opstarten van een motor 1275 cc na lange stilstand

default

opstarten van een motor 1275 cc na lange stilstand

Ingediend door ilmung op

Ik kan een mini 1275 kopen waarvan de motor een 8 jaar geleden gereviseerd is en sedert dien zeer weinig kms heeft gereden , de wagen heeft altijd in een warme droge omgeving gestaan.

Men vraag is nu niet hoe moet je die opstarten ........maar als je die volgens de "regels van de kunst opstart" , is de motor ( ik denk dan meer aan de zuigers ,etc......) dan niet definitief beschadigd door corrosie door de lange stilstand ?

RE: opstarten van een motor 1275 cc na lange stilstand

Hoi Ilmung,

Dezelfde situatie heb ik zelf ook gehad. Wat je kan doen is de bougies eruit draaien en dan met een lampje proberen te schijnen in de gaten, meestal zit hier geen roest omdat het bij mini's toch ook nog wel een beetje vettigheid boven de zuigers zit.

Vervolgens vanaf de bovenkant in de zuiger wat Olie laten lopen (klein beetje).

verder zorgen dat de motor voorzien is van olie (hoeft niet persee al de nieuwe olie te zijn)

Zorgen dat je de oliedruk kan aflezen.

en dan de motor starten zonder de bougies erin, als het goed is zal hij dan oliedruk opbouwen.

Wanneer dat goed is, kun je proberen of de bougies nog vonken, één voor één de bougies aan de buitenkant tegen het blok houden en kijken of ze vonken. kijk uit dat je zelf geen optater krijgt.

Als dat ook allemaal werkt, alle bougies er weer in draaien.

en dan proberen te starten met wat bezine, beetje remmenreiniger kan helpen, en er moet wat olie in de dashpot zitten.

(als je verder geen gekke dingen tegenkomt kan het echt zo simpel zijn)

 

grt, Peter