1000cc vraagje (over SPI en MPI)

default

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Wat ik mij nu af vraag:
Bij de 1300cc serie heb je o.a. de SPI en de MPI.
Waarom zijn er nooit 1000cc SPI-tjes of MPI-tjes gebouwd.
En is het mogelijk om een 1000cc blok om te bouwen naar een SPI of MPI.

(hersenspinsels?)

grtzz Martin

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

De SPi was destijds noodzakelijk (meen ik) vanwege mileu-eisen. Aangezien er altijd een trend is geweest van "bigger is better" zal men wel gedacht hebben van laat die 1000'tjes maar zitten. Daarbij is het productietechnisch altijd goedkoper om maar één soort product (in dit geval motor) voort te brengen dan twee gelijktijdig.

Groetjes,

Robbert

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Mini Martin schreef:
(hersenspinsels?)




Een 1000cc injectiemotor wordt zeker weer een toekomstig project van je? ;)

Jaren terug is er iemand op de mailinglist geweest die een 1000cc injectie had gemaakt... ik ben alleen ff de naam kwijt. Misschien is ie nog op de list actief :?

Veel suc6 8)
default

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Ja Jeroen, ik heb er wel over gedacht.
Weer een leuke uitdaging om het een en ander eens te proberen.
Maar eerst even het hele injectie principe bij een 1300 uitpluizen voordat ik er aan begin.

Jaren terug is er iemand op de mailinglist geweest die een 1000cc injectie had gemaakt...



Het is dus mogelijk >:)

grtzz Martin

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Ben van leeuwen heeft ooit eens tegen mij verteld dat ze wel eens een 1000i motor hebben gebouwd. Misschien kun je daar wat info vragen.

Overigens is de 1000 al ruim voor de introductie van de SPi uit productie genomen, omdat ze simpelweg amper verkocht werden ten opzichte van de 1300. De (toen al) in ontwikkeling zijnde SPi zal ook niet geholpen hebben om de 1000 in stand te houden.

default

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

SUC6 met de Weber/Alpha kit!

Da's de enige kit naast ff een Spi/Mpi unit ombouwen voor 1.000 ipv. 1.300 cc-kes.

Zoals je wellicht gelezen hebt in Uncle Keith's Corner in de Miniworld of was het de Minimagazien... is de Rover M.E.M.S. unit te slim, te perfect om te tweaken...

LEES! :

http://www.minispares.com/ms/Injection_ ... __2003.htm

Een dure looped tussenbox zou de enige oplossing zijn maar nogmaals DUÂH! ! !

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Voor de prijs van het ombouwen kun je gemakkelijk een complete 1275 cc injectie mini kopen. Ben je meteen klaar.

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

persoonlijk zie ik het punt niet.

ik zou op een alle motoren met een 5 poorten kop een carb zetten (niet avontuurlijk maar werkt wel). en 7 en 8 poorters (geld speelt dan toch geen rolex) inspuiten.alhoewel..een 1000 cc heeft wellicht veel minder last van fueling problemen omdat hij minder nodig heeft en voordat je een 80pk 998 hebt ban je wel even zoet.

voor het geld wat het moet kosten zou ik iets anders doen.

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Voor de echte DIY-ers: http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

is ff wat goedkoper dan de Weber-Alpha..

http://www.planet.eon.net/~chichm/efi/efi.htm
Dit is ook wel een leuke site wat betreft DIY-injection..

gr.

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Ik las net een stukje over de Arden eight-port geschreven door Vizard.

In spite of the sophistication gone to with these eight-port cylinder heads it's quite amazing to discover they only put out a little more power than five-porters. Typically a realy flying five-porter will put out 128 HP from 1300 cc, whereas an equivelant eight-port engine will offer about 135 HP.




Dus of het nu waard is om zoveel geld uit te geven voor 7 pk extra is nog maar de vraag.

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Voor de echte DIY-ers: http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

is ff wat goedkoper dan de Weber-Alpha..




