Wat kan het zijn als er rook bij de startmotor vandaan komt en rook uit de carburateur?
Ik heb ergens gelezen dat de kleppen moeten gesteld in combinatie met de vonk van de carb
is dit waar?
Ga morgen proberen de zwarte 1300cc mini aan de praat te krijgen maar dit is het probleem
waar ik tegenaan loop!
Dan denk ik dat je te lang hebt zitten starten, de pluskabel van de startmotor is gaan smeulen, kontroleer de isolatie zodat de ader geen kortsluiting kan veroorzaken.
De rook uit de carb is afkomstig van overtollige benzine die wordt verbrand. Komt ook voor als je ontsteking niet goed staat.
Vincent schreef: Ik heb ergens gelezen dat de kleppen moeten gesteld in combinatie met de vonk van de carb?
Ehh, sorry Vincent. Iets meer duidelijkheid scheppen graag. Een paar woorden te veel kan soms beter zijn dan een paar te weinig in dit geval. Ik zou je graag willen helpen maar, als in jouw wereld kleppen stellen gedaan wordt met vonken die uit de carburateur moeten komen ben ik bang dat je "far beyond help" bent..
Nou het zit zo! als ik start dan hoor ik ten eerste een rare tik uit het blok komen lijkt op dat het de startmotor is! maar zeker weten doe ik niet
Ik heb eerst een probleem gehad dat ik geen vonk kreeg of heel zwak
gelukkig kreeg ik opeens de vonk en op de hoop daarvan heb ik de kleppen gesteld!
Alleen nou hoorde ik dat de middelste 2 cylinders bovenaan moesten staan als je de kleppen wou gaan stellen ofzo? klonk mij iig onbekend!
Nou had ik op de bobine een beetje lopen kloten en had er 2x 12volt op gedaan ipv 1x nu tikte het blok 2x zo snel
heeft er mischien iemand een kleine uitleg hoe zoiets precies moet worden aangesloten? het is geen electronische!
Nou had ik op de bobine een beetje lopen kloten en had er 2x 12volt op gedaan ipv 1x nu tikte het blok 2x zo snel
oei...uhh...klepel is echt uit de klok gevallen
Waarschijnlijk zitten je bougies niet inde juiste volgorde aangesloten. Check even of het op 1-3-4-2 zit. waarbij 1 de eerste cylinder is (radiatorkant) en je 1-3-4-2 op de verdeelkap tegen de klok in moet zien.
Hoe heb je de kleppen gesteld?
Goede manier is met de regel van 9.
Het totaal van de klepstoternummers moet 9 zijn. Zet de auto in zijn 2 en begin te duwen. Als je een klep helemaal naar beneden ziet zitten (kantelpunt), moet je tellen welk nummer dit is (meest rechtse is weer 1). trek dit nummer van 9 af en van het resultaat moet je de speling stellen. (0,3 mm).
Weet je trouwens zeker dat je geen ballasted bobine hebt? die heeft een speciale draad waarna er maar een volt of 9 op staat.
Klappen in het luchtfilter kunnen ook een verkeerd ontstekingstijdstip betekenen.
Heb je een stroboscoop om dit te checken?
Het staat op de bobine. Kijk ook even in haynes voor de kleuren van de draad.
Staat de ontsteking niet precies 360 graden verkeerd? Als de gradenboog op 0 staat (krukaspoelie), moet de rotor naar cylinder 1 wijzen. Als je echter de krukas een keer rond draait, heeft de motor niet zijn volledige cyclus gedaan. 1 van beide kleppen moet ook nog open staan, ik ben even kwijt welke.
heb helaas geen strobo, maar daar heb ik niks aan want de motor draait nog niet
Huh? dan is het toch niet raar dat je 'vreemde' geluiden hoort? Wil de motor niet aanslaan? vertel alles wat je gedaan hebt, ik sluit me aan bij Bert...
ik heb de methode bougie rechtreeks op de bobine en dan kijken
wanneer je de vlam ziet, niet nauwkeurig maar werkt meestal wel
klep nr 1 kontroleren dan moet klep nr 8 op tuimelen staan.
"" 3 "" "" 6
"" 5 "" "" 4
"" 2 "" "" 7
"" 8 "" "" 1
"" 6 "" "" 3
"" 4 "" "" 5
"" 7 "" "" 2
cilinder 1 zit aan de rechterkant (distributie zijde)
tel vanaf die zijde van rechts naar links 1 t/m8
draai alle bougies eruit om de compressie te verminderen, werkt een stuk gemakkelijker, je hoeft dan niet zo hard te trekken en je trekt hem niet al te snel door de compressie weg,
zorg dat de klep 8 op tuimelen staat (tuimelen is dat de klep juist naar beneden wil gaan, en bij terug duwen weer naar boven gaat)
hiertussen ligt het tuimelen.
dan kun je 1 stellen en zo maar verder.
Het zit mij alleen nog meer dwars met de ontsteking en hoe de cylinders moeten staan als je de ontsteking wilt afstellen!
dat heb ik je net verteld! kijk maar hier:
Staat de ontsteking niet precies 360 graden verkeerd? Als de gradenboog op 0 staat (krukaspoelie), moet de rotor naar cylinder 1 wijzen. Als je echter de krukas een keer rond draait, heeft de motor niet zijn volledige cyclus gedaan. 1 van beide kleppen moet ook nog open staan, ik ben even kwijt welke
Bij een volledige cylclus gaat de motor 2 keer rond (720 graden).
RE: carb en rook
Ingediend door Vincent op vr, 15-11-2002 15:59
Wat kan het zijn als er rook bij de startmotor vandaan komt en rook uit de carburateur?
