Aandrijfas vragen

default

RE: Aandrijfas vragen

Hoi!

Ik heb een metro motortje aangeschaft en kom langzaam tot het punt dat de oude motor eruit moet. Ik heb de Haynes gelezen en verscheidene posts op dit forum. Ik heb nu nog wat vragen over de aandrijfassen.

Als ik het goed begrepen heb is het mogelijk te kiezen tussen het verwijderen van de complete potten uit het differentieel huis (?) of de assen uit de potten te halen, mijn vraag daarbij is of de assen van de mini en de metro uitwisselbaar zijn. In de metro motor die ik heb zitten de potten nog in het differentieel huis dus als ze uitwisselbaar zijn hoef ik in principe alleen de assen uit de oude motor te trekken en ze in de potten van de metro motor terug te zetten.

Daarbij dan nog een vraag: waar zitten die ashoezen? Ik was altijd in de veronderstelling dat dat die rubbers waren die over de pot/as overgang zitten maar daar staat toch geen oliedruk op? Toen ben ik dus gaan twijfelen omdat ik dacht dat olieverlies vaak door versleten ashoezen ontstond aangezien iedereen aanraad die te vervangen.

Groet,

Nanne Sluis

RE: Aandrijfas vragen

Hi,

Ik zou als ik jou was de complete aandrijfassen van de Mini gebruiken compleet met de potten. In principe zijn de potten van een Metro overigens hetzelfde. Je kunt ze ook allen even schoonmaken en kijken welke nog het beste zijn.

Op de ashoezen staat geen oliedruk, deze zijn er alleen maar om het vet in de homokineet, cq binnenste koppeling te houden.

Olielekkage bij een Mini komt vaak voor bij de keerringen van de aandrijfassen. Nu je het blok er toch naast hebt staan zou ik deze gelijk vervangen (zitten achter de potten)

Dennis

default

RE: Aandrijfas vragen

Ok, dat is dan duidelijk. Moet dus nieuwe aandrijfas [i:798dvdll]keeringen[/i:798dvdll] kopen. Zoiets heb je overigens ook voor de schakelstang he? Een keering?

RE: Aandrijfas vragen

Metro motortje hoeveel cc, om antwoord op je vraag te geven zul je dus moeten vermelden welke motor er in de mini zit/zat en welke motor erin komt.


Ja en nee zijn de steekassen van mini en metro onderling te verwisselen, dit hangt ervan welke banden maat nu op de mini zit, de banden maat van de metro is 12inch. ik ben alweer te ver aan het gaan omtrent deze, dus heeft het geen enkele zin om hierover nu op dit moment verder over in te gaan scheelt typ werk.

De ashoezen (homokineetrubbers) die je aanhaalt komen op de potten wat nu nog in je metro blok zitten. Hier zit geen olie in maar vet (zwart vet). Je hebt twee ashoezen, de binnenste (aan de versnellingsbak) die nu aan je metro blok zitten.
En heb je de buitenste die aan de binnen kant van de wielzijde zitten. Dit heeft niets met olie verlies te maken. Wel aan de potten die nu in je blok zitten kan olie verlies komen, doordat de oliekeerring versleten is. De oliekeering zie je als je de pot eruit haalt, als je dit doet zorg dan dat de motorolie wordt afgelaten anders heb je een lelijke olie vlek. Ja het is raadzaam om deze oliekeeringen te vervangen nu toch je blok eruit ligt. Hiermee voorkom je een hoop ergernis en werk vooraf. Achteraf na montage kun je weer opnieuw beginnen als je ziet dat deze lekkage vertonen.

default

RE: Aandrijfas vragen

Zit nu een 998cc in met 12 inch banden. Nieuw metro is een 1300. Maar ik haal dan toch gewoon die potten er uit om de keringen te kunnen vervangen dus wat dat betreft hoef ik niet meer te weten of de aandrijfassen van m'n mini in de metro 1300 potten passen...

Toch bedankt!

Nanne

RE: Aandrijfas vragen

Ik heb nu een boel gelezen, maar kan ik metro aandrijfassen (compleet) nou wel of niet op Mini zetten?

RE: Aandrijfas vragen

Aandrijfassen van eem Metro zijn langer en kan je dus NIET in een Mini gebruiken...
De potjoint's die in de versnellingsbak zitten zijn WEL hetzelfde als van een Mini...

RE: Aandrijfas vragen

Mijn dank is groot :)\\_

RE: Aandrijfas vragen

Ik zou in principe de complete assen van de mini gebruiken. De koppelingen zijn van de metro te gebruiken. Maar de binnenste hoezen van een metro zijn anders en denk dat ze voor problemen gaan zorgen.... De assen van een metro zijn langer.

RE: Aandrijfas vragen

(randje offtopic) buitenste homokineet en remmen (van de Metro) kan je weer wel gebruiken ;-)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Aandrijfas vragen

Ik plak hier even een vraagje aan vast: in het smeernippel bij de wielen, (dat komt uit bij de homokineet) moet daar gewoon vet in (boven staat zwart vet) of speciaal vet? En hoe heet dat?

RE: Aandrijfas vragen

Het vet komt uit bij de fuseekogels. Niet bij de lagers. Je kunt hier normaal vet voor gebruiken.

RE: Aandrijfas vragen

Muchas gracias!