Ingediend door bobby minkels op ma, 18-10-2004 22:09
halo beste mini vrienden
reed laatst van me werk naar huis dacht ga nog ff blokje om want het was nog geen etens tijd dus ben ongeveer 10 kilometer van huis ergens achter in de polder begint mu mini opeens te slingeren ik gestopt ergens in een zandpad om te kijken wat er aan de hand was stap uit mmm zag niks tot dat ik bij het rechter voor wiel kwam stond mun wiel er schuin onder ik mijn krik gepakt en is gaan kijken eindelijk op ge krikt pak ik me voorwiel er zo af zonder bouten los te draaien bleek nou aan drijf as afgebroken ooit iemand zo iets meegemaakt maar ja hoe kom ik thuis un vriend van mijn gebeld die een pomp wagentje mee nam en een paar houten balken pompwagentje onder de mini geschoven en omhoog gepompt daarna nog een half uur gedout naar het dichts bijzijnde huis gelukkig heel aardige mensen waar mijn mini mocht overnachten was inmiddels 10 uur volgende dag donor aandrijf as + complete remtrommel gehaald en bij die mensen alles weer in elkaar gezet kon weer naar huis rijden waar alles nog ff na gekeken werd maar ja nou is dus de vraag hoe kan een aandrijf as nou afbreken??
Hij zal zeker net achter de splines (reses) gebroken zijn , dat is bij drumbrakes een stuk dunner en langer dan bij de discbrakies.
Kan me niets anders voorstellen!!
Wat jij Wouter?
Greetz , Jeroen2
.. maar een reden waarom het dan afbreekt ???
bij insturen op hobbelige weggetjes e.d. zou ik eerder verwachten dat een aandrijfas uit de homokineet schiet o.i.d.
Misschien de wielmoer te vaak te hard aangedraaid ?
Precies Theo , die plek.
Een te hoge torsie bij lage draaisnelheid samen met teveel speling op de wiellagers.
Hetzelfde als bij de Willy's + 88's + 108's , die hadden ook een te grote stuurhoek en dan in het zand brak of de steekas of de wielas.
Maar ja het blijft gissen zonder foto!!!!!
Greetzz maar weer , Jeroen2
Ingediend door bobby minkels op wo, 03-11-2004 16:33
mm ik heb er jammer genoeg geen fotos van gemaakt maar hij was in ieder geval af gebroken op de sroefdraad en mun wiel lagers waaren er ook uitgelopen maar mun wiel kon ik er zo afpakken
zonder iets los te draaien
Volgens mij een smeerloos en zanderig meerjarenplan geweest als je EN je lagers EN de as aan gort crossed , dan nekt de stuurhoek en kuil je wel.
Is 'ie nu weer goed??
Greetz , Jeroen2
Bij mij is afgelopen weekend (na de clubdag) ook een aandrijfas gebroken.
Ik kwam stil te staan op de oprit (bedankt voor de hulp mensen )
Het is zegmaar het gedeelte tussen de velg en de homokineet.
Een paar foto's zeggen heel wat meer:
Nu denk ik er aan om dit onderdeel te bestellen. Heeft iemand een idee of dat dan goed is? Ik heb schijfremmen en daarvan is de vertanding binnenin nu ook flink beschadigd. Betekend dat dat ik dan heel de schijf moet vervangen?
Ik ben me er inmiddels ook wel van bewust dat ik nog best veel geluk heb gehad
maar dat onderdeel dat vervangen moet worden, dat zit 'vast' aan de homokineet geloof ik, toch? Is dat makkelijk van elkaar te krijgen of is daar speciaal gereedschap voor nodig?
En is er misschien nog meer dat ik na moet kijken of vervangen nu ik toch bezig ben? Ik dacht zelf aan de lagers en eventueel de remschijf (als ie krom is)...
De flens zit vast aan de remschijf, de homokineet steekt door het fuseestuk (hub), waar je remschijf met flens weer op valkt (met die ribbels).
Het homokineet einde (met die ribbels) draait in het fuseestuk in het lager.
