Benzine slangen ontbreken ?

default

RE: Benzine slangen ontbreken ?

dag iedereen,

ik heb vorige week een mini 100 uit 1987 gekocht. Deze loopt (nog) niet. Ik heb inmiddels wel er wat aan bekeken: startmotor,solenoid, relais, aarding enz. Nou heb ik gisteren even de haynes manuel erop nageslagen maar ik wordt er niet wijzer uit.

Het is namelijk zo dat er aan het rechtervoorspatbord een apparaatje zit wat volgens mij in de haynes het charcoal filter heet. er komen bij mij een blauwe en een zwarte draad uit, die lopen in een stekker ding en daar komt weer een zwarte uit ? erg vaag. voor de rest zitten er 3 slang aansluiting op, allemaal onaangesloten. moet ik hier nog wat mee doen.

Verder zag ik dat vanuit mijn bezinetank de ontluchtings-slang, die bovenste iig, niet waar je benzine in mikt, slechts tot na de vloer loopt en daarna geen slang meer zit. onder de motorkap zit weer een aansluiting die naar het resevoir van de carborateur loopt. klopt het dat hier slechts dus een slangetje tussen moet, of moet ik ook nog dat charcoal filter ergens ertussen gooien ?

Owja de symptomen zijn: motor draait rond, wellicht iets te langzaam: accu is wel zwak. motor slaat niet aan, leek me logisch :P. ook zit dat resevoir v/d carborateur wel "vol". de dashpot is ook gevuld met motorolie.

ik zou dus graag willen weten hoe nou die aansluitingen horen te lopen voor de benzine, en hoe die slangen heten zodat ik ze kan kopen. tenzij het standaart slangen zijn die je op maat maakt.

ik kom er wel met mn gebrekkige kennis :) ooit.
dank alvast en excuses voor het lange verhaal.

p.s. nog 1 vraagje: ik heb eens gehoort/gezien dat om de benzine pomp e.d. te onzeilen je kan testen of de motor draait door een klein beetje benzine in de motor te doen door de bougies eruit te halen, benzine erin, bougies er weer in. zijn er mensen met ervaring hierin of dit sterk afraden ?

RE: Benzine slangen ontbreken ?

klinkt als geen idee wat je aan het doen bent, sorry ben wat direct...

van je benzine leidingen lekker afblijven die zijn gewoon goed...

zorg eens voor een sterke accu, hoogstwaarschijnlijk ben je nu je elektrisch vermogen kwijt door je startmotor en blijft er geen vermogen over voor je vonkje/ ontsteking.

benzine als je dat wilt prooberen moet je in je carburateur gieten. maar begin eens met een goede accu...

RE: Benzine slangen ontbreken ?

meet ook even hoeveel stroom je hebt op de startmotor.
hoort 12v te krijgen.
voor en na de relais meten.
als dat niet het geval is, relais even doorverbinden met een schroevedraaier oid.
is het an wel goed,relais kapot waarschijnlijk.

accu eerst meten natuurlijk.
als die niet genoeg heeft, krijgt de hele auto niet genoeg.

RE: Benzine slangen ontbreken ?

Die slang die er van de bovenkant tot aan de kofferbakbodem loopt is de beluchting van de tank.
De slang die de motor van benzine voorziet zit aan de voorkant van de tank, vrij dichtbij de achterbank leuning.

Je geeft zelf al aan dat je een zwakke accu hebt.
Vervang deze dan eerst maar eens voor een goeie of zorg voor een auto met draaiende motor die voor voldoende stroom zorgt.

Als je een goeie accu hebt en hij gaat te langzaam rond kunnen het een aantal dingen zijn:
1-De ontsteking staat te vroeg waardoor hij probert te ontbranden voor het BovensteDodePunt.
Controleer het ontstekingstijdstip eerst even.
2-Of de massa is niet goed.
Controleer de massa strip in de kofferbak naar de carrosserie en maak deze desnoods vrij van roest en smeer hem in met zuurvrije vaseline.

Ga iig niet 'zomaar' met een schroevendraaier proberen te starten als je niet weet waar je mee bezig bent.

