Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Laatst viel me een apparaatje op dat via een T-stukje op dezelfde vaccuumleiding aangesloten zit als de rembekrachtiger (dus degene die van het spruitstuk komt). Het gaat om een Cooper 1300 uit 1991 (carb) en het betreffende apparaatje zit vlak naast de ruitenwissermotor. Na wat hersengymnastiek toch niet kunnen beredeneren wat dit zou kunnen zijn. Iemand enig idee uit deze gebrekkige beschrijving?

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Ik geloof dat het tegen het nadieselen is...

Het is een klep die opent als je de motor afzet. Hierdoor verliest het systeem zijn onderdruk en krijgt geen nieuw mengel...

Correct me if I'm wrong...

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Moi eelke,

ze noemen dat de anti-run-on valve dacht ik,
zoals al gezegd tegen nadieselen.

Jan

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Ik heb ook een cooper uit 91 (carb) en er zit bij mij ook zo'n apparaatje op. Zit aan het uiteinde een stukje heel fijn gaas (deze bedoelen jullie toch?) Maar als dit tegen het nadieselen is dan denk ik dat die van mij niet zo heel goed werkt want soms dieselt ie toch wel na :?

Johan

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

ik ben wel nieuwsgierig geworden :? . kan iemand een plaatje posten????? :D

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

The Little Red Mini zegt:

Mijn zoon had een Metro en daar zat ook zo’n ding op als omschreven.
Op zoek naar het afstellen van een hif carburateur vond ik een gelijkend geval op http://www.ecotekplc.com/mini.htm Ik heb me er nog echt in verdiep maar hier staat weer wat dit doet http://www.ecotekplc.com/technical.htm . Ik vroeg me af of dit ding niet het zelfde is met de zelfde functie als in de Metro en Mini. Sowieso lijkt me dit iets om verder door te vorsen.

Groet TLR Mini

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Zou goed kunnen, maar voor de duidelijkheid, wat er op de foto staat is niet exact wat ik bedoel (mogelijk dus wel dezelfde functie). Ik vergat nog te vermelden dat er ook een elektrische aansluiting op zit (ik zal het gelijk toevoegen aan de eerste post). De verklaring dat het de zgn. run-on valve is, die open gaat bij het contact afzetten klinkt dus best plausibel. Met name omdat ik daar inderdaad wel eens van gehoord had, maar verder geen idee zou hebben waar die anders zou kunnen zitten :)

Overigens ook meteen een mogelijke verdachte bij mijn probleem met de rembekrachtiging.

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Even een schopje omhoog...

Weet iemand inmiddels al waar dit apparaatje voor dient??? Ik heb het namelijk ook aangetroffen in mijn Metro. Niet zoals op de foto, maar zoals beschreven door Eelke.

Daar ik totaal geen idee heb waar de bedrading heen gaat, weet ik niet of ik dit geval eruit kan laten bij het transplanteren naar de mini.

Het is een cilindervormig apparaatje, ongeveer 2 cm diameter en 4 cm lang...

Heb helaas geen foto.

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Heb je ook de andere reacties gelezen? :) Het is dus de anti-runon-valve, vrijvertaald anti-nadiesel-klep. Deze gaat open als je het contact uit zet, wat nadieselen moet tegengaan. Wel weer 1 extra onderdeel dat stuk kan gaan :)

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/anti-run-on.jpg

Its function is to prevent the engine running-on ('dieseling') after the ignition is switched off. If it is disconnected or broken it may prevent the engine from idling or running at low speeds.
41 To remove the valve, disconnect the electrical connectors and the hose from it.
42 Undo the bracket securing nut and remove the valve complete with bracket.
43 Refit in the reverse order, and check for correct operation on completion.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

EINDELIJK VERLOSSING!! :D

Dank je Eelke voor het posten; ik liep namelijk ook met hetzelfde vraag rond (al ee tijdje!). Maar ik vond het zo moeilijk uitleggen zonder plaatje.

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Misschien mosterd na de maaltijd.
Boek 69-95 blz 304.
Boek 69-96 blz 4A20.
Boek 69-01 blz 4A18.
En ziet er uit zoals op dat zwart/wit fotootje.
Is die andere messing filter (foto TLR-mini) niet een back-fire-klep (overdrukklep)?
Zodat je carb niet aan stukken vliegt!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Sjemig. OK, dat is dus duidelijk. Maar nu: hoe sluit ik het geheel aan in mijn Mini uit 1982?

Is dit verstandig om over te zetten, of is dit een dermate grote extra bekabelingsingreep, dat ik beter zonder kan doen?

