Als ik mijn stuur één kant op draai moet ik hem ergens overheen duwen zo voelt het (en je hoort dan TOK) daarna kan ik weer gewoon sturen, wil ik dan weer de andere kant op sturen weer hetzelfde. Op mijn stuurkolom zit ook speling van boven naar beneden maar daar is ie al 2 keer mee gekeurd.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik durf er nu eigenlijk niet ver meer mee te rijden. Het is me veel te koud om zelf te gaan lopen sleutelen. Dus maar naar de garage maar ik wil eigenlijk eerst weten wat het is voor dat ik met een hele nieuwe voortrein opgescheept wordt.
Ingediend door Mini Martin op wo, 16-10-2002 13:35
Garage brengen misschien?
Het enige wat ik zo snel kan bedenken is een beschadiging op de vertanding van de heugel onderaan je stuurkolom.
Vraag me niet hoe je dit zou moeten beschadigen, maar ik ben (sinds ik mini rijd)nergens meer verbaasd over.
Ik had iets dergelijks. Dit bleek versleten vertanding op de stuurkolom te zijn (stuurhuis was niks mis mee). De stuurkolom is een los onderdeel en zit op een "nok" die uit het stuurhuis naar binnen steekt waar aan de binnenkant van het stuurhuis het tandwiel op zit dat de tandheugel aandrijft. Op die nok zit een vertanding, en aan de onderkant zit aan de binnenkant van de stuurkolom eenzelfde vertanding die daarin grijpt (en bovendien zit het dan nog met een knelbout eromheen gekneld).
Bij mij was die vertanding volledig versleten. Achteraf niet een echt prettig gevoel.
Je kan dit misschien ook wel zelf controleren voor je naar de garage gaat, want ik geloof niet dat je hier het stuurhuis voor onder de auto uit hoeft te halen.
Je stuuras (die aan het stuur vast zit) zie onderop je bodum om de uitgaande as van je stuurhuis geklemd. Dit is een getande as, die in een "getand gat" valt. Het geheel zit geborgd en op elkaar geklemd met een bout. Misschien is deze los, en springt ie soms een tandje over....
Hiervoor hoef je dus niet naar buiten. Zet je kachel aan, en duik onder je dashboard. Ik hoop voor je die jou mini daar niet zo vochig is als de laatste waar ik daar onder dook
uuhh Bert je hebt het toch niet over mijn witte mini dat ie te nat was ofzo? Als je ff had aangebeld had ik hem graag even voor je verplaatst. Er lag inderdaad nogal wat koelvloeistof onder...
Je bericht is toch wel hulpvol, welke bout bedoel je nu precies onderaan het stuurhuis zit inderdaad een bout een beetje het idee van een slangklem zeg maar bedoel je die? of die in het schutbord zelf geschroefd zitten?
Als het morgen niet al te slecht weer is kijk ik er misschien wel even naar, ziet er niet naar uit. Moet ook nog naar mijn Motor kijken die is voor dagelijks vervoer en eigenlijk belangrijker.
Henkmarius: ik neem aan dat Bert die knelbout bedoelt waar ik het ook al over had (toch overbodig Maar kennelijk had je het uit mijn verhaal niet begrepen). Dus waarmee de stuurkolom rond de nok geklemd zit die (binnenin de auto) uit het stuurhuis steekt.
Alles zat netjes vast op zich, aan de ene kant mooi maar toch weer jammer was een goedkope oplossing geweest. Dus toch maar naar de garage. Van Zorro telnr gehad van onze Britse vriend Andy. Daar staat mijn auto nu al een paar weken te wachten op een gereviseerd stuurhuis, die was nl compleet versleten. To many fast corners ben ik bang.
Morgen ga ik even kijken hoe het gaat, het stuurhuis moest deze week gebracht worden. Gelijk even mijn nieuwe deuren er in schroeven. Ze zijn aan de binnenkant netjes zwart aan de buitenkant lichtgrijze grondlak met een zwarte waas. Volgend jaar wil ik de hele (buitenkant van) de auto laten spuiten. De spuiter hoeft nu alleen maar de zwarte waas van de deuren af te schuren en is dan zo goed als klaar. Dat ik nu de hele winter met een wat vreemd uitziende mini rondrij neem ik maar op de koop toe.
