"Blackout" accu/stroom mini 1000

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

Hoi,

Ik heb een Mini 1000 uit 1987 en ik heb af en toe tijdens het rijden een soort "blackout":

- verlichting word heel erg zwak
- radio valt uit
- knipperlichten en verwarming doen het niet meer..

contactpuntjes heb ik allemaal in gespoten, maar daar licht het niet aan, want als je ff hard gas geeft, dan doet alles het weer.... zijn van die tijdelijke blackouts....

hellup,

rishi

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

Klinkt toch als een slecht contact ergens. Geen startproblemen, worde de accu wel goed bijgeladen?

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

Yep, alles,

Koude start is goed...
Nix een enkel probleem, alleen af en toe een blackout...

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

:D .. als je je dan ook nog darkmini noemt ...

- check massaverbindingen (blok - carrosserie)
- check de kabel van accu naar startrelais en de isolatie daarvan -- raakt ie ergens de uitlaat ? doorvoer vanuit de kofferbak ? e.d.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

heb je ook je laadstroom..als hij stationair draaid gemeten en als je volgas geeft...?

en je dynamo ook helemaal nagekeken
kzouw ook even je massa controleren

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

Darkmini doet het 100%
voltmeter ga ik aanstaande weekend (lees: als onze lieve klimaat het toestaat) aansluiten.

Maar:
Als ik de gaspedaal meer indruk, dan zie ik mijn koplampen wel helderder branden en de kachel gaat wat harder... Dynamo is 3 weken geleden aangespannen, en was volgens de vorige eigenaar bij de laatste grote beurt vervangen (november '03 ik heb de bon)

De mini heeft gewoon af en toe een blackout.
Als niemand dit heeft maakt het op zich niet zoveel uit, want ik ben zoiezo van plan om de gehele bekabeling zelf opnieuw te doen, want er zit toch niet zoveel electronica in, kan ik er gelijk brugzekeringen in bouwen, en dan kan ik gelijk aparte zekeringen voor radio en accesoires inbouwen :)...

groeten,
rishi

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

Echt erop letten doe ik nooit, maar volgens mij is het vrij normaal dat een dynamo nog niet zijn optimale spanning levert als de motor stationair draait, dus dat je lampen wat feller worden en de kachel harder gaat is volgens mij normaal. Tich op jacht naar slechte verbindingen, die bijvoorbeeld bij warm worden slechter worden (door uitzetten).

default

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

je lampen pakken toch gewoon stroom van je accu en die heeft in pronciepe vermogen genoeg om de lichten gewoon te laten branden bij mij is het in ieder geval nie zo da mn lichten feller worden en mn kachel harder blaast maar da zal wel weer een raar mini verschijnsel zijn :P maar ik zou ff je aardekabel kijken of die goed contact maakt

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

Een collega (Land Rover genie) raadde mij aan om de accukabels te vervangen, volgens hem zouden die de oorzaak kunnen zijn bij mijn Mini....

Maar oke dit is dus een uitdaging erbij :P

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

De spanning van de accu is altijd lager dan van de dynamo als deze zijn werkspanning levert. En dat is niet bij stationair toerental.

default

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

Ik heb het enkele jaren geleden ook een tijd gehad, kon echt niets, maar dan ook niets vinden. Bleek later een acuuklem geen goed contact te maken. Check vooral achterin even, maken je zekeringen goed contact?

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

darkmini schreef:
Een collega (Land Rover genie) raadde mij aan om de accukabels te vervangen, volgens hem zouden die de oorzaak kunnen zijn bij mijn Mini....

Maar oke dit is dus een uitdaging erbij :P




anders gewon allekabels van dynmo tot accu nameten.
ok even met weerstand meter kijken of de weerstand tog wel goed is

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

Ik vond de topictitel "blackout" wel toepasselijk dus heb mijn probleem nu hier maar even aangehangen aangezien ik zo niet echt een ander draadje kon vinden.

Zojuist vanaf het werk weer lekker naar huis gereden, geen problemen zoals het hoort totdat...

... ik 100 meter voordat ik thuis was ineens NIETS meer kon. Van het een op het andere moment (tijdens het remmen) *poef* alles uit. Totaal geen elektra meer. Alles schakelaartjes terug uit gezet (verlichting, verwarming) en geprobeerd te starten. Echt he-le-maal niets. Zelfs geen contact ofzo.

