1000->1300 ->1000

RE: 1000->1300 ->1000

Had laatst een austin metro blok gekocht, lcb andere inlaat spruitstuk, k&n maar kwam erachter tijdens rijden dat hij olie verbruikt (achterkant van de auto onder de spatjes) compressie gemeten (verschil aanwezig) kop eraf zuigers hebben 4 tiende speling :x vraagje wanneer ik oude 1000 blok terug erin plaats kan ik dan spruitstuk carb en k&n van die 1300 gebruiken ?

RE: 1000->1300 ->1000

wanneer ik oude 1000 blok terug erin plaats kan ik dan spruitstuk carb en k&n van die 1300 gebruiken ?




Kan wel, maar waarschijnlijk is de dikte van de uitlaat optimaal voor een 1300. Wat is de dikte?

Je kan als je het blok er toch uit hebt, ook een paar centen investeren om het te laten opboren en nieuwe zuigers.

Cheers,
Wouter

RE: 1000->1300 ->1000

jeroenenmeloen schreef:
vraagje wanneer ik oude 1000 blok terug erin plaats kan ik dan spruitstuk carb en k&n van die 1300 gebruiken ?




K&n zie ik nog wel gebeuren. Denk dat het spruitstuk anders is. Vermoedt dat de doorgangen groter zijn. Maar ook dat zie ik nog wel als een mogelijkheid. Doch de carb. kun je op zeker schudden.

RE: 1000->1300 ->1000

uithonen en nieuwe zuigers wat gaat dat kosten (schat je) ?

(dikte uitlaat spruitstuk 43 mm inwendig

RE: 1000->1300 ->1000

jeroenenmeloen schreef:
uithonen en nieuwe zuigers wat gaat dat kosten (schat je)




Zohee, Wouter.. Die tip was wel een schot in de roos, je bent meteen z'n schatje ;)

RE: 1000->1300 ->1000

Bert schreef:
je bent meteen z'n schatje




hahahahaha :D

Maareh, bel eens naar wat revisiebedrijven in de buurt, www.goudengids.nl, die weten er meer van...
Voor nieuwe zuigers, bijvoorbeeld: www.minispares.com

Wouter

RE: 1000->1300 ->1000

Als je zuigers/cilinders zo ver uitgesleten zijn, dan zal je krukas etc ook wel de nodige speling hebben. Vergis je niet in wat een totale revisie van een onderblok kan gaan kosten. Zal meer zijn dan de optelsom nieuwe zuigers + honen. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om eens met een revisiebedrijf te gaan praten.

RE: 1000->1300 ->1000

Henkmarius schreef:
dan zal je krukas etc ook wel de nodige speling hebben.




Een set nieuwe krukaslagers volstaat dan toch?
Als je dan toch bezig bent, kan je beter ook meteen een set nieuwe klepstoterbussen, nokkenaslagers en drijfstanglagers monteren. Maar helemaal in vergelijking met de arbeid, als je dat zelf doet, valt dat wel mee. Verder ook de vriespluggen niet vergeten, je kan er dan toch bij...

Wouter

RE: 1000->1300 ->1000

Wouter schreef:
Henkmarius":a33dyrab]dan zal je krukas etc ook wel de nodige speling hebben.



Een set nieuwe krukaslagers volstaat dan toch?
[/quote:a33dyrab]
Niet alleen de lagerschalen, maar ook de krukas slijt en wordt onrond. Dat kan nog binnen de toleranties vallen. Zo niet, wordt het laten afdraaien tot de (eerste) ondermaat en ondermaat lagerschalen monteren. Geldt ook voor de drijfstanglagers.

RE: 1000->1300 ->1000

Kort samengevat kan een complete onderblokrevisie je dus behoorlijk wat geld gaan kosten. Het kan natuurlijk ook meevallen.

Een andere optie is om een metro te vinden met een behoorlijke motor. Aangezien bijna alle metro's die je vindt meer dan 150.000 km gereden hebben is dat ook niet zo maar gedaan.

Optie 3: compleet gereviseerd blok uit engeland kopen. Van www.minisport.com bijvoorbeeld. Kan je volgens mij ook bij DCM bestellen. Je moet dan wel een te reviseren exchange blok inleveren. Is uiteindelijk niet eens zo veel duurder dan in NL laten reviseren en je hebt dan wel een erg goed blok denk ik.

RE: 1000->1300 ->1000

ben bang dat ik de 1000 cc er maar weer inzet cilinderkop kan ik die ook overzetten of helpt dat niet kwa pk´s ?

RE: 1000->1300 ->1000

Je bedoelt dat je de cilinderkop van een 1300CC over wil zetten naar een 1000cc?

Dat is een mogelijkheid, maar wel een ingewikkelde en dure.
Op het moment dat je dat doet moet je een zgn 'pocket' in je blok maken (of in de kop?) zodat de zuigerringen de ruimte hebben.

*iets met de klok en de klepel*

Dus het kan wel, maar het gaat je tijd en geld kosten.


Mocht je het serieus overwegen: ff zoeken zal een hoop typwerk schelen.