Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

Mensen,

Ik moet binnenkort voor de APK en deed zaterdag een check... Alles leek prima, alleen 1 van mn aandrijfashoezen (aan de buitenkant) is gescheurt. Ik kan dit laten doen, maar zou het ook zelf kunnen doen... Nu zag ik ook dat mn blok aardig nat was aan de onderkant en zat zo te denken: zou het verstandig zijn om meteen de aandrijfaskeringen te vervangen (blok is leeg omdat aandrijfassen eruit moeten?)? En als ik dan toch bezig ben ook meteen mn fusees? (ik heb mn mini nu twee jaar, een gewoon een keer verversen zodat ik weet dat ze goed zijn)

Is dit een rare gedachte? Is het veel meer werk als je toch je aandrijfassen loshaalt voor een nieuwe hoes (het blok moet dan toch leeg van olie toch??) om meteen die keringen te vervangen??

En is als ik deze actie wil doen dit het goeie boodschappenlijstjelijstje:

1 aandrijfashoes
2 aandrijfasoliekeringen
1 koppelings-as kering (lekt ook)
1 jerrycan nieuwe olie
1 nieuw oliefilter
1 nieuwe koperen ring voor olieplug
4 fusee setjes

Deze post is eigenlijk voor de zekerheid, heb niet erg veel ervaring en ben bang dat ik in mn enthousiasme iets over het hoofd zie..
Zijn er misschien mensen met tips om ook meteen te doen als ik toch bezig ben??

Bedankt alvast!!

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

Als het alleen de buitenste is zou ik alleen die vervangen en dan hoeft alleen het fuseestuk eraf. Kan je de assen in het blok laten zitten (de potjoint dan).
Als er geen noemenswaardige speling zit op je fuseekogels zou ik deze niet vervangen, is nergens voor nodig.
Mijn motto; als iets werkt ->AFBLIJVEN

Groet ron

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

Is het niet lastig om die kruiskoppeling van de aandrijfas te krijgen als de hele boel onder de auto zit??

Plaatje van Britbits.nl:

Ik moet dus de kruiskoppeling incl as (1,2)uit die pot-joint (3) zien te krijgen... Ik had het idee dat ik dit in mn bankschroef ging doen maar dit kan ook zonder??

En ok, die fusees dan misschien niet, maar mn keringen kan ik wel doen, als ik dan toch bezig ben. Mn olie is een jaar geleden ververst... kan ook nooit kwaad.... Of zijn deze keringen niet een echt groot lekkage-punt??

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

Het probleem is om de potjoint uit de versnellingsbak te krijgen, meestal doe je dit met een grote bandenlichter en is er veel kracht voor nodig.
De as uit de potjoint is geen probleem, dit wordt alleen bij elkaar gehouden door de lengte van de as.
Als de as uit het fuseestuk is houdt alleen de rubberhoes om de potjoint hem nog bij elkaar, hier moet je wel even de ty-wrap of ring vanaf halen voordat je hem uit elkaar trekt/glijdt.
Daarna kan je inderdaad de as uit elkaar tikken op de werkbank/bankschroef. Dit ging bij mij op 1 as makkelijk en bij de andere moest er veel kracht bij komen (lees; grotere hamer).

Veel succes, het is niet moeilijk, echter ik zou het bij de hoes houden en de rest laten voor wat het is.

En moet je olie vervangen? Bij mij lekt ie zoveel dat olie vervangen niet nodig is, enkel een keer per jaar het filter :9

Groet ron

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

Ik heb ff gezocht en volgens mij zijn er twee opties...

[i:66ooxi4b]De assen uit de Pot-joints halen:[/i:66ooxi4b]
voordeel: geen olie aftappen uit blok
nadeel: Je moet de hoezen van de Pot-joints open maken en het vet kan uit Pot-joint komen, dus moet ik dat spul regelen en nieuw spanbandjes...

[i:66ooxi4b]De Potjoint uit het blok halen:[/i:66ooxi4b]
voordeel: Potjoints blijven dicht
nadeel: olie aftappen, maar dan kan ik wel mn keringen en olie verversen

Ik wil eigenlijk voor de tweede optie gaan, maar las ergens dat het soms lastig is om die Pot-joints uit het blok te krijgen. Is dat zo? Is het nuttig daar een tool voor te kopen??

Thnks....

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

Oops, dat waren twee posts tegelijk...

Ok, ik ga alleen voor die hoes.. Moet ik alleen ff een nieuw bandje regelen om die pot-joint weer dicht te krijgen!
En als je je as in de bankschroef klemt kan je met een hamer op de homokineet slaan? Zorgt dit niet voor schade?

Bedankt!

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

He je was net iets eerder. Het vet wat in de potjoint zit loopt er niet zo snel uit als de olie, het is eenvoudiger en je kan het vullen/vervangen met vet op grafietbasis, echter ik heb het ook weleens met normaal lagervet gedaan.