Volgens mij werkt dit niet op een 5-poorter. Bij een twin point injectie op een mini moet de injector twee cylinders van brandstof voorzien. Dat betekent dat de injector elke krukas omwenteling moet inspuiten (in twee-takt mode). Volgens mij heet dat sequential injection. Niet dat ik er verstand van heb, maar dat probleem heb ik ook met mijn mini gehad. Moest toen een duurdere versie DTA in.

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Klopt als een bus, de megasquirt is in standaard uitvoering bij een 5-poorter niet te gebruiken als MPI..
Hij is echter wel "open source" dus hij is wel aan te passen naar sequential injection.. maar ik denk dat je al blij mag zijn als je zoiets aan de praat krijgt als SPI..

Voor turbo-projecten zijn dit soort dingen wel ideaal.. geen ge-K meer met naalden maar gewoon ff een laptop eraan en klaar is Kees (of een gat in je zuiger :) )

gr.

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Het ziet er wel leuk uit. Ik denk dat degene die dat voor elkaar kan krijgen tegen die prijs een aardig zakcentje kan verdienen. Er zijn genoeg mensen die zo iets willen hebben.

default

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Een 5-port met carbs?

Alsof je daar ruimte voor hebt in een ronde neus... de kelkjes zijn te kort van lengte voor een fatsoenlijke inlaatflow.

Een Weber/Alpha injectie systeem is dus meer op z'n plaats!

Overigens met carb.'s heb je alleen de Amal keuze... oké voor racegebruik maar voor 'normaal' gebruik een ramp?

Weber/Alpha biedt meer voordelen / tuning... tijdje geleden stond er weer eens een stukje in de Miniworld of was het de Minimagazien over MBE én de Eight-port kop + Weber/Alpha.

MBE is Mike Barrat Engineering imp. Weber/Alpha en hét adres voor inbouw in de UK.

Overigens voor zo'n Eight-port conv. ben je dan beter af met een non Spi/Mpi.
Die unit gaat gelijk in de dustbin.

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Een 5-port met carbs?

Alsof je daar ruimte voor hebt in een ronde neus... de kelkjes zijn te kort van lengte voor een fatsoenlijke inlaatflow




huh??

wat is dit voor geneuzel..( hoeveel miljoen hebben ze er ook al weer gebouwd??? ) is een HIF 44 dan geen carb ? los daarvan, die kelkjes hoeven helemaal niet erg lang te zijn ( jaah, ter voorkoming van standoff problemen met een 310 nokkenas.,maar daar heb je als burger geen last van )

weber alpha.. (buiten dat die ook niet past zonder je shutbord te verbouwen) allemaal heel leuk maar zo ken ik er ook nog wel een paar..een reshell met een volledig carbon/composiet dingetje b.v. ( moet voor 50K euro te doen zijn.. lekker stijf ook) :P .


hoofd probleem bij de (edit :Poort) injectie met een siamese poort is dat de binnenste cylinders benzine roven van de buitenste door overlap. je kan met snelle injectoren theoretisch dit effect verminderen (proberen alleen een heel snel en veel in te spuiten als maar één klep openstaat).

maar is het niet veel zinniger om dan gewoon een kop te nemen met een inlaat poort per cylinder ??? ergo een AKM 7 poorter.
die krijg je waarschijnlijk wel gewoon aan de praat met een megasquirt.
default

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Sir Yin,

Ik doelde op de Eight-port ipv. de 'bogstandard' Five port!
Ken je het principe van een Eight-port koppie? ? ?

Ipv. In- / uitlaat bij elkaar is het bij een Eight-port gescheiden... m.a.w. inlaat gedeelte zit ver verwijderd van de het uitlaatgedeelte

Inlaat voor

Uitlaat achter

Inlaat voor betekent dus restrictie door de bol aflopende motorkap!
Vandaar de problemen bij een ronde neus als je géén Clubman Mini hebt.



In een 5-port zou ik gaan voor een BIG Webertje met ingedukt schutbord! O:)

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

jah het X-flow principe is mij wel bekend


zie hier voor twin dubbele webers onder een roundnose www.akmracing.dk, past allemaal best, en of er al een restictie wordt veroorzaakt door kap durf ik te bewijfelen (eerst dyno'en,dan geloven O:) ).

add: effect van warme inlaat lucht boven een heet uitlaat spruitstuk is veel groter.

overigens, poort injectie met throttle bodies kan een stuk compacter dan met twee Webers.