Om te weten te komen of er benzine in de carb komt kan je de benzine slang op de carb lostrekken (hang hem wel in een bakje en niet!!! roken)en de motor laten starten door iemand. Je neemt dan uiteraard de slang die van de benzine pomp vandaan komt(zit aan de achterzijde van de motor onder het in/uitlaatspruitstuk)

Succes.

default

RE: Benzine slangen ontbreken ?

Red Flame schreef:
klinkt als geen idee wat je aan het doen bent, sorry ben wat direct...

van je benzine leidingen lekker afblijven die zijn gewoon goed...


ik weet wel wat ik an het doen ben, komt mss wat knullig over. ik zie dat er uit mn tank voor de beluchting een slang ontbreekt en ik vroeg me af of deze naar de carb moest lopen.

Red Flame":euz7e7fe]zorg eens voor een sterke accu, hoogstwaarschijnlijk ben je nu je elektrisch vermogen kwijt door je startmotor en blijft er geen vermogen over voor je vonkje/ ontsteking.[/quote:euz7e7fe]
lijkt me erg raar want zo'n vonkje heeft veel minder vermogen nodig. lijkt me eerder dat de startmotor gaat hikken met gebrek aan vermogen.

Red Flame":euz7e7fe]benzine als je dat wilt prooberen moet je in je carburateur gieten. maar begin eens met een goede accu...[/quote:euz7e7fe]
waarom kan ik dat dan niet direct in de motor gooien. niks niet carb. zo maakt deze dan bij goede ontsteking een slag of mss 2.

verder:
@rene:
als de ontsteking te vroeg staat moet ie toch gaan pingelen en proesten, zoveel te vroeg lijkt me wel erg vaag. kan de boegies wel ff testen...
massa heb ik verder al nagekeken zoals ik in mn startpost zei.
schroevendraaier methode ga ik niet gebruiken, das meer houtje toutje dan iets anders.

komt er bezine in de carb als die beluchtingsslang niet is aangeloten ? dat wilde ik graag weten namelijk.

@ racing green:
hoeveel stroom meten in volts juist. uhh
ik heb geen amperetang voor 200+amp of andere meetapperatuur hiervoor. wel kan ik de spanning meten maar dat zegt niet zoveel door de inductie op de spoel kan ik bovendien mn meter opblazen wat ik niet zo'n leuk grapje vind.

na het relais meten: bedoel dan mijn solenoid ? lijkt met praktisch onmogelijk. bij nieuwere auto's oke...

hoe kan ik mn accu meten of deze genoeg stroom kan geven, spanning is ook niet echt alles... hydrometer heb ik niet.



bedankt voor de moeite iig.

RE: Benzine slangen ontbreken ?

je motor verbrand mengsel van benzine en lucht, je carb maakt dat mengsel. door brandstof in je motor te mikken krijg je geen brandbaar mengsel...

je zal niet de eerste zijn die door een slechte accu geen vonkje maakt, inderdaad het kost relatief weinig vermogen, maar is ook het eerste dat ontbreekt als de accu niet sterk genoeg meer is...

een hydrometer heb je niet nodig een voltmeter/ multimeter wel...

als ej ontsteking niet op tijd staat maak je het je motortje ongelooflijk moeilijk om te starten.

een motor laten lopen is een samenspel van veel ingredienten, hoewel het allemaal kleine dingen zijn, moet alles goed zijn.

heb al behoorlijk wat mini's gezien en meegemaakt die door een enkel slecht contactje niet wildde lopen

default

RE: Benzine slangen ontbreken ?

benzine + lucht + vonkje = boem, ja toch.
nou lucht zit er al in de cylinders. vonkje komt dan wel en benzine mik ik erin. lijkt me alle 3 de ingredienten, mits ik er niet te veel benzine in gooi volgens mijn logica wel mogelijk.

met een voltmeter kan ik fijn mn accuspanning meten, och och, maar dan ben ik nog niet veel verder.

maar dat ie niet loopt is wel logisch hoor, lees mn startpost nog maar eens. er ontbreken namelijk sommige leidingen, daar was mijn vraag dan ook naar.

RE: Benzine slangen ontbreken ?

Volgens mij is er al gezecht hoe je kunt kijken of er benzine bij de carb komt(rene), en als je alle tips die hier gegeven word gewoon negeert, kun je beter niks meer vragen en gewoon zelf door "knooien".

default

RE: Benzine slangen ontbreken ?

