1000 E wilt niet starten

RE: 1000 E wilt niet starten

Ik ben de laatste paar dagen bezig met het restaureren van een mini 1000E, mijn allereerste autootje :)

Ik ben nu al een paar dagen bezig om hem te starten maar het wilt maar niet lukken! De benzinetoevoer is goed (vlotterkamer staat benzine in en de bougies zijn nat van de benzine), er komt een vonk van de bougies af (wel heel licht...) maar hij wilt maar niet aanslaan.

Het is geen aardeprobleem, heb dat allemaal al nagelopen. Contactpunten van de bobine zijn het ook niet, heb ik al helemaal opgeschuurd en gereinigd. Heeft er iemand nog ideeën?

P.S. Ik heb een multimeter waar ook een stand op staat dat je een piepje hoort als je de 2 polen met elkaar verbindt. Kan ik zo een bougiekabel doormeten? Ik heb het namelijk geprobeert maar ik kreeg geen piep. Toen ik op weerstand ging meten kreeg ik er ook niet veel nuttigs uit...


Please help me :'(

RE: 1000 E wilt niet starten

Multimeter stand op 20 KOhm(weerstand) zetten.... dan zou je wellicht wat moeten zien... Krijg je dat niet dan op een volgende, mindere waarde zetten...
Dan nog niet mag je er denk ik wel vanuit gaan dat de kabels zijn overleden..
Heb je de bougiekabels wel goed aangesloten? 1e op de 1e cilinder ...enz...
Is de ontsteking eruit geweest? En staat het tijdstip goed?
Hoe is je luchtfilter... schoon?

RE: 1000 E wilt niet starten

Kijk ook even naar je brandstof/zuurstof verhouding. Heb daar zelf momenteel ook problemen mee waardoor die niet altijd wil starten, je hebt een grote kans dat die veel te rijk staat waardoor die niet wil starten omdat je hem direct verzuipt. Kijk ook even na of je bobine wel goed vonkt, als je de bobinekabel loshaald van de verdelerkap en je houd deze zo'n 1,5cm van je blok af en je start moet de vonk overslaan. Mocht dat niet zo zijn dan is je bobine brak.

RE: 1000 E wilt niet starten

Tijdens het starten dan niet de kabel vasthouden hoor....schok daarvan is niet zo leuk.... en voel je tot aan je elleboog als je pech hebt.. 8)

RE: 1000 E wilt niet starten

heb je de bougiekabels los gehad ?
zitten ze wel op de juiste volgorde ?

klinkt misschien niet zo slim maar
heb dat zelf ook eens gedaan ;)
door de cilinders van links naar rechts te tellen
ipv. rechts naar links :)

RE: 1000 E wilt niet starten

Wat is nou de makkelijkste manier om te kijken of m'n bobine nog goed is (zonder een schok te krijgen :P)? Luchtfilter is iig schoon, vanmiddag nog nagekeken.

De verdeelkap is er wel af geweest. Staat er op de verdeelkap cijfertjes zodat ik de volgorde weet? Of is daar weer een lastig truukje voor? :)

Volgens mij is het nog niet zo zeer een brandstof/zuurstof verhouding, want dan zou de motor tenminste een beetje moeten gaan stotteren, hij doet nu helemaal niks... Iig hij is rijdend de stalling in gegaan (ongeveer 2 jaar geleden). Ik zit zelf te denken dat er iets door vocht is aangetast maar ik zou niet meer weten wat. |:(

RE: 1000 E wilt niet starten

Op de verdelerkap staan geen getalletjes, maar over het algemeen genomen is de aansluiting die rechtsboven zit, als je voor de auto staat, die van de 1e cilinder, dan de rest linksom(tegen de klok in) aansluiten volgens het 1-3-4-2 principe...

RE: 1000 E wilt niet starten

Ik heb datzelfde probleem gehad, Bij mij was de condensator kapot. De vonk was veels te zwak.

RE: 1000 E wilt niet starten

Ok hij doet het :D Nieuwe accu in gegooid en ff met de contactreiniger in de rondte gegaan en hij draait :P Nu heb ik alleen nog 1 probleem... Zodra ik gas geef gaat hij stotteren en valt hij uit, hij moet dus afgesteld worden. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Heb nog nooit een carberateur afgesteld voor een mini :)

RE: 1000 E wilt niet starten

voor het afstellen van de carb kan je ff zoeken op het forum, stel eerst je contactpuntafstand en je ontstekingstijdstip af, kleppn stellen en dan de carb afstellen.

