12g295 hoeveel afvlakken ?

RE: 12g295 hoeveel afvlakken ?

is er iemand die een 12g295 heeft laten afvlakken voor gebruik op een 'hedendaagse' 998 ?
Ik kom uit op 2 mm .. kan dat ongeveer kloppen ?
dan zou ik een volume van 24 cc overhouden van de 28,3

Zijn er nog anderen die een dergelijk kop hebben hergebruikt? verdere specs ook welkom O:)

groetjes,
Theo van den Bogaard

mooie kop voor een duizend :P te heet gewassen broerje van een 12g940 met betere poortvormen

die 2 mm kan wel kloppen want deze werden volgens mij met raised crown zuigers gebruikt

Volgen's mij is het om en nabij 1.2 mm wat eraf moet. Ik geloof dat je onder de 1.2 mm blijft om je compressieverhouding zo rond de 9 op 1 te krijgen.

Inderdaad werden ze vaak gebruikt bij motoren met raised crown zuigers. De latere 998 cooper's en Inno 90L blokken zijn hier in ieder geval mee uitgerust. Er is ook een tijd een 998 Cooper geweest met normale zuigers welke met deze kop een compressie verhouding had van slechts 7.3 op 1.

Verwacht niet te veel performance van de kop zelf. Aldus Vizard geeft deze uit zich zelf slechts 6 pk meer.

Als je dan uitgaat van de standaard pk (± 40) die een 1000cc heeft is dat toch flink.

Oh jawel dat is ook zo..

Maar als je dan bekijkt dat een 998 Cooper met een zelfde kop betere nokkenas en een iewat beter in en uitlaat systeem tot 55 pk komt valt de kop alleen nog wel mee.. Het is weer het totaal plaatje wat de specificatie maakt van een motor. :)

Ik moet binnenkort de koppakking vervangen, en ik hoorde dat de koppen idd gevlakt moeten worden.
heeft dat hier ook iets mee te maken?
Ik heb tot nu toe nog weinig gerommeld met de motor :?
Groetjes, Erwin

@Richard, ik neem aan dat je voor je project ook zo'n kop hebt; heb je die al laten vlakken ? blijft er genoeg metaal over bij de waterdoorvoeren e.d.?
Ik denk dat ik dan maar voorzichtig begin met 1.2 mm :)" title="Evil" /> meer kan later altijd nog.
Ik heb ook een stage 1 in- en uitlaatspruitstuk .. maar was niet van plan gelijk een andere nokkenas in te bouwen (misschien in een ander blokje)

@Erwin, vlakken bij het vervangen van een koppakking hoeft alleen als je kop 'krom' is (bijvoorbeeld door oververhitting) ofwel controleren met een stalen lineaal; ofwel voor de zekerheid minimaal laten vlakken. In mijn geval is het nodig omdat ik anders geen compressie heb, omdat deze kop dus standaard gemaakt is voor een blok met 'hoge' zuigers (die AFAIK niet meer verkrijgbaar zijn).

groetjes,
Theo van den Bogaard

Theo,

Gewoonlijk hebben de koppen een nokje bij de uitlaat flens, je mag de kop vlakken tot dit nokje. Bij een normale 1000 kop kom je eerder het olie kanaaltje naar de tuimelaar tegen, dan de waterkanalen. Maar die is wel dicht te lassen en om te leiden.

Groeten, Carst

@Theo. Ik heb inderdaad zo'n zelfde kop liggen maar hoef hem niet af te laten vlakken. Ik ga uit van een Innocentie 90L blok welke deze kop al standaard heeft. Ze hebben bij dit blok dan ook gebruik gemaakt van zuigers met een raised crown. Verder klopt het wat Miniminded zegt je dikte van het dek ten opzcihte van het oliekanaal is hier belangrijk. Je moet minimaal 0.070" of 0.17mm aan dek overhouden tussen het oliekanaal en onderkant kop.

Als ik u was zou ik hem eerst eens uit laten literen of dit zelf even doen. De kop is waarschijnlijk al oud en het zal niet te achter halen zijn wat anderen er al mee hebben gedaan.. Than's daar ga ik maar van uit. En warschijnlijk als je het laat doen kunnen ze je ook gelijk vertellen tot hoeveel je precies kunt gaan en wat goed realiseerbaar is.