Ingediend door Evilcomputing op do, 09-04-2009 13:45
De vernieuwde apk, de zogeheten fase 1, wordt volgens de RDW eenvoudiger van opzet. Een aantal procedures en controlepunten voor personen- en bedrijfsauto's wordt aangepast. Er komen minder regels, waardoor meer aankomt op de expertise van de apk-keurmeester. De kosten voor de apk gaan niet omhoog.
Fase 2, waarbij nog meer elektronische onderdelen worden gecontroleerd, zal medio 2010 van start gaan. Dan worden boordcomputers, maar ook abs-systemen in de apk meegenomen
Hoe wil je een abs systeem testen? Met elke auto even een (anti) slip test doen? En al die lampjes die tegenwoordig blijven branden . Verstelbare koplamphoogte controleren, wees nou eerlijk, hoeveel mensen gebruiken die of weten dat het er op zit. Al met al begrijp ik het woord 'eenvoudiger' nog niet.
Ik heb net het stukje + de reacties gelezen, en daar zijn wel veel mensen die dezelfde mening delen als ik zelf.
Dit heeft niets met verkeersveiligheid te maken, het is een manier om zoveel mogelijk oudere auto's van de weg te halen. Bij veel oudere auto's werkt bv. het koplamp verstelknopje niet meer, dit is helemaal geen probleem als de koplampen goed afgesteld zijn. De meesten gebruiken dit systeem namelijk niet. Expertise van de keurmeester? Het is eerder zoveel mogelijk geld binnen halen. Er is nu al veel verschil bij de APK's onderling, straks nog veel meer
.
En zo staan er nog veel meer reacties tussen.
Maar de meeste mensen (+ ikzelf) zijn het er over eens dat dit puur geldklopperij is en een poging meer oude wagens van de weg af te krijgen.
Simpeler en moderner?Dat kan in dit land niet.Er is maar een reden.De mensen die in een oude auto rijden en geen gebruik maken van de sloopregeling omdat ze een andere auto bijv.niet kummem betalen of omdat ze tevreden zijn worden op deze manier voor het blok gezet.Het verstelknopje controleren?Of het werkt of niet,het knopje is gecontroleerd.Dat staat er toch?Stelletje infantielen.Afschaffen die APK.Nooit vastgesteld hoeveel ongelukken en slachtoffers de APK bespaard.
ff on-topic : Ik denk dat veel regels er zijn om weer geld in het laadje te brengen..btw...zijn er geen automerken cq typen die al standaard geen deurklinken hebben??
Ingediend door sebastiaan.keijzer op vr, 15-05-2009 21:46
Ja de iwlbasis veranderd dus niet met grotere of kleinere wielen. Dat de auto breder wordt heeft er ook niks mee te maken want dan ga je over spoorbreedte praten.
Jaja, natuurlijk gaan ze bij de APK even met een rolmaat langs je auto om dat op te meten.....echt niet. Waar moeten die gegevens dan vandaan komen? Ook de spoorbreedte mag niet afwijken, maar ook daar wordt bij de APK echt niet op gelet.
Zijn allemaal regeltjes die in de praktijk onuitvoerbaar zijn.
Dennis
PS Alle Mini's die oorspronkelijk op trommels stondenen en zijn omgebouwd naar schijfremmen (en nooit met schijfremmen geleverd zijn zoals Estates en Vans) zijn in principe illegaal, maar wie weet dat en let daar op....vrijwel niemand, misschien bij een steekproef.
Ingediend door Black-n-white op za, 16-05-2009 14:08
@Dennis
De wielbasis van je auto staat vermeld op deel 1 c.q. Kentekenbewijs deel IA (voertuigbewijs) van je kenteken, dus is het niet zo moeilijk voor de APK keurmeester danwel de "steekproevers" van de RDW om aan de gegevens te komen.
Dat het op je kenteken staat, ok, maar er is geen enkele keurmeester die dat gaat opmeten, zelfs niet bij een steekproef. Ik heb het in ieder geval nooit meegemaakt. Dus niemand hoeft zich echt druk te maken denk ik.
Nope, wat je zegt, wordt nooit naar gekeken. Heb al vele steekproeven gehad, echt nog nooit iets opgemeten (ja of de fusee speling niet meer dan één mm is ).
