A-symetrisch remmen

RE: A-symetrisch remmen

Zoekfunctie gebruikt weinig kunnen vinden..

Mini 1000HLE 1984 met rondom trommels

Het probleem: Sinds een poosje remt mijn mini weer a-symetrisch. Remmen heb ik pasgeleden al ontlucht dus daar kon het niet meer aan liggen. Nu merk ik dat met het bijstellen van de trommel linksvoor dat volgensmij de trommel een beetje ovaal is. Als ik hem strakker stel dan loopt die een groot deel namelijk niet tegen de trommel aan maar een stukje wel.
Soms net na het afstellen remt die wel een stuk rechter maar stukje later wordt het weer ernstig naar rechts trekken..
Is zo'n trommel weer rond te maken of moet ik aan nieuwe trommels?

RE: A-symetrisch remmen

En als je bijv 2-3keer pompt, wijkt ie dan ook af naar een kant?

Anders zou het lucht of iets dergelijks of je hoofdremcilinder kunnen zijn.

RE: A-symetrisch remmen

Nee dat maakt helaas geen verschil. Al heb ik ruim een uur gereden met veel remmen blijft die naar rechts trekken.

RE: A-symetrisch remmen

zou kunnen dat je trommel ovaal is, dat is uit te draaien op een draaibank (net als dat je schijven kunt afdraaien) Hangt er wel vanaf of je nog genoeg materiaal hebt.
Maar vergelijk ff de prijs die je daarvoor zou betalen met een setje nieuwe (misschien die aluminium dingen met koelribben - of zijn die er alleen voor achter?)

RE: A-symetrisch remmen

Een ovale trommel is dus niet door gebruik weer recht te krijgen. Anders moet ik namelijk maar even met mijn buurman gaan praten of die ze op zijn werk weer rond kan draaien..

RE: A-symetrisch remmen

Helaas kan mijn buurman hem niet rechtdraaien op zijn werk dus ben ik op zoek naar nieuwe remtrommels. Hierbij stuit ik alleen weer op een probleem. Mijn remtrommel wordt maar op 1 punt met 1 schroef vastgezet terwijl ik op internet alleen maar trommels vind die op 2 plaatsen vastgezet worden...
hierbij een foto:
link
De tekst die ik op de trommel kan lezen is bovenaan 21a22 en onderaan rb3

RE: A-symetrisch remmen

Remtrommels hoeven niet per sé met die kleine schroefjes vast, want ze worden ook nog vastgezet d.m.v de wielmoeren.

Wat betreft het scheeftrekken, dat kan vele oorzaken hebben. Wat wel eens wil helpen is om de voeringen heel licht op te schuren met een schuurpapier. Neem dan gelijk de binnenkant van de trommels even mee.
Als je de trommel eraf hebt, laat dan iemand anders zachtjes het rempedaal intrappen, en hou de voeringen even tegen met een grote schroevendraaier. Kun je gelijk voelen of de wielremcylinders gelijkmatig naar buiten komen.
Let op; één kant tegelijk, dus een remtrommel per poging eraf, en niet te hard intrappen want anders schieten de remcupjes uit de remcylinders, en heb je grotere problemen.

RE: A-symetrisch remmen

Dat niet gelijkmatig ronddraaien komt wel meer voor hoor! Ik zou er niet zo'n waarde aan hechten...

Zorg ervoor dat er links en rechts dezelfde voeringen zitten.... Anders kun je ook 1 voering links en rechts verwisselen met elkaar.

default

RE: A-symetrisch remmen

@Seaborg

Een remtrommel die ovaal zou moeten zijn moet je kunnen zien en voelen, er is toch heel wat voor nodig om die ovaal te krijgen alleen met remmen.

Maar nu heb ik een vraag aan je hoe stel jij je remmen af, volgens mij stel je ze beiden verkeerd af. Links worden de remmen afgesteld in de rijrichting met de auto mee boven en beneden.
Rechts worden ze afgesteld in de richting naar achteren.
Het wil ook wel ééns gebeuren dat je hem net te veel doordraait.

