Motor verre van origineel...

RE: Motor verre van origineel...

koppel/pk's/cc's... je ziet ze weleens te koop staan: "Mini met 1.6i jap. motor erin" of nog groter met allerlei technische aanpassingen van dien. Hoe betrouwbaar zijn Mini's met andere dan originele motoren eigenlijk? Het ziet er erg aantrekkelijk uit hoor, zo'n piekfijn high-tech Mini'tje, vaak ook stevig geprijsd trouwens, maar wat zijn jullie ervaringen hiermee, moet je het houden bij eigen liefhebberij voor thuis of...?

RE: Motor verre van origineel...

Er zijn denk ik niet zoveel ervaringen mee, omdat het in Nederland lastig(er) is om zoiets gekeurd te krijgen.

Maar al met al, als je het goed aanpakt, is een Mini met bijvoorbeeld een Honda motor erin waarschijnlijk betrouwbaarder dan een met de originele motor.

Echter, omdat het allemaal "custom made" is (hoewel - er zijn complete conversiekits te koop in Engeland) hangt de betrouwbaarheid natuurlijk in belangrijke mate af van de kundigheid van de bouwer.

RE: Motor verre van origineel...

Die "jappenmotor" zal op zich wel betrouwbaarder zijn dan een A-series in veel gevallen. Behalve het custom made gebeuren dat Eelke noemt heb je nog de zwaardere belasting die zo'n motor bij de rest van de Mini veroorzaakt. Meestal hebben die conversies ook het doel om meer pk'tjes in het vooronder te krijgen.
Een dikke VTEC met 160pk doet je remmen bijvoorbeeld niet echt goed als die nog standaard zijn. Hetzelfde geld voor ophanging, stuurinrichting e.d. Blijft een autootje dat oorspronkelijk voor een 850cc ontworpen is, bij het plaatsen van de 1275cc hadden sommige mensen van de fabriek al hun twijfels, laat staan als ze dit horen :)
Betrouwbaarheid van een auto wordt niet alleen door de motor bepaald maar ook door andere technische zaken. De keren dat ik probs had met de Mini hadden niks met de motor op zich te maken. Alleen met remmen, uitlaat en electrisch systeem.

RE: Motor verre van origineel...

Ik kan me voorstellen dat bij zoveel pk'tjes je niet alleen de remmen moet aanpassen, maar ook zo'n beetje alles om die pk'tjes op het asfalt over te brengen. Even een verhouding: ik rijd een lease golfje TDI met 115pk/1200kg die al gauw slipt in eerste en tweede versnelling. Hoe moet dat dan met 160pk/620kg in een Mini? M.i. een electronische aanpassing nodig om niet elke dag nieuwe zolen onder je wagen te leggen...

RE: Motor verre van origineel...

Op een of ander engekse site over een VTEC Mini had de eigenaar het over dat het wegrijden zonder spinnende wielen erg moeilijk was. Je zou dus gelijk kunnen hebben ;) Oplossing volgens hem: zo groot mogelijke wielen plaatsen maar als ik nu iets lelijk vind... Je kunt ook de verhoudingen in de bak aanpassen maar hoe dat bij bijv. een honda gaat? Of de tranction & launch control van onze Jos overnemen en je staat nog stil ;)

Je wielophanging krijgt dus ook wat te verduren en dat komt de betrouwbaarheid ook niet echt ten goede.

Qua betrouwbaarheid kun je volgens mij het beste een nogal standaard Mini nemen en die goed verzorgen. Veel preventief onderhoud en inspecties, elec. systeem op orde etc. Met wat meer moeite dan een moderne auto kun je de betrouwbaarheid toch best aardig in de buurt krijgen lijkt mij.