Accumulator slapjes

RE: Accumulator slapjes

Nu met deze kou komt het slechtste in een auto naar boven, en zo ook bij mij. Vannacht heeft het lokaal 12 graden gevroren, met tot gevolg dat het starten wat moeizaampjes gaat. In die zin, aanslaan is geen probleem (na drie slagen gemiddeld), maar het ronddraaien van de startmotor gaat wat traag.

Dit alles wordt gecompleteerd door een zwabberend voltmetertje (bij volle belasting door de startmotor komt er net 9 volt uit.) en een bij elke slag aanfloepend airbaglampje. Tijdens het rijden is er niets aan de hand, en hij laadt ook bij, dus da's niet het probleem.

Vraag: Nou heb ik wel eens gehoord dat je voordat je start op een koude dag even grootlicht aan moet zetten (+/- minuutje). Dat zou de accu opwarmen, waardoor ie meer startstroom kan leveren. Iemand ervaring hiermee? of zal ik maar aan het preventief vervangen gaan...

Saillant detail: van de drie semi-buren die altijd met 'humoristische' opmerkingen komen als ik olie bij sta te vullen ("issie nou WEER stuk?") stonden er twee te wachten op de wegenwacht, en de derde wanhopige startpogingen aan het ondernemen. (één vrij nieuw Golfje, twee oude barrels). Sander stapt in, sleuteltje in 't contact, Whhhiiieee... Whhiieee BRBRRBRRUUUULLL... in één keer. Raampje open; "Moghe buurman, willie nu al WEER niet starten?" >:) LOL :D :D

RE: Accumulator slapjes

Never underestimate a Mini :)

default

RE: Accumulator slapjes

Ik wil die gezichten van je buren wel eens zien. Volgens mij kom je dan niet meer bij. Niet aangeboden om hun auto even met de mini te starten? :D

RE: Accumulator slapjes

Sander-T schreef:
In die zin, aanslaan is geen probleem (na drie slagen gemiddeld), maar het ronddraaien van de startmotor gaat wat traag.

of zal ik maar aan het preventief vervangen gaan...




Nee zou ik niet doen. Als ie goed start met deze kou (na 3 maal draaien) dan is er echt niets met je accu aan de hand.

De reden dat ie heel traag ronddraaid is extra dikke olie bij deze temperaturen. Daarbij kan een koude accu ook nog eens minder vermogen leveren. Dat allemaal bij elkaar kost het starten heel erg veel energie. Dat blijkt wel uit je volt-meter. Daardoor denk ik dat de rest van je electronica ook in situaties komt waar het normaalgesproken nooit aan blootgesteld wordt. Ik vermoedt dat dat zicht uit in rare dingen als airbags die knipperen ;)

Je accu dus warmmaken zou dus al 1 factor uitschakelen. Alleen door dat te doen door je licht aan te zetten?? Dat is niet alleen warm maken, maar ook belasten. Dan begin je je accu al leeg te trekken voordat je bent begonnen met starten..... Ik weet het niet... Ik denk dat beide gevallen (leeg trekken, en warmte ontwikkeling) in de praktijk te verwaarlozen zijn.

RE: Accumulator slapjes

Hmm... Warm maken met de lampen aan doen is dus duidelijk niet aan te bevelen... 30 seconden aan was voldoende om de accu zo ver te ledigen dat de startmotor na de tweede slag er met een tikkend geluid de brui eraan gaf. Net op dat moment sloeg ie wel aan, dus het geluk is maar weer eens met de dommen. :)

Wat ik trouwens bedoel met langzaam ronddraaien, dat moet je zien in de letterlijkste zin van het woord. heel langzaam dus. 'T is dus zo dat als ie er meer dan 4 keer over moet draaien voordat ie aanslaat dat e.e.a. toch wel tricky gaat worden. Oftewel: de nieuwe accu is reeds besteld (was niet op voorraad... gelukkig dat het warmer wordt) ik heb er eentje genomen met dezelfde capaciteit, maar die 100A meer startstroom kan leveren bij koud weer als de standaard accu. Dat zal wel helpen dacht ik zo.

RE: Accumulator slapjes

Heel verstandig, want een accu moet gewoon in staat zijn om de motor vlotjes rond te draaien. In de winter misschien iets minder kwiek dan in de zomer, maar niet zoals jij beschrijft. Ik heb dat ook gehad, klonk echt amechtig. Hnggg........... Hngggg.......... Hnnnnnnngggggg.........................
Daarna niks meer. Soms had ik geluk en sloeg hij aan. Ook allemaal van die theorieen om mijn oren gehad van kou en dikke olie en weet ik wat. Toch maar een nieuwe accu gehaald (het was in Engeland, vandaar dat ik nu rondrijd met een accu van de Engelse Halfords :)). En je raadt het al: accu erin: Hngggggggggg..broem! Draaien, lopen.

RE: Accumulator slapjes

Sander-T schreef:
Hmm... Warm maken met de lampen aan doen is dus duidelijk niet aan te bevelen... 30 seconden aan was voldoende om de accu zo ver te ledigen dat de startmotor na de tweede slag er met een tikkend geluid de brui eraan gaf.




Okee, dat lijkt me duidelijk. Dan trek ik mijn eerdere standpunt (geen nieuwe accu) uiteraard direct weer in :).

Maar met de theorie van de lichten aan zat ik er dus niet zo heel ver naast :D

RE: Accumulator slapjes

Zo... de nieuwe accu is vandaag geplaatst, en het blijkt dat de oude toch echt wel aan vervanging was... als je het verschil in startgeluid mag geloven in elk geval:

Oud : HjjjjjjjjeengHjjjjjeeeeenng
nieuw : HjjngHjjngHjjjng BBROAAR! :D

Dus zo zie je maar weer... een accu kan na twee jaar dus stuk zijn...