Vervangen zou ik alleen doen als het lager herrie maakt of speling geeft. Anders gewoon laten zitten. (wel even schoonmaken en opnieuw invetten).
Eventueel heb ik nog wel een andere flens voor je liggen.
yep, gewoon je aandrijfas in een bankschroef klemmen, en de homokinee eraf tikken met hamer en schroevendraaier. Hij kan nogal vast zitten, dus een grote hamer kan handig zijn.
Vergeet bij het monteren niet eerst de hoes op de as te schuiven.
RE: aandrijfas
Ingediend door bobby minkels op ma, 18-10-2004 22:09
halo beste mini vrienden
reed laatst van me werk naar huis dacht ga nog ff blokje om want het was nog geen etens tijd dus ben ongeveer 10 kilometer van huis ergens achter in de polder begint mu mini opeens te slingeren ik gestopt ergens in een zandpad om te kijken wat er aan de hand was stap uit mmm zag niks tot dat ik bij het rechter voor wiel kwam stond mun wiel er schuin onder ik mijn krik gepakt en is gaan kijken eindelijk op ge krikt pak ik me voorwiel er zo af zonder bouten los te draaien bleek nou aan drijf as afgebroken ooit iemand zo iets meegemaakt maar ja hoe kom ik thuis un vriend van mijn gebeld die een pomp wagentje mee nam en een paar houten balken pompwagentje onder de mini geschoven en omhoog gepompt daarna nog een half uur gedout naar het dichts bijzijnde huis gelukkig heel aardige mensen waar mijn mini mocht overnachten was inmiddels 10 uur volgende dag donor aandrijf as + complete remtrommel gehaald en bij die mensen alles weer in elkaar gezet kon weer naar huis rijden waar alles nog ff na gekeken werd maar ja nou is dus de vraag hoe kan een aandrijf as nou afbreken??
RE: aandrijfas
Ingediend door jeroen2 op ma, 18-10-2004 22:36
Als je de boel niet op tijd smeert.
Hobbels/kuilen pakt terwijl je instuurt.
enz. dus dat kan.
Greetz , Jeroen2
RE: aandrijfas
Ingediend door bobby minkels op wo, 20-10-2004 21:39
bedankt voor de tip volgende keer op letten met het wild insturen in hobelige bochten
RE: aandrijfas
Ingediend door Wouter op do, 21-10-2004 11:21
heb je foto's? Want als je aandrijfas breekt, kun je nog niet heel je wiel erafhalen. Zijn het niet de fuseekogels geweest?
Wouter
RE: aandrijfas
Ingediend door jeroen2 op do, 21-10-2004 11:32
Hij zal zeker net achter de splines (reses) gebroken zijn , dat is bij drumbrakes een stuk dunner en langer dan bij de discbrakies.
Kan me niets anders voorstellen!!
Wat jij Wouter?
Greetz , Jeroen2
RE: aandrijfas
Ingediend door Wouter op do, 21-10-2004 11:35
maar hou je dan ook het wiel in je handen? of is de naaf afgebroken...
Wouter
RE: aandrijfas
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 21-10-2004 11:51
wat Jeroen2 beschrijft zou kunnen kloppen:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fr ... plhubs.gif
de verdunning boven het streepje van nr 11 (linker deel van het plaatje)
.. maar een reden waarom het dan afbreekt ???
bij insturen op hobbelige weggetjes e.d. zou ik eerder verwachten dat een aandrijfas uit de homokineet schiet o.i.d.
Misschien de wielmoer te vaak te hard aangedraaid ?
foto's van de breuk s.v.p.
FWIW,
Theo van den Bogaard
RE: aandrijfas
Ingediend door jeroen2 op do, 21-10-2004 12:08
Precies Theo , die plek.
Een te hoge torsie bij lage draaisnelheid samen met teveel speling op de wiellagers.
Hetzelfde als bij de Willy's + 88's + 108's , die hadden ook een te grote stuurhoek en dan in het zand brak of de steekas of de wielas.
