50 in zijn 4??

default

RE: 50 in zijn 4??

hallo,

ik heb sinds kort een Mini 1000 uit 1989. In mijn andere auto (een aanzienlijk nieuwere) heb ik me aangeleerd om op een 50km weg door te schakelen naar de 4e versnelling. Is het verstandig om dit bij mijn Mini (die maar vier versnellingen heeft) ook te doen, of kan hij/zij dit niet aan?

groeten uit Almelo,

Sander Haas

RE: 50 in zijn 4??

uhmm als ik het goed begrijp bedoel je of je dan niet teveel toeren maakt of dat ie dan juist gaat schokken??? want je kan makkelijk in ze 3 of zelfs in ze 2 50 rijden...tenminste kon ik altijd wel in me ma der mini 1000!! :D En als je 50 in je 4 gaat ja dan gaat ie raar doen ja!

RE: 50 in zijn 4??

Ik zou als ik jou was in je mini gewoon wat meer doortrekken. Is niet slecht voor je mini, juist goed. Ik schakel naar z'n derde versnelling met 50 km/uur. En dan schakel ik echt nog best vroeg. Andere mini-rijders schakelen pas veel later (gaan bijv. naar z'n 2 met 50 km/uur). Maar met 50 km/uur in z'n vier lijkt me een beetje overdreven. Gewoon in z'n drie laten staan en dan pas met een 80 a 100 km/uur naar z'n 4.

RE: 50 in zijn 4??

inderdaad..helemaal mee eens...hou er ook wel eens van om eens flink door te trekken hoor!! :x O:)

RE: 50 in zijn 4??

om op te trekken is het beter om iets verder door te trekken omdat je dan mbeter het vermogen van je motor gebruikt. als je lange stukken binnen de bebouwde kom 50 moet rijden kun je best in zijn 4 rijden maar als je dan wil gaan optrekken/versnellen dan is het wel beter om even terug te schakelen. je belast nl wel je motor (niet goed) als je bij 50 in zijn 4 vol gas zou optrekken/versnellen

RE: 50 in zijn 4??

Ik was al eens in z'n 2 weggereden. Vond 'ie niet zo leuk :x

Het is vooral een kwestie van uitproberen en topics als dit lezen. Heel in het begin dacht ik dat een Mini niet veel harder dan 80km/h kon. Al doende leert men :P

RE: 50 in zijn 4??

Haha ja inderdaad...ik reed toen ik net mijn rijbewijs en in me pa's mini reed (met vaders naast me) ook heel rustig en zo netjes mogelijk, d8 ook dat ie niet veel harder kon dan 100!! Waarna mijn pa na een tijdje zei blijf je de hele tijd zo rijden of hoe zit dat?? Je moet minis een beetje in de toeren door laten jakkeren!! Daar houden ze van!! En DAT laat ik me geen tweede keer zeggen uiteraard >:)

RE: 50 in zijn 4??

Helemaal mee eens Demelza.

Gebruiken die mini, laat je bak "janken".(Wel eerst even opwarmen voor je echt gaat trappen, met een koude motor trappen is niet bevorderlijk).

Als je met 50 in je 4 gaat rijden om het milieu te sparen, opzich goed maar ik denk dat je dan beter helemaal geen mini kunt gaan rijden. Want zo milieu bewust is een mini over het algemeen niet, tenminste die van mij niet. (1:10 maximaal en olie regelmatig bijvullen |:( |:( )

RE: 50 in zijn 4??

Als je langere stukken met een mini 50 rijd is de tweede of derde versnelling meer dan genoeg ik denk zelf dat het gerbuik van zijn vier slechter is. Het leverd zeker niet veel brandstofbesparing op. En waarom 50 in vier in twee wil makelijk zat.