De andere regels zijn (voor Mini's) wel gunstig versoepeld zoals een reflector mag iets roest hebben mits het lichtbeeld cq de lichtscheiding maar goed zichtbaar is.
Nog meer van dat soort kleine veranderingen (die k ff niet meer uit mn hoofd weet...)
Ingediend door streetscreamer op di, 19-05-2009 12:32
Rene schreef: De andere regels zijn (voor Mini's) wel gunstig versoepeld zoals een reflector mag iets roest hebben mits het lichtbeeld cq de lichtscheiding maar goed zichtbaar is.
Nog meer van dat soort kleine veranderingen (die k ff niet meer uit mn hoofd weet...)
Kijk eens aan, dat noem ik nog eens relevant!
De APK is en blijft een minimale veiligheids & mileu keuring.
Een auto als een mini is natuurlijk een lustobject voor knutselaars en zoals ooit het wagentje van de lopende band kwam, rijdt er naar mijn gevoel nog maar minder dan 1% rond.
Vroeger heb ik mij bezig gehouden met homologaties (typegoedkeuringen) bij een auto importeur. Dat was in het tijdperk dat het nog niet centraal europees geregeld was. Toen moest een nieuw type auto in ieder land los gehomologeerd worden. Stapels testdocumenten met nummers, stempels en handtekeningen vormden samen de auto.
Inderdaad valt voor een APK keurmeester of steekproef controleur niet te achterhalen of een auto met schijf- of trommelremmen was uitgevoerd. Daar zal het op het aanwezig zijn van een misschien gewijzigd systeem niet mislopen, wel als het gaat om de prestaties van het systeem.
Het kan echter wel een probleem vormen als je (afkloppen dat het niet gebeurt) betrokken raakt bij een ernstig ongeluk, waarbij het technisch functioneren van je auto in twijfel wordt gebracht. De technische recherche kan dan wel concluderen dat wijzigingen zijn aangebracht (zonder individuele herkeuring). Theoretisch zou dat al kunnen op basis van een ander type achteruitkijkspiegel of kleur lak van de auto. Maar gelukkig wordt de soep niet zo heet gedronken en valt het in het dagelijks leven nog wel mee.
Wat voor sommige Minirijders wel weer een nadeel is, is dat de deur van beide zijde te openen moet zijn zonder hulpmindelen.
Dus gecleande deuren zonder handgreep moeten weer terug gebracht worden in normale situatie (dat is wat ik begrepen heb van een aantal keurmeesters)
Ik heb het topic even samengevoegd met een andere discussie over de nieuwe eisen zodat de info bijelkaar blijft.
Oude secties waren ChitChat en Standaard Techniek
Rene schreef: Wat voor sommige Minirijders wel weer een nadeel is, is dat de deur van beide zijde te openen moet zijn zonder hulpmindelen.
Dus gecleande deuren zonder handgreep moeten weer terug gebracht worden in normale situatie (dat is wat ik begrepen heb van een aantal keurmeesters)
Dat wordt voor sommigen weer een item erbij wat ze moeten verwisselen voor de apk
binnenkort moeten ook alle auto's ook verplicht met een remmentestbank getest worden voor de apk
een remverschil in je trommelremmen is best moeilijk op te lossen zeker met oudere mini's
ik heb het nog even na gevraagd wanneer die apk veranderingen in gaan ,
volgens de steekproef gecontroleur van de rdw zou dat al in 2010 ingaan maar helemaal zeker was hij niet.
Wat ook kan is ding eraf halen, en 1 van je achteruitrijlichten een rood lampje zetten en die op de mistlampschakelaar aansluiten.
Ik meen dat dat 'shaven' volgens mij altijd al niet helemaal legaal was, de deur MOET van buiten te openen zijn (b.v. voor hulpdiensten). Maar als je met een Mini crashed heb je meestel toch wel een koevoet nodig om de deur open te pulken...
Ik ben benieuwd wat dit nieuwe APK-geneuzel ons brengt, ik wacht het wel af. Gewoon een Mini van 1959 kopen, ben je er vanaf.
