Ik wil op mijn mini achter bredere trommels monteren, zodat de wielen ook wat verder naar buiten steken. Hoe zit het dan met de toelating hiervan, je mag 35 of 30 mm uitsteken (ik heb geen spatbordverbreders), dus hoeveel breder wordt het aan beide kanten en wat kosten deze bredere trommels, heeft iemand een idee?
als het alleen voor de bredere look is monteer dan wielverbreders, het correcte nederlandse woord ken ik niet maar daar zullen onze nederlandse vrienden me wel direct attent op maken, het gaat hier om een rond plat stuk metaal dat je op de trommels legt en dan met langere bouten je wielen weer op monteerd, bij eventueele keuring haal je gewoon het hele zootje er weer af, kost haast niks en is in een half uurtje gefikst, de wielen mogen voor de keuring niet buiten de wielkassen uitkomen
die dingen heten dus spacers, ik had ze ook gekocht maar toch weer teruggebracht. Probleem was dat ik die dingen met geen mogelijkheid gecentreerd kreeg; de flens waarop ze gecentreerd worden ligt dieper dan de buitenkant van de trommel.
En ook vond ik het niet zo'n "save" constructie, ik heb toch een veiliger gevoel bij trommels met ingebouwde spacers die ik er nu op heb zitten.
Velen hebben hun bedenkingen bij de losse spacers overigens. En bij de APK heb je dus geen problemen (niet dat het verwijderen van de losse spacers veel werk is zoals Koen aangeeft, maar ik gebruik die tijd liever anders)
Ingediend door Maarten van de… op za, 05-10-2002 23:15
Volgens de APK-regelgeving moet een wiel deugdelijk zijn bevestigd.
De verdenking van een ondeugdelijk bevestigd wiel leidt tot afkeur, dus je kunt beter de bredere remtrommels monteren want ook een spoorverbreder moet deugdelijk zijn bevestigd.
Gewoon die originele laten zitten zonder spacers. Toch zonde om niet originele onderdelen op je 1275GT uit 1974 te gaan monteren? Verkoop hem dan liever aan mij en ga die verbreedpraktijken op een wat minder oude en bijzondere mini proberen....een Jet Black bijvoorbeeld, wel de originele onderdelen bewaren kan je die over 10 jaar weer monteren als ie bijzonder wordt.
Een spacer vind ik ook niet zo'n goed idee, je kan ook bredere trommels kopen. OP mini in the park (engeland) heb ik spiksplinternieuw setje (2x)gekocht voor 16 pond.
Hoho, Henk, zo ben ik nu ook weer niet, ik probeer het zo origineel mogelijk te houden, ik ben echt niet zo'n sjonnie die alles lager en breder wil, alsjeblieft niet (had ik wel een golfje gekocht, of inderdaad een minder klassieke mini). Ik heb notabene zelfs geen spatbordverbreders op de mijne gemonteerd (ken bijna niemand zonder). Daarom wil ik ook graag weten wat de standaard bredere trommels aan extra spoorbreedte met zich meebrengen. Wouter jij hebt ze zelf, kun jij me dat misschien vertellen?
Ingediend door Mini Martin op zo, 06-10-2002 20:38
In het verre verleden had een maatje van mij zelf ook eens van die spacers op een Datsun gezet. Het wagentje was iets verlaagd en de wielen stonden mooi naar buiten. Strakke en stoeren bak. Zo zag hij er uit en dat was hij ook.
Op een dag reden mij maatje en ik met deze Datsun op een provincialeweg.
Bij het insturen van een lange flauwe bocht kwam er (bleek uit technischonderzoek) te veel druk op een kant van een wiellager te staan.
Gevolg, het wiellager werd oververhit en verbrandde, waardoor het wiel uiteindelijk afbrak bij de wielbouten.
Wat ik mij er van kan herinneren is dat de wagen een aantal malen over de kop was geslagen en wij tussen de bomen in de berm waren beland.
Uit technischonderzoek was gebleken dat het ongeval door deze zogenaamde 'Spacers' was veroorzaakt. Snelheid speelde bij het ongeval geen enkele rol. Na alle waarschijnlijkheid waren een van de wielbouten toch wel afgebroken omdat deze te lang zijn en niet bestand zijn tegen de kracht die er op zo'n bout komt te staan.
Een andere factor was dat door de verkeerde krachtsverdeling op het wiellager, deze uit balance was gehaald en werd overbelast.
Door deze overbelasting verbrandde het smeermiddel en het wiellager liep vast door oververhitting.
