Vraagje wat is de netste manier om het randje van de A-panelen om te zetten ?...
Ik ben namenlijk bang dat het gaat hobbelen als ik dit bv met een waterpomptang doe.
Mijn methode: leg het a-paneel plat op een zwaar blok hout (spoorbiels werkt goed) of stevige werkbank o.i.d. en sla met een hamer stukje voor stukje geleidelijk de rand om tot die bijna helemaal omgevouwen is. Zorg ervoor dat de plek waar je slaat steeds plat ligt op de ondergrond, om ongewenste vervorming te voorkomen.
Dan schuif je het a-paneel op de auto en knijp je de rand met een waterpomptang en een plankje hout aan de buitenkant (tegen deuken) helemaal om.
Deze methode van omvouwen werkt voor deurplaten ook.
Meestal heb ik op deze manier bijna geen deukjes in de buitenplaat en scheelt dat heel veel plamuurwerk. Aan de binnenkant zie je natuurlijk wel de deukjes van het knijpen met de tang, maar dat is wel strak te krijgen als dat je echt stoort.
ik heb ze het op tv wel eens zien doen met een tang die waarschijnlijk daar speciaal voor is .
ik heb het zelf gedaan door met een tasje de buitenkant in model te houden en de binnenkant langzaam om te velsen met een punt hamer.
eigenlijk de zelfde methode hou je een deurplaat omzet. je kan de rand al eerst een beetje omzetten, dan plaats je het paneel. en dan het laatste stuk omkloppen
CMC schreef: Dan schuif je het a-paneel op de auto en knijp je de rand met een waterpomptang en een plankje hout aan de buitenkant (tegen deuken) helemaal om.
Dit werkt dus zeer goed!
paneermeel":2u6ggi0f]
ik heb het zelf gedaan door met een tasje de buitenkant in model te houden en de binnenkant langzaam om te velsen met een punt hamer.[/quote:2u6ggi0f]
Is wel een beetje lastig omdat je er weinig ruimte hebt...
zo'n tang is niet voor het omvouwen van plaatwerk, maar om een verdieping aan te brengen om in die verdieping een plaatje te lassen.
bijvoorbeeld een roestplek midden in een paneel wordt uitgeslepen/geknipt, de randen worden dan door de tang iets lager omgevouwen waarna er een plaatje ingepuntlast kan worden...
op discovery deden ze tijdens de restauratie van de 3 mini's de deurpanelen omzetten met een tang. of die tang daarvoor bedoelt was ofdat het deze tang was die ze misbruikt hebben weet ik niet
het tasje en punthamer systeem kost tijd maar mijn paneeltjes zitten erin en de rand is netjes strak omgezet .
De verzettang die bij rustbuster te koop is heb ik thuis liggen. Is idd om verzetjes te maken in plaatwerk zodat je er netjes een plaatje in kan leggen zonder dat ie uitsteekt. Ik vind de tang niet echt heel erg handig, ik gebruik de ponstang vaker.
Iemand nog een suggestie waar je zo'n edge joggler tang kan krijgen?
Ik moet namelijk nog 2 a-paneeltjes en 2 deurskins doen. Is misschien wel makkelijk om zo'n tang te hebben dan.
CMC schreef: Mijn methode: leg het a-paneel plat op een zwaar blok hout en sla met een hamer stukje voor stukje geleidelijk de rand om tot die bijna helemaal omgevouwen is.
Dan schuif je het a-paneel op de auto en knijp je de rand met een waterpomptang en een plankje hout aan de buitenkant (tegen deuken) helemaal om.
Ik denk dat ik voor deze optie ga..
Eerst nog eens even kijken hoe breed de spleet tussen deur en A-paneel moet zijn om deze ook weer netjes met de spatborden aan te laten sluiten...
Is echt even puzzelen als alles inclusief het voorpaneel los is. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat alles netjes komt...
Gelukkig is de pasvorm van de immitatie plaatwerk (voorscherm + spatborden) perfect ...
Maar ja toen ik het kocht in 1998 was er nog niks anders....
Het zal wel goedkomen...
Bedankt voor de info !
Hoi,Er zijn inderdaad orginele omfelstangen,maar die kun je bijna nergens kopen.Zelfs autoschadebedrijven hebben/gebruiken ze niet.
Maar je kunt ze heel gemakkelijk zelf maken.
Je neemt een (oude) waterpomptang,je last op de onderste bek een plaatje van ongeveer 3x7 cm.
Omdat de opppervlakt van de onderste bek groter is dan van de bovenste,zal de kracht bij het aanknijpen worden verdeeldt.
Of anders gezegt; de bovenste bek knijpt nu in de onderste.
Als je nu het plaatje op de mooie kant legt ,dan knijp je met de bovenste(de smalle)de felsrand om.
Zo heb ik het gedaan,en het ging perfect!