Haal de trommel eraf en draai de remmenstellers zo dat het nokje wat de remschoen regelt juist de remschoenen omhoog duwt hoeft niet veel te zijn.
Monteer de trommel mocht dit niet lukken draai je de steller iets terug.
Pomp een paar keer op de rem en begin met afstellen van de remmen denk aan de draai richting.
Draai regelmatig met de trommel zet die zich vast bij het stellen iets terug draaien, zo werk je beide remschoenen af.

suc6

RE: A-symetrisch remmen

Ik heb ook een keer opgevangen dat het vrij makkelijk is om remschoenen "verkeerd om" in de trommel te zetten. Er zitten een lang en een kort kaal deel aan en die moet aan de goede kant zitten. Misschien ook iets om na te kijken (ik weet niet hoe het zou moeten, maar iemand anders vast wel).

RE: A-symetrisch remmen

Hoe bedoel je draairichting?

Alle vier de schoenen zijn toch oplopend dus de wielen moet je toch allebei in de rijrichting draaien? Of bedoel je het draaien van de stel nokjes?

RE: A-symetrisch remmen

De stelnokken voor, moeten alle 4 in de rijrichting gesteld worden!!!!
Achter is allebei rechtsom!!!
Als je voor kijkt zit je met een aanslag op de ankerplaat.
Ik heb de mijne vorige week nog uitelkaar gehad.
Ik had eergisteren bij de APK 0% verschil op de remmenbank voor en achter!!!!

Groet ron

Edit; Als ik een tip mag geven; per schoen eerst vast stellen totdat wiel niet meer draait (rijrichting) en dan terugstellen, remmen en controleren en zonodig herhalen.

RE: A-symetrisch remmen

ok, ik zal vanmiddag jullie tips uit gaan proberen. Hopen dat ik het daarmee kan verhelpen.

default

RE: A-symetrisch remmen

inderdaad heb een fout gemaakt de voorremmen worden gesteld in de rij richting naar voren toe, en heb per abuis deze verwisseld met achter.

Achter worden deze gesteld naar rechts vanuit het midden gezien, zoals je dus ook een moer vast draait.
Remsteller achter loopt konisch.

RE: A-symetrisch remmen

Heb wat problemen gevonden, bij de linker voortrommel komt de remcilinder die meer naar de achterkant van de auto is gesitueerd niet zo snel naar buiten als ik het rempedaal indruk als de ander. Dus denk dat daar lucht in zal zitten.. Verder heb ik vandaag gezien dat bij de trommel rechtsvoor de remcilinder aan de voorkant gesitueerd lekt.. dus die zal in elk geval vervangen moeten gaan worden..
Het is nu alleen hopen dat het linksvoor aan de ontluchting ligt.
Waar kan ik het goedkoopste remcilinders vandaan halen?

RE: A-symetrisch remmen

Brezan

RE: A-symetrisch remmen

k, dan ga ik daar straks even heen. Eerst even kijken of ik aan de achterkant toevallig ook geen lekke remcilinders heb :)

[i:m6mri6no]Edit[/i:m6mri6no]
Helaas geen remcilinders op voorraad bij brezan hier in de omgeving.. En €18,15 vind ik ook niet echt schrikbarend laag geprijsd.

RE: A-symetrisch remmen

Remcilinder vervangen, remmen weer ontlucht, alleen blijft naar rechts trekken.. Rechterwiel blokkeerd snel. Daarom ben ik nu maar van plan om alle remschoenen te vervangen. Omdat er ook wat remvloeistof over de schoen heen was gekomen bij de lekkage en dat is nooit goed.
Alleen dan rest er nog 1 vraag:

Ik heb achter verbrede remtrommels. Hebben deze een andere maat remschoen nodig of is deze standaard?

RE: A-symetrisch remmen

Achter zijn altijd smallere remvoeringen.
Ik weet de breedte niet, maar als je ze vergelijkt scheelt het toch een mm of 4 (ongeveer).
Volgens mij zit er geen verschil in trommel voor en achter en zou je dus theoretisch de brede trommels ook voor kunnen gebruiken.

Groet ron