Het gevolg staat hierboven geschreven. (sorry Koen)
Sindsdien heb ik die zogenaamde 'Spacers' afgezworen.
Overigens krijg je je Mini met spacers uitgevoerd ook niet gekeurd.
Ingediend door Mini Martin op zo, 06-10-2002 21:58
Ik heb het voor de duidelijkheid even opgezocht.
Artikel 5.2.23 van het Voertuigreglement zegt: ten aanzien van spoorbreedte van personenauto's: De spoorbreedte van een personenauto mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of kentekenregister.
En dat is 24,8 mm, wat betekent dat spacers maximaal 12,4 mm mogen zijn. Maar bovendien is dit iets anders dan dat ik bedoel. Er is namelijk ook nog een APK-regel over hoeveel de wielen buiten het koetswerk van de auto mogen steken, en dat is, nogmaals, een vaste 30 mm.
Nu vraag ik me even af wat precies onder de spoorbreedte van de auto wordt verstaan. Midden van het wiel tot midden van het wiel? Buitenkant wiel tot buitenkant wiel? Hub tot hub?
Die uitdrukking is volgens mij ook uitgevonden door mensen die veel domme vragen stellen Je moet alleen niet bang zijn om domme vragen te stellen, maar dat is wat anders.
Maarre, ik vind 1 inch eigenlijk nogal veel. Zeker weten?
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Petorie op za, 05-10-2002 18:18
Ik wil op mijn mini achter bredere trommels monteren, zodat de wielen ook wat verder naar buiten steken. Hoe zit het dan met de toelating hiervan, je mag 35 of 30 mm uitsteken (ik heb geen spatbordverbreders), dus hoeveel breder wordt het aan beide kanten en wat kosten deze bredere trommels, heeft iemand een idee?
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door koen op za, 05-10-2002 21:25
als het alleen voor de bredere look is monteer dan wielverbreders, het correcte nederlandse woord ken ik niet maar daar zullen onze nederlandse vrienden me wel direct attent op maken, het gaat hier om een rond plat stuk metaal dat je op de trommels legt en dan met langere bouten je wielen weer op monteerd, bij eventueele keuring haal je gewoon het hele zootje er weer af, kost haast niks en is in een half uurtje gefikst, de wielen mogen voor de keuring niet buiten de wielkassen uitkomen
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Paul op za, 05-10-2002 22:52
Mmm,
die dingen heten dus spacers, ik had ze ook gekocht maar toch weer teruggebracht. Probleem was dat ik die dingen met geen mogelijkheid gecentreerd kreeg; de flens waarop ze gecentreerd worden ligt dieper dan de buitenkant van de trommel.
En ook vond ik het niet zo'n "save" constructie, ik heb toch een veiliger gevoel bij trommels met ingebouwde spacers die ik er nu op heb zitten.
Velen hebben hun bedenkingen bij de losse spacers overigens. En bij de APK heb je dus geen problemen (niet dat het verwijderen van de losse spacers veel werk is zoals Koen aangeeft, maar ik gebruik die tijd liever anders)
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Maarten van de… op za, 05-10-2002 23:15
Volgens de APK-regelgeving moet een wiel deugdelijk zijn bevestigd.
De verdenking van een ondeugdelijk bevestigd wiel leidt tot afkeur, dus je kunt beter de bredere remtrommels monteren want ook een spoorverbreder moet deugdelijk zijn bevestigd.
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Theo op zo, 06-10-2002 10:39
Inderdaad maarten hierop wordt de auto afgekeurd.
De genaamde spacers of spoorverbreders genaamd mogen niet los gemonteerd worden.
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door henkmarius op zo, 06-10-2002 17:22
Gewoon die originele laten zitten zonder spacers. Toch zonde om niet originele onderdelen op je 1275GT uit 1974 te gaan monteren? Verkoop hem dan liever aan mij en ga die verbreedpraktijken op een wat minder oude en bijzondere mini proberen....een Jet Black bijvoorbeeld, wel de originele onderdelen bewaren kan je die over 10 jaar weer monteren als ie bijzonder wordt.
Cheers,
Henk
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Wouter op zo, 06-10-2002 18:13
Een wiel mag maximaal 15 mm per kant uitsteken.
Een spacer vind ik ook niet zo'n goed idee, je kan ook bredere trommels kopen. OP mini in the park (engeland) heb ik spiksplinternieuw setje (2x)gekocht voor 16 pond.