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Wat kost die 7-poorter van AKM ook alweer. Ik heb het ooit wel eens gelezen, maar ik ben het kwijt. Waarschijnlijk heb ik het uit mijn hoofd gezet toen ik de prijs las.

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

weber alpha.. (buiten dat die ook niet past zonder je shutbord te verbouwen)




Past dat net niet of moet je alles helemaal verbouwen? Was dat niet waar Keith Calver ook mee bezig was in mini magazine laatst?

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

ik geloof dat ik een keer 1000 UKP heb gelezen..

let wel: dus voor een bare casting.


rond 1500 euries dus.

overigens.
Vizard roept wat over 30 graden zittingen.. maarreh ik heb mijn twijfels of dat "in het echt" ook werkt.

de minste vervuiling geeft al een bere slechte sluiting van de kleppen (die moet je ook verbouwen) dus ik vraag mij af of je voor weggebruik niet beter af bent met gewone 20/45/70 zittingen

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Het klinkt allemaal wel heel erg mooi. Alleen zijn dit van die projecten waar weinig praktijkervaring mee is. Moet je zo'n kop gaan flowen en grotere kleppen installeren. Moet je kijken wat dat allemaal nog extra gaat kosten. Ach, een mens wil altijd meer en beter en is nooit tevreden.
Op naar een zestienklepper >:) . Je moet toch nog ergens over kunnen dromen :P .

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

tjah.

die kleppen en flowen , is niet zo heel spannend (als iemand ooit zo'n kop koopt wil ik daar best een keer een blik op werpen :)al is er wel veel minder documentatie over dan een 5 poorter

AKM claimed 100pk uit een MG 1275 blok met alleen een andere kop en 1.5 rockers.

wel mooi is dat je normale nokkenassen kan gebruiken (niet helemaal optimaal maar werkt allemaal wel)
en je LCB, rockers, etc etc kan blijven gebruiken dus het is redelijk goedkoop vergeleken met een 16 klepper ( die ook niet zonder problemen zijn geloof ik)


btw volgens mij is Calver bezig met eigen throttlebodies (gasklephuizen) met een alpha computer.

die Weber die ik wel eens heb gezien is een soort van electronische carb net als een SPI maar dan vlakstroom. die heeft dus hetzelfde probleem als een weber

default

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

marc26 schreef:
weber alpha.. (buiten dat die ook niet past zonder je shutbord te verbouwen)




Past dat net niet of moet je alles helemaal verbouwen? Was dat niet waar Keith Calver ook mee bezig was in mini magazine laatst?





Yep... bij MBE!

ZIjn column 'tech talk' loopt een beetje achter over tuning van de Mpi's!
(mede door tijdgebrek etc. je kan zijn artikelen bijhouden op de Minispares site...)

Met Weber/Alpha doel ik eigenlijk meer op 4 injectiebodies voor op de verder ontwikkelde Arden Eight-port kop. Probleem bij zo'n kop is dat je door de ronde neus géén inlaatspruitstuk kan gebruiken voor fatsoenlijke inlaatflow.
Meer lucht is meer power...

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Bij Jenvey hebben ze ook een throttlebody voor de mini. Ik zit erover te denken om die misschien te plaatsen. Volgens mij is het inlaatspruitstuk van de mpi de bottleneck op het moment bij mijn mini (DTA). Ik zit eigenlijk te wachten op de ontwikkelingen van Keith Calver. Die zou eind van dit jaar met zijn bevindingen moeten komen, maar dat zal wel weer uitlopen.
Ik denk wel dat die throttlebody inderdaad meer een soort van electronische carburateur is.

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

[size=75:2jt9exzh][topics samengevoegd - Crispy][/size:2jt9exzh]
Hallo allemaal,
ik ben nieuw op dit forum even voorstellen :-)
ik heet frank en ik heb nu een mini 1000E S6 bj.1987

Deze heb ik pas gekocht,op elektrisch gebied is er veel geprutst
zo was er geen dimlicht (zelfs geen schakelaar ^^)
geen alarm verlichting,
geen werkend mistachterlicht(ook geen schakelaar ^^)etc. etc.
Elektronisch heb ik de boel weer in orde nog een paar kleine dingen
(Leuk als ze knippen in je kabelboom %$&#@!)