Gelijk maar eens zien hoe de mini van Nana en Zorro zijn geworden.
henkmarius schreef: uuhh Bert je hebt het toch niet over mijn witte mini dat ie te nat was ofzo?
Ehh nee . Ik doelde op mijn eigen mini's... Lekken beide helaas. Nieuwe deurrubbers scheelt wel, maar denk dat ik nu toch die gaten in de dakrand moet dichtlassen
Na lang wachten (mini van Nance stond in de weg) is eindelijk mijn mini gerepareerd. Stuurt weer als vanouds. Deuren geruild met die van Zorro dus die zijn meteen zwart da's mooier dan grondlak. Nu mag Zorro voorlopig lekker met die compleet gare deuren van mij rondrijden
RE: Binnenkort niet meer sturen?
Ingediend door henkmarius op wo, 16-10-2002 13:03
Als ik mijn stuur één kant op draai moet ik hem ergens overheen duwen zo voelt het (en je hoort dan TOK) daarna kan ik weer gewoon sturen, wil ik dan weer de andere kant op sturen weer hetzelfde. Op mijn stuurkolom zit ook speling van boven naar beneden maar daar is ie al 2 keer mee gekeurd.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik durf er nu eigenlijk niet ver meer mee te rijden. Het is me veel te koud om zelf te gaan lopen sleutelen. Dus maar naar de garage maar ik wil eigenlijk eerst weten wat het is voor dat ik met een hele nieuwe voortrein opgescheept wordt.
Need help quick!
Cheers,
Henk
RE: Binnenkort niet meer sturen?
Ingediend door Mini Martin op wo, 16-10-2002 13:35
Garage brengen misschien?
Het enige wat ik zo snel kan bedenken is een beschadiging op de vertanding van de heugel onderaan je stuurkolom.
Vraag me niet hoe je dit zou moeten beschadigen, maar ik ben (sinds ik mini rijd)nergens meer verbaasd over.
Groetjes Martin
RE: Binnenkort niet meer sturen?
Ingediend door z0rr0 op wo, 16-10-2002 14:11
verkeerd boutje wat er doorheen gaat kan een boel schade maken.
net zo goed als speling op en neer dat ook kan beschadigen
RE: Binnenkort niet meer sturen?
Ingediend door Eelke op wo, 16-10-2002 14:50
Ik had iets dergelijks. Dit bleek versleten vertanding op de stuurkolom te zijn (stuurhuis was niks mis mee). De stuurkolom is een los onderdeel en zit op een "nok" die uit het stuurhuis naar binnen steekt waar aan de binnenkant van het stuurhuis het tandwiel op zit dat de tandheugel aandrijft. Op die nok zit een vertanding, en aan de onderkant zit aan de binnenkant van de stuurkolom eenzelfde vertanding die daarin grijpt (en bovendien zit het dan nog met een knelbout eromheen gekneld).
Bij mij was die vertanding volledig versleten. Achteraf niet een echt prettig gevoel.
Je kan dit misschien ook wel zelf controleren voor je naar de garage gaat, want ik geloof niet dat je hier het stuurhuis voor onder de auto uit hoeft te halen.
[Edit: typos]
RE: Binnenkort niet meer sturen?
Ingediend door Maarten van de… op do, 17-10-2002 00:51
Vraagje : Gebeurt die TOK één keer, of één keer per omwenteling van het stuurwiel?
RE: Binnenkort niet meer sturen?
Ingediend door henkmarius op do, 17-10-2002 18:02
één keer maar niet steeds bij iedere omwenteling. Er zit ook meer speling op het stuur dan eerst.
RE: Binnenkort niet meer sturen?
