1275 - carter overdruk (update 17/11)

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Gister een andere mini erbij gekocht :D ...voor dagelijks gebruik word mijn 83er toch wat roestig.

Maargoed hijs voorzien van een 1275 met spaghettispruit en openluchfilter..best leuk.

Het volgende is het geval. Er is een zodanige overdruk dat de olie via de peilstok eruit gedrukt wordt. Niet zeer heftig, behalve als je er een uur mee over de snelweg rijd om m thuis te krijgen O:)

Heb vandaag de carterontluchtingen eraf gehad en deze zijn goed. Als ik in de een blaas voel ik het uit de ander komen. Dingen die me opvallen:
- Er zit een klein gaatje in de olievuldop, is dit normaal?
- In die carteronluchtingen zit een soort van staalwol achtige zooi, heeft vast een doel maar eruit is misschien beter?
- Deze slangen gaan samen weer de carb in, wat is hier eigenlijk het gevolg van, vaccumtechnisch zeg maar?

Als ik het niet kan vinden, gaat ie er toch wel uit, maar voordat ik dat doe (OK had het al bijna gedaan vanmiddag >:) ) iemand een idee wat te proberen?

Hij rookt niet meer dan een normale mini, dus verbrand geen olie dus er komt mijns inziens in ieder geval geen olie in de zuigers.

Elke suggestie is welkom!

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Superrob schreef:
1 Er zit een klein gaatje in de olievuldop, is dit normaal?
2 In die carteronluchtingen zit een soort van staalwol achtige zooi, heeft vast een doel maar eruit is misschien beter?
3 Deze slangen gaan samen weer de carb in, wat is hier eigenlijk het gevolg van, vaccumtechnisch zeg maar?



1 jep is normaal
2 Is nodig, gewoon laten zitten... Heb je geen last van...
3 Dan worden die gassen verbrand, ipv de vettige lucht door je motorruimte te verspreiden.

Meestal is een carter overdruk het gevolg van problemen met je zuigerveren... :o

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Mini Power schreef:


Meestal is een carter overdruk het gevolg van problemen met je zuigerveren... :o




Thanks voor de opheldering!

Mja zuigerveren,dat staat ook wel op mn lijstje maar dan onder het kopje "blok eruit" ;)

Maar dan zou ik toch best wel meer rook moeten zien door verbranding van olie :x

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

msch een domme vraag maar heb je al wel gecheckt of er niet toevallig teveel olie in je blok zit?

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Crispy schreef:
msch een domme vraag maar heb je al wel gecheckt of er niet toevallig teveel olie in je blok zit?




Er zijn geen domme vragen, toch? :D

Voordat ik `m meenam naar huis, gepeild en over een afstand van ongeveer 100 km 1,5 liter erbij gegooid...en drie keer stoppen om te peilen...

Met gevolg dat de accu ook leeg was vanmorgen, door de olie is de snaar vet en slipt ie enorm...mja dan is een dynamo ook nie echt nodig :P

Maar goed, teveel olie is niet het probleem.

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Te hoge carter druk wordt veroorzaakt door slecht afsluitende zuigerveren.

Doe eens een compressietest, als je dit hebt gedaan doe dan eens een compressietest maar dan met wat olie op de zuiger gegooid.
Als de waarden dan veel anders(lees: hoger) zijn dan is het toch echt tijd voor een setje nieuwe zuigerveren.

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Rene schreef:
Te hoge carter druk wordt veroorzaakt door slecht afsluitende zuigerveren.

Doe eens een compressietest, als je dit hebt gedaan doe dan eens een compressietest maar dan met wat olie op de zuiger gegooid.
Als de waarden dan veel anders(lees: hoger) zijn dan is het toch echt tijd voor een setje nieuwe zuigerveren.




Rene, dit is me nou nog eens een goed plan! Gaan we zeker proberen. Ff en compressietester regelen en dan maar zien wat er komt. Kom ik op terug maar bedankt voor de goeie tip!

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Ik ben bang dat je krukas lagers versleten zijn. Ik heb daar ook last van gehad (oplossing om er mee door te kunnen rijden => oliepijlstok met tyraps aan je oliefilterkanaalpijpje vastzetten.
dan kan hij ook niet meer omhoog komen en er olie uitgooien. het echte probleem is dan niet opgelost maar je kunt er wel nog veel km mee doorrijden. Ik heb er een half jaar mee doorgereden en geen extra problemen ondervonden). Ik heb toendertijd uitgezocht wat het kon zijn en oa Keith calver (de man die de techniek van Minimagazine doet) wees me toen hierop dat het de krukaslagers zijn.
Tis een klus maar zoiezo moet je blok eruit en gesplitst worden.
sterkte ermee
groeten
Chrizz

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Chrizz schreef:
Ik ben bang dat je krukas lagers versleten zijn.




