bandenspanning

RE: bandenspanning

Hoeveel moet de bandenspanning zijn als je 175/50 13" banden onder je mini hebt zitten?
is dat gewoon 2.1 bar, net als "gewone" auto's of zit daar toch verschil in???

greetzzz Rich

RE: bandenspanning

Ik heb even voor je gezocht. Hier staat er oa wat over: link

De conclusie daar was dat als je zo tussen de 2 en 2.2 bar in zat dat je dan altijd wel goed zat.

[En als het goed is staat het ook in je handleiding, maar dat is dan alleen als het de standaard banden zijn]

RE: bandenspanning

2,2 bar achter en 2 bar voor d8 ik

greetz dennis

RE: bandenspanning

[size=75:2o0moug1]Demelza schreef:[/size:2o0moug1]

En als het goed is staat het ook in je handleiding, maar dat is dan alleen als het de standaard banden zijn




dat is het probleem juist, het zijn geen standaard banden, maar in ieder geval bedankt voor het zoeken, dan ga ik het binnenkort even checken, thanx again

greetz rich

en dennis: bedankt voor hetzelfe antwoord :P
maar ja geeft niet weet ik het in ieder geval cker ;)

laterzzz

RE: bandenspanning


dat is het probleem juist, het zijn geen standaard banden.



jawel man maar maakt niet uit hoor :P

*grapje*

RE: bandenspanning

maar maakt niet uit hoor




volgens mij ken daar wel verschil in zitten

RE: bandenspanning

of bedoelde je dat niet???

mzzlss

RE: bandenspanning

ikzelf zet ze altijd op 2.3
stuurt ie lekker licht

RE: bandenspanning

das inderdaad wel een idee, ik zit me eigen af en toe rot te sturen als ik rustig rij, ik denk dat ik dat maar doe.

thnx

RE: bandenspanning

krijg je misschien wel onregelmatige slijtage.

RE: bandenspanning

mini cooper rich, wil je de volgende keer als je zo snel na een reactie nog iets bedenkt de edit-functie gebruiken en geen tweede reactie plaatsen? Bedankt d:)b

Een 175 band is nou eenmaal een brede band die niet graag wordt verdraaid. Hogere bandenspanning is geen oplossing, want dan slijt de band op het midden teveel en aan de zijkanten te weinig. Zwaar sturen bij inparkeren en dergelijke bij een Mini met brede sloffen is iets waar je mee zult moeten leren leven, want voor dat beetje ongemak zet je toch niet de levensduur van je banden en je eigen veiligheid op het spel.

default

RE: bandenspanning

Eelke schreef:
en je eigen veiligheid op het spel.



en dat van mede weggebruikers

RE: bandenspanning

inderdaad hogere bandenspanning is geen oplossing voor zwaar sturen... de sportschool daarintegen wel :)

Maar goed, ik heb ook 175 onder de mini liggen en zet hem voor meestal op 2,2 achter meestal op 2,1 of 2,0
daarmee vind ik mijn mini 't lekkerst rijden...

Let wel ff op dat je de banden koud op spanning zet en met een goede pomp, want die vandalismegevoelige luchtpompen bij het benzinestation kloppen vaak voor geen meter. Ik heb namelijk een tijdje geleden mijn banden opgepompt en ik vond ze er al zo plat uitzien, dus later even gemeten, bleek voor op 1,8 te staan, terwijl de pomp 2,2 aangaf...

RE: bandenspanning

Bij mij staat er op de banden (in kleine lettertjes) welke spanning ik erop moet zetten 8)

RE: bandenspanning

ik doe altijd 2.0 bar.. voor en achter, waarom zou ik achter meer moeten doen???

default

RE: bandenspanning

Achter moet niet meer, maar voor minder.....

Ik weet het, het staat er wat vreemd, maar het is wel zo. Achter doe je de normale bandenspanning en voor mat minder. Dat doe je om voor wat meer grip te krijgen.

RE: bandenspanning

Ik zet altijd alles op 2 bar...
Als je voor iets slapper laat, gaan je banden wel wat harder slijten...

RE: bandenspanning

mini cooper rich, wil je de volgende keer als je zo snel na een reactie nog iets bedenkt de edit-functie gebruiken en geen tweede reactie plaatsen? Bedankt




eelke bedankt voor de tip, ik wist niet dat dat kon.
mijn excuses hiervoor.

en iedereen anders. bedankt voor de tips, toppie! d:)b

greetz rich

RE: bandenspanning

Geen probleem hoor.

Was het niet dat eventueel de voorbanden meer spanning moeten hebben vanwege de grotere last die erop rust? Ik doe in elk geval altijd rondom 2.0. Zo nauw luistert het nou ook weer niet.