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Evilcomputing op do, 09-04-2009 13:45
De vernieuwde apk, de zogeheten fase 1, wordt volgens de RDW eenvoudiger van opzet. Een aantal procedures en controlepunten voor personen- en bedrijfsauto's wordt aangepast. Er komen minder regels, waardoor meer aankomt op de expertise van de apk-keurmeester. De kosten voor de apk gaan niet omhoog.
etc etc here:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3670 ... tml?p=29,3
dus de mpi's worden harder doorgelicht ivm aanwezigheid van airbags
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door vlassie op do, 09-04-2009 14:08
Hoe wil je een abs systeem testen? Met elke auto even een (anti) slip test doen? En al die lampjes die tegenwoordig blijven branden . Verstelbare koplamphoogte controleren, wees nou eerlijk, hoeveel mensen gebruiken die of weten dat het er op zit. Al met al begrijp ik het woord 'eenvoudiger' nog niet.
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Mausje75 op do, 09-04-2009 23:13
Dan vlieg ik dus met m`n Minike straks glansrijk door de keuring ( boordcomputer? electrische snufjes?? wat is dat? )
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Kamphuuzz op za, 11-04-2009 14:53
Ik heb net het stukje + de reacties gelezen, en daar zijn wel veel mensen die dezelfde mening delen als ik zelf.
.
En zo staan er nog veel meer reacties tussen.
Maar de meeste mensen (+ ikzelf) zijn het er over eens dat dit puur geldklopperij is en een poging meer oude wagens van de weg af te krijgen.
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door vlassie op zo, 12-04-2009 21:26
Ik begrijp niet wat de eenvoudigere opzet is, er komen toch alleen maar regels bij of zie ik wat over het hoofd?
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Dennis op ma, 13-04-2009 16:18
Wat maakt het uit of het ABS werkt of niet, als het ding maar remt denk ik zo....
Dennis
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Ivo op ma, 13-04-2009 16:37
In geval van een noodstop zo'n 20 tot 25% remweg-lengte, nog los van de veel betere bestuurbaarheid van auto's met ABS tijdens een noodstop.
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Bijou op zo, 26-04-2009 20:45
...als de remvertraging iig maar voldoende is.
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Evilcomputing op ma, 27-04-2009 21:55
Shaven mag ook niet meer,
deur moet aan beide kanten gewoon dmv een klink te openen zijn.
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door hanz op di, 28-04-2009 08:56
jaaj vreemde dingen iig.
dus xenon inbouwen mag niet meer, maar als je het er nu al in hebt zitten dan?
zelfde vraag voor shaven van deuren, als je dat er nu al op hebt, moet je dat dan weer ongedaan maken?
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Mausje75 op di, 28-04-2009 20:15
Dan gebruik je dan toch gewoon de baardtrimmer??
ff on-topic : Ik denk dat veel regels er zijn om weer geld in het laadje te brengen..btw...zijn er geen automerken cq typen die al standaard geen deurklinken hebben??
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door sebastiaan.keijzer op vr, 15-05-2009 21:28
[size=85:3vrfa1un][topics samengevoegd - Crispy][/size:3vrfa1un]
Ik las net een stukje op de rdw site over de nieuwe apk eisen vanaf 1 mei 2009.
Nu viel mij deze wijziging op:
De wielbasis op het kentekenbewijs moet overeenkomen met de wielbasis van de auto.
Gaat dat voor ons als mini liefhebber een probleem geven. Ik rij zelf rond op 13inch 7j velgen.
Als ik het goed heb is daardoor toch mijn wielbasis breder geworden? Moet je dus bij iedere apk keuring standaard velgen er onder bouten?
Groetjes,
Sebas
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door mini-jeff op vr, 15-05-2009 21:31
link
Volgens mij is de wielbasis gewoon het midden van t wiel dus maakt het niet uit.
Jeff
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door sebastiaan.keijzer op vr, 15-05-2009 21:33
Kijk dat is nog eens goed nieuws. Klinkt eigenlijk ook wel logisch. handig dat wikiepediiii gedoe!!
Thanks,
Sebas
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door mini-jeff op vr, 15-05-2009 21:34
Ik weet niet zeker hoor, ik zou even op een andere reactie wachten voordat je straks door mij in de aapgelogeerd ben
Nouja dit staat er:
De wielbasis van een voertuig is de afstand tussen de middelpunten van de voor- en de achteras
Moet wel kloppen volgens mij
Jeff
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door minimarcos op vr, 15-05-2009 21:40
Je mag je mini dus niet meer ongestraft verlengen...