Thanks, maar ik zie niet helemaal de connectie met de carterdruk. Dit zou de slag beinvloeden, en allerlei andere problemen veroorzaken, maar waarom de carterdruk?

Ik zat me nog iets te bedenken, als een van de stoterstangen/kleppen niet goed meer sluit door koolaanslag en zo...dan heb je een gelijksoortig lek als bij een zuiger....of kan dit geen overdruk veroorzaken?

Tsja zo raak je overal van op de hoogte, de vorige keer was mn krukas doormidden...hoezo probleempjes >:)

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

als je krukaslagers versleten zijn gaat je kruk "zweven"/op en neer bewegen. Hierdoor krijg je op een of andere manier druk (als je een blaadje heen en weer beweegt gaat de lucht ook verschuiven => druk). mijn mini had nl nog wel genoegf druk op de cilinders dus vandaar dat ik ben gaan verder zoeken. en toen werd ik op die lagerschalen gewezen. Het blok hebben we nog steeds niet uit elkaar gehaald dus ik weet het niet zeker, maar als Keith Calver me aanraad de krukas lagers te vervangen hecht ik daar aardig wat waarde aan. Hij bouwd nl al 10talen jaren mini motorblokken.

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Superrob schreef:
Ik zat me nog iets te bedenken, als een van de stoterstangen/kleppen niet goed meer sluit door koolaanslag




Dit zal eerder olieverbruik geven en geen overmatige carterdruk...

default

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Mensen hier wordt gereageerd op een overdruk in het carter, overdruk kan best maar is toch niet aan de orde.
Overdruk en Onderdruk zijn toch wel twee verschillende oorzaken, en hebben beiden merkbare symptomen.

Supperrob heeft te veel onderdruk in de motor daar de olie uit de pijlstok houder wordt geblazen.
Overdrukheeft een heel ander aantoonbaar symptoom, wanneer dit overdruk zou zijn dan wordt de olie alle kanten opgeduwd en geperst uit het blok zelfs de peilstok vliegt eruit.
Overdruk wordt veroorzaakt door verstopte carterventilatie en teveel olie in het carter. Gemakkelijk te kontroleren plaats de oliedop los op het kleppendeksel en start de motor, als de dop ervan af vliegt is het overdruk.

Deze slangen gaan samen weer de carb in, wat is hier eigenlijk het gevolg van, vaccumtechnisch zeg maar?




Het doel van deze slangen (carterventilatie) is om verbrandingsgassen in het carter niet in het milieu terecht komen. De gassen die ontstaan uit het carter worden weer terug in de motor gezogen.

als je krukaslagers versleten zijn gaat je kruk "zweven"/op en neer bewegen. Hierdoor krijg je op een of andere manier druk (als je een blaadje heen en weer beweegt gaat de lucht ook verschuiven => druk). mijn mini had nl nog wel genoegf druk op de cilinders dus vandaar dat ik ben gaan verder zoeken. en toen werd ik op die lagerschalen gewezen




Dit ga je toch wel horen en is een takke herrie, maanden geleden ben ik bij een forummer geweest Bullie en kon hij de herrie niet thuis brengen, takken en tikken wanneer er toeren gemaakt moesten gaan worden totdat het toerental was bereikt, in alle versnellingen en snelheden deed ie dit.

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Hey Linkaard kan je dat verschil tussen onder- en overdruk nog ff uitleggen?
Onderdruk is toch meer een vacuum, dan wordt er niks uitgeblazen maar erin gezogen...
Bovendien, in jouw beide verhalen komt er iets uit de oliepijlstok houder (in het ene geval olie, andere de pijlstok zelf) wat er volgens mij op duidt dat er meer druk is in het carter dan erbuiten. Dus dat is niet een heel ander symptoom naar mijn idee

waar zou die onderdruk dan door veroorzaakt kunnen worden?

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Hoe is je oliedruk?
Als je onderdruk hebt dan is meestal je oliedruk nog wel
normaal.
Als je krukaslagers versleten zijn daalt je oliedruk ook
drastisch in toeren!

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Linkaard, interessante verhaal heb je daar. Ook ik zie niet helemaal het verschil tussen over en onderdruk. Bij onderdruk zou dan eigenlijk de carterventilatieslang moeten aanzuigen ipv blazen??

