1994 SPI: Hoge toeren stationair

RE: 1994 SPI: Hoge toeren stationair

Hoi mede-mini owners!

Ik heb sinds een paar dagen een issue met mij SPI: hij loopt hard stationair.

Het stationair lopen gedraagt zich ook vreemd, als ik namelijk een beetje gas geef dan blijven daarna de toeren hangen op 2500 RPM... terwijl dat direct na het starten ongeveer stabiel 1500 is.

Ik dacht aan een vacuum of lekkage probleem, dus heb het vacuumsysteem gecontroleerd en ook de inlaat losgehaald om pakkingen te checken. Beide niets aan de hand.
Ook heb ik voor de zekerheid de water temperatuursensor op het spruitstuk vervangen (die hing er als een tijdje met siliconenkit in ;)
Ook dat hielp niets.
De gasklep ook ohms nagemeten, potmeter plakt niet.
De auto komt mooi op temperatuur tijdens het rijden (volgens de meter op het dashboard).

Als ik de vacuum slang van de MAP sensor lostrek dan slaat de mini vrijwel meteen af.
De stappenmotor beweegt in ieder geval wel, ik hoor hem tikken en zie hem ook 'nullen' als je het contact erop zet.

Mijn analyse: Of de MAP sensor is dood, of de Lambda sonde, of misschien zelfs wel de ECU?
Hebben jullie nog andere ideeen?

Kan ik die 3 dingen los doormeten?

Alvast bedankt voor het meedenken...

Sander

RE: 1994 SPI: Hoge toeren stationair

Schakelaar bij het gaspedaal al gecontroleerd?

RE: 1994 SPI: Hoge toeren stationair

dylan schreef:
Schakelaar bij het gaspedaal al gecontroleerd?




Ik wist niet dat daat een schakelaar zat :) Wat doet die?

RE: 1994 SPI: Hoge toeren stationair

Na gisteren het een en ander gelezen te hebben over deze schakelaar ga ik vanavond eens controleren of die het nog doet. Ik laat wel even weten hoe dat afloopt.

RE: 1994 SPI: Hoge toeren stationair

Oke, ik heb de Haynes erop nageslagen (zie foto) en onderdeel 53 is de 'Accelerator pedal switch'.
Die moet dus op pin 13 van de ECU aangesloten zitten.
Op mijn ECU pin 13 zit geen draad, en ik vind ook geen schakelaar bij mijn gaspedaal of bij de gashevel. Voor de zekerheid gecontroleerd of er ergens een wit/grijze draad loopt maar die is er ook niet.

Conclusie: mijn SPI heeft niet zo'n schakelaar?

Kan dat?

Wat kan er dan wel aan de hand zijn?

RE: 1994 SPI: Hoge toeren stationair

Kennelijk een lastig probleem, weinig reacties?
Heeft iemand misschien een uitleesapparaat te koop?

PB maar als je wat hebt :)

RE: 1994 SPI: Hoge toeren stationair

niet alle spi's hebben deze schakelaar, te hoog draaien zal dan uit een vacuum lek of een defecte stappen motor komen.

RE: 1994 SPI: Hoge toeren stationair

Waar woon je? misschien iemand in de buurt die hem kan uitlezen voor je. Is dit op de een op andere dag gekomen? Een potmeter die zou blijven hangen zou vaak wel terug komen als je plotseling gas los laat.

Uit de Rover MEMS handleiding:

the stepper motor will open the throttle so that the engine rpm will be set to a suitable fast idle speed. Also, on sensing low battery voltage, the ECM will increase the idle speed to allow greater alternator output.




Even accu spanning meten.

Controle stappen motor:
1. Switch the ignition key to the on position.
2. After 5 seconds, switch the ignition key to the 'off' position. The stepper motor plunger should fully retract, and then step to the correct position (according to temperature), ready for the next engine start. After 15 seconds, the main relay will audibly 'click out'. If this operation is completed satisfactorily, it is probable that the stepper motor condition is also satisfactory.


RE: 1994 SPI: Hoge toeren stationair

Bedankt voor de tips.

Gisteren weer de mogelijkheid gehad om eraan te sleutelen, en gelukkig werkt alles weer naar behoren. De Lambda sensor was uiteindelijk het probleem. Het bleek een hele klus die te vervangen, vooral omdat ik erachter kwam dat de schroefdraad in het spruitstuk zwaar beschadigd was.
Bij TLCC een goed tweedehands spruitstukje gehaald voor een mooi prijsje, en viola alles werkt weer als vanouds.

RE: 1994 SPI: Hoge toeren stationair

Knap dat je de oorzaak hebt gevonden. Die had ik niet verdacht.
Een waardevolle aanvulling op het forum.
d:)b