1275 - na revisie eerste keer starten

RE: 1275 - na revisie eerste keer starten

Ok, morgen de grote dag...

Na opbouw van nieuw blok (cilinders gehoond, nieuwe zuigers, krukaslagers, zuigerstangen, verder kop gevlakt en geharde klepzetels ingefreesd, nieuwe kleppen/kleveren, kortom veel nieuw) wordt er morgen weer gestart.

Het oliefilter vul ik met olie, droogstarten zonder vonk ken ik ook maaarrrrr.....

Wat zijn verder zaken waar op te letten bij de eerste keer starten van zoveel nieuws? :9

Alle tips welkom!

RE: 1275 - na revisie eerste keer starten

RE: 1275 - na revisie eerste keer starten

leuk alleen iemand enig id waarom je hem eerst moet starten zonder koelvloeistof?

RE: 1275 - na revisie eerste keer starten

Echt wel een interessant verhaal van Calver.

Maar inderdaad,best wel vaag omschreven; zonder koelvloeistof starten tot de kop "handwarm" is ...

RE: 1275 - na revisie eerste keer starten

ik doe vrij veel aan modelbouw, en wij laten de motoren tijdens het inlopen ook een aantal keer zonder koeling lopen. (simpelweg stilstaan, vanwege rijwind koeling ;) )

De bedoeling is de motor gewoon een paar keer tot bedrijfstemperatuur te brengen.
Dit is omdat de cilinders/zuigers etc etc allemaal gaan uitzetten, en moeten op elkaar inslijten. (allemaal bekent) wanneer de boel echter met een koude motor inslijt, zal de passing met een warme motor niet goed zijn, dus compressie verlies.

als er zonder koelvloeistof gestart word, is de motor eerder op besdrijfs temperatuur.

Om deze reden moet je een motor ook altijd eerst warm laten worden voordat hij vol word belast.

Zo gaat het bij modelbouw motoren, maar ik denk dat het om dezelfde reden bij 1 op 1 motoren gebeurt.

RE: 1275 - na revisie eerste keer starten

Ben het met easy eens!

maar....

Zou de motor toch maar gewoon lekker voorzien van koelvloeistof. vevolgens ontsteking op tijd, mengsel afstellen en daarna lekker(in de buurt blijven....)op temperatuur rijden.

Let op! een mini zal je na revisie echt nog in moeten rijden(dus rustig aan) en verder zal je je kopbouten na moeten trekken na zo'n 1000 km( als blokje afgekoeld is welteverstaan)

succes!
Lex

RE: 1275 - na revisie eerste keer starten

En niet alleen kopbouten aantrekken na 1000km maar ook kleppen stellen.

suc-6-