Groet ron

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

Ok bedankt, vet op grafietbasis, een nieuwe aandrijfashoes en een ring om mn rubber weer dicht te maken... Dat gaat vast goedkoper zijn dan het bij de garage te laten doen :)

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

ipv de ring doen de meeste hier een lange ty-wrap.

Groet ron

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

Birdy schreef:

En als je je as in de bankschroef klemt kan je met een hamer op de homokineet slaan? Zorgt dit niet voor schade?




Die had ik ge-edit na een volgende post.. Iemand een tip?

Ga vanmiddag ff langs een welbekende mini-dealer voor de onderdelen... Zal ik eens vragen wat ze adviseren, tie-wrap of officieel bandje (staal lijkt me toch wat steviger)

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

Als je in de lengterichting van de as slaat krijg je geen schade.
Verder komt er geen kracht op het bandje, en een ty-wrap is makkelijker te bevestigen, voor een stalen moet je een special span tooltje hebben.

Ron

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

Ok dan,

Ik ben zover gekomen:


Eerst de onderdelen gehaald. Ook bij deze welbekende mini-garage deden ze het inderdaag allemaal met tie-wraps :P
Mini netjes op pootjes gezet en dan begint de lol... De centrale moer... UIteindelijk wilde hij eraf met behulp van een beitel... Die moet ik nu dus nieuw kopen alleen heb geen auto meer die me naar een mini-center kan brengen :( Waarom verzin ik nou niet vantevoren dat dat ding wel eens kapot zou moeten gaan ;)
Mn fusee-splitter is geniaal. De rest had ik in 10 minuten los en na de tie-wrap van de Pot-joint ff knippen en trekken maar... Ik kan je vertellen, was best trots toen ik vor het eerst een aandrijfas van een auto in mn handen had ;) En echt mooi man, zo'n kinetische koppeling :) Alleen ik durfde niet al te hard te meppen en wist ook niet echt goed waartegen.

Moet ik nou met een blokje hout tegen die hele koppeling meppen of met een drevel tegen de ring die echt om de as heen zit geklemd...
Is het een kwestie van hard meppen? Moet je ook de 12,3,6,9 uur techniek gebruiken??
Ik dacht: wacht ff rustig een dagje... Vanavond na wat tips weer verder :)
Nog een vraag: die kroonmoer... is dat een standaard maat, kan ik die bij de brezan scoren... of moet ik m op laten sturen oid??

Thnks again...

(ow jah, "detail" van mn probleem:
)

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fronsusp/9.htm
met in de linkerkolom een alternatief voor 18g 1243 ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

He birdy, ik heb ff snel gekeken in het schemer hier.
Je moet tegen de ring slaan welke echt om de as heen zit. Deze as hier krijgt een verdikking (aan de kant van de fusee) en de volgende ring moet je hebben.
Eventueel kan je ook de binnenste zijde doen echter denk dan wel om je binnenste rubber.

Groet ron
Ps die kroonmoer heb ik nog wel liggen, moet je naar vijfhuizen/hillegom komen om hem op te halen.

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

Ja, zo'n tool zag ik ook in Haynes staan... Probleem is dat ik geen lasapparaat oid heb om iets in elkaar te zetten....

Ok, dan ga ik vanavond nog maar ff verder proberen. Die pot-joint laat ik lekker dicht zitten... Voor ik de boel sloop... En ik moet er toch 1tje uitkrijgen dus maakt niet uit welke ik neem...

Mmm, das toch 20km fietsen... Ik ga ff verder kijken en als ik er niet anders aan kan komen PM ik je wel ff...

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

Oh, dat tooltje, ik zag hem ook in Haynes toen ik eraan begon. Bij mij werkte het met de hamer en een grotere hamer.
Voor in elkaar en uit elkaar.

Groet ron

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

Dat is een goeie.... Uit elkaar kun je m wel meppen waarschijnlijk, maar hoe krijg ik hem dan weer in elkaar? Gewoon op je astap slaan met een hamer??

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

Alleen uit elkaar meppen kost kracht/moeite. Er zit een soort borgring in welke ingedrukt moet worden in een sleufje op de as (staat waarschijnlijk in de Haynes duidelijker getekend als in de tekening hierboven).
Bij monteren zit er een schuine kant op het te monteren deel (naam ff kwijt) zodat de ring samen geknepen wordt bij montage. Waarschijnlijk kan je hem met de hand terug monteren zonder hamer, en anders is een plastic klopstok nog aan te raden.

Groet ron

RE: Aandrijfashoes... Ook meteen keringen??

Ok mensen, bedankt voor de tips nogmaals... Het is allemaal gelukt... Alleen die ring die direct op de as zit zit ook in een gleuf in de as dus die kun je er helemaal niet aftikken met een hamer... Het moet dus toch met een stuk hout en dan tegen de hele koppeling aanslaan...

ayla schreef:
Deze as hier krijgt een verdikking (aan de kant van de fusee) en de volgende ring moet je hebben.



Daar bedoelde je dus idd met die verdikking de eerste ring... Nu helemaal duidelijk :)

Nu nog ff zo'n moer scoren en ik ben klaar voor de apk... :D