9 of 11 stud motor

RE: 9 of 11 stud motor

Hoi allemaal,

Een vraagje over "stud's".
Kan iemand mij vertellen of een 1.3 Austin metroblok uit 1991 (12HE24) een 11 stud of een 9 stud motor is?
Ik heb namelijk een loodvrije kop op internet gezien maar er staat bij dat het een 11 stud kop is.
Pas dit op mijn motor en mischien kan iemand mij uitleggen hoe ik kan zien hoeveel stud's mijn motor heeft.

Alvast bedankt.

Groetjes Francois

RE: 9 of 11 stud motor

Studs zijn toch de bouten die door je kop heen zitten?
Dan lijkt het me een zaak van simpel tellen op de kop.

(hoezo dubbelzinnig dit berichtje :P)

default

RE: 9 of 11 stud motor


Heb even bij mijn blok gekeken een 12HE24 maar zie aan de voorzijde 5 studs zitten. wellicht is er iemand die wel een duidelijk antwoord kan geven. |:(

RE: 9 of 11 stud motor

het gaat inderdaad over hoeveel bouten (tapeinden) er uit je blok komen. Ik heb er 11.. is cooper S.. normaal heb je er 9. bij 11 zitter er aan allebij de zijkanten een extra..


groetjes mark

RE: 9 of 11 stud motor

Je hebt in jou geval standaard 9 studs. Je kan twee gaten erbij boren in je blok en er draad in tappen voor een 11 stud kop.

RE: 9 of 11 stud motor

Als je een motorblok hebt met 9 kopbouten en een kop voor 11. Kun je die kop dan gewoon vast zetten met 9 bouten, of 2 gaten er bij boren+draadtappen?

RE: 9 of 11 stud motor

@Francois:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/en ... utsseq.gif
de bouten die je zo kunt zien zijn 9-5-1-4-8 de andere (6-2-3-7) zitten onder het kleppendeksel, als je er 11 had gehad kon je ook a en b zien.

@Wiebe: je kan een 11-stud kop ook gewoon met 9 tapeinden vastzetten .. maar als je een hoge compressie hebt is het misschien de moeite om die 2 gaten erbij te maken (in de pakking zitten ze al).

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: 9 of 11 stud motor

Hoi,

Volgens mij gaat het monteren van deze meneer zijn Cooper-S kop( 11-studs) niet zonder:

-2 studs bijboren/draad tappen, weet iemand de boordiepte, of kan gewoon ongestraft de draad van een stdrd stud aangehouden worden?
-de 2 open "gaten"in de kop af laten dichten door een graadbus( wel later verwijderbaar) lijkt me handig.> misschien is dit het handigst als je dit even laat doen bij het plaatselijk revisiebedrijfje, kost je een paar tientjes, kan je desgewenst de kop ook ff na laten kijken.

Hoe dan ook: dit is een best Cylinderkopje!
Let op: als je studs bij gaat boren, denk ook aan je klepdeksel( keepjes tpv stud 10/11)

succes met je cylinderkop!
Lex

RE: 9 of 11 stud motor

studs of in het nederlands gewoon kopbout. een kop met 11 gaten er in wordt vastgezet met 10 tapeinden met moer en 1 bout .de bout zit dan naast het termostaathuis . je kan niet ongelimiteerd diep boren want dan kom je in je koelsijsteem terecht en dan is het over met het blok .zal zelf even kijken hoe diep je moet boren bij een oud blok wat ik heb liggen en dit op het forum zetten.

RE: 9 of 11 stud motor

even blok gemeten de diepte bij mijn blok van de gaten van de kopbouten die bijgeboord moeten worden is aan de koppelingzijde 30 mm en aan de andere kant is hij doorgeboord tot in het koelsijsteem. :+) om de bouten op de goede plaats te boren gaat het gemakkelijkst door de kop op zijn plaats te leggen en met een boor die de zelfde diameter heeft als het gat in de kop even in te boren zodat je als het ware een center zet om met de juiste diameter verder te boren.belangsijk is dat er presies recht wordt geboord en getapt succes er mee

RE: 9 of 11 stud motor

even blok gemeten de diepte bij mijn blok van de gaten van de kopbouten die bijgeboord moeten worden is aan de koppelingzijde 30 mm en aan de andere kant is hij doorgeboord tot in het koelsijsteem. om de bouten op de goede plaats te boren gaat het gemakkelijkst door de kop op zijn plaats te leggen en met een boor die de zelfde diameter heeft als het gat in de kop even in te boren zodat je als het ware een center zet om met de juiste diameter verder te boren.belangsijk is dat er presies recht wordt geboord en getapt succes er mee