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door sebastiaan.keijzer op vr, 15-05-2009 21:46
Ja de iwlbasis veranderd dus niet met grotere of kleinere wielen. Dat de auto breder wordt heeft er ook niks mee te maken want dan ga je over spoorbreedte praten.
Heb vertrouwen!
Bedankt,
Sebas
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Dennis op za, 16-05-2009 13:25
Jaja, natuurlijk gaan ze bij de APK even met een rolmaat langs je auto om dat op te meten.....echt niet. Waar moeten die gegevens dan vandaan komen? Ook de spoorbreedte mag niet afwijken, maar ook daar wordt bij de APK echt niet op gelet.
Zijn allemaal regeltjes die in de praktijk onuitvoerbaar zijn.
Dennis
PS Alle Mini's die oorspronkelijk op trommels stondenen en zijn omgebouwd naar schijfremmen (en nooit met schijfremmen geleverd zijn zoals Estates en Vans) zijn in principe illegaal, maar wie weet dat en let daar op....vrijwel niemand, misschien bij een steekproef.
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Black-n-white op za, 16-05-2009 14:08
@Dennis
De wielbasis van je auto staat vermeld op deel 1 c.q. Kentekenbewijs deel IA (voertuigbewijs) van je kenteken, dus is het niet zo moeilijk voor de APK keurmeester danwel de "steekproevers" van de RDW om aan de gegevens te komen.
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door vlassie op za, 16-05-2009 15:11
Of ingevoerd met schijven en bij de RDW de (verkeerde) afstand opgemeten (dus met schijfjes).
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Dennis op za, 16-05-2009 18:24
Dat het op je kenteken staat, ok, maar er is geen enkele keurmeester die dat gaat opmeten, zelfs niet bij een steekproef. Ik heb het in ieder geval nooit meegemaakt. Dus niemand hoeft zich echt druk te maken denk ik.
Dennis
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door vlassie op za, 16-05-2009 18:29
Nope, wat je zegt, wordt nooit naar gekeken. Heb al vele steekproeven gehad, echt nog nooit iets opgemeten (ja of de fusee speling niet meer dan één mm is ).
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Rene op zo, 17-05-2009 13:10
De andere regels zijn (voor Mini's) wel gunstig versoepeld zoals een reflector mag iets roest hebben mits het lichtbeeld cq de lichtscheiding maar goed zichtbaar is.
Nog meer van dat soort kleine veranderingen (die k ff niet meer uit mn hoofd weet...)
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door streetscreamer op di, 19-05-2009 12:32
Kijk eens aan, dat noem ik nog eens relevant!
De APK is en blijft een minimale veiligheids & mileu keuring.
Een auto als een mini is natuurlijk een lustobject voor knutselaars en zoals ooit het wagentje van de lopende band kwam, rijdt er naar mijn gevoel nog maar minder dan 1% rond.
Vroeger heb ik mij bezig gehouden met homologaties (typegoedkeuringen) bij een auto importeur. Dat was in het tijdperk dat het nog niet centraal europees geregeld was. Toen moest een nieuw type auto in ieder land los gehomologeerd worden. Stapels testdocumenten met nummers, stempels en handtekeningen vormden samen de auto.
Inderdaad valt voor een APK keurmeester of steekproef controleur niet te achterhalen of een auto met schijf- of trommelremmen was uitgevoerd. Daar zal het op het aanwezig zijn van een misschien gewijzigd systeem niet mislopen, wel als het gaat om de prestaties van het systeem.
Het kan echter wel een probleem vormen als je (afkloppen dat het niet gebeurt) betrokken raakt bij een ernstig ongeluk, waarbij het technisch functioneren van je auto in twijfel wordt gebracht. De technische recherche kan dan wel concluderen dat wijzigingen zijn aangebracht (zonder individuele herkeuring). Theoretisch zou dat al kunnen op basis van een ander type achteruitkijkspiegel of kleur lak van de auto. Maar gelukkig wordt de soep niet zo heet gedronken en valt het in het dagelijks leven nog wel mee.
