Aandrijfas moer

RE: Aandrijfas moer

Voor de zoveelste keer in een paar weken is bij mij de moer van de aandrijfas bij het wiel losgelopen.
Alle keren zat er ook een splitpen in.
de moer en de ring zijn ook al vervangen.
De auto heeft ook het probleem dat hij sinds die tijd naar links trekt, dit is ook de kant waar de moer loskomt.

Wie wet wat er aan de hand is?
Ik weet het niet meer.
:'( :'( :'(

RE: Aandrijfas moer

Wat is de staat van de ring die in de naaf valt? Die zit dus achter de moer.... Als die is ingesleten krijg je de moer nooit fatsoenlijk aangedraaid.

Dennis

RE: Aandrijfas moer

Ik heb de ring ook al een keer vervangen, maar nu is ie weer los gekomen.

Snap er helemaal niks van

RE: Aandrijfas moer

Heb je hem op de juiste aantal Nm`s gezet?(uit mijn hoofd 150)
Dat trekken naar links kan misschien komen door vastzittende zuigers in je remklauw; ik zou daar even naar kijken.

RE: Aandrijfas moer

Ik heb hem inderdaad op de aangegeven NM's vast gezet.
Het aanlopen van de klauw, kan dat mischien geen effect op de moer kunnen zijn?
Door bijvoorbeeld de temratuur die er van af komt??

RE: Aandrijfas moer

Het is een mini, dus wat dat betreft kan alles! :D
Maar even serieus; volgens mij zou dat best wel eens kunnen.
Haal de klauw er eens af en kijk eens of alles daar wel in orde is, zou ik zeggen.

RE: Aandrijfas moer

Bij mij komt het ook steeds los. Moment is zelfs 207 NM voor de as met 4 splitpengaten.

RE: Aandrijfas moer

Hoe is de staat van de wiellagers?

default

RE: Aandrijfas moer

niet echt OT, maar:
ik zou nou toch wel eens willen weten **waarom** van diverse forumleden de moeren van de aandrijfas/naaf verbinding steeds loslopen....
in de zin van een duidelijk "oorzaak" verhaal..

het lijkt me beter dan een forumrubriek bijmaken:
'door een Mini-ongeluk om het leven gekomen leden'

RE: Aandrijfas moer

Tja, er is vat geen eenduidend antwoord op te geven... En via een forum is "de oorzaak" lastig aangeven denk ik.

Maar wat zou de reden van het loskomen van een moer kunnen zijn die met het juiste moment (en das een flinke, bij schijfremmen) op de aandrijfas van een mini?

Het moet gezocht worden in een of andere oorzaak die ervoor zorgt dat er meer dan gebruikelijk kracht op de moer wordt uitgeoefend...

*Wiellagers en tussenring niet van goede kwaliteit.
*Conische ring achter de moer niet van goede kwaliteit
*Schroefdraad van moer of as niet van goede kwaliteit
*Remschijf/klauw oefend om een bepaalde reden krachten uit naar buiten gericht?
*Wielen die op een of andere manier ervoor zorgen dat er horizontale krachten opleveren
*Trillingen

Ik weet het ook zo niet, maar er zijn veel mogelijkheden... Misschien voor de veiligheid eens door een ervaren minigarage laten bekijken...
Had ik wel gedaan als ik het niet kreeg opgelost. Ook al had ik het al 20x eerder gedaan...

Succes ermee...

default

RE: Aandrijfas moer

@ Birdy,

het zou trouwens (de anderen) helpen wanneer op het moment dat de oorzaak voor het moerloslopen in een specifiek geval wordt gevonden, die oorzaak hier in het forum wordt teruggemeld...

bij je puntjes heb ik er nog twee:

* momentsleutel niet van goede kwaliteit
* momentsleutel niet geijkt (schijnt ook te moeten.., maar ik zou niet weten waar)

metrodriver

RE: Aandrijfas moer

Mee eens!! Niet alleen vragen, ook de oplossing melden.

Momentsleutel... Tja, je hoort bij schijven ook vaak dat het gewoon supervast wordt gezet. Met de goede ring tussen de twee lagers maakt dat niet uit. Dus bij twijfel over je momentsleutel, en bij schijven (trommels is een heel ander verhaal) gewoon een tikkie vaster...

