Na afkeur APK op gescheurde stofhoes van linker aandrijfas heb ik deze eruit gehaald.
Band eraf, remklauw eraf, stuurstang los, beide fusees los en toen heb ik hem uit de motor getrokken maar zonder de binneste stofhoes los te maken (had ik ook nieuw. Maar had niet de binniste homokineet losgewrikt.
Nu heb ik dus aan de ene kant De schijf met homokineet en aan de andere kant het binnenwerk van de binneste homikeet (schijf met kogels). Straks wil ik de rest van de motor halen want moet ook nog oliekeerring vervangen.
Maar hoe krijg ik de stofhoezen om de as. Maw hoe krijg ik de as uit de homokineet????
Ingediend door (b)engeltje op do, 16-12-2010 14:16
Heel kort, slaan.
Zet de as in de bankschroef, neem een stevige schroevendraaier of een stuk ijzeren pijp. Zet deze op de binnenring van de homokineet. Let op, niet op de ring die om de as zit. En geef met een vuistje een goede slag. Als je goed slaat, dan zou hij los moeten komen.
Maar, de homokineet zit om de as geschoven.
In de as zit een groef waar een stalen ring in zit, hier schuif je de homokineet over. In de homokineet zit ook een groef waardoor hij vast zit.
Op deze manier zitten ook de potten vast in je differentieel.
Wat ik meestal doe is de bankschroef op een kier zetten zodat de aandrijfas er tussen door past. Vervolgens met de as aan de onderkant vast pakken en naar beneden 'slaan' zodat de homokineet eraf geslagen word.
Krijg het niet voor elkaar... Sla nu zeg maar de buitenste ring aan gort... Nog even voor de duidelijkheid sla nu op de buitenste, daar kan ik namelijk de vertanding van de as zien zo'n 6 mm. de remschijf zit er nog aan en ook de centrale moer.
Misschien is het feit dat ik hier ook nog werkbankklem heb ook niet zo handig houd hem nu vast in een hand aan de helft van de binnenste homokineet die der nog aan zit...
Ingediend door (b)engeltje op do, 16-12-2010 15:03
Je kunt beter tegen de vertanding aan slaan. Dan komt er ook geen kracht op de kogels te staan, alleen op de tandheugel.
Als je hem goed in de bankschroef zet, dan moet het lukken. Als je hem los in de hand hebt, dan zal het moeilijk worden, omdat je niet voldoende kracht kunt geven om de C-clip samen te persen die er over de as zit.
Bedankt iedereen voor de info, was met het hele zooitje op weg naar de brandweerkazerne om de hoek in de hoop dat ze een bankklem hadden, onderweg op een fietsenrek gestuit...waar die allemaal niet goed voor zijn...
Weer wat geleerd, en nu verder met knutselen zei knutselsmurf
RE: Aandrijfas scheiden van homokineet
Ingediend door EJwind op do, 16-12-2010 14:13
Na afkeur APK op gescheurde stofhoes van linker aandrijfas heb ik deze eruit gehaald.
Band eraf, remklauw eraf, stuurstang los, beide fusees los en toen heb ik hem uit de motor getrokken maar zonder de binneste stofhoes los te maken (had ik ook nieuw. Maar had niet de binniste homokineet losgewrikt.
Nu heb ik dus aan de ene kant De schijf met homokineet en aan de andere kant het binnenwerk van de binneste homikeet (schijf met kogels). Straks wil ik de rest van de motor halen want moet ook nog oliekeerring vervangen.
Maar hoe krijg ik de stofhoezen om de as. Maw hoe krijg ik de as uit de homokineet????
groeten,
Erik
RE: Aandrijfas scheiden van homokineet
Ingediend door (b)engeltje op do, 16-12-2010 14:16
Heel kort, slaan.
Zet de as in de bankschroef, neem een stevige schroevendraaier of een stuk ijzeren pijp. Zet deze op de binnenring van de homokineet. Let op, niet op de ring die om de as zit. En geef met een vuistje een goede slag. Als je goed slaat, dan zou hij los moeten komen.
RE: Aandrijfas scheiden van homokineet
Ingediend door G-force op do, 16-12-2010 14:21
Staat vast nog wel ergens op het forum.
Maar, de homokineet zit om de as geschoven.
In de as zit een groef waar een stalen ring in zit, hier schuif je de homokineet over. In de homokineet zit ook een groef waardoor hij vast zit.
Op deze manier zitten ook de potten vast in je differentieel.
Wat ik meestal doe is de bankschroef op een kier zetten zodat de aandrijfas er tussen door past. Vervolgens met de as aan de onderkant vast pakken en naar beneden 'slaan' zodat de homokineet eraf geslagen word.
RE: Aandrijfas scheiden van homokineet
Ingediend door EJwind op do, 16-12-2010 14:25
Je moet dus op de middelste ring (binnenste is de "spin" en buitenste de dikke letterlijk buitenste) slaan. En dan moet de as uit de spin komen?
Lukt me namelijk op het moment niet
RE: Aandrijfas scheiden van homokineet
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 16-12-2010 14:30
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fronsusp/cvout.gif
volgens dit plaatje moet je slaan bij de pijl ..
HTH,
Theo van den Bogaard
RE: Aandrijfas scheiden van homokineet
Ingediend door EJwind op do, 16-12-2010 14:33
Bedankt zal even bezig, als het nu dan nog niet wil...
groeten Erik
RE: Aandrijfas scheiden van homokineet
Ingediend door EJwind op do, 16-12-2010 14:56
#!@$@#@$
Krijg het niet voor elkaar... Sla nu zeg maar de buitenste ring aan gort... Nog even voor de duidelijkheid sla nu op de buitenste, daar kan ik namelijk de vertanding van de as zien zo'n 6 mm. de remschijf zit er nog aan en ook de centrale moer.
Misschien is het feit dat ik hier ook nog werkbankklem heb ook niet zo handig houd hem nu vast in een hand aan de helft van de binnenste homokineet die der nog aan zit...
RE: Aandrijfas scheiden van homokineet
Ingediend door (b)engeltje op do, 16-12-2010 15:03
Je kunt beter tegen de vertanding aan slaan. Dan komt er ook geen kracht op de kogels te staan, alleen op de tandheugel.
Als je hem goed in de bankschroef zet, dan moet het lukken. Als je hem los in de hand hebt, dan zal het moeilijk worden, omdat je niet voldoende kracht kunt geven om de C-clip samen te persen die er over de as zit.
RE: Aandrijfas scheiden van homokineet
Ingediend door EJwind op do, 16-12-2010 15:16
Bedankt iedereen voor de info, was met het hele zooitje op weg naar de brandweerkazerne om de hoek in de hoop dat ze een bankklem hadden, onderweg op een fietsenrek gestuit...waar die allemaal niet goed voor zijn...
Weer wat geleerd, en nu verder met knutselen zei knutselsmurf
groeten,
Erik