RE: 1000 E wilt niet starten

Zijn er handleidingen oid beschikbaar voor het afstellen van ontsteking, kleppen en carb? Ik heb het zelf nml nog nooit gedaan... Of is er iemand in de omgeving van IJmuiden die mij wilt helpen misschien... :)

RE: 1000 E wilt niet starten

Werkplaatshandboek, zoals Haynes (Engels) of de vraagbaak (Nederlands). Haynes is nieuw te koop, de Vraagbaak komt geregeld langs op Marktplaats.

RE: 1000 E wilt niet starten

Ik heb 2 boeken van haynes (restauration manual en performance manual) maar daar staat het niet in |:( Kun je mij zeggen in welk boek het wel staat? :) Of misschien is er hier iemand zo aardigom van die bladzijdes waar het in omschreven staat een scan te maken en online te zetten... O:)

RE: 1000 E wilt niet starten

:P zoek je bouwjaar ..

ontsteking:

Mini Saloon and variants, 998 cc, 1982 on:
Lucas 59D4 . . . 41882

1983 to 1987 . . . - 8º + 0º -2º BTDC at 1500 rpm
1988 (category C) . . . - 10º + 0º -2º BTDC at 1500 rpm
1989-on low-compression . . . - 8º + 0º -2º BTDC at 1500 rpm
1989-on high-compression . . . - 10º + 0º -2º BTDC at 1500 rpm

carb:

Mini Saloon and variants, manual and automatic transmission, 998 cc (99H), 1983-89
Carburettor type . . .SU HS4
Piston spring . . . Red
Jet size . . . 2.3 mm
Needle . . . AAC
Idle mixture CO % . . . 2.5 ± 1.0
Idle speed . . . 750 ± 50 rpm
Fast idle speed . . . 1100 ± 50 rpm

Mini Saloon and variants, manual and automatic transmission, 998 cc (99H), 1989-on
(low compression) / (high compression)
Carburettor type . . . SU HS4 / SU HS4
Piston spring . . . Red / Red
Jet size . . . 2.3 mm / 2.3 mm
Needle . . . ADE / AAC
Idle mixture CO % . . . 2.5 ± 1.0 / 2.5 ± 1.0
Idle speed . . .750 ± 50 rpm / 750 ± 50 rpm
Fast idle speed . . .1100 ± 50 rpm / 1100 ± 50 rpm

kleppen:

~0.30 mm

check ook de olie in de dashpot van de carburateur, schoon luchtfilter, geen valse lucht ? stottert 'ie ook nog als 'ie warmgedraaid is ?

service and repair manual:
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... &langId=-1

of een eerdere editie, zolang die je bouwjaar ook beslaat ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: 1000 E wilt niet starten

Kijk dat is nog eens een hoop informatie :) Ik zou alleen niet weten hoe het echte afstellen van de ontsteking en carburateur in z'n werk gaat. Kleppen stellen staat wel in m'n restauration boekje :)

Misschien toch handig als ik dat haynes boek aan ga schaffen. Is hij ook ergens in nederland verkrijgbaar of is het het makkelijkste als ik hem vanuit engeland bestel?

P.S. Ik heb een 1000E uit 1987

RE: 1000 E wilt niet starten

Haynes is bij elke minigarage wel te krijgen; of via internet of zelfs de gewone boekhandel .. je kan ook zondag naar de clubdag komen en daar eens snuffelen .. (prijzen variëren; mijn duurste was ongeveer 34 euro, en de goedkoopste is gekregen .. ik heb er nu 5 :x )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1000 E wilt niet starten

is te koop bij mini centra door t hele land.

ook waarschijnlijk op de clubdag as zondag(hint)

RE: 1000 E wilt niet starten

Aankomende zondag ga ik helaas niet redden ivm met m'n werk. Volgende keer zal ik er zeker bij zijn om met een aantal van jullie kennis te maken en wat informatie opdoen over m'n mini :)

Het handigste is dus als ik ook zo'n vraagbaak erbij neem?

