Ingediend door Erwinpijffers op di, 18-08-2009 15:36
Hallo,
Ik ben sinds kort eigenaar van een prachtige groene Mini!
Nu ben ik technisch gezien behoorlijk een leek maar vind het wel leuk om een beetje te sleutelen. (zolang je alles weer hetzelfde in elkaar draait kan er maar weinig misgaan )
Ik zit allen met 2 dingen:
1: Als de Mini een tijdje stationair draait vliegt de temperatuurmeter flink de lucht in, zo heb ik de motor laatst maar even uitgedaan toen ik voor een treinspoor stond te wachten omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Waar zou dit aan kunnen liggen, er zit nog genoeg koelvloeistof in de radiator en de ventilator doet volgens mij ook gewoon zijn werk (wel liep hij laatst iets aan maar niet ernstig volgens mij)
2: Op de Carburateur zit een kabel die 'nergens' heen gaat, hij zit gewoon los. Waar hoort deze kabel heen te gaan of heeft dit met het openluchtfilter te maken?
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 18-08-2009 15:49
Welkom, en felicitaties met je mini.
1. hoe hoog loopt de meter op? en hoe snel ? goed afstellen (onsteking en klepspeling) kan al een stuk schelen .. de ventilator kan op 2 manieren worden gemonteerd, op de goede manier werkt 'ie net wat beter.
wat voor motorblok heb je ?
2. dat is geen kabel, maar een vacuumslang, en die hoort op je verdeler aangesloten te zijn (voor op het motorblok)
Ingediend door Erwinpijffers op di, 18-08-2009 16:24
Hey Theo,
Die 'kabel' hoorde idd op de verdeler , handig zown forum.
De motor is een 1300 uit 1991, hij is een paar jaar geleden geriviseerd door [een minicenter]. Ik weet niet of er verschillende types motoren zijn, zo ja, waar kan ik dat precies zien? (heb geen boekjes en dergelijken bij de Mini gekregen.)
En wat is de goede manier van de ventilator monteren?
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 18-08-2009 16:44
volgens de rdw is het een 1000; dus de motor is naderhand ingebouwd .. mogelijk is de radiator niet aangepast en heeft net te weinig capaciteit voor de 1300 ? (goed doorspoelen/ontkalken wil ook wel helpen)
Als het typeplaatje nog op de motor zit (onder de meest rechtse bougie als je voor de auto staat) moet dat met 12H beginnen (waarschijnlijk; 99H is voor een 1000cc)
Ingediend door Erwinpijffers op di, 18-08-2009 17:22
Op het typeplaatje van de motor staat het volgende: 12HC21AA 103338 Dus het is een 1300??
Dat van de ventilator is lastig te zien. Maar ik neem aan dat die wel goed zit. Het is door een professioneel bedrijf gebeurd volgens mij. Of er moet naderhand nog een beunhaas mee aan de gang geweest zijn
Dat van dat ontkalken, hoe moet ik dat doen. Gewoon een kwestie van slangen loshalen en met een middeltje doorspoelen?
Groeten
Pijffers
Heb hem net weer een tijdje stationair laten draaien, maar de temp. schiet wel weer de lucht in. Ik durf hem eigenlijk niet tot in het rode te laten lopen (en dat lijkt me ook niet echt nodig). De radiator wordt ook erg heet. Kan dit ook met de pomp te maken hebben? Dat hij de koelvloeistof niet goed rondpompt. Of moet ik eerst de radiator schoonmaken?
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 19-08-2009 09:03
lastig te zien volgens mij als de fan gemonteerd
inderdaad *niet* te zien als 'ie er op zit (vandaar )
MiMo16V gaf al aan dat de thermostaat natuurlijk wel moet functioneren, die kosten weinig en zijn in principe makkelijk te vervangen, daar zou ik dus eerst even een nieuwe in zetten.
Om te testen of je waterpomp werkt...kun je met draaiende motor even binnen in de Mini de verwarming aanzetten...wordt ie warm...werkt de pomp iig. (wel doen als je Mini warm is)
de Mini manual Haynes (blauwe bijbel) is gewoon te bestellen via Bol.com
Succes ermee
Groetjes,
Maurice
Ps. Een Mini wordt over het algemeen iets sneller warm dan een andere auto, en dat komt door de ligging van je koeling.(zijkant)
Hey.. die Mini ken ik.. ;-) Heb nog meegesleuteld om het 1300 blok erin te hangen, en de 3.1 bak die eronder zit (zat?) komt onder mijn 1000je vandaan.. ;-)
Ingediend door Erwinpijffers op ma, 24-08-2009 17:58
Goed, sorry voor de wat late reactie.