RE: Aandrijfas moer

kort door de bocht:

iets gaat loszitten bij verlies aan preload.en dat krijg je als het materiaal tussen de borst en moer of indeukt of dat de afstand groter kan worden (door wat dan ook) het rijtje hieronder lijkt mij aardig.. ik zou het zoeken in te zachte legeringen van de te klemmen onderdelen..

omdat zeker bij de wielnaven er heel veel van de NM's in de frictie tussen de as en moer gaat zitten lijkt mij het zitvol om een beetje kogellagervet/koperslip/molybdeen er op de smeren.. dan heb je nog een kansje dat je aanhaalmoment daadwerkelijk wordt omgezet in preload (en dat is natuurlijk het doel)..

extreem voorbeeld: stel, je last (en dat kan op basis van extreme frictie gebeuren.."fretting" wat b.v. ook te zien is bij sommige vliegwielen) de moer vast kan je er ook met 400NM aan gaan hangen ..gaat het alleen niet vaster van zitten.

RE: Aandrijfas moer

Plaats het maar hier bij. Mijn moeren zijn met geen mogelijkheid los te krijgen.

De aandrijfassen zijn los, op zich niet echt handig, maar heb nu met een eigen tooltje het zo vast geklemd in de bankschroef dat de boel niet mee draait. Maar nu krijg ik die moer nog niet los. Heb er al een ratel op kapot gedraait en een stang krom getrokken. De bahco met anderhalve meter pijp werkt ook niet, dan gaat alleen de werkbank de lucht in. Brandertje heeft ook niks geholpen. Het spul staat nu een dag te weken in de kruipolie, maar het geeft nog niks mee.

Iemand nog suggesties voor ik die moer door ga kappen met alle risico's van dien??

RE: Aandrijfas moer

Juice,
Alles wat je al gedaan hebt wilde ik voorstellen. Soms helpt het (bij mijn vliegwiel althans) om met een slagmoer sleutel erop te zitten. En dan zowel links om als rechtsom om 'm te laten "schrikken". OOk met je anderhalf meter langebuis eens de andere kant op draaien.
Verder zou ik 'm 24 uur in de vriezer leggen. Dat doe ik meestal met assen die in tandwielen moeten. Het "krimpt" dan wat.

RE: Aandrijfas moer

kruipolie wil ook nog wel eens helpen. Of in de benzine leggen voor 24 uur. Dat kruipt ook overal tussen.

RE: Aandrijfas moer

Alle beproefde methodes wilde bij mij niet werken. Heb vandaag nog een klauwhamer toegevoegd aan het gesneuvelde gereedschap en vervolgens gekozen voor de methode "brute force and ignorance" en de moer doorgekapt met hamer en beitel.

RE: Aandrijfas moer

Juice schreef:
De bahco met anderhalve meter pijp werkt ook niet, dan gaat alleen de werkbank de lucht in. Brandertje heeft ook niks geholpen. Het spul staat nu een dag te weken in de kruipolie, maar het geeft nog niks mee.




Ben ik vorige week ook mee bezig geweest. Bij mij eindigde het met de dremelt en heel voorzichtig slijpen. Uiteindelijk gelukt zonder het schroefdraad te beschadigen... Nu alleen een nieuwe moer nodig

RE: Aandrijfas moer

Ik ben net 1 slag voordat ie door zou gaan gestopt. Bij mij was de moer in beide gevallen toen zover opgerekt dat ik hem zo los kon draaien.

RE: Aandrijfas moer

ik heb gewoon dop 35 hiervoor.. ;) 1 1/2 is de engels maat..
dat werkt beter dan hamers en beitels en maak je hem ook niet kapot mee

Jaapio

RE: Aandrijfas moer

Goh, dat ik daar nou niet aan gedacht had... |:(

Zoals je hebt kunnen lezen heb ik een ratel en een verlengstuk erop gesloopt, dus ook ik heb zo'n dop (is 33 trouwens, 35 is echt te groot) en een steek/ringsleutel in de juiste maat. Maar als dat allemaal niet werkt dan moet je toch wat grover geweld gebruiken.

RE: Aandrijfas moer

je kunt het nog proberen om je aandrijf as met moer nog in de coca cola leggen
dit blijkt ook te werken en anders probeer hem te laten schrikkengeef hem gewoon een paar tikken wie niet probeert...

RE: Aandrijfas moer

ik heb een probleem met mijn aandrijf as in combinatie met mijn lagers.
ik heb mijn lagers vervangen voor nieuwe en nu werd mij verteld dat er in princiepe niets mis kon gaan met het monteren van deze lagers zelfde volgorde aan houden, aan draaien en klaar. maar nu zit hij dus in elkaar en nu houd ik nog steeds speling op mijn lager. ik kan hem niet strakker aantrekken want dan trek ik de draad van de as af. iemand zo'n zelfde probleem of een idee hoe op te lossen ik heb het al met werkplaatshandboeken en monteur bekeken, maar eigenlijk geen vooruitgang..

het gaat trouwens om een as met enkel splitpengat en schijfremmen
bij voorbaat dank pim uit bakel

RE: Aandrijfas moer

Heb je een geslepen ring achter de moer zitten?
Deze heeft als funktie het op spanning zetten van de lagers.