RE: 1000 E wilt niet starten

Ik heb vorig jaar de mini van mishmash overgenomen maar nu wil hij bij mij ook niet starten.

Wat werkt er wel:
- contactpuntjes vonken
- rotor, verdelerkap en bougiekabels zijn al vervangen
- wanneer ik startkabels verbind met een andere auto duurt het ongeveer een minuut en als ik dan het contact omdraai draait de startmotor maar lijkt hij hem niet op te pakken. Na een paar tellen doet dit het ook niet meer omdat hij te weinig vermogen heeft.
- De bougies zijn zwart en ga ik morgen ook maar eens vervangen. Ze zijn wel nat dus krijgen wel benzine.

Wat kan er nog meer aan de hand zijn waar ik naar moet kijken?

RE: 1000 E wilt niet starten

Wat is er aan veranderd? Sinds wanneer heb je dit probleem? Carb. uit elkaar geweest? Ontsteking los geweest?

RE: 1000 E wilt niet starten

Hij is sinds ik hem heb nog nooit gestart. De benzinetank lag eruit dus niks aan gedaan. Nu het laswerk en de remmen klaar zijn wil ik hem weer starten dus is de tank gemonteerd. De carb en de ontsteking heb ik laten zitten.

RE: 1000 E wilt niet starten

Inmiddels heb ik het volgende allemaal vervangen:

rotor
verdelerkap
bougiekabels
bougies
massa van accu naar koets

Dus ik vanavond weer een andere auto aangesloten met startkabels maar weer niet aanslaan. Hij draait dus wel rond maar krijgt of geen vonk of geen benzine. De bougies lijken ook niet supernat maar ik heb geen idee hoe nat echt nat is voor die dingen.

Wie kan me helpen want ik begin het aardig zat te worden.

RE: 1000 E wilt niet starten

Ik heb er even een kort videotje van gemaakt met mijn telefoon:

http://nl.youtube.com/watch?v=FQWVYaFIt6g

Zoals je ziet/hoort probeert de motor het wel maar lukt het niet...

default

RE: 1000 E wilt niet starten

Beumert schreef:
Ik heb telefoon:



## 1. haal de accu uit je mini;
2. haal de accu uit de gast-auto;
3. zet de gast-auto-accu -in de mini- en sluit hem aan op de accukabels van je mini;
4. probeer dan te starten en film dat nog eens...
5. wij zijn gek op film.... (iets meer ero**** mag hoor)

RE: 1000 E wilt niet starten

Jammer dat je mijn quotes aanpast, komt gelijk heel anders over :9
Maar zal het inderdaad eens proberen met nog een andere accu, al heb ik het idee dat het in de ontsteking zit...

RE: 1000 E wilt niet starten

Klinkt idd als te weinig power (de accu). Zie ook dat de massa van de hulp auto niet direct op de accu zit, ook weer vermogen verlies. Zoals Metrodriver al zegt probeer hem even over te zetten. Misschien zit het wel in de ontsteking maar dan heb je tenminste wel voldoende start vermogen.

RE: 1000 E wilt niet starten

Blijft de startmotor dan constant draaien of houdt dat ook na een paar tellen op?

RE: 1000 E wilt niet starten

Startmotor blijft dan constant draaien.

Ook hier hadden we met t IMM t idee dat t de ontsteking was, bleek dus toch dat clubbie een slechte accu in de mini had gezet....

Groet ron (met 2 telefoons... ;) )

RE: 1000 E wilt niet starten

Dan zal ik dat als eerste eens nakijken. Ligt eraan hoeveel tijd ik over heb de komende dagen of het nog voor het weekend lukt (vriendin jarig, bruiloft van vrienden en meer van die ongein). Mijn stappenplan:

- Ontsteking nog eens controleren
- Proberen te starten door de min pool gelijk op de accu aan te sluiten
- Accu eruit halen en het met een andere accu proberen
- Accu uit andere auto proberen

Maar ik ga eerst even op het forum checken hoe ik mijn benzinepomp kan controleren want zonder benzine start ie natuurlijk ook niet. Heb namelijk geen idee hoe nat de bougies moeten zijn...