RE: bandenspanning

Hoi!

Nu het toch over bandenspanning gaat....

Ik heb mn mini nu een half jaartje en check elke maand mn olie en bandenspanning. Nu wil het toeval dat ik de bandenspanning elke maand bij hetzelfde pompstation heb gechecked en het was elke keer goed. (iets meer dan 2 bar). Mijn benzinemeter werkt niet goed en ik reed dus elke keer 250 km op een tank. Dan gooide ik er voor 20 euro benzine in en zo door...

Nu was ik toevallig dit weekend bij een ander pompstation en dacht: ow, nieuwe maand, ff spanning checken. Dit lucht-kanon had digitale uitlezing en tot mijn schrik gaf hij bij het aansluiten 0.9 bar aan... dat ding pompte in stukjes en ging naar 1.3, 1.8, 2.0 en uiteindelijk naar 2.1 bar (had ik ingesteld) En bij de volgende 3 banden precies hetzelfde varhaal...

Ik heb 13" wielen dus die bandjes zijn laag. Ik had nooit gezien dat ze plat waren (wat toch wel het geval zou moeten zijn bij 0.9 ipv 2.1 bar).
Toen ik daarna 250km had gereden ging er maar voor 11 euro in mn tank....

Is het mogelijk dat je auto twee keer zo zuinig rijdt met de goede bandenspanning? Omdat ik hier lees over slechte pompen bij de tankstations kan het natuurlijk zijn dat het apparaat 0.9 aangaf terwijl het dat niet was.... Wat moet ik hier nou van denken: heb ik al een half jaar op zachte banden gereden of moet ik dat apparaat met een korrel zout nemen? Ik ga in ieder geval mijn benzine-meter proberen te repareren....

Moest het ff kwijt, vondt het allemaal wat vreemd...

Birdy

RE: bandenspanning

voor 11 euro 250 km rijden. :?
Zo die mini wil ik ook :P

Lijkt me wel erg zuinig.

we nemen aan dat je heel goedkoop tankt, 1,18 €/l.
dan komen we op 9.322 l

250 / 9.3 = 26,82

dus 1 op 25.8

Dat wil ik ook >:)

( kom zelf met moeite op de 1:12, moet ik wel zeggen dat ik vaak last heb van een zware voet >:) , en hij moet nog wat beter afgesteld worden.)

Frans

RE: bandenspanning

Mmm, dat lijkt me inderdaad wat zuinig...

Maar ik had hem 's morgens volgegooid. (Tot de tank stopt, niet doorzeiken...) En echt 250 km op de teller staan toen ik hem 's avonds weer volgooide bij dezelfde tank, tot hetzelfde "stoppen". Inderdaad 1,18 per liter, maar ik ban bang dat ik op deze tank dus geen 250km haal. En als het wel zo is zal ik mn bandenspanning-setup hier wel posten ;)

Birdy

default

RE: bandenspanning

Waarom stop je geen stikstof in je banden????
Sommige autobanden zaken doen dit. Je laat ze 1 keer vullen voor +/- 4 euro per band en je hoeft ze nooit meer te controleren. En het rijd nog voordeliger ook.
Probeer het maar eens. :+)

RE: bandenspanning

stikstof heeft toch een fijnere moleculaire structuur dan lucht???

dan zou het juist eerder leeg moeten lopen :P

RE: bandenspanning

Pepijn schreef:
dan zou het juist eerder leeg moeten lopen :P




Omdat ik wel ff wou weten wat er nu achter het stikstof verhaal zat. Ben ik een gaan Googlen en kwam ik onder andere het volgende tegen:

autokompas":2py3f6cd][size=75:2py3f6cd]De voordelen van stikstof in banden is bij de meeste bandenspecialisten en hun klanten voldoende bekend. Het vullen van de banden met stikstof in plaats van lucht om te zorgen dat de bandenspanning veel langer op niveau blijft, wint dan ook aan populariteit. Langere levensduur van de banden en ook substantiële brandstofbesparingen worden bereikt. Sinds vele ondernemers gestart zijn met stikstof, is dit met veel enthousiasme in de markt gezet en is er aardig geïnvesteerd om klanten te overtuigen van de voordelen van stikstof. [/size:2py3f6cd][/quote:2py3f6cd]


Volgens autokompas is het dus voldoende bekend bij de klant. Nou ben ik dus blijkbaar geen klant, want ik wist het nog niet (was in de veronderstelling dat het zo'n SF verhaaltje was, blijkbaar toch niet).
Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft.

Vooral het gedeelte betreffende slijtage en verbruik.