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Rene op di, 19-05-2009 13:10
Wat voor sommige Minirijders wel weer een nadeel is, is dat de deur van beide zijde te openen moet zijn zonder hulpmindelen.
Dus gecleande deuren zonder handgreep moeten weer terug gebracht worden in normale situatie (dat is wat ik begrepen heb van een aantal keurmeesters)
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Crispy op di, 19-05-2009 13:17
Ik heb het topic even samengevoegd met een andere discussie over de nieuwe eisen zodat de info bijelkaar blijft.
Oude secties waren ChitChat en Standaard Techniek
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door BadBert op di, 19-05-2009 14:03
Dat wordt voor sommigen weer een item erbij wat ze moeten verwisselen voor de apk
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Demelza op di, 19-05-2009 15:05
Hier kan je vinden hoe het precies beschreven staat voor de keurmeesters:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/ap ... ei2009.htm
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Rene-mini op wo, 15-07-2009 17:16
moet er een mistlicht (achter) op zitten bij de apk?
gr rene
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Peter_Vazed op wo, 15-07-2009 17:59
Eén of twee mistlichten, als de auto is van na 31 december 1997
Zie:
http://www.rdw.nl/RDWInternet/Templates ... HINT=Guest
onder
2 B 0821 basis voor PDF
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Rene-mini op wo, 15-07-2009 20:25
thx!
mijne is uit '92 kan dat lelijke ding er dus mooi af...
gr rene
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door bjorn op wo, 15-07-2009 20:37
binnenkort moeten ook alle auto's ook verplicht met een remmentestbank getest worden voor de apk
een remverschil in je trommelremmen is best moeilijk op te lossen zeker met oudere mini's
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door tamiyamini op wo, 15-07-2009 20:52
Weet je toevallig vanaf wanneer dat verplicht is ?
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door manueldekker op wo, 15-07-2009 21:00
mijn apk station heeft geen remmentestbank
omdat ik zelf wel wil weten of het goed ik rijd ik naa de apk altijd ff naar "bedrijf" om de remmen te testen
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door bjorn op wo, 15-07-2009 21:06
me baas begon erover dat ze nieuwe eisen gingen instellen aan de werkplaats/apk , zal ff aan hem vragen wanneer ze dat gaan doen
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Peter_Vazed op wo, 15-07-2009 21:49
Ja, maar haal dan ook de schakelaar eruit.
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Rene-mini op do, 16-07-2009 17:08
idd, wel zo vestandig bij apk
word het knopje voor de NOS denk ik
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door bjorn op do, 16-07-2009 20:16
ik heb het nog even na gevraagd wanneer die apk veranderingen in gaan ,
volgens de steekproef gecontroleur van de rdw zou dat al in 2010 ingaan maar helemaal zeker was hij niet.
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Mausje75 op do, 16-07-2009 22:44
Of je kan `m gewoon erop laten zitten en denken aan veiligheid ( voor jezelf en anderen )
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Sjoerd24 op do, 16-07-2009 22:55
Ik voel dat we offtopic gaan...
Wat ook kan is ding eraf halen, en 1 van je achteruitrijlichten een rood lampje zetten en die op de mistlampschakelaar aansluiten.
Ik meen dat dat 'shaven' volgens mij altijd al niet helemaal legaal was, de deur MOET van buiten te openen zijn (b.v. voor hulpdiensten). Maar als je met een Mini crashed heb je meestel toch wel een koevoet nodig om de deur open te pulken...
Ik ben benieuwd wat dit nieuwe APK-geneuzel ons brengt, ik wacht het wel af. Gewoon een Mini van 1959 kopen, ben je er vanaf.
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Rene-mini op vr, 17-07-2009 10:23
aan 1 mini hev ik voorlopig wel genoeg
thx voor de info!
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Sjoerd24 op vr, 17-07-2009 14:05
Wat? Eentje maar? Dan ben je pas net begonnen zeker! Voor je het weet sta je 6 keer per jaar met een auto bij de APK.
RE: nieuwe apk normen?
Ingediend door Rene-mini op vr, 17-07-2009 15:27
haha klopt!
2 auto's rijden op je 19de is voorlopig duur genoeg! (als je het goed wilt doen natuurlijk )
zullen verder niet te veel off-topic gaan...
bedankt voor de info!
gr rene