RE: 50 in zijn 4??

de enige reden om hem in z'n 4 te zetten is om hem wat stiller te krijgen. maar ja, ik rij dan ook nooit 50.

mijn eerste 1000 HLE, die had de volgende specs:
1 - 0 t/m 40kmu
2 - 0 t/m 90kmu
3 - 40 t/m 110kmu
4 - 40 t/m 140kmu

na dat ik er een stage 1 kit erop had gezet, ging ie in zijn 2 tot 80kmu :?

mijn 1000cc pickup (bj. 1977) heeft ongeveer deze specs:
1 - 0 t/m 40kmu
2 - 0 t/m 50kmu
3 - 20 t/m 90kmu
4 - 30 t/m 120kmu (140kmu ??)

oh ja... wegrijden in zijn 4 lukt ook wel, maar dan moet je wel lomp veel gas geven en het is slecht voor je motor. dus probeer dat echt te vermijden als het ff kan.

~jw~

RE: 50 in zijn 4??

In mijn 1000 rij ik op langere 50-stukken toch echt wel in zijn 4. Dit doe ik voornamelijk om het geluid en het iets vloeiendere rijgedrag. Met optrekken naar een snelheid boven de 50 is het een ander verhaal, dan schakel ik later.

RE: 50 in zijn 4??

Inderdaad Jan,.. Helemaal mee eens. Ik denk ook dat dat idee de vraagstelling het meest benaderd.. Als ik zie dat ik nog wel ff 50 moet blijven rijden, schakel ik ook gewoon lekker door naar 4.. Lekker rustig.. Daar is niets mis mee. Ook eventueel (rustig) optrekken kan geen kwaad.. Het is niet slecht.. Maar prettig is anders. Het gaat traag, en schokkerig, dus logischerwijs terugschakelen..

RE: 50 in zijn 4??

ik denk dat iedereen anders rijdt..
onze oude buurman vond dat ik nogal een zware rechtervoet had en dat was nit eens met de mini.

ik heb een stevige rijstijl, maar toch wel voorzichtig met mijn mini.

langere afstanden 50-60 rijd ik in zijn 4, want dan klinkt het uitlaatje nog mooier!

en wat dat milieubesparend betrefd.. mijn mini rijd 1 op 15 tot 1 op 17. ligt aan de rijstijl van dat moment.

olie bijvullen? mijn minike heeft daar verder geen last van en rijd als een treintje.

dus elke mini is anders.

Mijn mini is een standaard 1000 en ik kan ongeveer 145 km per uur halen :) en ik vind dat heel netjes.
alleen mijn km-teller snapt niet zo goed hoe die het na de 140 km per aan moet pakken. maar dat is een terzijde.

Succes met je mini en gewoon alles uittesten wat er te testen valt:)

default

RE: 50 in zijn 4??

zo he,

dat zijn een hoop reakties in korte tijd. Ik denk dat de algemene tendens is: lekker doortrekken, bij een lang stuk 50 rijden kan het wel in de 4e versnelling, maar bij verder optrekken even terug naar de derde.

Ik las iemand die de motor rustiger vond klinken in de 4e versnelling. Dat was ook mijn reden. Het klinkt heerlijk om vanaf een stoplicht even lekker te gassen, zeker als je naast iemand staat die ´die Mini er wel even uit trekt´, maar in een woonwijk mag het soms wel wat rustiger, zeker als je rond middernacht thuiskomt. :-)

Iig bedankt voor alle tips. Ik weet nog niet hoe hard mijn Mini´tje kan. 120 is geen enkel probleem, alleen trilt hij dan een beetje. Ik laat het nog wel weten wat hij kan.

groeten en bedankt voor de tips
Sander

RE: 50 in zijn 4??

Minikoektrommel schreef:

1 - 0 t/m 40kmu
2 - 0 t/m 90kmu
3 - 40 t/m 110kmu
4 - 40 t/m 140kmu




in 1 woord GEWELDIG...

persoonlijk trek ik mijnes iets verder door...

heb zelf mijn ontsteking anders gesteld, trekkracht tot 6000 rpm, dan klappen mijn trommelvliezen eruit en schakel ik over...

