aandrijfas krom??

RE: aandrijfas krom??

Mijn mini trilt bij ongeveer 60KM en kan de oorzaak niet vinden.
ik heb er al andere velgen, remschijven en voorwiellagers gemonteerd tevens uitlijnen en balanceren. Het lijkt wel of hij hobbelt.
Of heb ik de aandrijfas krom?
Iemand een idee???

RE: aandrijfas krom??

Dan zou je (lijkt me) niet alleen bij 60 km/u merken dat ie hobbelt, maar constant...

RE: aandrijfas krom??

Trekstangrubbers?

RE: aandrijfas krom??

zijn je banden wel rond? dit zou te zien moeten zijn als je de wielen aan de auto balanceert

RE: aandrijfas krom??

stuurhuis?

RE: aandrijfas krom??

banden zijn nieuw. en wat kan het stuurhuis dan zijn?

RE: aandrijfas krom??

Nieuw hoeft niks te zeggen...

RE: aandrijfas krom??

Hoi,
Het komt voordat er banden om de velg gezet worden, die niet "rond" blijken te zijn.
Eigenlijk hobbelen ze net zo als een ei.
Als je de wiel van de grond hebt, en je draait er aan, zou je het moeten kunnen meten, hoeft maar 1 a 2 mm te zijn.
Maar, zoals ook door een andere opgemerkt, het kan ook iets anders zijn, "hobbelen" gaat niet spontaan weg.

Suc6 er mee, en ik ben nieuwsgierig naar de oplossing.

RE: aandrijfas krom??

Met de "oude" oude banden had ik het probleem ook, en voor banden met achter verwisselt geen verbetering. nieuwe banden, ook deze meerder malen laten draaien op de velg en balansen hielp ook niet. nieuwe velgen gekocht want toe was het verhaal dat die mischien wel krom waren. ook dat hielp niets

RE: aandrijfas krom??

trilt bij ongeveer 60KM




dus als je 50 rijdt trilt 'ie niet? .. en als je 100 rijdt ook niet?

hoe zijn je schokbrekers?
motorophanging? subframerubbers?

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: aandrijfas krom??

het kan best zijn dat hij ook bij andere snelheden trilt maar valt het niet op ook het stuur trilt dan niet, ik denk zelf door dat 60 gewoon optimaal is voor de afwijking van de mini. vergelijk het maar met een sinus, een mooie golfbeweging, maar als de ferquentie hoger word komen de golfen dichter op elkaar tot dat het bijna glijk (aan de boven en onderkant van de uitslag .amplitude.) is dus geen trilling meer verneemt

RE: aandrijfas krom??

Het zou ook kunnen dat er een homokineet versleten is, maar dan zou als je door een bocht rijd het trillen moeten veranderen...

Om te zien of een aandrijfas krom is moet je de boel eens ront draaien, dan kijken of de as op en neer slingert.

default

RE: aandrijfas krom??

Het kan best de aandrijfas zijn, mijn mini heeft er namelijk ook last van.(rechter-as).
Hij "hobbelt"alleen bij stapvoetsrijden, maar bij hogere snelheden merk je er niets van en het stuur trilt ook niet.
Ik dacht eerst dat ik een kromme velg had,dus de auto opgekrikt aan de rechterkant en gecontroleerd.
Het wiel draaide zonder slag, maar in de aandrijfas zat wel een hobbel!
Ik moet nog steeds de as uitwisselen, maar het komt er maar niet van.
Ik rij er al langere tijd mee zonder verdere problemen. :)

RE: aandrijfas krom??

R.S.D. schreef:
...hoeft maar 1 a 2 mm te zijn.




Wat een onzin, dus als jij een steentje in je band hebt
dan stuiter je bijna van de weg!? 1 a 2 mm voel je niet
onder het rijden, dan moeten de banden toch echt meer
uitslag hebben.

Ik heb zelf ook het probleem gehad dat ik een trilling
niet weg kreeg. Balanceren, andere banden, andere velg,
andere remschijven, niets hielp! Totdat ik erachter kwam
dat er een flinke bult tecttyl op mijn aandrijfas zat.
Als een auto getectyleerd word dan staat hij stil.. de
onderkant word flink in de prut gespoten en zo ook op
je aandrijfas! En dat is alleen aan de onderkant van de
as. Als dit een 2e keer gebeurd en de as staat toevallig
in de zelfde stand als de eerste keer, dan heb je al 2
lagen prut aan 1 kant op je as zitten!
Dus ff controleren of je assen mooi schoon zijn.

RE: aandrijfas krom??

tectielbult daar zet ik mijn vraagtekens bij??? hoe zwaar zal dit zijn 1a2 gram en dat op een as van ongeveer 25mm dik. wat als men een cruse controll monteerd dan wordt er een magneetje van meer dan 5 gram aan de aandrijfas vast gemaakt en een ontvanger er vlak bij gezet.zodat die de draaisnelhied van de as doorgeeft! er zouden dan hele hordes autos met dit probleem rondrijden. ik denk toch meer aan een versleten homokneet aan de buitenzijde van de as of slechte wiellagers. |:(

RE: aandrijfas krom??

Een mini is geen 'horde auto'!
Een kromme remschijf voel je ook al door de hele mini!
Ik heb het zelf meegemaakt.. wel raar dan dat na het
verwijderen van de tectyl dat mijn trillingen weg waren! :|

Magoed.. vooral niet de moeite waard om te proberen!

RE: aandrijfas krom??

nou nou

RE: aandrijfas krom??

ik heb het nog niet gevonden wordt gek, kan het ook de DRIVE FLANGE zijn?

RE: aandrijfas krom??

Heb je trommels voor? Ik had laatst een mini voor de remmen, en daar kwam ik achter dat 1 trommel slecht over de naaf heen ging!!
Binnen in de trommel zit een ring die precies over de naaf heen hoort te glijden, de naaf was een beetje roestig en dus haperde het geheel wat.

Groet ron

RE: aandrijfas krom??

nee schijf, en die zijn ook vervangen

RE: aandrijfas krom??

Heb je de flens wel ontdaan van roest?

Groet ron

RE: aandrijfas krom??

wel us, maar of dat afdoende was? :? hij staat nu bij de garage voor APK, de grage zal ook eens kijken waar het vandaan komt

RE: aandrijfas krom??

als ik het zo hoor zou ik ook denken dat het probleem een versleten homokineet is.