Bij montage:
gespleten ring plaatsen,
dan grote -tijdelijke- ring, moer aandraaien,
moer los.
Nu zit de gespleten ring stevig in de uitsparing.
Nu moer op kracht zetten.

Zie:
viewtopic.php?f=5&t=36909&hilit=gespleten+ring

Mogelijk kan het ook het vulbusje zijn, wat tussen de lagers zit.

8)

RE: Aandrijfas moer

Dikte van het nieuwe lager gecontroleerd? Er zijn verschillende versies met al een ingebouwde afstandsring, of een apparte. Als je die losse ring vergeten bent dan hou je speling, maar is dus afhankelijk van het type lager.

RE: Aandrijfas moer

mijn probleem is opgelost denk ik,
mijn lagerhuis oftewel vichee (als het zo goed geschreven is)
is ingesleten nu houd ik dus speling op mijn wiel

gr. pim

RE: Aandrijfas moer

Aha, fuse speling, dat is iets anders dan wiellager speling.
Maargoed, blij dat je het gevonden hebt.

RE: Aandrijfas moer

@ Juice: Ik neem aan dat het in jouw geval ook gaat om de centrale aandrijfasmoer ? Als je 'm echt niet lodkrijgt zou ik niet teveel moeite doen, gewoon met een dremeltje met een slijpschijfje de moer doorslijpen.

Je sloopt waarschijnlijk meer door te proberen de moer los te krijgen (ratel? pijp? ;-) ) dan door de moer door te slijpen of een moerensplitter te gebruiken.
Als je voorzichtig de moer doorslijpt, zal deze al losbreken voordat je zover bent dat je de schroefdraad van de as raakt (wat ook geen goed idee is), doordat de moer de spanning niet meer weerhoudt.

RE: Aandrijfas moer

@ Bartje: Zoiets is hem uiteindelijk ook geworden. Heb hem met een dikke beitel half doorgetikt, daardoor rekt ie genoeg op om hem zo los te draaien.

RE: Aandrijfas moer

Mja, soms haal je allemaal gekke kuren overhoop om zo'n moer los te krijgen, terwijl je veel tijd en ellende kunt besparen door de moer op te offeren. Zo'n moer kost niet heel de wereld, en het kan zowiezo geen kwaad om zo'n moer na een heel leven eens een keer te vervangen.

Bij de meeste wiellagersets (Ik gebruik ,meestal SKF) zit zo'n naafmoer overigens bijgeleverd, inclusief splitpen.

RE: Aandrijfas moer

Ik krijg mijn moer ook echt niet los...
heb echt alles geprobeerd!!
iemand nog andere tips?

..en anders wordt het inderdaad met de dremel afslijpen..

RE: Aandrijfas moer

Is de aandrijfas onder de auto vandaan of zit ie er nog onder?
Als ie er nog onder zit, iemand op de rem laten drukken (hard) en dan met een verlengde buis proberen los te draaien.

Anders de moer doorkappen denk ik...

RE: Aandrijfas moer

hij zit inderdaad nog onder de auto,
we hebben de verlengde hefboom methode al geprobeerd,
nja anders toch maar kapotslijpen...

RE: Aandrijfas moer

Om hem wat te verzwakken kun je er ook een gat in boren. Heb ik in het verleden ook gedaan. En dan een stuk met de ijzerzaag eraf gehaald. Alles om de moer maar te verzwakken.

RE: Aandrijfas moer

ik ga het proberen!
bedankt voor de tips

RE: Aandrijfas moer

Wat ik bij die van mij heb gedaan is oude 12" eronder.. lucht eruit.. en dan losdraaien.. met lucht erin draaide ik het wiel :$ :P

Jaapio

RE: Aandrijfas moer

Wat lucht eruit en een blok hout eronder leggen kan helpen.

RE: Aandrijfas moer

IK heb hem los \\:)/ \\:)/

..met heeeeel veel kruipolie

RE: Aandrijfas moer

Goed zo. En weer goed vastzetten straks :)

RE: Aandrijfas moer

[size=85:3dfnz11o][topics samengevoegd - Crispy][/size:3dfnz11o]
Ik heb met de zoekfunctie wel wat gevondem maar de één heeft maat 33 en de ander had 34. ik heb een cooper uit 91.

Groetjes,

RE: Aandrijfas moer

1 5/16, zit tussen 33 en 34 in, maar met een dop 34 gaat het ook.

Dennis

RE: Aandrijfas moer

Ik heb de vraag toch maar aan een van de bestaande topics gehangen zodat dit topic weer up-to-date is.