warmlopen???

RE: warmlopen???

hoi allemaal.
ik heb een klein vraagje in betrekking tot de temperatuur van de motor.
recent is mijn waterpomp kapot gegaan en deze is toen vervangen.
alles ok geen probleem enz.
nu lekte er koelvloeistof bij mijn thermosstaat en dus is deze inc pakking vervangen voor een 88 graden versie.
maar gisteren schrok ik toch even want voor het eerst ooit liep mijn temp op tot zeg driekwart van de meter.
nu wou ik wel eigenlijk weten tot hoever normaal is bij de mini.
want stel er is dan iets stuk wil ik dit wel tijdig weten uiteraard.
grag hoor ik van jullie

default

RE: warmlopen???

Heb je de thermostaat gecontroleerd?

RE: warmlopen???

Zeker deze is nieuw en voor het plaatsen eerst in een steelpannetje getest maar vreemde is dat in de morgen er geen probleem is maar in de middag had ik het wel

RE: warmlopen???

Koelvloeistof systeem wel goed ontlucht?
Kan zijn dat er te veel lucht in zit, dan koelt ie niet goed.

default

RE: warmlopen???

had exact hetzelfde probleem, bij mij was het idd lucht in het koelsysteem na paar korte ritjes bij blijven vullen en het probleem was weg.

Mijn temperatuur was iets minder hoog als bij jou maar als de koelvloeistof doorstroming niet goed is merk je dit ook goed aan de kachel die geeft dan geen tot nauwelijks warmte af.

RE: warmlopen???

Zal het eens in de gaten houden maar had ook iets gehoord van de radiatordop is dat ook een optie

RE: warmlopen???

Nee, radiatordop is geen optie.
Dit zal lucht zijn. Met de kachel voluit een langere rit maken, moet alle lucht er uit zijn.

RE: warmlopen???

Al een paar dagen rond gereden enz maar de temp loopt op tot net voor de h.
Heb de thermosstaat en de temp sensor vervangen en de waterpomp maar hij blijft warmer dan normaal worden.
Het is in een x gekomen van tevoren nooit geen problee. Altijd netjes net voor de n.
Iemand nog ideeen

RE: warmlopen???

Heb trouwens ook warmere lucht in de wagen dan voorheen

RE: warmlopen???

Je radiator zou verstopt kunnen zitten. Toch geen afdichtingsmiddel gebruikt in je koelvloeistof ?
Dan zal je toch de temp. van de vloeistof in de radiator moeten meten.

RE: warmlopen???

Zo een middel zou ik nooit gebruiken
En die radiator heb ik recent doorgespoeld ging perfect weinig tot geen roest enz.
Snap niet wat er plots anders is ben zo bang dat het de koppakking is

RE: warmlopen???

De koppakking kan idd. ook. Maar ook dat is te overzien.
Als je radiatordop eraf haalt, en je ziet koelvloeistof met luchtbellen dan is het ws. je koppakking.
Ik zou toch eerst de temp. in de radiator meten.

RE: warmlopen???

ehm.. dit lijkt me meer een onderwerp voor standaard techniek...

heb je de thermostaat op de juiste manier gemonteerd? dus met het waselement aan onderzijde. Die moet in de hete vloeistof zitten om uit te zetten en de deksel te openen.

succes!

RE: warmlopen???

Yep mijn man heeft alles volgens het boekje gedaan.
Dus.....wij wete het niet meer

RE: warmlopen???

Als je er niet gerust op bent kun je er een thermostaat in zetten met een lagere waarde, 72 graden is de laagste meen ik. Je moet echter wel beseffen dat de naald van het temperatuurmetertje begint met uitslaan bij ca. 40 graden. Wanneer jij eerst een 72 graden thermostaat hebt gehad en de naald kwam tot de helft van de schaalverdeling, kan de naald bij een 88 graden thermostaat wellicht op driekwart van de schaal komen.
De werkelijke temperatuur meten lijkt mij ook de beste optie. Tweede optie is om een ander temperatuurmetertje tijdelijk aansluiten en kijken wat deze aangeeft.
Ikzelf ben overgegaan van een 72 gr. naar een 88 gr. thermostaat omdat bij mij de temperatuur ruim voor de helft van de schaal bleef hangen, nu komt hij precies bij de "N". Ik vind 72 gr. een beetje lage temperatuur voor de motor maar daarover lopen de meningen nogal uiteen.

RE: warmlopen???

Er zat eerst een 82 graden thermosstaat in .
Deze gaf altijd netjes alles aan maar ineens gaf hij hogere waardes aan en is daarom vervangen voor een 88 versie.
Maar zelfs nu loopt hij tot bij aan de h koelvloeistofpeil blijft netjes dus.....ik weet het niet meer.
Stel er is ergens een verstopping wat kan ik dan het beste doen

RE: warmlopen???

Meten is weten. Ik zou beginnen met de temperatuur te meten. Je kunt de koelvloeistoftemperatuur meten tijdens draaien met bijv. een kwikthermometer of de motortemperatuur meten met een digitale temperatuurmeter dicht in de buurt van de sensor. Dit geeft al snel genoeg een indicatie of er überhaupt iets mis is.

RE: warmlopen???

Voorts kan de radiatordop wel roet in het eten gooien: een defecte dop kan oorzaak geven tot een te lage druk in je systeem wat weer leidt tot koken van je vloeistof tegen de cilinderwand wat weer minder koeling van je motor tot gevolg heeft. Preventief vervangen van zo'n dop kost geen drol en kan absoluut geen kwaad.

RE: warmlopen???

@Wily1:

Ruud, de radiatordop zorgt alleen voor een hogere druk, zodat de vloeistof niet bij 100 C gaat koken, maar een paar graden hoger.
Langs de cilinderwand gaat de vloeistof pas koken in de buurt van de 100 gr.C.
Maar hij kost idd. geen drol. :)

RE: warmlopen???

Beste Jos, ik heb dit allemaal 's gelezen toen die zogenaamde "wonder-koelvloeistof"
op de markt kwam (jaar geleden of zo dacht ik), maar de theorie klinkt mij niet onaannemelijk in de oren. De temperatuur van en langs de cilinderwand zal gerust hoger dan 100 gr. kunnen worden toch? :|