Prijs Metro 1300 blok

RE: Prijs Metro 1300 blok

:D
Hoi, ik wil graag iets meer power uitt mijn Red Hot halen. Nu kan ik een Metro 1300 blok kopen voor 250 Euro (72pk, 42000km). Wie weet of dit een redelijke prijs is en hoe weet ik of het echt een 1300 blok is en of hij goed is??

RE: Prijs Metro 1300 blok

Als hij goed is, dan is 250 EUR geen slechte prijs, geloof ik. Helaas is er volgens mij weinig over te zeggen. Zeker weten dat een motor goed is doe je volgens mij alleen door hem helemaal uit elkaar te halen en dan te reviseren. Of een gedegen verhaal dat de motor net gereviseerd is, compleet met bonnen e.d. Of de kilometer stand klopt kun je ook nauwelijks nagaan, volgens mij. Hooguit kun je aan de hand van het motornummer nagaan of het een realistische kilometerstand is voor de leeftijd van de motor. Wat ik eigenlijk betwijfel, want als hij uit een Metro komt is hij toch al gauw een jaar of tien oud, denk ik.

Bovendien is het uberhaupt een wat vreemde kilometerstand voor zo'n motor. Bij een 1000-je kan ik me er nog wat bij voorstellen, maar een 1300 wordt natuurlijk een stuk minder vaak "vroegtijdig" vervangen door iets potenters. Een 1300 motor kan zo'n 150000 kilometer lopen. Dus waarom heeft deze nog niet eens een derde daarvan gelopen? Vergeet ook niet dat een Mini-klokje over het algemeen bij 100000 KM rond gaat, dus misschien is het stiekem wel 142000.

Aan de andere kant, als hij uit een Metro komt dan is dat natuurlijk een autootje dat niet onwaarschijnlijk gebruikt is door een huisvrouw die ermee naar de supermarkt ging. Dan zou het op zich kunnen dat hij nog niet zo heel veel gelopen heeft. Bovendien is het dan niet ondenkbaar dat de wegwerpverpakking inmiddels helemaal weggerot is, dus is het weer niet zo gek dat de motor nu zonder auto eromheen verkocht wordt. Is het inderdaad de motor van een boodschappenautootje geweest, dan is dat wel weer een heel andere bron van zorgen. Zulke autootjes worden zelden goed warm gereden, wat bovenmatige slijtage tot gevolg heeft.

In elk geval is het motornummer denk ik je enige aanknopingspunt. Ook kun je aan de hand van het nummer dat op de cilinderkop staat controleren of dat de juiste kop bij het blok is.

Verder vind ik altijd erg belangrijk dat een verkoper een goed verhaal heeft. Vraag, met alles wat ik hierboven heb opgeschreven in het achterhoofd, de verkoper het hemd van het lijf over die motor. Trek, voor zover mogelijk, de gegevens na en kijk of alles met elkaar in overeenstemming is.

Doorzoek het forum ook even (zoekterm "metro"); er zijn al verschillende draadjes met als onderwerp een Metro motor.