Ingediend door Bert op do, 17-10-2002 20:39
Je stuuras (die aan het stuur vast zit) zie onderop je bodum om de uitgaande as van je stuurhuis geklemd. Dit is een getande as, die in een "getand gat" valt. Het geheel zit geborgd en op elkaar geklemd met een bout. Misschien is deze los, en springt ie soms een tandje over....
Hiervoor hoef je dus niet naar buiten. Zet je kachel aan, en duik onder je dashboard. Ik hoop voor je die jou mini daar niet zo vochig is als de laatste waar ik daar onder dook
RE: Binnenkort niet meer sturen?
Ingediend door Bert op do, 17-10-2002 20:42
Whoeps, bovenstaand is dus hetzelfde als eelke eerder al uitlegde. Niet ver genoeg door gelezen. Mijn excuses...
Maar dat van die kachel is nieuw
RE: Binnenkort niet meer sturen?
Ingediend door henkmarius op do, 17-10-2002 23:35
uuhh Bert je hebt het toch niet over mijn witte mini dat ie te nat was ofzo? Als je ff had aangebeld had ik hem graag even voor je verplaatst. Er lag inderdaad nogal wat koelvloeistof onder...
Je bericht is toch wel hulpvol, welke bout bedoel je nu precies onderaan het stuurhuis zit inderdaad een bout een beetje het idee van een slangklem zeg maar bedoel je die? of die in het schutbord zelf geschroefd zitten?
Als het morgen niet al te slecht weer is kijk ik er misschien wel even naar, ziet er niet naar uit. Moet ook nog naar mijn Motor kijken die is voor dagelijks vervoer en eigenlijk belangrijker.
Thanx voor je advies in ieder geval.
Groet,
Henk
RE: Binnenkort niet meer sturen?
Ingediend door Eelke op do, 17-10-2002 23:45
Henkmarius: ik neem aan dat Bert die knelbout bedoelt waar ik het ook al over had (toch overbodig Maar kennelijk had je het uit mijn verhaal niet begrepen). Dus waarmee de stuurkolom rond de nok geklemd zit die (binnenin de auto) uit het stuurhuis steekt.
RE: Binnenkort niet meer sturen?
Ingediend door henkmarius op do, 28-11-2002 21:49
Alles zat netjes vast op zich, aan de ene kant mooi maar toch weer jammer was een goedkope oplossing geweest. Dus toch maar naar de garage. Van Zorro telnr gehad van onze Britse vriend Andy. Daar staat mijn auto nu al een paar weken te wachten op een gereviseerd stuurhuis, die was nl compleet versleten. To many fast corners ben ik bang.
Morgen ga ik even kijken hoe het gaat, het stuurhuis moest deze week gebracht worden. Gelijk even mijn nieuwe deuren er in schroeven. Ze zijn aan de binnenkant netjes zwart aan de buitenkant lichtgrijze grondlak met een zwarte waas. Volgend jaar wil ik de hele (buitenkant van) de auto laten spuiten. De spuiter hoeft nu alleen maar de zwarte waas van de deuren af te schuren en is dan zo goed als klaar. Dat ik nu de hele winter met een wat vreemd uitziende mini rondrij neem ik maar op de koop toe.
Gelijk maar eens zien hoe de mini van Nana en Zorro zijn geworden.
Cheers,
Henk
RE: Binnenkort niet meer sturen?
Ingediend door Bert op vr, 29-11-2002 19:21
Ehh nee . Ik doelde op mijn eigen mini's... Lekken beide helaas. Nieuwe deurrubbers scheelt wel, maar denk dat ik nu toch die gaten in de dakrand moet dichtlassen
RE: Binnenkort niet meer sturen?
Ingediend door henkmarius op di, 17-12-2002 22:30
Woohoo!!,
Na lang wachten (mini van Nance stond in de weg) is eindelijk mijn mini gerepareerd. Stuurt weer als vanouds. Deuren geruild met die van Zorro dus die zijn meteen zwart da's mooier dan grondlak. Nu mag Zorro voorlopig lekker met die compleet gare deuren van mij rondrijden
Cheers,
Henk