Hopelijk is het zo te begrijpen. [/u]
Rich schreef: Eerst nog eens even kijken hoe breed de spleet tussen deur en A-paneel moet zijn om deze ook weer netjes met de spatborden aan te laten sluiten... Is echt even puzzelen als alles inclusief het voorpaneel los is. Maar ja toen ik het kocht in 1998 was er nog niks anders...
De naad hoort ongeveer hetzelfde te zijn als aan de achterkant van de deur, maar het wil bij restaureren vaak wel iets minder ideaal (lees: krap) worden. Vaak passen met alle panelen en de motorkap voor je iets vast last.
In '90 ofzo kocht ik via een zeer behulpzame Rover dealer de enige twee nieuwe originele Clubman schermen die de importeur toen nog had liggen (waarschijnlijk de laatste ?), nadat ik al eerder een imitatiescherm had gekocht en de pasvorm nogal beroerd vond. [size=75:1mtqumjt]Gelukkig hebben de schermen de 12 jaar dat de Estate buiten onder een zeil gestaan heeft overleefd, zag ik zaterdag bij het tevoorschijn halen [/size:1mtqumjt]
Daarna heb ik voor alle Mini's waaraan ik gewerkt heb altijd originele schermen gebruikt.
naad hoort ongeveer hetzelfde te zijn als aan de achterkant van de deur, maar het wil bij restaureren vaak wel iets minder ideaal (lees: krap) worden. Vaak passen met alle panelen en de motorkap voor je iets vast last.[/quote]
Het is momenteel een grote mecanodoos....de gehele neus zit met M4-jes vast tot alles goed zit....
En dan lassen maar...
Maar dat zal ondertussen wel weer in Juli worden.. ivm vakantie en dergelijke.
Vraagje daar dit bij mij ehhhh ontbonden was...
Zitten de A-panelen na het omvouwen nog vast gelast ?
Persoonlijk denk ik hem aan de binnenzijde (onder het spatbord) een aantal hechtjes te geven aan het ehhh schanier plaat.
En natuurlijk aan de onderzijde aan de lasnaad.
Aan de bovenzijde zie ik resten van hardsoldeer klopt dat ?
RE: A-panelen
Ingediend door Rich op za, 14-05-2005 22:32
Vraagje wat is de netste manier om het randje van de A-panelen om te zetten ?...
Ik ben namenlijk bang dat het gaat hobbelen als ik dit bv met een waterpomptang doe.
RE: A-panelen
Ingediend door CMC op za, 14-05-2005 23:59
Mijn methode: leg het a-paneel plat op een zwaar blok hout (spoorbiels werkt goed) of stevige werkbank o.i.d. en sla met een hamer stukje voor stukje geleidelijk de rand om tot die bijna helemaal omgevouwen is. Zorg ervoor dat de plek waar je slaat steeds plat ligt op de ondergrond, om ongewenste vervorming te voorkomen.
Dan schuif je het a-paneel op de auto en knijp je de rand met een waterpomptang en een plankje hout aan de buitenkant (tegen deuken) helemaal om.
Deze methode van omvouwen werkt voor deurplaten ook.
Meestal heb ik op deze manier bijna geen deukjes in de buitenplaat en scheelt dat heel veel plamuurwerk. Aan de binnenkant zie je natuurlijk wel de deukjes van het knijpen met de tang, maar dat is wel strak te krijgen als dat je echt stoort.
RE: A-panelen
Ingediend door paneermeel op zo, 15-05-2005 00:02
ik heb ze het op tv wel eens zien doen met een tang die waarschijnlijk daar speciaal voor is .
ik heb het zelf gedaan door met een tasje de buitenkant in model te houden en de binnenkant langzaam om te velsen met een punt hamer.
eigenlijk de zelfde methode hou je een deurplaat omzet. je kan de rand al eerst een beetje omzetten, dan plaats je het paneel. en dan het laatste stuk omkloppen
succes ermee
RE: A-panelen
Ingediend door Mini Power op zo, 15-05-2005 02:21
Dit werkt dus zeer goed!
RE: A-panelen
Ingediend door Fazerray op zo, 15-05-2005 07:48
De engelse naam voor zo`n tang is een edge joggler.
Hier een foto;
De nederlandse benaming weet ik zo even niet.
RE: A-panelen
Ingediend door paneermeel op zo, 15-05-2005 11:59
omvelstang
RE: A-panelen
Ingediend door artfull_devlin op ma, 16-05-2005 01:34
Waar te koop in NL en wa kosta??
RE: A-panelen
Ingediend door Fazerray op ma, 16-05-2005 10:01
Hebbes!Zo`n tang heet een verzettang.
Ik heb even bij Rustbuster gekeken en daar is ie te koop voor 47,50.
Kijk maar even; link
RE: A-panelen
Ingediend door Red Flame op ma, 16-05-2005 10:32
zo'n tang is niet voor het omvouwen van plaatwerk, maar om een verdieping aan te brengen om in die verdieping een plaatje te lassen.
bijvoorbeeld een roestplek midden in een paneel wordt uitgeslepen/geknipt, de randen worden dan door de tang iets lager omgevouwen waarna er een plaatje ingepuntlast kan worden...