Ik heb de verwarming aangezet na een tijdje te hebben gereden (motor was dus warm) maar echt warm was de verwarming niet. Kan natuurlijk ook aan mij liggen aangezien ik hem nooit eerder aangehad heb.
@Bartje, wat grappig die 3.1 bak zit er volgens mij nog steeds wel in
Dan zit waarschijnlijk ook nog steeds het snelle 1300 blok erin. Heb je een cylinderkop met 11 bouten ?
Ik heb 'm een aantal jaren niet meer gezien, dus er kan intussen natuurlijk vanalles veranderd zijn..
en voor wat betreft je koelprobleem: probeer eens een andere sensor, misschien is de sensor niet in orde die er nu inzit, en voel tijdens stationair draaien eens of de bovenste waterslang wel warm wordt. Als deze niet of nauwelijks warm wordt zou ik de thermostaat verdenken.
Voor wat btreft de ventilator: als je een foto post kunnen we wel zien of die niet verkeerd om gemonteerd zit.
Een te arm mengsel kan ook de reden zijn van het warm lopen. Omdat de Vacuum slang er niet op zat trekt de Carb valse lucht. Wellicht dat dit ook een deel van het probleem kan zijn.
RE: 2 Vraagjes (carburateur + koeling)
Ingediend door Erwinpijffers op di, 18-08-2009 15:36
Hallo,
Ik ben sinds kort eigenaar van een prachtige groene Mini!
Nu ben ik technisch gezien behoorlijk een leek maar vind het wel leuk om een beetje te sleutelen. (zolang je alles weer hetzelfde in elkaar draait kan er maar weinig misgaan )
Ik zit allen met 2 dingen:
1: Als de Mini een tijdje stationair draait vliegt de temperatuurmeter flink de lucht in, zo heb ik de motor laatst maar even uitgedaan toen ik voor een treinspoor stond te wachten omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Waar zou dit aan kunnen liggen, er zit nog genoeg koelvloeistof in de radiator en de ventilator doet volgens mij ook gewoon zijn werk (wel liep hij laatst iets aan maar niet ernstig volgens mij)
2: Op de Carburateur zit een kabel die 'nergens' heen gaat, hij zit gewoon los. Waar hoort deze kabel heen te gaan of heeft dit met het openluchtfilter te maken?
M.v.g
Erwin Pijffers
RE: 2 Vraagjes (carburateur + koeling)
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 18-08-2009 15:49
Welkom, en felicitaties met je mini.
1. hoe hoog loopt de meter op? en hoe snel ? goed afstellen (onsteking en klepspeling) kan al een stuk schelen .. de ventilator kan op 2 manieren worden gemonteerd, op de goede manier werkt 'ie net wat beter.
wat voor motorblok heb je ?
2. dat is geen kabel, maar een vacuumslang, en die hoort op je verdeler aangesloten te zijn (voor op het motorblok)
groetjes,
Theo van den Bogaard
RE: 2 Vraagjes (carburateur + koeling)
Ingediend door Erwinpijffers op di, 18-08-2009 16:24
Hey Theo,
Die 'kabel' hoorde idd op de verdeler , handig zown forum.
De motor is een 1300 uit 1991, hij is een paar jaar geleden geriviseerd door [een minicenter]. Ik weet niet of er verschillende types motoren zijn, zo ja, waar kan ik dat precies zien? (heb geen boekjes en dergelijken bij de Mini gekregen.)
En wat is de goede manier van de ventilator monteren?
M.v.g.
Erwin Pijffers
RE: 2 Vraagjes (carburateur + koeling)
Ingediend door MiMo16V op di, 18-08-2009 16:37
Kan het warm aanlopen de thermostaat zijn ?
Heb je dit iedere keer dat ie stilstaat en draait ?
RE: 2 Vraagjes (carburateur + koeling)
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 18-08-2009 16:44
volgens de rdw is het een 1000; dus de motor is naderhand ingebouwd .. mogelijk is de radiator niet aangepast en heeft net te weinig capaciteit voor de 1300 ? (goed doorspoelen/ontkalken wil ook wel helpen)
Als het typeplaatje nog op de motor zit (onder de meest rechtse bougie als je voor de auto staat) moet dat met 12H beginnen (waarschijnlijk; 99H is voor een 1000cc)
op 1 kant van de ventilator staat "engine side"
groetjes,
Theo van den Bogaard
RE: 2 Vraagjes (carburateur + koeling)
Ingediend door Crispy op di, 18-08-2009 17:04
Maar dat is wel lastig te zien volgens mij als de fan gemonteerd zit?
