Afstellen ontsteking 1000 cc [PECH MET MOTOR]

RE: Afstellen ontsteking 1000 cc [PECH MET MOTOR]

Ik heb mn 1000cctje(1988) afgesteld volgens Haynes,
dus nieuwe bougies, nieuw rotor, nieuw verdelerkap,
nieuwe kontaktpunten. eerst kontaktpunten afgesteld op 0,40. dan ontsteking statisch afgesteld (eerst 1e cilinder op arbeidsslag op BDP, dan iets teruggedraaid tot de kontakten sluiten vervolgens juist op het moment van opening hab ik de verdeler vastgezet. Nu heeft hij neiging om te starten maar kan niet. mijn vraag moet ik nog iets doen of ben ik verkeerd bezig? of moet de carburateur opengesmeten worden?

[size=75:3q5r57jx][Edit: duidelijkere titel geplaatst, er zijn er dagelijks die pech met de motor hebben ;) - Eelke][/size:3q5r57jx]

ik denk dat je de verdeler nog wat moet verdraaien ..
(eerst ontsteking stellen, dan pas de carb .. tenzij je natuurlijk helemaal geen bezinetoevoer hebt; zijn de bougies nat na een mislukte startpoging? )

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/miniehbo.htm

groetjes,
Theo van den Bogaard

mn bougies worden na een tijdje met proberen te starten, kletsnat.
Verdraaien? tegenwijzerzin dan ?
die site is ook heel interessant, ik zal alles ook eens aflopen wat er opstaat

Rechts=Rich, links=lean

Rechts=Rich, links=lean

dit slaat op de carb .. (komt dus later)

verdeler draaien: tegenwijzerin = vroeger
metwijzermee = later

ik zou eerst proberen (klein beetje) later te zetten (als dat niet werkt kan je altijd nog naar vroeger gaan)
om een idee te geven

.. hier zie je dat je dus echt maar heel weinig hoeft te draaien om een paar graden te veranderen .. dus 'effe pielen' kan net het verschil maken of 'ie start of niet.

succes,
Theo van den Bogaard

bertan schreef:
mijn vraag moet ik nog iets doen of ben ik verkeerd bezig?

Ja verkeerd bezig als ik jouw werk volgorde zie.

Jij stelt een kontakt punt af op 0,40 dan ga je statisch aftellen en verdraai je de ontsteking zodat ze sluiten en daarna draai je weer zodat ze juist gaan openen kan dus nooit goed gaan.

Begin daar maar opnieuw en stel je kontakt punt opnieuw af en zorg dat je vliegwiel in de juiste statische afstelstand staat, daarna neem je de stroboscoop en de juiste afstelling krijgt dmv de ontsteking te verdraaien.

Zoals ik meen heb jij het BDP bereikt en iets terug geduwd zodat de kontaktpunten gingen sluiten, en daarna afgesteld op 40 op die manier krijg je dus ook een verkeerde ontsteking.

Ik begrijp het eigenlijk niet echt.
dus... ik moet dan eerst 1e cilinder op arbeidsslag zetten, dan ontsteking afstellen dmv verdeler te verdraaien, dan maar pas kontaktpuntenaftand regelen?
(Als ik die moet regelen moet ik toch de krukas verdraaien om de nok op zn hiel te zetten en kontactpuntenafstand te regelen)
maar als ik die teken op die snaarwiel juist op de 1e grote driehoek zet, dan staat ie toch helemaal boven?
en heb ik toch ontsteking na de BDP?
en die tekening van die rotor, kan je die rotor ook afstellen toch?

zoals linkaard ook omschrijft:

1) kontaktpunten stellen
2) motor op BDP zetten (en daarna niet meer aan de krukas draaien !!)
3) verdeler statisch op het goede punt zetten

4) als 'ie dan loopt en je hebt een strobo - daarmee verder goed afstellen.

(plaatje was om een idee te geven van hoe weinig je de verdeler hoeft te draaien om een paar graden verschil te krijgen - de rotor zit vast op het asje, daar is niks aan te stellen - alleen door draaien van de verdeler verstel je het tijdstip van ontsteken)

succes,
Theo van den Bogaard

Theo van den Bogaard schreef:
verdeler draaien: tegenwijzerin = vroeger
metwijzermee = later

Hey Theo'ke...dah klop nie heh wat je zeg.... :9
Kijk maar naar je plaatje...tegen de wijzers in draaien leverd een later tijdstip op en met de wijzers mee een vroeger tijdstip...

ja en nee .. het plaatje is van een verdeler van een injectie ..

(dit gaat een beetje off-topic :9 )

groetjes,
Theo van den Bogaard

>Theo van den Bogaard"]ja en nee .. het plaatje is van een verdeler van een injectie../quote]

Een injectie Minimotor draait toch niet de andere kant op vergeleken met een carb...? Dus is de draairichting van de rotoras hetzelfde lijkt me...

(Wel off topic maar toch ook weer niet. 8) ..)

gaste, bedankt voor de tips...
Maar gisternacht nog, als ik op wc zat...
heb ik een ingeving gehad van alec issigonis...
na de 1e cilinder op arbeidsslag te zetten gebruikte ik enkel het 1e driehoekmerkteken.
Nu moest het bij mijn mini 8graden before top dead point zijn... dat was ik vergeten....
Thanx again Issigonis Goeroe oof the allmighty mini
O:)

Om hem statisch af te stellen gebruik je het 1e merkteken, later als hij draait kan je verder gaan met afstellen en verdraaien van het ontstekingshuis bij 1500 toeren en afgestopte vacuumslang...

thanx anyway,... voor de hulp,
na dat die motor gestart is heb ik hem volgens keith calver's methode afgesteld...
zie link
bij ontsteking