5 versnellingsbak

RE: 5 versnellingsbak

Ik heb een 1000HLE uit 1983, waarvan de syncromesh-ringen versleten zijn. Nou is mijn vraag of er zowiezo een mini-versnellingsbak bestaat met 5 versnellingen..? En of die dan past op mijn motor? Want als de bak er dan toch onderuit moet, probeer ik er natuurlijk wel op vooruit te gaan..!

RE: 5 versnellingsbak

Die 5-bak bestaat wel, maar is niet te betalen... Volgens mij verdien je dat nooit terug door het zuiniger rijden ermee. Kosten: ongeveer 2000 [u:4btty7c0]pond[/u:4btty7c0].

RE: 5 versnellingsbak

Nou, als het zoveel kost dan toch maar niet... :(

Ga ik toch maar gewoon voor 4 versnellingen, tegen die tijd maar eens op zoek naar een goede versnellingsbak...
Thanks voor de reacties!

RE: 5 versnellingsbak

gewoon een mooi revisiesetje halen met daarin nieuwe synchromeshes, lagers, pakkingen enz. Is ie weer als nieuw.

Zelf moet ik er ook aan geloven, omdat de 2e versnelling hufterig is bij terugschakelen. Bovendien veel grommend geluid onder belasting in 3e versnelling. Laggers van de secundaire as zullen wel aan zn eind zijn.

RE: 5 versnellingsbak

Helaas woon ik in een rijtjeshuis, zonder garage of schuur... Dus ff de bak eronder uit halen zit er niet in... Dus zal ik toch voor een ruilbak moeten gaan.

RE: 5 versnellingsbak

aha... dus dan met je het laten doen ofzo...

RE: 5 versnellingsbak

Ben bang van wel, zou het graag zelf doen maar ik heb er gewoon geen ruimte voor...

default

RE: 5 versnellingsbak

Maar moet je geen speciaal gereedschap hebben om de versnellingsbak te demonteren? Ik wil namelijk ook mijn motor er uit halen om een hem te reviseren maar heb begrepen dat je voor de versnellingsbak speciaal gereedschap nodig hebt..?
:?

RE: 5 versnellingsbak

Torque Wrench with a maximum range in excess of 150lbft
1.1/2� deep socket ( a ball joint socket is ideal )
Small ratchet and a long extension is useful
Other sockets 1.1/8, 9/16, 1/2, 7/16, 3/8
Small cold chisel
Steel punch (1/8� diameter)
Larger steel drift
Mallet (soft and hard headed)
Small screw driver

http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... topic=9808

default

RE: 5 versnellingsbak

Maar om de gehele motor uit de mini te halen, het gaat mij voornamelijk om het vervangen van keringen en pakkingen. ?

RE: 5 versnellingsbak

Offtopic: Om je motor uit je Mini te takelen heb je geen speciaal gereedschap nodig.. Als je alle keerringen wilt vervangen dan heb je wel een vliegwieltrekker nodig voor de keerring achter je koppeling..

RE: 5 versnellingsbak

Om je versnellingsbak uit te bouwen moet het vliegwiel er zowiezo af, dus die vliegwiel trekker heb je nodig.

RE: 5 versnellingsbak

versnellingsbak reviseren is niet zo simpel als streetscreamer zegt. Vaak is het probleem wel verholpen met het vervangen van de synchromes ringen. Maar de dog gears op de tandwielen en in de synchro hubs zijn ook vaak versleten. Deze moeten dan ook vervangen worden en dan wordt het al snel heel erg prijzig. Vergeet ook niet de veertjes in je synchro hub te vervangen deze raken wel eens lam waardoor het geheel ook slecht schakelt. Deze veertjes moet je los bestellen omdat ze niet in de revisie set zitten.

Als je nog nooit een bak gereviseerd heb kan je mischien nog het beste kijken voor een ruilbak

RE: 5 versnellingsbak

Spinnaker schreef:
Maar de dog gears op de tandwielen en in de synchro hubs zijn ook vaak versleten. Deze moeten dan ook vervangen worden en dan wordt het al snel heel erg prijzig.




Dat hoeft niet als je genoeg goede gebruikte onderdelen hebt liggen zoals hier O:)

RE: 5 versnellingsbak

ja goed dat heb ik ook. Maar er zijn altijd onderdelen die ik uiteindelijk toch liever vernieuw.

