2 Start relais' ?

RE: 2 Start relais' ?

Mensen,

Ik heb wat startproblemen met de auto, en na wat lezen op het forum raak ik een beetje de kuts kwijt vwb het startrelais. Er word gesuggereerd dat je of het relais op de startmotor hebt zitten, of rechts tegen het schutbord aan.
Dus ik even checken in de auto, en wat blijkt: Ik heb zowel een blok op de startmotor zitten wat het relais kan zijn als ook tegen het schutbord een vierkant (geel) relais.

Welke is nu het startrelais? Het gaat over een 1000cc Mayfair 1991.

Ik hoor het wel!

RE: 2 Start relais' ?

Op de schutbord zit je hoofdstartrelais, je hebt bij de aansluiting op de startmotor ook waarschijnlijk eentje zitten. Ik zou eerst die op het schutbord vervangen als ik jou was.

RE: 2 Start relais' ?

op een 91er hoort alleen een op de sm zelf te zitten.
tot 86 zat er een op het schutbord.
na die tijd kwam de relais op de sm.
dit samen met de verto koppeling.

RE: 2 Start relais' ?

Het startrelais is makkelijk te herkennen aan de 2 (vinger)dikke kabels: 1 vanaf de accu en 1 verder naar de startmotor. Waarschijnlijk bij een '91-er is dat er een ander relais op het schutbord zit ...

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: 2 Start relais' ?

geen relais voor verstralers?
knipperrelais?

RE: 2 Start relais' ?

Ik denk dat de reactie van G-Bee de meest logische is. Als ik anemlijk het relais van de connector af haal, is de auto niet te starten. De startmotor doet niet eens z'n best. Dus het heeft wel degelijk iets met de startmotor te maken. Maar waarom zitten er dan 2? Want op de startmotor, waar inderdaad de dikke bruine draad binnenkomt en deze vertakt word naar oa de startmotor zelf zit dus ook iets van een relais.

RE: 2 Start relais' ?

neem eens een foto.
het klinkt als knap geknutsel.
als je de relais op het schutbord los haalt, en er gebeurrt helemaal iks, dan is het een startrelais.
gebeurt er wel iets, langzaam starten oid, dan heeft het wel iets met het starten te maken maar klopt er zeker iets niet.
als je startrelais los ligt, KAN JE MINI NOOIT proberen te starten.
gebeurt dit wel, in meer of mindere mate,dan zou ik alles opnieuw gaan aansluiten, want dan klopt er iets niet.

RE: 2 Start relais' ?

Hierbij dan de 2 foto's. De auto is na mijn weten helemaal origineel. Ik heb de auto destijds van de eerste eigenaresse gekocht en kan me niet voorstellen dat zij heeft zitten knutselen. En de auto ging eigenlijk alleen voor een beurt naar de garage. Het zal voor jullie nu vast een ' oh, bedoel je dat ?! ' worden. Maar het zal mij veel verduidelijken.

Ohja.. als ik het gele relais eruit haal doet de startmotor inderdaad geheel niets. Dus dat is zowiezo iets van een startrelais.





Bedankt !!

RE: 2 Start relais' ?

de relais op je startmotor is origineel.

de gele relais ken ik persoonlijk niet.
er zitten wel 2 dikke bruine draden op, en ik zie ook een rood witte, das ook voor het starten.

ik had zelf een 84er, en die had op het schutbord een solenoid, ook wel relais genoemd.
die lijkt niet op jouw relais.
kun je de draden ook volgen?
en even noteren hier.
ik zou het zo even niet weten.
en wat ik zeg, het lijkt me niet origineel, maar er zijn vast meer mensen die het wewl weten

greetzzz en succes

default

RE: 2 Start relais' ?

## het gele ding is een gewoon (standaard) electrisch relais: een kleine stroom stuurt een grotere stroom.
dit is het soort relais dat ook (bij goed opgebouwde auto's) in het circuit voor de koplampen e.d. zit.

de 'keukenrol' bovenop de startmotor is een magneetschakelaar (engels: solenoid), geschikt om heeeeeeeeeel grote stromen te schakelen (de startmotor trekt een heeeeeeeeel grote stroom)

ik denk dat ze gewoon allebei nodig zijn (of zinvol zijn), dus waar is het probleem? O:)

RE: 2 Start relais' ?

