden weer het productiejaar aan. Maar in dit geval geven de twee eerste cijfers de week van dat jaar aan. Natuurlijk moeten we hopen dat dit onderdeel niet is vervangen als gevolg van een accidentje! Gelukkig komt daar de trotse eigena(a)r(es) aan van de gevonden Mini zodat je je vermoedens kunt controleren.

Mini4Ever.

PS.: Wat een hel om die tabellen te formatteren :(

RE: MK I, MK II, MK III...

Volgens mij liep de 850(E?) als budget model na 1976 nog door met grotendeels MkIII kenmerken, terwijl de andere mini's idd overgingen naar mkIV
Toen in 1980 de 850 eruit ging, is die opgevolgd door de 1000E, die er nog steeds uit zag als een mkIII. Dit is vervolgens in 84 veranderd toen alles overging naar 12" en schijfremmen etc. (mkV)

mbt de knipperlichten, deze lijkt bijvoorbeeld een "echte" mkIII, uit '75 met de oude knipperlichten:
http://www.trademe.co.nz/Trade-Me-Motor ... 430493.htm

terwijl deze 77-er de nieuwe lijkt te hebben:
http://www.ayrshireminis.com/mini/en/ga ... php?id=103

Lijkt mij eigenlijk dat de nieuwe knipperlichten gewoon samen gaan met de laatste achterlichten met ingebouwd achteruitrijlicht

default

RE: MK I, MK II, MK III...

[size=85:3eb131aa][topics samengevoegd - Crispy][/size:3eb131aa]
hoe kom ik erachter welke mk mini ik heb??

hij komt uit 91' is dat dan een mk3 mini? ik heb het geprobeerd te zoeken maar ik kan er zo snel niks over vinden.

zou iemand mij hier informatie over kunnen geven? dat is wat makkelijker voor mij om de juiste onderdelen te vinden voor m'n minimonster, aangezien die van de lente/zomer een gigantische opknapbeurt gaat krijgen \\:)/

groetjes svenja

RE: MK I, MK II, MK III...

Even snel (zit op mijn werk) :)

Mini uit 91 zal eerder een MK5 zijn denk ik.

MK1 1959 - 1967 had:

kleinere achteruit
kleinere achterlichten
buitenscharnieren op de deuren
schuiframen in de deuren
grill rand die niet aan de motorkap zit en onder de knipperlichten door naar buiten loopt.
andere achterklep met scharnierende kentekenplaat
veel langere versnellingspook

MK2 1968 - 1969 had:

buitenscharnieren op de deuren
schuiframen in de deuren
andere achterklep met scharnierende kentekenplaat

MK3 1970 -

Is bijna gelijk aan het laatste model op een paar details na, zoals gordels achterin

default

RE: MK I, MK II, MK III...

dus voor plaatwerk en andere onderdelen kan ik gewoon MK3 spul gebruiken?

RE: MK I, MK II, MK III...

yess

Jaapio

RE: MK I, MK II, MK III...

Ik heb de vraag toegevoegd aan een bestaand topic over dat onderwerp, lees het eens door.
De chat-berichten heb ik opgeruimd...

Ik zal dit topic ook gaan linken vanuit een van de FAQ's want het lijkt idd wat moeilijk te vinden te zijn...

RE: MK I, MK II, MK III...

dan komt door de zoekfunctie crisp MK1 (3 tekens vind ie te kort)

Ik maak er een bladwijzer van :P

Jaapio

RE: MK I, MK II, MK III...

nope sinds kort zijn ook 3 tekens toegestaan, alleen hier staat er meestal een spatie tussen...
Maar MPI, SPI, etc worden tegenwoording gewoon weer gevonden.

RE: MK I, MK II, MK III...