Maar ja het blijft gissen zonder foto!!!!!
Greetzz maar weer , Jeroen2
RE: aandrijfas
Ingediend door bobby minkels op wo, 03-11-2004 16:33
mm ik heb er jammer genoeg geen fotos van gemaakt maar hij was in ieder geval af gebroken op de sroefdraad en mun wiel lagers waaren er ook uitgelopen maar mun wiel kon ik er zo afpakken
zonder iets los te draaien
RE: aandrijfas
Ingediend door jeroen2 op wo, 03-11-2004 17:52
Volgens mij een smeerloos en zanderig meerjarenplan geweest als je EN je lagers EN de as aan gort crossed , dan nekt de stuurhoek en kuil je wel.
Is 'ie nu weer goed??
Greetz , Jeroen2
RE: aandrijfas
Ingediend door bobby minkels op zo, 07-11-2004 12:09
ja jo ik had hem de volgende alweer gemaakt ff een avondje sleutelen en klaar was die
RE: aandrijfas
Ingediend door beejee op do, 30-04-2009 18:47
Zo, ff een oud topic weer omhooghalen...
Bij mij is afgelopen weekend (na de clubdag) ook een aandrijfas gebroken.
Ik kwam stil te staan op de oprit (bedankt voor de hulp mensen )
Het is zegmaar het gedeelte tussen de velg en de homokineet.
Een paar foto's zeggen heel wat meer:
Nu denk ik er aan om dit onderdeel te bestellen. Heeft iemand een idee of dat dan goed is? Ik heb schijfremmen en daarvan is de vertanding binnenin nu ook flink beschadigd. Betekend dat dat ik dan heel de schijf moet vervangen?
Bedankt alvast
RE: aandrijfas
Ingediend door Red Flame op do, 30-04-2009 19:54
je hoeft je remschijf niet te vervangen, alleen de flens waarop de schijf geschroefd zit...
RE: aandrijfas
Ingediend door Wouter op do, 30-04-2009 20:18
yep, dat is de juiste...
Cheers,
Wouter
RE: aandrijfas
Ingediend door Fazerray op do, 30-04-2009 20:21
Gadverpielekes! Het zal maar gebeuren als je op de snelweg rijdt!
RE: aandrijfas
Ingediend door beejee op ma, 04-05-2009 12:05
Ik ben me er inmiddels ook wel van bewust dat ik nog best veel geluk heb gehad
maar dat onderdeel dat vervangen moet worden, dat zit 'vast' aan de homokineet geloof ik, toch? Is dat makkelijk van elkaar te krijgen of is daar speciaal gereedschap voor nodig?
En is er misschien nog meer dat ik na moet kijken of vervangen nu ik toch bezig ben? Ik dacht zelf aan de lagers en eventueel de remschijf (als ie krom is)...
RE: aandrijfas
Ingediend door Wouter op ma, 04-05-2009 12:10
De flens zit vast aan de remschijf, de homokineet steekt door het fuseestuk (hub), waar je remschijf met flens weer op valkt (met die ribbels).
Het homokineet einde (met die ribbels) draait in het fuseestuk in het lager.
Vervangen zou ik alleen doen als het lager herrie maakt of speling geeft. Anders gewoon laten zitten. (wel even schoonmaken en opnieuw invetten).
Eventueel heb ik nog wel een andere flens voor je liggen.
Cheers,
Wouter
RE: aandrijfas
Ingediend door beejee op ma, 04-05-2009 12:25
Oké, dat moet wel lukken dan. En dit onderdeel is gewoon los te krijgen van je homokineet zonder speciaal gereedschap?
RE: aandrijfas
Ingediend door Wouter op ma, 04-05-2009 12:50
yep, gewoon je aandrijfas in een bankschroef klemmen, en de homokinee eraf tikken met hamer en schroevendraaier. Hij kan nogal vast zitten, dus een grote hamer kan handig zijn.
Vergeet bij het monteren niet eerst de hoes op de as te schuiven.
groeten,
Wouter