RE: A-panelen
Ingediend door Fazerray op ma, 16-05-2005 10:34
Chips!
En ik was zo dichtbij............
Toch maar even verder zoeken, dan!
RE: A-panelen
Ingediend door paneermeel op ma, 16-05-2005 11:53
op discovery deden ze tijdens de restauratie van de 3 mini's de deurpanelen omzetten met een tang. of die tang daarvoor bedoelt was ofdat het deze tang was die ze misbruikt hebben weet ik niet
het tasje en punthamer systeem kost tijd maar mijn paneeltjes zitten erin en de rand is netjes strak omgezet .
@faz: zoeken jongen naar tang nummer 2
RE: A-panelen
Ingediend door Sjoerd op ma, 16-05-2005 12:47
De verzettang die bij rustbuster te koop is heb ik thuis liggen. Is idd om verzetjes te maken in plaatwerk zodat je er netjes een plaatje in kan leggen zonder dat ie uitsteekt. Ik vind de tang niet echt heel erg handig, ik gebruik de ponstang vaker.
Iemand nog een suggestie waar je zo'n edge joggler tang kan krijgen?
Ik moet namelijk nog 2 a-paneeltjes en 2 deurskins doen. Is misschien wel makkelijk om zo'n tang te hebben dan.
RE: A-panelen
Ingediend door Rich op ma, 16-05-2005 19:32
Ik denk dat ik voor deze optie ga..
Eerst nog eens even kijken hoe breed de spleet tussen deur en A-paneel moet zijn om deze ook weer netjes met de spatborden aan te laten sluiten...
Is echt even puzzelen als alles inclusief het voorpaneel los is. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat alles netjes komt...
Gelukkig is de pasvorm van de immitatie plaatwerk (voorscherm + spatborden) perfect ...
Maar ja toen ik het kocht in 1998 was er nog niks anders....
Het zal wel goedkomen...
Bedankt voor de info !
RE: A-panelen
Ingediend door Mr.mini op ma, 16-05-2005 21:55
Hoi,Er zijn inderdaad orginele omfelstangen,maar die kun je bijna nergens kopen.Zelfs autoschadebedrijven hebben/gebruiken ze niet.
Maar je kunt ze heel gemakkelijk zelf maken.
Je neemt een (oude) waterpomptang,je last op de onderste bek een plaatje van ongeveer 3x7 cm.
Omdat de opppervlakt van de onderste bek groter is dan van de bovenste,zal de kracht bij het aanknijpen worden verdeeldt.
Of anders gezegt; de bovenste bek knijpt nu in de onderste.
Als je nu het plaatje op de mooie kant legt ,dan knijp je met de bovenste(de smalle)de felsrand om.
Zo heb ik het gedaan,en het ging perfect!
Hopelijk is het zo te begrijpen. [/u]
RE: A-panelen
Ingediend door CMC op di, 17-05-2005 00:18
De naad hoort ongeveer hetzelfde te zijn als aan de achterkant van de deur, maar het wil bij restaureren vaak wel iets minder ideaal (lees: krap) worden. Vaak passen met alle panelen en de motorkap voor je iets vast last.
In '90 ofzo kocht ik via een zeer behulpzame Rover dealer de enige twee nieuwe originele Clubman schermen die de importeur toen nog had liggen (waarschijnlijk de laatste ?), nadat ik al eerder een imitatiescherm had gekocht en de pasvorm nogal beroerd vond. [size=75:1mtqumjt]Gelukkig hebben de schermen de 12 jaar dat de Estate buiten onder een zeil gestaan heeft overleefd, zag ik zaterdag bij het tevoorschijn halen [/size:1mtqumjt]
Daarna heb ik voor alle Mini's waaraan ik gewerkt heb altijd originele schermen gebruikt.
RE: A-panelen
Ingediend door Rich op wo, 18-05-2005 09:16
naad hoort ongeveer hetzelfde te zijn als aan de achterkant van de deur, maar het wil bij restaureren vaak wel iets minder ideaal (lees: krap) worden. Vaak passen met alle panelen en de motorkap voor je iets vast last.[/quote]
Het is momenteel een grote mecanodoos....de gehele neus zit met M4-jes vast tot alles goed zit....
En dan lassen maar...
Maar dat zal ondertussen wel weer in Juli worden.. ivm vakantie en dergelijke.
RE: A-panelen
Ingediend door Rich op vr, 20-05-2005 21:35
Vraagje daar dit bij mij ehhhh ontbonden was...
Zitten de A-panelen na het omvouwen nog vast gelast ?
Persoonlijk denk ik hem aan de binnenzijde (onder het spatbord) een aantal hechtjes te geven aan het ehhh schanier plaat.
En natuurlijk aan de onderzijde aan de lasnaad.
Aan de bovenzijde zie ik resten van hardsoldeer klopt dat ?