Sorry als het lijkt alsof ik jullie adviezen niet ten harte neem of niet waardeer ofzo. mss lijkt dit zo over te komen maar het tegenovergestelde is waar.

Ik zie alleen dat er soms adviezen staan die ik allang uitgevoerd heb en sommige adviezen waarvan ik denk, uhhh lijkt me niet aan de orde. Als er wordt gezegd bezine leidingen niet aankomen, en ik zeg daarvoor dat er een/meerdere ontbreken denk ik ook van: "lezen ?".

Als ik het goed heb is de carb een constant vacuum variable choke versie. waar dient die 2e aansluiting op het resevoir voor, de 1e is voor de brandstof aan te vullen, en de 2e ?

Waarom zoeken jullie het trouwens allemaal elektrisch ? alleen omdat ik suggereerde dat de accu niet meer goed was of heeft dat nog een andere verklaring ? toen de accu nog vol was, 13,4 volt had ie er ook geen zin meer in. ook niet nadat ik alle massa aansluitingen en positieve aanslutingen had nagelopen. daarna zag ik die losse/ontbrekende leiding.

RE: Benzine slangen ontbreken ?

ik denk dat we het elektrisch zoeken omdat we allemaal wel een zelfde probleem hebben gehad.
maar net als al eerder is genoemd, als je tips krijgt, en je reageert er zo op dan kun je maar beter doorknoeien.

en een solenoid doormeten is beslist niet onmogelijk.
met een multimeter meet je wat er op de pool staat die naar de startmotor gaat tijdens het starten.
is dit geen 12 volt, dan is het zeker niet goed.
een ingebrande solenoid zou het dan kunnen zijn.
solenoid vervangen is dan de oplossing.

heb hetzelfde gehad wat jij nu hebt namelijk.
was een samen spel van slechte contacten.
mijn startmotor trok zoveel, dat er geen krachtige vonk kwam.
alle contacten schoongemaakt, en solenoid vervangen, en start weer perfect.

default

RE: Benzine slangen ontbreken ?

ik draai zo ff een bougie eruit en dan kijk ik wel of die vonkt als ik start.

als ik een paar keer heb gestart zijn de bougies nog droog dus vandaar dat ik het met een druppie benzine wou proberen.

contacjes heb ik schoongemaakt, heb zelfs die hele solenoid uit mekaar gehad maar die zag er nog goed uit.

RE: Benzine slangen ontbreken ?

Loose,

ik weet dat ik volledig uit mijn nek klets over mini's heb er helemaal geen verstand van. Het aantal posts dat ik gemaakt heb in de afgelopen jaren komen allemaal voort uit chat, vandaar dat ik ook pas enkele mini's gerestaureerd heb en enkele jaren de techniek hier op het forum beheerd heb, plus het groot aantal mini's dat ik in onderhoud heb...

maakt niet uit, doe wat je denkt goed te zijn...

de 2e aansluiting op je carb is de overloop, deze gaat via een pijpje richting je koppeling en de brandstof wordt gewoon gedumpt op straat. ditzelfde geld voor het slangetje in je kofferruimte.

succes, je kan hem nog altijd laten rijden via je startmotor, met enige behendigheid kom je er wel...

RE: Benzine slangen ontbreken ?

loose, heb je de solenoid ook doorgemeten?
als je start, krijg je spanning op de solenoid, die schakelt dan de startmotor.
ook al ziet die er goed uit, daarom kan het natuurlijk wel zijn dat die niet goed schakelt.
meet voor de grap eerst even DE SPANNING die op de draad staat naar de startmotor tijdens het starten.
heb je je massaansluiting op het blok al bekeken.
ik bedoel die bij je hondebot.

het kan ook zo zijn dat je nu wel een vonk hebt, maar niet krachtig genoeg.
met als resultaat dat hij niet aanslaat.

wat ik begrijp van je is dat de bougies niet nat worden.werkt je brandstofpomp wel?
rene heeft al uitgelegd hoe je dat kunt checken.
succes.

default

RE: Benzine slangen ontbreken ?