metrodriver schreef:
## het gele ding is een gewoon (standaard) electrisch relais: een kleine stroom stuurt een grotere stroom.
dit is het soort relais dat ook (bij goed opgebouwde auto's) in het circuit voor de koplampen e.d. zit.

de 'keukenrol' bovenop de startmotor is een magneetschakelaar (engels: solenoid), geschikt om heeeeeeeeeel grote stromen te schakelen (de startmotor trekt een heeeeeeeeel grote stroom)

ik denk dat ze gewoon allebei nodig zijn (of zinvol zijn), dus waar is het probleem? O:)




klopt helemaal.
volgens mij is het niet origineel, en aangezien er startproblemen zijn, is het moeilijk tips geven.
default

RE: 2 Start relais' ?

racing green rider schreef:

klopt helemaal.



## dat verbaast mij niets.

volgens mij is het niet origineel, en aangezien er startproblemen zijn, is het moeilijk tips geven.



## is het al bekend waaruit die 'startproblemen' concreet bestaan??
het is maar helemaal de vraag of het van geeltje of keukenrol kan komen.
het gele relais maakt contact of verbreekt het, dat is simpel met een multimeter (of voor de allerarmsten: met een fietslampje) te controleren.
veel mis kan er niet zijn met die dingen, ze doen het of ze doen het niet (spoel doorgebrand, verroest, aangevreten door de muizen als mogelijke storingsoorzaak)

of de keukenrol het nog doet moet je ook vast kunnen stellen, maar als de auto start werkt ie dus.

RE: 2 Start relais' ?

kan zijn dat ze ingebrand zijn.
dan start hij soms goed, en soms alsof de accu leeg is.

we horen wel wat de specifieke klachten zijn.

en mijn oude oom earl zei altijd


METEN IS WETEN

RE: 2 Start relais' ?

hhmmm...... dan ligt het toch niet aan mij dat ik het niet helemaal snapte.

voor wat betreft het startprobleem; dit lijkt toch gewoon de accu te zijn. Alles werkt goed. Met aanduwen is het een zetje geven, koppeling op laten komen en weg is ie. Aan de startkabels is het ook direct starten en lopen. Dus de accu blijft dan over. Wel vreemd wat ik heb nog geen half jaar een nieuwe accu.
Maar ik maak eigenlijk alleen kleine ritjes, dus daar is ie misschien door onderuit gegaan.

Hoelang heeft een accu nodig om weer volledig op te laden? Want als ik een stukje gereden heb dan start ie daarna weer direct. Kom ik een paar uur later terug wil het niet meer. Ik denk dat de afstanden die ik rijd te weinig zijn om de accu volledig op te laden (30km).

default

RE: 2 Start relais' ?

remcee schreef:
Want als ik een stukje gereden heb dan start ie daarna weer direct. Kom ik een paar uur later terug wil het niet meer.



## dan houdt ie de spanning niet vast dus (waar ie wel voor is).
conclusie: accu brak (misschien heb je een maandagochtend exemplaar).
als je de bon nog hebt: probeer verhaal te halen.
anders: koop een merkaccu bij een andere winkel.

RE: 2 Start relais' ?

metrodriver schreef:
remcee":3trzxak2] Want als ik een stukje gereden heb dan start ie daarna weer direct. Kom ik een paar uur later terug wil het niet meer.



## dan houdt ie de spanning niet vast dus (waar ie wel voor is).
conclusie: accu brak (misschien heb je een maandagochtend exemplaar).
als je de bon nog hebt: probeer verhaal te halen.
anders: koop een merkaccu bij een andere winkel.[/quote:3trzxak2]

zou er niet zeker van.
probeer eerst even een accu te lenen.
zelfde gehad, was relais die ingebrand was.
ik zeg niet dat dat het nu is, maar beetje lullig als je straks een accu koopt, en hij doet het nog niet.

RE: 2 Start relais' ?

ik wil inderdaad niet zomaar mijn accu omruilen. Daarom was ik ook even gaan zoeken op het forum en toen ik met het hele relaisverhaal in de war.

Maar heeft iemand een idee hoelang je rondjes zou moeten rijden om de accu (55MaH) vol te krijgen met de standaard dynamo? Ik heb even de voltmeter erop gehad en de laadspanning is netjes 14,8V en wanneer de auto van het contact af gaat zakt dit naar 12V. Hierop start de auto niet meer, bij het proberen te starten zakt de spanning terug naar 11,5V welke weer langzaam opkrikt tot 12V wanneer ik stop met proberen te starten.