Dus in mijn eentje de mini naar huis geduwd de stoep op (en iedereen kijkt en helpt niet :(( ). Nogmaals geprobeerd te starten, weer niets. In het donker het e.e.a. even nagelopen maar kon zo niets vinden... Uiteindelijk de spulletjes uit de mini gehaald en klaar om binnen op te warmen toch nog maar een startpoging ondernomen. En ja, je raadt het al: alles werkte weer als vanouds.

Waar denken jullie dat dit aan ligt? Aangezien (tijdelijk) alles eruit lag?

Ik ga morgen overigens bij daglicht verder op zoek of ik ergens iets kan vinden, maar als jullie zo de belangrijkste punten aan zouden kunnen halen waar ik moet kijken, graag!

Ps. Dynamo werkt niet geheel naar behoren, wordt volgende week vervangen, maar dan kan het toch nog steeds niet zo zijn dat bij een draaiende motor alles ineens uitvalt :?

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

Sjeum schreef:
Ps. Dynamo werkt niet geheel naar behoren, wordt volgende week vervangen, maar dan kan het toch nog steeds niet zo zijn dat bij een draaiende motor alles ineens uitvalt :?




Als je dynamo geen vermogen levert aan je accu, en de ontsteking vráágt wel vermogen van je accu... Dan keledert de spanning die de accu levert, en hij gaat uiteindelijk leeg. Dus het kan daar wel degelijk aan liggen.

Wat bij dit weer ook speelt is dat als het heel erg koud is je accu het (tijdelijk) heel moeilijk kan krijgen om vermogen te leveren.

Goede aarde is ook altijd belangrijk, controleer deze bij de accu, en bij het blok. Bij het blok is het, als het goed is, een soort van gevlochten metalen lint.

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

Sjoerd24 schreef:
Als je dynamo geen vermogen levert aan je accu, en de ontsteking vráágt wel vermogen van je accu... Dan keledert de spanning die de accu levert, en hij gaat uiteindelijk leeg. Dus het kan daar wel degelijk aan liggen.




Maar 'n paar minuten later start hij wel weer gewoon met alle toetser en bellen. Zo leeg is de accu dan dus niet.
Ik ga morgen in ieder geval even de kabels van/naar accu en aardes controleren. bedankt voor je reactie d:)b

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

Ja dat is ook heel erg raar, het zal ook waarschijnlijk niet louter de dynamo zijn, maar je moet de dynamo wél kunnen uitsluiten. Als je twee oorzaken van een probleem hebt door toevallige omstandigheden is het altijd veel lastiger. :)

default

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

een bekend verhaal, heb ik ook gehad
Ik heb toen het probleem snel gevonden
het was de dikke bruine kabel onder de stuurkolom,
heb de kabel uit de stekker gehaald
de andere kan de kabel ook
en een losse stekker verbinding gemaakt

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

of de dikke plus kabel die onder je mini doorloopt van achter naar voor is beschadigd en maakt kortsluiting...

bij mij lag hij te dicht langs de uitlaat en smolt de isolatie weg, als de mini stilstond en dus afkoelde werd de kabel weer geisoleerd.

mag van geluk spreken dat ik iedere keer de polen losmaak als de mini stilstaat, hij kan net zo snel uitfikken...

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

"Lucas, the prince of darkness!" >:)

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

E.d schreef:
een bekend verhaal, heb ik ook gehad
Ik heb toen het probleem snel gevonden
het was de dikke bruine kabel onder de stuurkolom,
heb de kabel uit de stekker gehaald
de andere kan de kabel ook
en een losse stekker verbinding gemaakt




Dat is wel een goede suggestie, een verbinding met het contactslot. Je kan immers tegen die draden aan stoten dus in principe zou dat kunnen beschadigen.

Maar als dat zo zou zijn, zou de verlichting toch wel gewoon moeten blijven branden?

default

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

Of de verlichting het nog deed weet ik niet
Maar dat laat ik je morgen weten wat er dan nog allemaal werkt en niet
Ik heb het 3 x overdag gehad binnen een week
en ben er toen per toeval achter gekomen omdat ik de stuurkolom heb verlaagd
daarna had de mini geen stroom, en door de kabels te bewegen had ik het snel gezien

default

RE: "Blackout" accu/stroom mini 1000

Ik heb net die andere stuurkolom aangesloten in minemini
het enige wat werk is de claxon en het gevarenlicht
Maar die doen het altijd of de accu moet leeg zijn ( of wat anders )