RE: 2 Vraagjes (carburateur + koeling)
Ingediend door Erwinpijffers op di, 18-08-2009 17:22
Op het typeplaatje van de motor staat het volgende: 12HC21AA 103338 Dus het is een 1300??
Dat van de ventilator is lastig te zien. Maar ik neem aan dat die wel goed zit. Het is door een professioneel bedrijf gebeurd volgens mij. Of er moet naderhand nog een beunhaas mee aan de gang geweest zijn
Dat van dat ontkalken, hoe moet ik dat doen. Gewoon een kwestie van slangen loshalen en met een middeltje doorspoelen?
Groeten
Pijffers
Heb hem net weer een tijdje stationair laten draaien, maar de temp. schiet wel weer de lucht in. Ik durf hem eigenlijk niet tot in het rode te laten lopen (en dat lijkt me ook niet echt nodig). De radiator wordt ook erg heet. Kan dit ook met de pomp te maken hebben? Dat hij de koelvloeistof niet goed rondpompt. Of moet ik eerst de radiator schoonmaken?
B.v.d.
Erwin
RE: 2 Vraagjes (carburateur + koeling)
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 19-08-2009 09:03
inderdaad *niet* te zien als 'ie er op zit (vandaar )
MiMo16V gaf al aan dat de thermostaat natuurlijk wel moet functioneren, die kosten weinig en zijn in principe makkelijk te vervangen, daar zou ik dus eerst even een nieuwe in zetten.
motornummer (ja, een 1300): viewtopic.php?p=97517#p97517
Als ontkalken echt nodig is, moet de radiator er af (je wilt de kalk niet door je waterpomp hebben .. )
Als je echt zelf wilt gaan sleutelen is een werkplaatsboek wel handig en een set sleutels in engelse maten.
succes,
Theo van den Bogaard
RE: 2 Vraagjes (carburateur + koeling)
Ingediend door Mausje75 op wo, 19-08-2009 10:19
Hallo en welkom op 't forum
Om te testen of je waterpomp werkt...kun je met draaiende motor even binnen in de Mini de verwarming aanzetten...wordt ie warm...werkt de pomp iig. (wel doen als je Mini warm is)
de Mini manual Haynes (blauwe bijbel) is gewoon te bestellen via Bol.com
Succes ermee
Groetjes,
Maurice
Ps. Een Mini wordt over het algemeen iets sneller warm dan een andere auto, en dat komt door de ligging van je koeling.(zijkant)
RE: 2 Vraagjes (carburateur + koeling)
Ingediend door Bartje op za, 22-08-2009 18:45
Hey.. die Mini ken ik.. ;-) Heb nog meegesleuteld om het 1300 blok erin te hangen, en de 3.1 bak die eronder zit (zat?) komt onder mijn 1000je vandaan.. ;-)
RE: 2 Vraagjes (carburateur + koeling)
Ingediend door Erwinpijffers op ma, 24-08-2009 17:58
Goed, sorry voor de wat late reactie.
Ik heb de verwarming aangezet na een tijdje te hebben gereden (motor was dus warm) maar echt warm was de verwarming niet. Kan natuurlijk ook aan mij liggen aangezien ik hem nooit eerder aangehad heb.
@Bartje, wat grappig die 3.1 bak zit er volgens mij nog steeds wel in
M.v.g.
Erwin
RE: 2 Vraagjes (carburateur + koeling)
Ingediend door Bartje op ma, 24-08-2009 19:11
Dan zit waarschijnlijk ook nog steeds het snelle 1300 blok erin. Heb je een cylinderkop met 11 bouten ?
Ik heb 'm een aantal jaren niet meer gezien, dus er kan intussen natuurlijk vanalles veranderd zijn..
en voor wat betreft je koelprobleem: probeer eens een andere sensor, misschien is de sensor niet in orde die er nu inzit, en voel tijdens stationair draaien eens of de bovenste waterslang wel warm wordt. Als deze niet of nauwelijks warm wordt zou ik de thermostaat verdenken.
Voor wat btreft de ventilator: als je een foto post kunnen we wel zien of die niet verkeerd om gemonteerd zit.
RE: 2 Vraagjes (carburateur + koeling)
Ingediend door Tommieboy op wo, 26-08-2009 14:12
Een te arm mengsel kan ook de reden zijn van het warm lopen. Omdat de Vacuum slang er niet op zat trekt de Carb valse lucht. Wellicht dat dit ook een deel van het probleem kan zijn.