Wouter
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Petorie op zo, 06-10-2002 18:45
Hoho, Henk, zo ben ik nu ook weer niet, ik probeer het zo origineel mogelijk te houden, ik ben echt niet zo'n sjonnie die alles lager en breder wil, alsjeblieft niet (had ik wel een golfje gekocht, of inderdaad een minder klassieke mini). Ik heb notabene zelfs geen spatbordverbreders op de mijne gemonteerd (ken bijna niemand zonder). Daarom wil ik ook graag weten wat de standaard bredere trommels aan extra spoorbreedte met zich meebrengen. Wouter jij hebt ze zelf, kun jij me dat misschien vertellen?
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Mini Martin op zo, 06-10-2002 20:38
In het verre verleden had een maatje van mij zelf ook eens van die spacers op een Datsun gezet. Het wagentje was iets verlaagd en de wielen stonden mooi naar buiten. Strakke en stoeren bak. Zo zag hij er uit en dat was hij ook.
Op een dag reden mij maatje en ik met deze Datsun op een provincialeweg.
Bij het insturen van een lange flauwe bocht kwam er (bleek uit technischonderzoek) te veel druk op een kant van een wiellager te staan.
Gevolg, het wiellager werd oververhit en verbrandde, waardoor het wiel uiteindelijk afbrak bij de wielbouten.
Wat ik mij er van kan herinneren is dat de wagen een aantal malen over de kop was geslagen en wij tussen de bomen in de berm waren beland.
Uit technischonderzoek was gebleken dat het ongeval door deze zogenaamde 'Spacers' was veroorzaakt. Snelheid speelde bij het ongeval geen enkele rol. Na alle waarschijnlijkheid waren een van de wielbouten toch wel afgebroken omdat deze te lang zijn en niet bestand zijn tegen de kracht die er op zo'n bout komt te staan.
Een andere factor was dat door de verkeerde krachtsverdeling op het wiellager, deze uit balance was gehaald en werd overbelast.
Door deze overbelasting verbrandde het smeermiddel en het wiellager liep vast door oververhitting.
Het gevolg staat hierboven geschreven. (sorry Koen)
Sindsdien heb ik die zogenaamde 'Spacers' afgezworen.
Overigens krijg je je Mini met spacers uitgevoerd ook niet gekeurd.
Groeten Martin
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Eelke op zo, 06-10-2002 21:48
Wouter: wielen mogen maximaal 30 mm buiten de spatborden steken, [i:3qfzpyjt]per kant[/i:3qfzpyjt]. Dus niet 15 mm.
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Mini Martin op zo, 06-10-2002 21:58
Ik heb het voor de duidelijkheid even opgezocht.
Artikel 5.2.23 van het Voertuigreglement zegt: ten aanzien van spoorbreedte van personenauto's: De spoorbreedte van een personenauto mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of kentekenregister.
Das dus 2,0% van 1.24 meter.
Groeten Martin
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Eelke op zo, 06-10-2002 22:02
En dat is 24,8 mm, wat betekent dat spacers maximaal 12,4 mm mogen zijn. Maar bovendien is dit iets anders dan dat ik bedoel. Er is namelijk ook nog een APK-regel over hoeveel de wielen buiten het koetswerk van de auto mogen steken, en dat is, nogmaals, een vaste 30 mm.
Nu vraag ik me even af wat precies onder de spoorbreedte van de auto wordt verstaan. Midden van het wiel tot midden van het wiel? Buitenkant wiel tot buitenkant wiel? Hub tot hub?
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Maarten van de… op zo, 06-10-2002 22:33
Van midden wiel tot midden wiel.
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Eelke op di, 08-10-2002 11:08
Dan zou je dus ook bij het monteren van andere wielen met een andere offset wel eens niet helemaal conform de regeltjes bezig kunnen zijn...
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Petorie op di, 08-10-2002 12:06
Das duidelijk allemaal, maar weet er dan echt niemand hoeveel de wielen verder uit gaan steken met de standaarduitvoering van de bredere trommels?
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Maarten van de… op di, 08-10-2002 23:09
Zeker wel, 1 inch(25,4mm)!
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Petorie op wo, 09-10-2002 13:28
Bedankt Maarten, dan wel per wiel neem ik aan (stomme vraag misschien, maar die bestaan niet)?
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Eelke op wo, 09-10-2002 14:01
Die uitdrukking is volgens mij ook uitgevonden door mensen die veel domme vragen stellen Je moet alleen niet bang zijn om domme vragen te stellen, maar dat is wat anders.
Maarre, ik vind 1 inch eigenlijk nogal veel. Zeker weten?
RE: Bredere trommels achter
Ingediend door Maarten van de… op do, 10-10-2002 00:39
Zeker weten, 1 inch per kant.