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Ik zou het erop zetten , veiligheid voor alles!!!
Het is een solenoidklepje (spoeltje) dat aan 1 kant aan massa zit en de andere kant komt van je laatste contact in je sleutelschakelaar.
Hij moet de motor stoppen als je 1 contact terug draait , dan blijft nog wel de radio e.d. aan!!
Kleuren heb ik ook wel voor , moet ik ff zoeken '82 zij je?
Greetz , Jeroen2 ;)
P.S. ik heb 'm , volgens mij is het de witte die gaat naar de plus van je bobine.
Greetz again , Jeroen2 :D

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Dat ding wordt er heel vaak afgehaald als het storingen geeft. Je kan prima zonder. Dat ie op je contact geschakeld zit dat klopt, zal met nadieselen te maken hebben. Maar na het omzetten van de contact stopt je motor omdat je bobine geen stroom meer krijgt, daar zorgt die anti run on valve niets mee te maken.

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Dat is nu juist het probleem "nadieselen".
Dit gebeurd als je idd je contact af zet maar doordat je blok nog ZOOOO heet is verbrand de brandstof van zelf!!!
Met gevaar tot terugslag , etc.
Greetz , Jeroen2 :D
P.S. er zit een "preview" onder je reactie-vierkant.
Daar kan je eerst lezen/aanpassen wat je schrijft , dit keer kon ik er maar net 1 touwtje aan vastknopen.

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Dus het heeft wel degelijk zin? Ook als je carb perfect is afgesteld?

Bedankt voor het zoeken trouwens!

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Tuurlijk , anders werd het er niet als "safety" bij gezet.
Je stelt je carb vandaag in , morgen crossen , bv. 1 klodder zand , gas blijft hangen , en dan ......Boem!!!
Daar is het voor!!
Greetaaashhh , Jeroen2 ;)

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Hmm... Volgens mij heeft de run-on valve helemaal niets te maken met een hangende gasklep (overigens is een bevroren carburateur daarbij een waarschijnlijkere oorzaak dan een klodder modder :)); nadieselen wordt veroorzaakt doordat de verbrandingsruimte door welke reden dan ook te heet is geworden en het mengsel uit zichzelf kan ontbranden (het principe van een Diesel-motor) en geen ontsteking nodig heeft.

Het is meer een soort automatische vervanging van het intrappen van het gaspedaal bij na-dieselen (tenminste, ik heb me laten vertellen dat dat het proces ook tegengaat, en in feite doe je ook hetzelfde als de run-on-valve doet; een open verbinding met de buitenlucht creeren).

M.i. is het 1 van die dingen die er van fabriekswege bij gezet zijn om de gevolgen van matig onderhoud tegen te gaan en heb je hem niet nodig zolang je ervoor zorgt dat je Mini netjes afgesteld is.

Daarbij kan hij voor problemen zorgen; extra leidingen in het vaccuumsysteem en op zich een klep die kan blijven hangen, allebei potentiele bronnen voor valse lucht problemen. Mijn Mini Dieselde na met en zonder die klep erop (de klep is eraf gehaald toen bij de laatste dynosessie bleek dat er een lek in het systeem zat). Nu zit hij er nog altijd niet op maar is de auto goed afgesteld en hij dieselt niet meer na.

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Hmmzz...Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar als ik de stroom van die 'valve' af haal (stekkertje eruit), dan start de auto niet (startmotor draait, maar motor slaat niet aan). Maar ja, zolang het niet moeilijk doet, doe ik ook niet moeilijk en laat het netjes staan.

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Je moet ook vooral niet de stroom er vanaf halen. Het ding werkt door open te gaan als je het contact uit zet, en dicht te gaan als je het contact aan zet. Haal je de elektrisch aansluiting eraf dan betekent dat dus dat de klep permanent open staat. En dat moet je dus juist niet hebben; het vaccuum systeem moet helemaal dicht zijn bij draaiende motor.

Wil je de klep uit het susteem halen, dan zul je de slang eraf moeten halen en deze bijvoorbeeld afstoppen met een bout, of het hele T-stuk eruit halen een enkele slang van je spruitstuk naar je rembekrachtiger leggen. Of hij dan nog elektrisch aangesloten zit boeit dan verder niet.

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Eelke , deze klep bedoelde ik niet als terugslagkep/backfirevalve , wel die ene van de grote foto , ik heb het toch goed opgeschreven?
En stel dat hij gaat pingelen , dan ben je blij dat je anti-run-on klepje hebt!!
Je hebt er de meeste kans op boven de 30 graden zoals volgend jaar in spanje!!
Ik moet er niet an denken dat ik dat hele stuk terug moet lopen.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

M.i. is het 1 van die dingen die er van fabriekswege bij gezet zijn om de gevolgen van matig onderhoud tegen te gaan en heb je hem niet nodig zolang je ervoor zorgt dat je Mini netjes afgesteld is.




sterker nog .. ik ben hem liever kwijt dan rijk, omdat nadieselen dan een teken is voor dat broodnodige onderhoud (ontkolen bijvoorbeeld) of een afstel-sessie.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Das natuurlijk ook waar , maar ben je dan al niet een klein beetje te laat met onderhoud?
Wat kool betreft heb je absoluut gelijk hoor , het SPI-blok'92 wat ik nu uit elkaar heb had er 70K opzitten (zonder open geweest te zijn , originele kopeling/kapotte kettingspanner/blauwe locktite/etc) en zat best vol kool , maar die liep wel 170kmh.
Dus aan de andere kant , kool kan ook weer goed zijn , verhoogt de compressie verhouding een beetje.
Greetooos , Jeroen2 ;)