@red flame,
ik heb mn excuses al aangeboden als het een en ander verkeerd overkomt maar ik probeer alleen maar mee te denken. ik heb nooit getwijfeld aan jullie wetenschap over mini's ofzo. Ik ga hier dus niet verder op in.

Wel vaag dat ze die troep gewoon op straat gooien, ik dacht 2 open slangetjes, hmm kabeltje weg :P ? niet dus.

verder:
brandstofpomp heb ik nog niet gecheckt, dat moet dus nog.
verder hebben mn bougies er niet veel zin in vandaag, dit kan aan een aantal dingen liggen als ik het goed heb begrepen:
accu spanning/max stroom
bobine
distributeur
en alle tussenliggende kabeltjes
nog meer ?
.
Heb de distributeur al opengehad, rotor lijkt nog goed en de kap ook, toch maar vervangen ?
aan die bobine valt niet veel te zien, hoe kan je die meten, want mn multimeter heeft geen inductie-meter ingebouwd.

dat met die solenoid: dus ook al zien die contactjes binnenin er goed uit kan die nog haperen ofzo ? Want de startmotor draait wel. Krijg je dan geen foute metingen met zo'n grote belasting ?

En ja hebben beide massa aansluitingen losgehaald en schoongemaakt.

die slang vanaf de benzine pomp, die zit met 2 van die rare klemmetjes vast aan de carb. kan ik hem er gewoon aftrekken of hoe moeten die gekke klemmetjes normaal los ?

Owja weet nou ook wat dat vage apparaatje doet waar ik in de startpost naar vroeg, iets van ontsteking vervroegen in de 4e versnelling is mij verteld.

dank.

p.s. denk dat ik maar een zooi accus ga kopen en dan die achterin gooi, parralel aangesloten. rond de 400 Ah ofzo moet je toch wel een uurtje mee kunnen rondrijden op de startmotor :P

RE: Benzine slangen ontbreken ?

je kan om te beginnen kijken of de bobine wel stroom krijgt, dus gewoom over de massa en de plus meten of er spanning op komt.
is dit niet het geval, dan kun je verder terug gaan zoeken naar de zekeringenkast.
zitten de dikke kabel wel goed op de bobine, naar de verdeler?

\\word gewoon zoeken met je multimeter ben ik bang.

succes

RE: Benzine slangen ontbreken ?

@ Red Flame: Sorry maar van een ex moderator had ik een ander antwoordt verwacht ;) .

Zullen we het bij sneren laten en met zn allen ontopic blijven?

@Loose :Heb waarschijnlijk er overheen gelezen dat je de massa gecheckt had.
Als die goed is en je accu blijft langzaam draaien ga je denken aan een accu, zeker als je aangeeft dat deze niet lekker is.
Ook een accu kan nog steeds 13,4 V hebben maar te weinig Ah om krachtig genoeg te zijn om alles van voldoende stroom te voorzien.
Daarom ff parallel zetten met een andere auto kan helpen.

Zoals ik al aangaf, ff de benzinepomp checken, het membraan zou kapot kunnen zijn bv.
Als hij benzine geeft en nog steeds niet aanslaat (bij een goede of parallel aangesloten accu wel te verstaan :)" title="Evil" /> ) zou ik de ontsteking compnenten checken.
Je zal niet de 1e Mini hebben waarvan de condensator voor start problemen zorgt.
Zoals ook al gezegd is, de bobine aansluitingen checken en de bougie kabels ff doormeten op weerstand.
Als deze te hoog zijn >10000 kOhm wil de motor misschien ook niet echt.
Ontsteking kan (als er een onbenul aan heeft 'gewerkt') zo verkeerd staan dat de ontsteking zo ver voor het BDP is dat de motor er erg slecht van rond gaat (been there before...meette toen verkeerd terwijl ik automonteur ben geweest |:( )

Succes en laat het weer horen als het lukt(of niet lukt ;) )

default

RE: Benzine slangen ontbreken ?

kijk aan daar hebben we wat aan.
heb ook niet stil gezeten, ook niet echt opgeschoten nog :P.

zal binnenkort ff parralel zetten, maar daar heb ik vandaag de mogelijkheid niet toe. tot dan check ik de rest maar ff.

heb de brandstofpomp gecheckt precies op die manier die je aangaf ( werkte goed) en hij deed het prima.

die bougiekabels kan ik gewoon 1 voor 1 los halen ( wel goed onthouden welke welke is, en dan met mn ohm metertje meten. ze zien er nog wel nieuw uit maarja, looks can be deceiving.

die ontsteking checken, daarvoor moet toch kleppendeksel los, vliegwielhuis en dan de distributeur kap. als dan de rotor goed staat moet toch vlak daarna een klepje losgaan. Of dient dit allen met zo'n strobe gemeten te worden ?

