a-symetrisch subframe

RE: a-symetrisch subframe

Hallo allemaal,

Zoals een aantal van jullie wellicht weet ben ik bezig met een conversie naar een honda-mini. Een tijdje geleden ben ik begonnen met een nieuw subframe (phase II) om het blokje in te hangen. Omdat er een groot deel van het originele frame weggeslepen moet worden heb ik er een frame-pje omheen gemaakt om de boel op zijn plaats te houden. Vandaag had ik voor de zekerheid nog even alles uitgemeten en het viel me op dat de bevestiging van de stuurstangen niet symetrisch op het frame zitten. Het kan zo zijn dat tijdens het lassen van de verstevigingen wat spanning op het geheel is komen te staan, waardoor het wat vervormd is. Het scheelt echter 1,5 cm...best veel dus. Ik ben er bijna van overtuigd dat dit verschil aan aanwezig was voordat ik ergens de slijptol in heb gezet. Nu ik toch bezig ben zou ik het geheel symetrisch kunnen maken maar dat wordt zeer arbeidsintensief. 1. Is het mogelijk dit verschil op te lossen met verstelbare stuurstangen oid. 2. is zo'n groot verschil normaal? 3. zal het tot uiting komen in het weggedrag van de auto?

alvast bedankt
daan

RE: a-symetrisch subframe

Bedoel je de trekstangen van subframe naar draagarmen ? Er kan best verschil inzitten. De nauwkeurigheid vanuit de fabriek was al niet optimaal en stoeprandjes botsen kan de bevestigingen best krom doen gaan.
Instelbare trekstangen (die zijn meteen een stuk dikker) lossen dat op.

RE: a-symetrisch subframe

Ik heb toch maar besloten dat ik de boel weer recht ga maken. Schever dan dat het nu zit zal het niet worden…Helemaal recht en uitgelijnd zal het niet lukken maar dat is dus te verhelpen door de auto uit te laten lijnen. Ik denk dat de subframe idd ooit een klap oid heeft gehad…

RE: a-symetrisch subframe

Heb vandaag het voorsubframe nog eens goed nagemeten. De rechter 'tower' zit wat gedraaid tov de linker. Ik weet niet of dit door ruime toleranties komt, een ongeluk van een vorige eigenaar, of kromtrekken door lassen.
Echt superklote. De stand van de wielen is wel recht te zetten met verstelbare trekstangen, maar dit betekent dat het rechter voorwiel 1,5 cm verder naar voren komt te staan tov links. Is dit (te) veel? Ga ik dit merken in het weggedrag?

Zit momenteel zwaar in dubio wat ik ermee ga doen.

RE: a-symetrisch subframe

1.5 cm is veel, of je het echt merkt...denk het niet, maar het zal altijd in je achterhoofd blijven rondspoken. Je steekt al zoveel tijd in dit project...ik zou opnieuw beginnen.

Dennis

RE: a-symetrisch subframe

Ja, ik dacht precies zo. Ik zal het waarschijnlijk niet merken. Toch zit het me niet helemaal lekker.

Ik ben eruit wat ik doe: ik bouw hem nu gewoon af. Mocht hij niet uit te lijnen zijn straks, of mocht ik iets in het weggedrag merken, of mocht het vervelende gevoel echt blijven knagen: dan....
Slijp ik heel de rechter tower los, draai hem recht en las het weer vast....Ik hoef dan niet opnieuw te beginnen, maar het is wel weer veel werk :(

RE: a-symetrisch subframe

Als je het nu los hebt, en nog niet af, doe hem dan nu los slijpen en recht zetten.

Groet ron

RE: a-symetrisch subframe

Oude Renaults (5, 16) hebben ook links en rechts verschillende wielbasissen (?!)

Moet de tower losgeslepen worden om hem recht te zetten? Kan je niet creatief met draaieinden, spanbanden en de hamer op los gaan?

RE: a-symetrisch subframe

Renaults (5, 16) hebben ook links en rechts een verschillende wielbasis




ja ... omdat aan de achterkant torsiestaven voor de vering worden gebruikt ..

ik zou het e.e.a. toch nameten; voornamelijk de ophangpunten van je draagarmen (in het geval van Mini-armen - de bovenste) als de draaipunten van je draagarmen getordeerd ten opzichte van elkaar zitten, denk ik dat je dat wel gaat merken in weggedrag. Instelbare trekstangen doen wat het woord zegt ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: a-symetrisch subframe

Ja ik had al vrij snel besloten dat het nare gevoel niet over zou gaan. Zoveel werk in het subframe gestoken, en niks aan de vervorming doen....Dat kan natuurlijk niet.
Het probleem is te zien op de foto. De afstand tussen de assen van de bovenste draagarmen was niet helemaal gelijk.



Ik heb de rechter tower in alle richtingen losgeslepen, behalve 1. Vervolgens een pijp aan de tower gelast en gebogen. Met de hulp van een dikke beitel de tower nog een laatste zetje gegeven en hoppa, weer helemaal recht!