Frans

RE: bandenspanning

Dat stikstof verhaal lijkt mij inderdaad een onzinverhaal.... "lucht" zoals wij het noemen (=een mengsel van gassen waaronder zuustof en stikstof) bestaat voor meer dan 78% uit stikstof.... maakt die overige minder dan 22% echt zoveel uit?? En zoals ik al eerder zei, stikstof is zegmaar fijner dan zuurstof (lagere atoommassa, moleculaire structuur was even een foute benaming) Ik heb altijd geleerd dat hoe kleiner de atoommassa, hoe moeilijker het is om het gas in een gesloten ruimte vast te houden (kleinere atomen hebben minder grote gaten nodig om te ontsnappen zegmaar). Stikstof heeft een atoommassa van 14,0067 g.mol -1 dat is lager dan de 15,999 g.mol -1 van zuurstof, dus zou stikstof eerder moeten ontsnappen uit een band dan zuurstof. Dus het lijkt mij juist zo dat een band beter op spanning blijft als er een mengsel van stikstof, zuurstof en nog een paar gassen in zit dan wanneer er alleen stikstof in zit... Of ben ik nou gek aan 't worden??

Ik zou het nog enigzins kunnen begrijpen als er bijvoorbeeld een vloeibaar gas ingepompt wordt, waardoor de band op spanning blijft als er gas ontsnapt (er ontsnapt gas, dus er is ruimte voor nieuw gas daardoor zal een deel van het vloeibare gas overgaan in gasvormig gas). Dit lijkt mij echter weer niet echt een optie voor autobanden (bij gebruik van stikstof) omdat vloeibare stikstof qua temperatuur ongeveer rond de -195 graden celsius ligt waardoor de band keihard zou bevrieven en bij de kleinste belasting al in stukken zou breken.

kortom, ik snap er geen hol van, wie legt mij uit waarom stikstof beter zou zijn in je banden??

RE: bandenspanning

Pepijn schreef:
kortom, ik snap er geen hol van, wie legt mij uit waarom stikstof beter zou zijn in je banden??




Nou ik denk dat je je vraag anders moet formuleren :) .

Want het "beter" blijkbaar (zoek voor de gein maar eens op 'banden stikstof' via google), maar hoe werkt het, en wat merk je er als minirijder van?

Frans
default

RE: bandenspanning

Ik zal zelf wel eens gaan informeren bij een autobanden zaak om te vrgaen wat het verschil is. misschien kunnen die dat uitleggen?.
Als ik wat weet horen julie het nog wel .

Groetjes..... >:)

RE: bandenspanning

Pepijn schreef:
... Of ben ik nou gek aan 't worden??




Nee hoor, je verhaal klinkt erg goed! Ik denk alleen dat je de onderlinge cohesiteit van de moleculen niet moet vergeten. Vergeef me als ik verkeerde terminologie gebruik en ik ergens de bel hoor maar de klepel niet gevonden heb, maar zoiets speelt vlgns mij ook een rol.

gr niels

RE: bandenspanning

Zijn N2 moleculen niet groter dan O2 moleculen?

RE: bandenspanning

normaal stop je geen zuurstof in je banden maar lucht! Dat bestaat al voor 80% uit stikstof! Het voordeel zit erin dat het rubber minder poreus wordt en met name minder veroudert als er geen zuurstof bij komt.

Overigens is het zo dat bij te lage bandenspanning de banden harder slijten aan de binnen en buitenkant. Bij te hoge spanning slijt de band meer in het midden en (je raadt het al) bij de juiste bandenspanning slijt de band gelijkmatig. Dus ook aan het slijtagepatroon kun je het zien als je (langdurig) met de verkeerde bandenspanning rijdt. En dan gaat het niet om een lullige 0.1 bar, maar dat verschil wat Birdy aangeeft zou echt te zien moeten zijn

RE: bandenspanning

Nee N is nr 7 van het periodieke stelsel, O nr8 dus O is zwaarder.

RE: bandenspanning

en in 12inch 6j gaat ook gewoon 2.0 voor 2.2 achter ?

RE: bandenspanning

Violet Mini schreef:
en in 12inch 6j gaat ook gewoon 2.0 voor 2.2 achter ?




Ja hoor

RE: bandenspanning

even een kleine vraag.
waarom moet er in een mini achter meer spanning in als voor?
bij een gewone personen wagen kan ik het begrijpen, ivm lading.
maar in een mini kun je weinig lading meenemen.
dan zou je juist zeggen dat je voor wat meer moet doen.
lichter sturen, en je blok en bestuurder zitten voorin.

of is dit een rare gedachte

RE: bandenspanning

Als je voorin meer indoet krijg je "minder" weg contact.

Wat het idee achter is dat je aangedreven assen en sturende assen meer weg contact hebben.

