1275 A blok, wat voor carburateur

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Ik heb dus een A blok 1275cc met 11 kopbouten en dubbele klepveren
hier zit nu volgens mij een su carburateur op
(zo 1 met vlotterkamer ernaast)
is deze niet eigenlijk bedoelt voor een 850 of 1000.

zo nee, wat voor naald zou er dan in moeten ?

als we de auto starten en we houden de gasnaald vanuit de opening naar
de luchtfilter omhoog, dan loopt hij mooi,
laten we de gasnaald los slaat hij gelijk af,
hij lijkt dus te weinig benzine te krijgen.

de bougies zijn zwart...

wat is mijn probleem ???

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

alle standaard carbs op mini's zijn SU's
op een 1275 worden meestal een HS4 of Hif44 gebruikt.
Kijk ook eens naar de carburateur topics in de FAQ Standaard Techniek
met name die over het afstellen

en het topic over naalden: viewtopic.php?p=19625#19625

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Crispy schreef:
op een 1275 worden meestal een HS4 of Hif44 gebruikt.




Een HS 6 bedoel je?!?! Een HS4 zit meestal op een 1000tje

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

een foto doet ook wonderen

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

De 2 mogelijkheden voor de carb's zijn al gegeven. Ik rij zelf met een 1330 met een HS4. Hier zit een AAC-naald in.

Ik heb laatst in de Haynes zien staan welke naalden er standaard in welke carb zitten. Zo alleen geen Haynes bij de hand.

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Een HS 6 bedoel je?!?!




HS6 is nooit standaard op een Mini geleverd
aanvankelijk zat overal een enkele of dubbele HS2 op, later werd dat HS4, en weer later HIF 44

@MvN: bougies zwart, en wel lopen met de schuif omhoog = teveel benzine
Welke naald, is afhankelijk van wat er al of niet aan de motor is gedaan ..

met een motornummer, of nummer van het alu-plaatje op de carburateur kan je achterhalen wat standaard is geweest.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Het blokje van marco is (bijna zeker) een 1275 cooper blok met een hs 4 carburateur.
Ik ben marco aan het helpen met het aansjorren van het blokje dat 8 jaar stil heeft gestaan.
Zelf heb ik een aantal hs4 liggen en we kunnen ook een andere carburateur proberen.
In deze verzameling zit ook 1 iets andere carburateur bij nl. met een rood pennetje aan de onderkant (waar de choke mechanisme zit) , zou dit een hs 6 kunnen zijn ?.Wat is trouwens het verschil tussen een hs4 en hs 6 ?
De diameter en de vorm (aansluitingen, zuigerpot ed.), vergeleken met een gewone carb, is gelijk.
Motornummer is niet meer aanwezig evenals het alu plaatje is verdwenen.

Maar op dit moment pruttelt ie dus , we zijn op de goede weg.
Onsteking staat goed , nieuwe bougies , electrisch systeem is in orde..
Is een hif 44 erop een betere optie ?

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Hoi Edwin,

de HS 6 is de ~44mm variant, (HS 4 ~38mm)

een HS 4 met dat pennetje is waarschijnlijk een oude(re) variant (als het goed is kan je met dat pennetje de zuiger een beetje lichten - zodat je kan checken/afstellen, zonder dat het filter er af hoeft .. "the piston lifting pin at the side of the carburettor," bij punt 5 : http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/tuneup/9.htm )

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Dus teveel benzine, okee, daar dus eerst maar eens naar gaan kijken

foto van het blokje

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Voor zover ik zo kan zien is het een HS4.

Zit er trouwens geen kachel in de domino??

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Jazeker wel
deze zit nu nog niet op het blok aangesloten

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Het mengsel is met de carb zelf af te stellen.

1, de gasklep. Die zorgt voor de hoeveelheid lucht die er met de benzine in het blok komt. Aan de bovenzijde (nr2, plaatje 2), bij het inlaatspruitstuk, zit een schroefje. Deze zorgt ervoor in welke mate de gasklep open staat. Deze moet in het begin helemaal dicht staan. Dit om zeker te weten dat de afstelling later ook helemaal goed is.

2, de sproeier. Aan de onderzijde van de carb zit de sproeier. Dat kan een rood knopje zijn, zoals op het plaatje van Theo, of een wax-stat. Dat is een aluminium vaatje. Aan de bovenzijde daarvan zit een moertje. (nr 1 op beide plaatjes) Met dit moertje kun je de sproeier op diepte stellen.