Bobine heeft spanning, op beide kleine aansluitingen 12.6 volt. ( ja weet het accuspanning moet omhoog :) ) kabeltjes aangedrukt maar die zaten blijkbaar al vast genoeg.

i'll keep you posted.

edit:
heb nou de bougiekabels gemeten, waardes liggen tussen de 5.6kOhm voor de korste tot 6.4kOhm voor de langste.

verder komt uit die sombrero op de distributeur volgens mij een vacuumslangetje, maar die is kapot. Kan het euvel ook daaraan liggen ?

RE: Benzine slangen ontbreken ?

Ik ga er maar ff vanuit dat iedereen elkaar wil helpen, dus lief blijven tegen elkaar hè... ;)

Je zegt lucht + brandstof + vonk = ontbranding maar dat klopt niet echt, je moet ten eerste een mengsel hebben dus vernevelde benzine. Ten tweede moet je ook nog een juiste druk hebben en een vonk op het juiste moment.

Als je denkt aan een brandstof probleem kun je ook bijvoorbeeld met een bus remmenreiniger of een spuitbus starthulp in de inlaat spuiten terwijl je start (dus zonder het luchtfilter erop)
Als de distributie kap niet helemaal goed is gaat het meer problemen opleveren met vocht etc, niet zozeer bij het starten.

Als je trouwens verwacht dat de startmotor teveel stroom trekt zou je natuurlijk ook kunnen proberen om m aan te slepen...

Een stroboscoop werkt volgens mij alleen lekker als de motor draait. In principe moet het merkteken (op het vliegwiel of op de v-snaar pulli) aangeven wat het bdp van cil. 1 is dus daar hoef je geen kleppendeksels oid voor los te halen. Vliegwiel merkteken is evt te zien achter het afdekplaatje.

Vaccuum slangetje zal bij het starten niet veel doen, in de carb is niet echt veel vacuum voordat de motor draait... Wel ff fixen natuurlijk als je m aan de praat hebt.

Succes!

RE: Benzine slangen ontbreken ?

Crispy schreef:
In principe moet het merkteken (op het vliegwiel of op de v-snaar pulli) aangeven wat het bdp van cil. 1 is dus daar hoef je geen kleppendeksels oid voor los te halen.



Kan wel makkelijk zijn om te kijken welke cilinder op tuimelen staat(cil.4) en welke ontsteking zou moeten krijgen(cil.1)
Merkteken komt 2 keer per volledige cyclus voorbij het puntje op de dist.deksel tenslotte.

@Loose:
Die Ohm waarden zijn wel schappelijk.
En die vanaf de bobine ook gemeten?

Heb je al gekeken of je een vonk hebt bij het starten?
Ff de bougie kabel aan massa leggen met een schroevendraaier... niet vast houden hoor...
kan je lelijke opdonders van krijgen... :r

default

RE: Benzine slangen ontbreken ?

hij doet het weer.
Ik dacht ik post hier ff een berichtje, leek me wel zo schappelijk. en natuurlijk omdat ik superblij ben en een hoop geleerd heb.

Het euvel:
Heb de distributeur opgemaakt en de contactpuntjes getest volgens de haynes methode. Hier hoorde een vonkje te komen als je ze uitelkaar drukt, maar dit gebeurde niet. Hij vonkte wel naar massa met een schroevendraaier bij de puntjes.

Dus nieuwe contactpuntjes, condensator en distributeurkap en rotor gekocht, accu opgeladen en hoppa: vroem vroem vroem.
Hij piept nog wel een beetje maar dat is bijzaak.

dank naar iedereen (behalve red flame :P :P) die geholpen heeft.

p.s.
Waarom zoeken jullie het trouwens allemaal elektrisch ?

aldus ondergetekende,
jullie hadden gelijk: het was iets elektrisch.