2e radiator?

RE: 2e radiator?

Hallo mensen,

Mijn SPI uit '95 heeft 1 radiator met een grote fan aan de zijkant (gezien vanuit de hoofdbestuurderskant in de auto, aan de rechterkant) zoals elke mini (SPI) lijkt mij.

Maarrrr er zit ook nog aan de binnen kant van mijn spat scherm (van buiten gezien aan de hoofdbestuurders kant, aan de boven kant van het wiel) nog een 2e fan, iets kleiner.
In de haynes staat dat deze voor extra koeling moet zorgen, maar ik heb dit ding nog noooooooooooooooooooooooit aan zien gaan..jullie wel?

Hoe krijg ik dit ding aan de praat of kan ik zien of hij wel werkt?

Gr
Hindrik

:)

P.S hij wordt de auxiliry fan genoemd in de haynes

default

RE: 2e radiator?

Deze slaat alleen aan als de radiateur echt te warm wordt en de gewone fan het niet meer aan kan.

Als het goed is zit er onder aan je radiateur (achter je grill) een voeler.
Hieraan zitten 2 draden, als je deze eraf haalt en tegen elkaar houdt (doorverbind dus) moet de grote "extra" fan gaan draaien.
Dit allemaal als de motor loopt.
Gaat hij nu niet draaien kan of de fan vastzitten? of een zekering kapot zijn, ik meen een van de zwevende zekeringen rechts naast je luchtfilter.(als je voor de auto staat) :D

RE: 2e radiator?

mini liev schreef:
In de haynes staat dat deze voor extra koeling moet zorgen, maar ik heb dit ding nog noooooooooooooooooooooooit aan zien gaan..jullie wel?

Hoe krijg ik dit ding aan de praat of kan ik zien of hij wel werkt?



Ik heb hem bij mij ook nog nooit aan horen gaan. Dus ga maar eens kijken of hij wel degelijk werkt. Ik heb ook nog nooit problemen gehad met te hoge water temp. Dus zal hij daarom misschien nog nooit aangegaan zijn.

RE: 2e radiator?

hij wordt bij mij ook nooit te warm want mn metertje daarvan doet het niet :9

Ik zal hem eens doorverbinden kijken wat er gebeurt...

RE: 2e radiator?

Als je temp. metertje het ook niet doet zou ik als ik jou was toch even de temperatuur sensor nakijken. Ik weet niet precies hoe het electrisch circuit van een SPi in elkaar zit, maar het zou best eens kunnen dat voor het metertje in je dashboard en het wel of niet aangaan van de extra fan op dezelfde temperatuur sensor moeten reageren. Als die sensor dan kapot is kun je niet zien dat je motor te warm wordt (bijvoorbeeld bij filerijden) en wordt je motor als hij te warm wordt ook niet extra gekoeld.