Maar laten we eerlijk wezen de meeste forum leden hebben maar een mini en geen versnellingsbakken op voorraad.

RE: 5 versnellingsbak

Ik in ieder geval niet, dus ik ga voor de ruilbak!

RE: 5 versnellingsbak

Er zijn hier vast mensen die een goed bakje hebben en misschien wel samen met jou een dagje willen sleutelen. Kan je een hoop geld schelen denk ik. Ben benieuwd wat zo iets kost, een ruilbak laten inbouwen bij de specialist...

RE: 5 versnellingsbak

Je ziet "opgefriste"standaard bakken wel voorbij komen op Ebay voor een kilo of 150 (300 pond)
Dan zit ie er nog niet in en vraag ik mij af wat er allemaal is nagekeken en/of vervangen....

RE: 5 versnellingsbak

Voor 300 pond een bak op ebay kopen lijkt me geen goed plan. Een goede revisie set met een nieuwe diff pin kost al meer dan 200 pond.

RE: 5 versnellingsbak

Spinnaker schreef:
. Een goede revisie set met een nieuwe diff pin kost al meer dan 200 pond.




Klopt helemaal!

RE: 5 versnellingsbak

Vandaag begonnen aan het schoonmaken van de extra versnellingsbak die ik sinds zaterdag heb. Hoewel ik weinig zin heb om veel te moeten vervangen, wil ik wel alles doen wat echt nodig is. Er zitten kleine inkepingen op de tandwielen in de foto, moet ik deze vervangen?



Voor en na het schoonmaken...

RE: 5 versnellingsbak

Nee, die worden er vanaf nieuw in gemaakt en is normaal. Ik zou gaan voor 4 nieuwe synchromesh ringen en een nieuw hoofdlager en kleine lager bij de dropgaer die in het koppelingshuis zit. Eventueel wel een verbeterde diff-pen De rest is vaak nog wel goed ( of de bak moet al echt gesloopt zijn ) Het demonteren van alles moet net wel in de goede volgorde anders loop je wel vast en wordt het erg lastig!

RE: 5 versnellingsbak

Als ik goed naar de eerste foto kijk ziet het achteruit tandwiel er behoorlijk slecht uit.

Je moet als je de bak uit elkaar heb goed naar de synchromeshen kijken, dus niet alleen naar de ringen maar ook naar de tandjes deze moeten nog scherp en puntig zijn. Altijd de veertjes van de synchromeshen ook vervangen.

RE: 5 versnellingsbak

De foto's lijken te suggereren dat je hoofdlager naar de haaien is. Eventueel wil ik er op de clubdag wel even in meer detail naar kijken als je wil. Dan weet je direct of er nog meer vervangen moet worden (bv tandwiel tweede versnelling wat nu dus niet te zien is op de foto's want hij staat in z'n twee).

RE: 5 versnellingsbak

Cool, dan neem ik hem de 16e mee!

RE: 5 versnellingsbak

Vandaag takel ik het blok en bak uit mijn mini (ik denk namelijk dat mijn versnellingsbak aan gort is maar daar heb ik al genoeg over geschreven in andere post...)

Nu had ik al een reserve versnellingsbak gekocht en deze wil ik dan ook gaan gebruiken. Maar voordat ik alles weer heb ingebouwd en er dan achter kom dat de reservebak ook stuk is, wil ik graag weten wat jullie van de bak denken als je naar de onderstaande foto's kijkt.

Heeft iemand ook een idee wat voor soort olieplug er gebruikt is? Ziet er niet echt standaard uit namelijk.

Link naar de hoge resolutiefoto's:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WXCZMUB4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PBWRVUTA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-S7CU6RCH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JF7ZOQGH.jpg



RE: 5 versnellingsbak

Lijkt me dat de aftapplug "verkracht" is en de kans op extra scheuren in huis extra groot is. Tussenschot van bak goed kontroleren op scheuren en dubbelrij hoofdlager is met een kunstof kooi. Deze hebben de eigenschap stuk te gaan en als gevolg daarvan gaan alle kogels naar een kant onder belasting. Gevolg is een kapotte versnellingbak. Vulkanisatiebus waar schakelstang vast moet is stuk en moet vervangen worden. Synchromeshringen zijn zo niet te beoordelen. Advies : revisie of een andere zoeken waarvan de uiterlijke kenmerken in ieder geval beter zijn.
Succes.