850 naar 1300?!

default

RE: 850 naar 1300?!

Hallo forummers,

Ik heb het hele forum al doorgespit. Alle threads gelezen die iets met de ombouw naar een 1300 te maken hebben.
Nu is mij het volgende nog niet duidelijk (ja, ik moet "Tuning the A-series engine.." nog kopen):

- Wat moet er nu allemaal vervangen worden?

Klopt het dat de bak, koppeling en blok vervangen moeten worden en de rest (aandrijfassen, ed) kan blijven zitten.

- Is een revisie goed zelf te doen?

Ik koop dus een ('gaar') blok en bak en ga hem met boek in de hand reviseren. (Ben redelijk handig, moet alleen mijn kennis autotechniek opvijzelen)

Of kan ik beter bij Minispares een compleet gereviseerd blok kopen en de rest van het jaar droog brood eten?

Thanks...

default

RE: 850 naar 1300?!

Wat moet er nu allemaal vervangen worden



versnellingsbak + blok + koppeling moet vervangen worden. Ook inlaat/carburateur/luchtfilter. En ook je uitlaat. In principe kun je de rest van je 850 blijven gebruiken: remmen, aandrijfassen, koeling, motorsteunen, koppelingshulpcilinder.

Je zei dat je een 850 hebt, dan heb je hoogst waarschijnlijk trommels voor.... NIET LEUK BIJ EEN 1300!!! Ik raad je dus aan ook over moeten stappen op schijven! Dit is niet noodzakelijk, maar voor de veiligheid zou ik het zeker doen. Vermogen is leuk, vermogen tot stilstand brengen is ook wel handig!!!

Is een revisie goed zelf te doen?




Een revisie is zeker goed zelf te doen! Je kunt zelf de motor helemaal uit elkaar halen m.b.v. de haynes en een goed geheugen (anders houd je misschien wat schroefjes over :) ) Dan goed alles nakijken op beschadigingen, evt nieuwe lagers/oliepomp e.d. erin, alles goed schoonmaken en weer terug in elkaar schroeven. Je kleppen er ff uithalen, opnieuw met polijstpasta inschuren, in/uitlaat kanalen schoonmaken (evt polijsten voor betere flow)
Verder overal nieuwe pakkingen in stoppen en klaar is Kees :)
Let wel ff op; als je een metro-motor pakt, moet je een gat boven in de kop, daar waar de kachelkraan opgeschroefd wordt. Het is al voorgevormd, is alleen niet doorgeboord...

Suc6!!
Rem

RE: 850 naar 1300?!

qua remmen compleet met Remko eens, ik heb een jaar met een 1275 gereden met de standaard trommels maar das geen succes, zeker als je zo'n zware rechtervoet hebt ;) .

Of je kan een set 7.5 schijven aanschaffen(lees: DUUR!!!) of een setje schijven van een andere mini afhalen of die geventileerde van een Metro monteren .

Succes.

default

RE: 850 naar 1300?!

Rene schreef:
qua remmen compleet met Remko eens, ik heb een jaar met een 1275 gereden met de standaard trommels maar das geen succes, zeker als je zo'n zware rechtervoet hebt ;) .

Of je kan een set 7.5 schijven aanschaffen(lees: DUUR!!!) of een setje schijven van een andere mini afhalen of die geventileerde van een Metro monteren .

Succes.




Ben het niet helemaal mee eens.
De remmen moeten een bij een keuring ik meen 7m/s vertraging hebben. Dit geldt zowel voor trommels als schijven.

Ik rijd regelmatig met een mini uit 86 (1000cc)welk schijven heeft en met een Estate (1300cc-stage 2)die rondom op trommels staat. Ze remmen beide even goed.
Als je de trommelremmen netjes onderhoud remt deze net zo goed als de schijven.
Bovendien wat is het verschil tussen een mini met een 1300 blok bij een snelheid van 120 km/h afremmen of een 1000 blok bij 120 km/h afremmen. Ze rijden even hard, zijn nagenoeg even zwaar, dus waarom ineens bij een 1300 blok schijven.
Ik zie daar geen logica in.

RE: 850 naar 1300?!

Omdat bij trommelremmen eerder verglazing van de segmenten voorkomt vanwege de slechtere warmte afvoor dan bij schijven die WEL een goeie of iig een betere warmte afvoer heeft.
Zeker als men sportief rijdt zijn schijven een aanrader.

