Accu probleem

default

Accu probleem

Ingediend door ekwant_1978 op

Ik heb een mini clubman uit 1981. Vorig jaar gekocht. 3 maanden geleden startte deze niet meer. ANWB erbij en die gaf aan dynamo stuk. Accu was ook niet best.

Accu vervangen, dynamo vervangen. Geen resultaat. Accu liep steeds weer leeg en dynamo werkte op de een of andere manier niet. Mini weggebracht. dynamo is toen goed geaard en leek opgelost. Tot vorige week. Weer niet starten. Accu opladen, volgende ochtend weer leeg. Dynamo werkt wel...niet stationaire, moet wel wat teren hebben.

Deze week accu opgeladen, min-pool losgehaald en multimeter aangesloten, van 10A tot 30 micro-Ampere gemeten maar totaal geen stroom. 

Wel na een uur rijden de volgende dag accu weer leeg.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

RE: Accu probleem

Je hebt ergens een spanningslek. En dat ligt niet aan de Dynamo of de Accu. Heb je een radio in de clubman? Dat zijn in de meeste gevallen de boosdoeners. En anders wordt het alle systemen nazien/nameten om te zien waar het spanningslek zit. Het lek is niet groot genoeg om een zekering te laten klappen.

default

RE: Accu probleem

Ik dacht dat ik dan een stroom zou moeten meten als ik de minpool van de accu los zou maken en dan de multimeter tussen de minpool en de carrosserie zou aansluiten. Ik meet echter helemaal niets. 

RE: Accu probleem

Check eens bij draaiende motor (2000 rpm) wat de output spanning (Volts!) van de alternator is (zal vast geen dynamo zijn als ie uit 1981 is) . Die zou toch zeker 14 volt moeten aangeven. Meet het op de dikkeplus van de alternator zelf t.o.v. zijn eigen behuizing en t.o.v. de carrosserie. Zit hier verschil in dan heb je al een massa probleem tussen de motor en body. Meet onder dezelfde omstandigheden de spanning op de accupolen achterin de kofferbak. Als die waarde beduidend afwijkt van alternator output t.o.v. body, dan heb je een probleem in de dikkeplusdraad.