RE: 50 in zijn 4??

Sander Haas schreef:
120 is geen enkel probleem, alleen trilt hij dan een beetje. Ik laat het nog wel weten wat hij kan.




dat trillen komt doordat je wielen niet goed uitgelijn zijn en/of je wielen niet goed uitgebalanceerd zijn. beide klusjes kun je voor relatief weinig geld laten uitvoeren en bevorderen direct het rijcomfort.

als je regelmatig met gillende banden optrekt of tot stilstand komt, dan zal je vaker je wielen moeten balanceren; om nog maar te zwijgen over de nodeloze slijtage van je banden.
ik kan al binnen 3 jaar / ±10.000km mijn bridgestones vervangen omdat ik mij niet door een bmw laat inhalen >:)

@red flame: ik zou ook wel verder willen doortrekken, maar een injectie mini is begrensd bij ±5500 rpm. dus verder dan 110/120 in zijn 3 zal je hem niet krijgen.

~jw~
default

RE: 50 in zijn 4??

beste Minikoektrommel,

bedankt voor de tip. hier had ik niet aan gedacht omdat hij deze week nog APK gekeurd is. Maar uitlijnen / uitbalanceren hoort blijkbaar niet bij de keuring.

groeten
Sander

default

RE: 50 in zijn 4??

in mijn mini 1000 Hle doe ik het zo

1 ste max 20km
2 de max 80km
3 de max 110
4 de max 130/140(ligt er aan of ik wind mee heb haha)

Maar dat is alleen als ik snel optrek normaal

rijd ik 60 in z'n 3de versnelling dat rijd lekker

RE: 50 in zijn 4??

50 redt die van mij dus niet in z'n vier. Als ik 50 ga rijden in z'n vier dan vindt ie dat niet leuk en dat laat ie ook weten. 60 km/uur is toch wel de ondergrens voor de 4de versnelling. Maar dat hangt er maar net van af wat voor een mini je hebt. Ik zie hier heel veel reacties van eigenaren van 1000tjes, maar ik heb dus een Mpi. Daar zit dus ook nog verschil tussen. Die van mij maakt uberhaupt (nog) geen lawaai maakt niet uit of ik in z'n 2 of in z'n 4 rijdt... Enneuh... in z'n 4 door een woonwijk? Dan rij je toch iets te hard (aangezien de meeste woonwijken tegenwoordig 30 km/uur zijn...) ;)

RE: 50 in zijn 4??

Een Mpi met 2,76 eindoverbrenging is gemaakt om weinig toeren te draaien (op de snelweg). Dan is 50 in z'n 3 min of meer vergelijkbaar met 50 in z'n 4 bij een niet-Mpi.

RE: 50 in zijn 4??

Bij constant 50 gaat het wel in z'n 4, maar echt lekker klinkt het niet... Versnellen vanaf die snelheid in z'n 4 levert wel een aantal hele interessante geluiden op :x

Tsja, aan de andere kant, het nieuwe rijden is voor moderne tijden, en voor een pakweg 60 jaar oud motorontwerp lijkt me dat niet echt van toepassing...

@~jw~, een MPi is begrenst op 6500 rpm... 't is maar dat je het weet. Overigens is dat ook het toerental waarop ie ineens heel mooi gaat klinken. :9 En toen greep de begrenzer in :( :'(

RE: 50 in zijn 4??

wooow dan zullen jullie ons toch wel opa's vinden, wij schakelen in mijn beestje naar de 3 met ongeveer 35-40 en bij 50 naar de 4. Ik heb geen toerenteller dus ik weet echt niet wat die doet. Als we 110 rijden in de 4 maakt die behoorlijk herrie. Maar misschien ligt dan aan ons, wij zijn namelijk een ford mondeo van 2002 gewend (diesel) dus ik denk dat we dat gewoon niet gewend zijn. moet ik maar eens een vent van me mini gaan maken??