Wij beginnen meestal met de sproeier op 1,5-2,5mm te zetten. Dan de gasklep een halve slag open te draaien. Met dat uitgangspunt kijken of het blok in koude stans wil blijven lopen. Wil hij niet, dan bijstellen met gasklap of sproeier. Maar net waarvan blijkt dat hij te weinig heeft.

Als hij blijft lopen, dan het blok warm rijden. Nu kan het afstellen beginnen. Je merkt vanzelf of het blok warm loopt, te hoog stationair loopt of wat dan ook. Dit kan allemaal duiden op een verkeerde afstelling, waarvan het bijstellen al op meerdere plaatsen hier beschreven staat.

Als je geluk hebt, dan zit er aan de onderzijde van je carb, onder je dashpot, een heel klein pinnetje. Met dit pinnetje kun je de dashpot iets omhoog duwen (nr5, plaatje 1). Als het goed is moet de carb dan reageren, omdat hij meer lucht doorgeeft. Als je hem laat zakken moet het blok wel iets inzakken, maar mag niet afslaan en terug naar stationair gaan.

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Wat ben jij wijs Bram
helemaal duidelijk met plaatjes erbij
Morgen poging 2...

i keep you posted

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Ik durf niet te zeggen of een Hif44 past bij een Pimlico, want de bodem zit bij een normale mini al op het schutbord! Misschien dat er daarom een hs4 op staat...

Op het blok zal waarschijnlijk een dubbele carb (hs2/4) thuis horen, omdat deze 11 kopbouten heeft. Enkel de 1275GT had een enkele hs4 carb, en die heeft 9 kopbouten. De Hif44 is later gekomen.

Wat is je motor nummer?

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

zie ook de procedure voor carb afstellen die vanuit de FAQ gelinkt staat: viewtopic.php?p=48219#48219
Is voor een HS4, in mijn link onderaan in de post van Bartje staat nog een handleiding voor de hif

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Mini Power schreef:


Wat is je motor nummer?




motornummer is helaas niet meer aanwezig

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Vanavond weer wat tijd besteed aan de Pim
Edwin zag ineens wat rommel achter de auto
toch maar eens gekeken naar de inhoud van de uitlaat
deze was door muizen zorgvuldig ingericht met wat leek op rauwe pinda's (ongebrand)
plastic, vogelvoer, metalen plaatjes die ook wel bij luidsprekers
zitten voor bevestiging en een ophanghaak voor een kastroede

nadat we de inboedel naar buiten verhuisd hadden liep het blokkie een stuk beter.
binnenkort deel 3, waterpomp vervangen, koppeling afstellen.

Edwin heeft als het goed is een foto van de voormalige inhoud van mijn uitlaat.

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Deze foto bedoel je d:)b :

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Vanavond weer een heel eind opgeschoten:
De bijna potdichte uitlaat vol met troep leeggemaakt, en wij maar denken dat het aan de carburateur lag.
Gelukkig ging ook de vastgeplakte koppeling zeer snel los met de eerste proefrit.
De eerste proefrit van marco zie je hier:

http://www.youtube.com/watch?v=j81KlnwefEo

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

ROTFL .. heb je een Pimlico die niet meer roest .. krijg je er zo'n stel onderhuurders bij, d:)b dat het opgelost is

veel plezier,
Theo van den Bogaard

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Mooi dat het probleem gevonden is, maar misschien is het handig om voor de rest van het project een showcase topic te openen?

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

Wat is het exacte verschil tussen een hif 44 en en hif 6?

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

volgens mij (bijna) niks .. 44 is de metrische aanduiding, 6 is de aanduiding in 'inches' ofwel 6/8 boven 1 inch = 44.4500 mm

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

En die aanduidingen stonden toch voor de luchtopening naar je inlaatspruitstuk toe toch?

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

een hif heeft de aanduiding toch in mm? moet de hif 6 niet eigenlijk hs6 zijn dan?

In dat geval zou namelijk de vlotterkamer anders zijn

RE: 1275 A blok, wat voor carburateur

SU zelf maakt onderscheid:
http://www.sucarb.co.uk/ProductCategory ... rentId=178

.. het verschil is klein, maar in sommige gevallen kan dat net van belang zijn ..

@MiniJoey: ja, het is de diameter van de aansluiting op je spruitstuk.

FWIW,
Theo van den Bogaard