1300 automaat gangbaar maken

RE: 1300 automaat gangbaar maken

Beste allemaal,

Mijn mini 1000HLE (1300 metro) automaat staat al een tijdje stil, en ik wil heb checken of de motor nog draaiende is.

Iemand tips.

Met vriendelijke groet
Frans van Zeeventer

RE: 1300 automaat gangbaar maken

Dag Frans, ik heb ook een automaat en de laatste jaren heb ik me nogal verdiept in de materie, dus, misschien kan ik je op weg helpen. Maar de eerste vraag is natuurlijk; wat is de stand van zaken?
Hoe lang heeft de Mini stil gestaan? En ben je al die tijd al eigenaar of heb je de auto 'pas' verworven?
Is de uitrusting van de motor nog geheel compleet of zijn er intussen onderdelen vanaf gehaald?
Is de accu 'op spanning', of is er al die tijd dat de auto stilstaat niet naar omgekeken?

Wanneer de auto al een tijd stilgestaan heeft, doe je er goed aan de motorolie eruit te laten lopen en er verse in te doen. En wel van de 'dikte' 10W40. Voor handgeschakelde Mini's wordt 20W50 aanbevolen, maar voor een automaat 10W40. De reden is, dat de 20W50 zo dik is, dat die moeilijk weg te persen is tussen de koppelings lamellen, waardoor de 'aangrijping' in de opvolgende versnellingen niet vlot verloopt. Ik koop mijn olie gewoon bij de Gamma. Dan kan je voor het bedrag wat je voor dure merkolie betaalt tweemaal zo vaak (elk jaar) de motorolie verversen.
Realiseer je ook, dat er in de koppelomvormer zowat een liter olie zit bij normaal gebruik.
Als de auto lang stilgestaan heeft zit er veel minder in. Dus is het raadzaam om -voordat de motor gedraaid heeft- de olie te verversen, want dan heb je de minste vervuiling van de oude olie, omdat er gewoon minder in de koppelomvormer zit dan wanneer de motor eenmaal gedraaid heeft. Dit geldt ook voor 'draaien' met de startmotor, want dan begint de oliepomp de koppelomvormer weer te vullen.
Zet er ook meteen een nieuw oliefilter op. Een filter wat erg lang op de motor gezeten heeft valt inwendig uit elkaar waardoor er losse vezels van het filtermateriaal in de oliekanalen van de motor terecht komen.

Als je de nodige voorzorgen neemt heb je later minder moeilijkheden en kosten.

RE: 1300 automaat gangbaar maken

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Hij staat denk ik 12 jaar stil.

Er zit inderdaad 20w50 olie in.

Zal eerst even een passende accu regelen.

Moet ook nog even de bedrading bekijken.

Het oliepeil is goed, en ziet er nog goed uit, heeft ook nog nooit gelopen op deze olie.

RE: 1300 automaat gangbaar maken

Dat is lang. Dus, voorzichtig wakker maken. Draai de bougies eruit en giet wat 10W40 in de cilinders. Haal het kleppendeksel eraf en giet wat olie in elk gat waar een stoterstang uit omhoog steekt. Plaats eerst een nieuw oliefilter. En dan kan je de accu aansluiten en de motor laten ronddraaien met de startmotor. Pas als het rode lichtje op het dashboard uitgaat doordat je voldoende oliedruk hebt opgebouwd de bougies er weer in. Doe ook wat olie onder de zwarte dopjes bovenop de bekers van de carburateurs.
Benieuwd of je er geluid uit kunt krijgen!

RE: 1300 automaat gangbaar maken

Er zit nog olie in de carburateur, en deze geeft nog goed tegendruk.

Dus 10w40 ipv 20w50 gebruiken?

RE: 1300 automaat gangbaar maken

Ja echt 10W40. Er is een gerede kans dat de auto al die tijd heeft stilgestaan omdat die niet (meer) behoorlijk schakelde. Dat zie je veel bij de Mini automaten. Dikwijls wordt er 'dan maar' een handbak in gezet, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Het is ook helemaal niet moeilijk om je voor te stellen hoe het werkt: Neem twee CD tjes en smeer die in met 20W50 en leg ze met de ingesmeerde kant op elkaar. Houd ze dan tussen je beide handen en maak een tegen elkaar ingaande draaiende beweging.
Neem nu twee andere CD tjes en smeer ze in met ATF; de speciale automatenbak olie. (Die is zo dun als water) Leg ze op elkaar en maak de draaiende beweging. Voel je het verschil?
Dan komt de vraag; waarom doen ze dan geen ATF in die Mini automaatbakjes? Nou; dat doen ze omdat met diezelfde olie ook het motorblokje gesmeerd moet worden. En die krukaslagers lopen niet zo lang op ATF en de nokvolgers op de nokkenas al helemaal niet.
Dus: Zo dun mogelijke motorolie in de versnellingsbak gebruiken.
Ben je nu overtuigd?

RE: 1300 automaat gangbaar maken

Hoi Frans,

Ik heb helemaal geen ervaring met de AUT bak, maar wel blokken die lang stilgestaan hebben. belangrijk is dat wanneer je gaat starten er olie in de oliepomp zit, na 12 jaar stilstaan zal de pomp compleet droog zijn, en mogelijk kan de oliepomp dan niet genoeg vacuüm creëren om olie aan te zuigen. Voordat je elektrisch gaat starten zou ik hem met de hand (bij de poelie) rondraaien.

succes!

RE: 1300 automaat gangbaar maken

Hoe kan ik bij de polie komen, moet ik dan de radiator uitbouwen

RE: 1300 automaat gangbaar maken

Nee hoor Frans. Laat de radiator maar mooi zitten.
Wanneer je met de motorkap open bij het linker spatbord gaat staan (als je vóór de auto staat dus het rechter spatbord) en je buigt voorover dan kan je met elke hand achter de ventilator naar beneden bij de ventilatorriem komen. En dan kan je de riem rechts naar beneden drukken en links omhoog trekken. Als je de bougies eruit hebt en de motor ziet niet 'vast' moet je beweging in de krukas kunnen krijgen.

Ik kom nog even terug op wat Hartsemaker schrijft. Ja, het zou goed zijn als je erin slaagt om de oliepomp te 'primen'.
Er loopt een koperen pijp omhoog vanaf de voet waar de oliefilter op geschroefd zit, naar links naar het motorblok. Als je de schroef uit het motorblok draait kan je met een ouderwets oliepompje motorolie de leiding in pompen.
Rustig aan, want de olie moet door de zwaartekracht naar beneden lopen en het pomphuis vullen.
Er moet nogal wat olie de leiding in gepompt worden, want je hebt een nieuw filter gemonteerd en dat is nog helemaal leeg. Daar gaat wel een halve liter olie in. Een oliepompje koop je bij Brezan.