Ik ben jammer genoeg vanaf morgen een paar dagen weg, maar einde van de week heb ik in ieder geval compressiegetalletjes om hier te posten, en ook dat oliedopverhaal ga ik ff proberen.

Bedankt voor t meedenken allen!

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Ik heb de uitleg van linkaard over over- en onderdruk en de discussie die daaruit voortkwam gesplitst naar hier: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=17958

In het kort komt het erop neer dat linkaard het woord onderdruk gebruikt met een andere betekenis, dus [i:37e73zev]niet[/i:37e73zev] in de betekenis van lagere druk dan de buitenlucht. In zijn gebruik zegt het onderscheid tussen overdruk en onderdruk iets over waar de druk zit en hoe die ontstaat. Zie de split als je de hele discussie wilt lezen.

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Leuke discussie over over en onderdruk maar hier waar het allemaal om draait; mijn motorblok ;)

[u:ejrtvuvh]UPDATE:[/u:ejrtvuvh]

Vanavond de compressie gemeten, resultaten met cilinder 1 aan radiatorzijde:

cilinder 1: 11 bar :D
cilinder 2: 4 bar
cilinder 3: 3 bar
cilinder 4: 11 bar :D

*Wat olie op de zuiger van cilinder 2 en 3 hielpen zo goed als niets wat betreft de compressie.

*Alle bougies pikzwart en vettig.

*Bij het stationair lopen en het opentrekken van de carterontluchting een lichte stijging van het toerental. Uit deze slang echt met een behoorlijke flow vettige rook !!

*Donkergrijze rook uit de uitlaat bij het gasgeven

Tot zover de feiten.
Ik denk dat het vermoeden van verschillende hier dat de zuigerveren naar zn grootje zijn juist zijn, maar wat als de koppakking tussen 2 en 3 lek is, of erger, de cilinderwand? Kan dit op een of andere manier ook het drukverschil verklaren?
Is het ook normaal dat uit de carterontluchting zulk een vettige rook komt?

Woensdag in ieder geval de kop eraf >:)

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Als de motor niet idioot warm is geweest zou ik er in 1e instantie niet vanuit gaan dat de cilinderwanden schade hebben opgelopen, maar eerder denken aan een doorgeslagen koppakking tussen de 2e en3e cilinder.

Gewoon de kop lichten en checken, zie je niks aan de pakking dan vrees ik ook het ergste, is de pakking wel doorgeslagen, check dan of de kop nog recht is met een stalen lineaal(of een rij) en laat hem desnnods uit voorzorg vlakken. Monteren met een nieuwe koppakking en de compressie nog maar eens testen...

Hou ons op de hoogte van wat je a.s. woensdag gaat vinden.

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Nou het meeste van het blok is er al af, sterker nog hij staat hijsklaar...

Na het lichten van de kop was de koppakking nog in orde, zag er niks bijzonders aan. Wel veel aanslag op de tuimelaars en best veel metaaldeeltjes aan de aftapplug :(

Meteen maar doorgepakt en alles afgekoppeld, nu maar gelijk alles van elkaar en netjes weer in elkaar zetten met uiteraar nieuwe zuigerveren.

Kon in ieder geval niets bijzonders zien aan de cilinderwanden, zagen er best netjes uit.

Heb het blok dus nog niet helemaal van elkaar maar hoe kan ik zometeen zien of de zuigerveren versleten zijn als ik de zuiger in de hand heb? Opmeten neem ik aan maar wat is maatgevend aan de veer?

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Zie dit topic.

Ook de opmerking dat misschien alleen het vervangen van je veren misschien niet handig is... Beter reviseer je meteen het blok als je de boel open hebt liggen...

RE: 1275 - carter overdruk (update 17/11)

Nou vanavond alles van mekaar getrokken en het nieuws is nie goed :(

De zuiger van cilinder 3 (waar slechte compressie was) was echt compleet naar de tering. Zijkant van de zuiger echt kapot en een zuigerveer die in stukjes eraf viel en voor de helft miste. Maar de cilinderwand best nog oke.

Tot mijn schrik had cilinderwand 1 me toch een horizontale ringvormige buts echt niet normaal...die moet echt wel vastgeslagen zijn geweest ooit of iets dergelijks...en toch goede compressie op die cilinder :?

Dus dit lijkt me voorlopig beyond repair..overboren wordt me te duur met nieuwe zuigers en al...dus maar een ander onderblok lijkt me.....ach ja heb je in ieder geval weer wat te doen ;) :P