RE: 50 in zijn 4??

Bustuh schreef:
in mijn mini 1000 Hle doe ik het zo

1 ste max 20km
2 de max 80km
3 de max 110
4 de max 130/140(ligt er aan of ik wind mee heb haha)

Maar dat is alleen als ik snel optrek normaal

rijd ik 60 in z'n 3de versnelling dat rijd lekker



ik kom niet verder als 150 km met mijn duizend. maar de mijne sleurpt benzine 1 op 10 ong.

RE: 50 in zijn 4??

Als je 120 rijd begint hij trillen.
Als je dan remd, trekt ie dan ook naar links / rechts
als dit het geval is moet je hem eens uit laten balanceeren.
Als je dan 120 rijd voelt het niet alleen veiliger ,maar kan je ook nog gevoelsmatig een stuk harder gaan rijden.

RE: 50 in zijn 4??

ik heb een 1.3 injectie...iemand een idee wat daar de prestaties van zijn?? (1992)

RE: 50 in zijn 4??

RE: 50 in zijn 4??

Hmmm...

Echt iedere mini is nogal wat verschillend zo te zien (ligt natuurlijk ook aan de bestuurder :) )

- Ik heb een 1000 HLE uit '86.
- Heb een top van ongeveer 140 tot 150 (heel soms met de ideale omstandigheden 160).
- Ik rijd absoluut niet rustig, ook niet overal wegscheuren, maar gewoon vlot.
- Een verbruik van ongeveer 1:13 (op het moment zelfs 1:15!!!)
- Ik trek hem af en toe best ver door, dacht ik, maar als ik de zie dat mensen hem in zijn 3 tot de 110/120 trekken, zover ben ik nog niet gegaan. Is dit dan niet slecht voor de mini, vooral omdat het blokje wat ouder is??? :?

Maar 50 rijden in zijn 4, dat lijkt me eerder schadelijker voor het milieu dan beter. Bij mij begint ie dan nogal te bokken. |:(

RE: 50 in zijn 4??

mini4life schreef:
Echt iedere mini is nogal wat verschillend zo te zien

....

Maar 50 rijden in zijn 4, dat lijkt me eerder schadelijker voor het milieu dan beter. Bij mij begint ie dan nogal te bokken. |:(




Inderdaad. Iedere mini is weer verschillend want bij mij bokt de mini echt niet als ik 50 in zijn 4 rij.
default

RE: 50 in zijn 4??

ik trek hem zeker ook wel is open ik haal in zn 3 eerst ook dikke 120 maar hij is nu kut afgesteld(andere kop erop gekomen en open lucht filter er af ) maar ik kan ook gerust 50 in zijn 4 rijden dan doet die heelmaal nix
en met mijn vaders auto(een fiatje) rijd ik wel is zachter als 50 in zn 5 dus ...

RE: 50 in zijn 4??

hmmm misschien word het toch eens tijd voor een toerentellertje in de mini...

default

RE: 50 in zijn 4??

Mini-Wouter schreef:
Ik heb geen toerenteller dus ik weet echt niet wat die doet.




Ik neem aan dat je toch wel kan horen als je het te gortig maakt.

Mini-Wouter":c18t2dze]ik heb een 1.3 injectie...iemand een idee wat daar de prestaties van zijn?? (1992)[/quote:c18t2dze]

Ik rijd een spi uit '93 en kan (als tie warm is tenminste) de volgende specs halen.

0-20 1e versnelling
20-55 2e versnelling
55-90 3e versnelling
90-max 4e versnelling

en waarschijnlijk trek ik nog niet maximaal door!
Bovendien moet je niet op de toerenteller gaan rijden op de weg moet je je namelijk wel met andere dingen bezig houden dan het kijken naar je mooie nieuwe tellertje. Beter om toch maar eens te gaan luisteren naar je motortje