* Mijn vraag :
ik kan een injectie setje krijgen bestaand uit:
uitlaatspruitstuk compleet met labdasonde
inlaat spruitstuk compleet met Inspuit gedeelte
Onsteking
gaspedaal
filterhuis
computer
GEEN BENZINE TANK dus geen brandstofpomp !

Kan ik dit setje op mijn mini monteren of wordt dit een erg groot probleem,
naar mijn idee moet de mini dan rustiger lopen
heeft iemand her ervaring mee ? wat heb ik eventueel nog meer nodig ?

Ik woon in de omgeving van Doetinchem wellicht woont iemand in de buurt.

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Voor veel vragen kun je de hierbovenstaande zoekfunctie gebruiken. Injectie mini's zijn alleen maar met 1300 motoren (1275) gemaakt en je hebt single point injecties en multi point injecties.
Ik zou niet weten waarom je een 1000 om wilt bouwen naar een injectie. Een injectie motor heeft een aantal sensoren zoals o.a. eenje onder in je radiator die een electrische fan aanstuurd (die er bij jou niet is).
Als je goed zoekt op het forum en vragen stelt in desbetreffende topics dan vind je makkelijk hoe je jouw mini perfect kunt afstellen. Als je opzoek bent naar meer vermogen zoek dan eens op tunen en afstellen.

succes

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

lijkt mij juist wel leuk idee!

dat van de radiateur kun je gewoon op lossen door een aparte sensor die de fan activeert, die sensor kan ook in de koelslangen.

alleen is het motormanagement geschreven voor een 1300, dus mischien wordt er veels te veel geinjecteerd voor jouw 1000.
mischien moet er ook een klopsensor aanwezig zijn?

en de ontsteking, is dit het type met verdeler en een asje naar de krukas, of heb zit er een sensor bij die de positie van krukas meet? dan zul je namelijk een soort poelie nodig hebben die positie afgeeft van de krukas dmv tandjes oid

weet niet zoveel van injectie minis, maar dit zijn een beetje de basis dingen die bij een injectie komen spelen.

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Denk dat een 1300 injectie niet op een 1000 werkt, maar dat kan ik fout hebben. verder zit er ook een sensor die de stand van je vliegwiel bijhoud en waarscheinlijk dus ook iets op het vliegwiel zelf. Verder heb je de ECU en nog een zwart kastje bij rem bekrachtiger, SPI heeft carter ontluchting aan 2 kanten zitten en zijn ook de leidingen voor aangepast, water slangen lopen anders, ook een andere kagel kraan, en ik weet niet wat nog meer.

Mijn advies: Niet aan beginnen.

Edit: ook de benzine slangen heen en terug zijn dikker. Maar Injectie geeft meer problemen dan een carb. daarom willen veel van injectie naar Carb

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Bedankt voor de reaktie's er zijn toch wel een aantal bruikbare tips binnen gekomen, onder andere de sensors en de software die voor de 1300 is geschreven, dat zijn wel de belangrijkste dingen waardoor het toch een heel projekt gaat worden , dus ik zie er dan ook maar vanaf.
het zoeken naar de juiste afstel gegevens via de knop "zoeken" kende ik al :-). Alleen een korte maar krachtige uitleg om de carb. af te stellen kon ik niet vinden.

RE: 1000cc vraagje (over SPI en MPI)

Kuifje1, ik heb je vraag toegevoegd aan een bestaand topic, lees het even door.

Het blijft wat overzichtelijker als je 1 vraag per topic stelt (en dan nog het liefst in een bestaand topic ;) ) dus vandaar dat ik deze heb uitgekozen voor de "hoofdvraag" van je topic

Voor het afstellen van de carb bestaat dit topic, ook te vinden vanuit de FAQ Standaard Techniek

In dit topic dus graag alleen verder over het ombouwen van een 1000cc naar injectie