RE: bandenspanning

als jullie nou zeker willen zijn wat er aan druk in je banden moet kan je het beste op de zijkant van je band kijken wat erin moet, staat aangegeven met .... psi, dit is altijd de druk die je "koud " moet meten. psi staat bij de meeste analoge drukmeters of pompinstalaties aangegeven. PER BAND KAN DEZE DRUK VERSCHILLEN!!!

elk merk band heeft zijn eigen rij eigenschappen, daarom word het altijd aangeraden om 1 merk band te plaatsen onder je mini. en het verhaal van eelke klopt dus niet dat het niet zoveel uitmaakt. het kan brandstof besparen, en je banden gaan waat langer mee met normaal gebruik.

groeten martin

default

RE: bandenspanning

ukkie schreef:
op de zijkant van je band kijken wat erin moet, staat aangegeven met .... psi,



## voor zover mij bekend is dat de [i:3rx0n76p]maximale[/i:3rx0n76p] luchtdruk voor die band (dus net voordat ie van de velg klapt)

RE: bandenspanning

metrodriver schreef:
ukkie":32rmo6m1] op de zijkant van je band kijken wat erin moet, staat aangegeven met .... psi,



## voor zover mij bekend is dat de [i:32rmo6m1]maximale[/i:32rmo6m1] luchtdruk voor die band (dus net voordat ie van de velg klapt)[/quote:32rmo6m1]

is dus zaak om daaronder te blijven.. :P

RE: bandenspanning

Evilcomputing schreef:
Als je voorin meer indoet krijg je "minder" weg contact.

Wat het idee achter is dat je aangedreven assen en sturende assen meer weg contact hebben.




duidelijk verhaal.
d:)b

RE: bandenspanning

Beetje vreemd verhaal begint dit te worden...

Voor al die mensen die de motor achterin hebben zitten, kan het zijn dat het beter is dat de druk achter hoger is als voor.

Maar als je de motor voorin hebt zitten (zoals de meeste mini rijders) zet je spanning voor hoger als achter, om uiteindelijk om dezelfde hoeveelheid contact vlak te komen.

Als je de druk achter hoger moet zetten als voor om een beter stuur karakter te krijgen, dan moet je eens gaan kijken naar afstelling van wielstanden.

RE: bandenspanning

Dit onderwerp loopt lang door over druk.
Dat zoveel mensen zich zo druk hierover kunnen maken.
De druk in de banden kun je toch bij het tankstation opzoeken, daar moet je niet zo druk over doen.
En als je je toch druk erover maakt zoek je het op bij Google.
Natuurlijk als je de druk teveel wordt, plaats je er een onderwerp over in dit forum.
Hier hebben veel leden verstand van druk.

O:)

RE: bandenspanning

Of je kijkt in het orginele boekje wat je bij je mini heb gekregen :P

default

RE: bandenspanning

Rudjong schreef:

De druk in de banden kun je toch bij het tankstation opzoeken, daar moet je niet zo druk over doen.



## ik rijd altijd op de velgen, heb ik altijd precies de goede druk.

Hier hebben veel leden verstand van druk.



## druk druk druk, allemaal druk doeners.
nu komt er vast een drukke moderator...
drukken jongens..

RE: bandenspanning

Bij mij in de handleiding van m'n boekje staat achter 1.8 bar en voor 2 bar :D .

Gr Freek J

RE: bandenspanning

Misschien beetje oude topic, alhoewel de laatste reactie uit augustus...

Vandaag even de spanning gecontroleerd van onze Rally die we net hadden gekocht, de spanning verschilde van 0,6 tot 3,0 (!) bar!!!

Spanning die in de boekjes van de veelal oudere Mini's zijn een leuke indicatie, maar bandentechnologie is toch weer wat vooruit gegaan.

Een tijd geleden een stuk gelezen van iemand van Vredestein, die vertelde dat je zo'n 10% bij de door de fabrikant opgegeven spanning moest doen. Bandenspanning die door de fabrikant wordt bepaalt, wordt bepaald door diverse afwegingen, waaronder comfort.

Iets hardere band geeft iets minder comfort, maar daar en tegen een gunstiger benzine verbruik.

De bredere en plattere banden zijn vaak ook sterk genoeg van zichzelf, bij ons was hij 0,6 bar, en bijna niet te zien! Die banden hebben dan ook geen hoge druk nodig om in model te blijven. Bandenspanning bepaalt onder andere de bedrijfstemperatuur van de banden, bij koud weer is iets lagere spanning aan te raden, de banden worden dan iets warmer, en komen dan toch op de juiste temperatuur voor een goede grip. Bij warm weer het omgekeerde...

Dit is mij meerdere keren verteld door specialisten van Bridgestone en Michelin die ik heb gesproken in de tijd dat ik met mijn motor op het circuit racete...