Groeten van Jochem (die het gefilmd heeft met een 4 jaar oude sony-ericsson P907 (aziatisch model) omdat zijn andere telefoon nog in zn zwembroek zat tijdens het waterskieen. Toch maar sparen voor een iPhone :9 )

default

RE: 1000 E wilt niet starten

Beumert schreef:
Mijn stappenplan:
- O
- P
- A
- A



## waarom zijn al die minioten toch zo gruwelijk [size=150:1snxxp8g]eigenwijs[/size:1snxxp8g] ???

benzinepomp kan controleren want zonder benzine start ie natuurlijk ook niet.



## als de startmotor fatsoenlijk blijft draaien proberen met -afvoer- slangetje van de pomp en kop onder de motorkap.

btw: roep jij altijd om je opa als de mien niet start?? :P

RE: 1000 E wilt niet starten

metrodriver schreef:

## waarom zijn al die minioten toch zo gruwelijk [size=150:1o4atp5u]eigenwijs[/size:1o4atp5u] ???




Heeft te maken met het karakter van de auto denk ik ;)
Maar deze dingen zijn het makkelijkst te controleren en ik heb eerlijk gezegd weinig zin in een platte accu van die andere auto omdat ik die dagelijks gebruik. En dat zou bij optie 4 nog best kunnen gebeuren vandaar :+)

RE: 1000 E wilt niet starten

kijk eens naar je bougie kabel volgorde?
Zo op t filmpje te zien lijkt dat niet helemaal goed te zitten...krijgen ze vonk?

RE: 1000 E wilt niet starten

Morgen is mijn vriendin in de buurt dus kan ik testen of er een vonk is (ok tussen ons we maar nu ook nog op de bougiekabels). Hoe kan ik dit testen?
Ook heb iknog niet kunnen testen of een andere accu werkt maar daar heb ik morgen ook meer tijd voor. Hij staat inmiddels een paar weekjes binnen dus is het weer geen excuus meer.

Als iemand trouwens morgen of overmorgen tijd over heeft en in de buurt is om mee te kijken dan hoor ik het ook graag.

Groeten Jochem

RE: 1000 E wilt niet starten

ff een bougie eruit draaien en op een massa punt op t blok leggen... straten en lijken of je een vonk ziet...
Of met een schroevendraaier in de bougiekabel.. wel een goed geisoleerde gebruiken... anders heb je de rest van de dag last van je arm.
Als hij niet vonk, kan je de bobine kabel ook op die manier proberen, vonk het dan nog niet dan je ontsteking checken.

RE: 1000 E wilt niet starten

als er een condensator in/aan zit, vervang die dan ook eens (staat niet bij je lijstje) en inderdaad even de volgorde van de kabels controleren ..

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/tu ... lgord4.jpg

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1000 E wilt niet starten

Hij start hoor! Heerlijk geluidje, verder geen vreemde dingen eigenlijk. Wat heb ik gedaan:

- startkabels aan suzuki alto gehangen, de accu past namelijk niet lekker in de mini (aansluitingen op de polen zijn in de mini groter)
- kijken of de bougies vonkten, dat deden ze helder blauw
- testen of de benzinepomp benzine gaf, dat deed hij ook
- toen zag ik dat de bougiekabel naar de bobine niet goed zat, na ff prutsen weer geprobeerd en gelijk starten!

Wel nog veel rook uit de uitlaat aan het begin en nog rook van het uitlaatspruitstuk maar dat is inmiddels allebei over. Nog niet mee gereden, vanavond eerst het afdichtingsplaatje voor het linkse ventilatiebolgat plaatsen en dan nog dashboard maken en monteren. Ik probeer hem deze week in mijn avonduren nog wat af te maken en dan kan hij begin volgende week naar de keuring!!

RE: 1000 E wilt niet starten

Beumert schreef:
toen zag ik dat de bougiekabel naar de bobine niet goed zat, na ff prutsen weer geprobeerd en gelijk starten!




Dan moet hij wel raar gezeten hebben wil hij wel vonk geven maar niet aan willen slaan..
Volgende keer beter opletten hoor :9

RE: 1000 E wilt niet starten

Ja ik snap er ook niks van... Blijkbaar niet genoeg aangedrukt.