RE: 850 naar 1300?!

ik ben het met martin eens, fading zoals de verglazing van je remblokken heet, is het resultaat van behoorlijk hard remmen... bij normaal gebruik zijn de remmen prima. onder normaal gebruik versta ik gewoon net rijgedrag met onder andere afremmen van 120 naar 0, zelf bij een noodstop.

maar als je een van de zeer gewaardeerde bumperklevers bent |:( en daarbij van laat (lees=hard) remmen houd dan gaan je blokken snel naar de kl*te. Dit gebeurd iets eerder bij trommels dan bij schijven omdat de blokken bij schijven beter ventileren.

zolang je trommels in goede conditie zijn hoef je geen remkracht in te leveren. sterker zijn alle schijfremmen in goede staat????

behalve voor het oog zou ik niet de remmen vervangen.

default

RE: 850 naar 1300?!

Luister en huiver... ;) gisteravond de beslissing genomen om het ECHT goed te gaan doen...

Volgende week ga ik toevallig naar minispares met iemand mee (sorry, maar de auto is echt vol en ik rij niet zelf). Ik ga daar o.a. een Cooper "S" conversie set halen voor de remmen... nieuwe Maniflow met LCB en einddemper (RVS) ook gelijk maar... nog suggesties voor een goed inlaatspruitstuk? :9
Evt. tips van dingen die je daar MOET halen omdat ze veeeeeel goekoper zijn?

De rest van mijn lijstje komt onder project: mini 78 te staan want is enigszins of topic...

Daarna ga ik op zoek naar een 1300 (metro of iets anders). Ga dan zelf de boel proberen te reviseren... wat weegt zo'n blok? Want ik heb nog een mooie verwarmde kelder...

Hebben ze bij minispares van die revisiesetjes?

RE: 850 naar 1300?!

Remko schreef:
Een revisie is zeker goed zelf te doen! (...) Dan goed alles nakijken op beschadigingen, evt nieuwe lagers/oliepomp e.d. erin, alles goed schoonmaken en weer terug in elkaar schroeven.



Als je het echt goed wilt aanpakken moet je ook de krukas (laten) controleren op slijtage en rondheid voor je er zomaar nieuwe lagerschalen in zet en de cylinders. Verder de zuigers/zuigerveren controleren op slijtage, evt. honen/boren van de cylinders en het vervangen van zuigers/zuigerveren.
Maar als je een goed lopend (Metro) blok vindt, kun je die er natuurlijk ook gewoon in hangen, zeker als het verder geen concoursauto hoeft te worden.

Mini Martin":2aupbkf7]wat is het verschil tussen een mini met een 1300 blok bij een snelheid van 120 km/h afremmen of een 1000 blok bij 120 km/h afremmen[/quote:2aupbkf7]
Dat is er niet. Een Mini met (nieuwe) trommels, goede cylinders en voeringen remt prima, nauwelijks anders dan schijven. Maar als je vaker en langer/harder remt, begin je snel het verschil tussen trommels en schijven te merken omdat de trommels de warmte langer vasthouden en de remwerking afneemt.
In het algemeen gebeurt dit eerder met een 1300 omdat je dan (ongemerkt) harder optrekt en 'ruiger' gaat rijden, hoewel je met een lompe rijstijl met een 1000 hetzelfde effect hebt (ik had met mijn eerste 1000 regelmatig fading).
Dus schijven hoeven niet perse, veiliger is het in de praktijk wel.

RE: 850 naar 1300?!

Ohh ja, kijk ook eens naar de dikte van de aandrijfassen! Er kan een dikteverschil in zitten...

Je hoeft ze niet nieuw te kopen iig ;)

RE: 850 naar 1300?!

Wat voor 850 is het als ik vragen mag.. Is het er 1 met een staartbak? Dus dat de versnellingspook schuin uit het vooronder komt.
Heb je dan geen probleem met ombouwen van de bak. Want dan zal je de bak moeten behouden ofzo??
Of moet je dan het draaiende gedeelte van de 1300 op de 850 bak plaatsen? Heeft iemand enig idee of dat mogelijk is?

Het is zomaar een gedachtegang van mij hoor, ik weet namelijk niet of er 850tjes zijn met een standaard bak.

default

RE: 850 naar 1300?!