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

maar ben je dan al niet een klein beetje te laat met onderhoud?




niet noodzakelijk, maar ik ga niet ieder jaar de kop lichten om te zien of ik moet ontkolen ..
een beetje koolaanslag is niet erg, nee, maar het verhoogt naar mijn idee de kans op nadieselen.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Ja , dat klopt de kool blijft "nagassen" , het verdampen van brandstof die weer uit de kool komt.
Maar ook met starten is de kool kurkdroog en slurpt deze eerst veel brandstof op , hierdoor loopt hij soms ook slecht de eerste paar minuten!!
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Niet hetzelfde apparaatje, maar wel ook in dezelfde omgeving. Zoals al eerder vermeld is de anti-run-on valve bij mij eraf gehaald. Echter, ik heb de laatste tijd toch weer problemen die lijken te wijzen op valse lucht (stationair "doet maar wat", de ene keer kom ik bij het stoplicht en loopt hij "normaal", de andere keer moet ik de choke er een stukje bijtrekken bij het stoplicht om hem niet af te laten slaan*), en aangezien er al een keer een lekje in dat systeem bleek te zitten - de leiding naar de AROV, die er toen dus helemaal afgehaald is) wil ik al die vaccuum-leidingen maar eens vervangen. Maar nu zit er nog iets in de leiding tussen spruitstuk en rembekrechtiger wat ik niet kan identificeren. Het is vrij klein, gemaakt van plastic, met 1 ingang en 1 uitgang; aan de ene kant naar het spruitstuk, aan de andere kant naar de bekrachtiger. Misschien een soort overdrukventiel ofzo?

*: Dat is overigens nadat er aan de carb geschroefd is toen we nog dachten dat het kwam door een gasklep die bleef hangen en het sationair naar beneden is bijgesteld. Daarvoor was het meestal normaal, en soms veel te snel.

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

volgens mij een 1-richtingsklep ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Yep , dat is ook waar ik meteen aan dacht , terugslagklepje , zodat je rembekrachtiger altijd lekker vacuum blijft!!
Greetz , Jeroen2.

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Ik zou alleen verwachten dat zoiets essentieels in de bekrachtiger zelf zit, in plaats van ergens in de leiding.

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Nee , "onze" bekrachtiger is een standaard geval!!
Net als bv banden , die passen ook onder of op een andere auto en is niet speciaal voor mini alleen!!

Bv de gasklep van een MPI zit ook op een rover 200.
De ejectorbehuizing van een SPI zit ook in een Toyota (bosch).

En zo heeft Rover door de jaren vanalles geengineerd om het zo goedkoop mogelijk te leveren!!
Dus zitten er vaak extern rare gevallen.
Neem bv de back-fire-terugslagklep bij de 1ste SPI's , de licht-grijs plastic tonnetjes die tussen de carterontluchter en het spruitstuk zitten/zaten.
Ook zo'n geval wat normaal in een spruitstuk zelf zit.
Bij de latere modellen (vanaf 94) werden ze er weer niet in gezet (met de kans op een carterexplosie als je zuigerveren goed lekken en je een keer echt terugslag krijgt), omdat die kleppen toch maar open of dicht bleven staan (plakken).
Bleef hij dicht werd je carter niet goed ontlucht en bleef hij open kans op zelfopoffering!!
Rover heeft dit nooit opgelost!!
Maar goed , dat terzijde.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

En waar zou zo'n terugslagklep in een andere auto zitten dan? In het spruitstuk?

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

Yep , zo'n klepje is tevens een orifice en de doorlaat daarvan hangt af van de motorinhoud.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

het klepje dat op de foto van theo van de bogaard staat is mij altijd uitgelegt als zijnde nodig voor de mileu eisen te halen . dit klepje wordt volgens mij geschakeld door een schakelaartje achter op je versnelling stang .en schakeld alleen in de vierde versnelling.deze kleppen werden door de garages is dikwijls af gegooid daar deze veel problemen gaven met al dan niet goed afsluiten op het moment dat het moest

RE: Apparaatje aangesloten op vaccuumleiding rembekrachtiger

foutje herstellen klepje van theo is inderdaat voor het nadieselen tegen te gaan dit is een kogeltje dat wordt aan getrokken als het kontact wordt aangezet .dit kogeltje blijft wel eens hangen.oplossing: meer horisontaal monteren het kogeltje laat dan sneller los en opent het klepje. het klepje dat wordt bediend door de schakelstang is gemonteerd tussen de vacuumvervroeger en dient voor een schonere verbranding. echter de motor loopt dan niet altijd lekker dit klepje er tussenuit halen en het slangetje doorverbinden en een hoop problemen zijn opgelost deze zaten op mini,s van 86-87