Naar mijn weten is verder alles normaal. De 'bakbediening' komt normaal uit de bodem, recht omhoog... dus ik ga zoeken naar een compleet blok en een bak, want deze is onbruikbaar!

RE: 850 naar 1300?!

Mini Power schreef:
Ohh ja, kijk ook eens naar de dikte van de aandrijfassen! Er kan een dikteverschil in zitten...




Er zit inderdaad een verschil in de dikte van de aandrijfassen van een 850 en een 1300 (of 1000).

Op zich hoeft dat geen probleem te zijn zolang je de aandrijfassen maar inclusief de binnenste homokyneten (potjoints) overzet op het 1300 blok.
De kogels die in de binnenste homokyneet zitten zijn bij een 850 kleiner van diameter en kunnen dus erg vervelende geluiden (of erger) veroorzaken als je die assen in de potjoints van een 1300 monteert. (been there... don't ask...)

Overigens ben ik het eens met de discussie over het nut van remschijven op een 1300. Natuurlijk remmen goed onderhouden en afgestelde trommels ook prima, maar het vervelende is dat de remwerking na verloop van tijd afneemt en aangezien dit proces sluipend verloopt, merk je dit zelf niet echt. Totdat je een keer stevig in de ankers moet en tot de conclusie komt dat de remweg ineens een stuk langer is dan je verwacht had. Schijven zijn wat dat betreft constanter in remwerking.

RE: 850 naar 1300?!

Wie weet kan je van alle bovenstaande adviezen een totaalprojectje maken: bouw een netjes voorsubrfame met motor, bak, moderne schijfremmen, etc. Dit kan je gewoon los op een paar houten blokken bouwen . Tegen de tijd dat je het geheel klaar hebt zet je de auto erover heen, da's met een paar vrienden best te doen!

Succes,

Hugo

RE: 850 naar 1300?!

Is er iemand die een idee kan geven over het kostenplaatje van een veilige en technisch goede ombouw van 850 --> 1300?

Ik heb hier namelijk totaal geen idee van... Wie helpt mij? ;)

RE: 850 naar 1300?!

[Hele grote quote weggehaald, vat zoiets alsjeblieft samen, de databaseruimte groeit ons niet op de rug :) - Eelke]
[Als reactie op de eisen m.b.t. remvertraging:]
om ff te mierenn**ken :x


1.Personenauto's, in gebruik genomen na 30 juni 1967, moeten zijn voorzien van een bedrijfsrem waarvan de remvertraging op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg ten minste 5,2 m/s² bedraagt, bij een pedaalkracht van niet meer dan 500 N.
Leden 1 en 2. De artikelen 2.8.8 tot en met 2.8.12 alsmede de artikelen 2.8.14, 2.8.16 en 2.8.17 van de Regeling permanente eisen zijn van toepassing. Indien een remproef op de weg wordt uitgevoerd, moet de snelheid bij aanvang van de remproef ongeveer 50 km/u bedragen.

2.Personenauto's, in gebruik genomen voor 1 juli 1967, moeten zijn voorzien van een bedrijfsrem waarvan de remvertraging op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg ten minste 3,8 m/s² bedraagt.

3.De bedrijfsrem moet op alle wielen werken.
Terwijl de wielen zich vrij van de grond of van de hefinrichting bevinden, wordt het rempedaal licht ingetrapt en wordt gecontroleerd of elk wiel wordt geremd. Bij gebruik van een rollenremtestbank voor de controle van de remwerking, wordt gelijktijdig hierop gecontroleerd.

4.Personenauto's mogen op een droge of nagenoeg droge weg niet uitbreken ten gevolge van een verschil in remwerking tussen de wielen van elke as onderscheidenlijk ten gevolge van overberemming van de achteras. De controle geschiedt op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 8, Afdeling 3 van de Regeling permanente eisen.

5.Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot het bepaalde in het eerste, tweede, en vierde lid. -

(c) RDW (opgemaakt door RDW)

bart

RE: 850 naar 1300?!

Evt. tips van dingen die je daar MOET halen omdat ze veeeeeel goekoper zijn?




Eh, alles is goedkoper in Engeland. (niet de alcohol duh, maar Mini-onderdelen)

Tipje; koop een gearbox-revisieset en nieuwe zuigers