Ik heb ergens gelezen dat de kleppen moeten gesteld in combinatie met de vonk van de carb
is dit waar?
Ga morgen proberen de zwarte 1300cc mini aan de praat te krijgen maar dit is het probleem
waar ik tegenaan loop!
RE: carb en rook
Ingediend door Theo op vr, 15-11-2002 18:50
Rook bij de startmotor?
Dan denk ik dat je te lang hebt zitten starten, de pluskabel van de startmotor is gaan smeulen, kontroleer de isolatie zodat de ader geen kortsluiting kan veroorzaken.
De rook uit de carb is afkomstig van overtollige benzine die wordt verbrand. Komt ook voor als je ontsteking niet goed staat.
RE: carb en rook
Ingediend door Bert op vr, 15-11-2002 19:38
Ehh, sorry Vincent. Iets meer duidelijkheid scheppen graag. Een paar woorden te veel kan soms beter zijn dan een paar te weinig in dit geval. Ik zou je graag willen helpen maar, als in jouw wereld kleppen stellen gedaan wordt met vonken die uit de carburateur moeten komen ben ik bang dat je "far beyond help" bent..
RE: carb en rook
Ingediend door Vincent op vr, 15-11-2002 20:50
Nou het zit zo! als ik start dan hoor ik ten eerste een rare tik uit het blok komen lijkt op dat het de startmotor is! maar zeker weten doe ik niet
Ik heb eerst een probleem gehad dat ik geen vonk kreeg of heel zwak
gelukkig kreeg ik opeens de vonk en op de hoop daarvan heb ik de kleppen gesteld!
Alleen nou hoorde ik dat de middelste 2 cylinders bovenaan moesten staan als je de kleppen wou gaan stellen ofzo? klonk mij iig onbekend!
Nou had ik op de bobine een beetje lopen kloten en had er 2x 12volt op gedaan ipv 1x nu tikte het blok 2x zo snel
heeft er mischien iemand een kleine uitleg hoe zoiets precies moet worden aangesloten? het is geen electronische!
RE: carb en rook
Ingediend door Wouter op vr, 15-11-2002 21:34
oei...uhh...klepel is echt uit de klok gevallen
Waarschijnlijk zitten je bougies niet inde juiste volgorde aangesloten. Check even of het op 1-3-4-2 zit. waarbij 1 de eerste cylinder is (radiatorkant) en je 1-3-4-2 op de verdeelkap tegen de klok in moet zien.
Hoe heb je de kleppen gesteld?
Goede manier is met de regel van 9.
Het totaal van de klepstoternummers moet 9 zijn. Zet de auto in zijn 2 en begin te duwen. Als je een klep helemaal naar beneden ziet zitten (kantelpunt), moet je tellen welk nummer dit is (meest rechtse is weer 1). trek dit nummer van 9 af en van het resultaat moet je de speling stellen. (0,3 mm).
Weet je trouwens zeker dat je geen ballasted bobine hebt? die heeft een speciale draad waarna er maar een volt of 9 op staat.
Klappen in het luchtfilter kunnen ook een verkeerd ontstekingstijdstip betekenen.
Heb je een stroboscoop om dit te checken?
Wouter
RE: carb en rook
Ingediend door Vincent op vr, 15-11-2002 22:04
Kleppen zijn gesteld met 0,3mm
hoe kan ik zien of ik balast heb of niet?
heb hellaas geen strobo, maar daar heb ik niks aan want de motor draait nog niet
ik heb de methode bougie rechtreeks op de bobine en dan kijken
wanneer je de vlam ziet, niet nauwkeurig maar werkt meestal wel!
RE: carb en rook
Ingediend door Wouter op vr, 15-11-2002 23:00
[
Het staat op de bobine. Kijk ook even in haynes voor de kleuren van de draad.
Staat de ontsteking niet precies 360 graden verkeerd? Als de gradenboog op 0 staat (krukaspoelie), moet de rotor naar cylinder 1 wijzen. Als je echter de krukas een keer rond draait, heeft de motor niet zijn volledige cyclus gedaan. 1 van beide kleppen moet ook nog open staan, ik ben even kwijt welke.
Huh? dan is het toch niet raar dat je 'vreemde' geluiden hoort? Wil de motor niet aanslaan? vertel alles wat je gedaan hebt, ik sluit me aan bij Bert...
methode waarvoor?
Wouter (het spoor bijster)[/quote]
RE: carb en rook
Ingediend door Vincent op vr, 15-11-2002 23:26
ok als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen!
ik moet de auto in zn 2 zetten, daarna moet ik duwen totdat ik het inhammetje van de poelie evenredig is aan het kammetje!
dan ontsteking gelijk zetten en dan starten!
RE: carb en rook
Ingediend door Theo op za, 16-11-2002 10:09
Kleppen stellen volgens de 9 methode
klep nr 1 kontroleren dan moet klep nr 8 op tuimelen staan.
"" 3 "" "" 6
"" 5 "" "" 4
"" 2 "" "" 7
"" 8 "" "" 1
"" 6 "" "" 3
"" 4 "" "" 5
"" 7 "" "" 2
cilinder 1 zit aan de rechterkant (distributie zijde)
tel vanaf die zijde van rechts naar links 1 t/m8
draai alle bougies eruit om de compressie te verminderen, werkt een stuk gemakkelijker, je hoeft dan niet zo hard te trekken en je trekt hem niet al te snel door de compressie weg,
zorg dat de klep 8 op tuimelen staat (tuimelen is dat de klep juist naar beneden wil gaan, en bij terug duwen weer naar boven gaat)
hiertussen ligt het tuimelen.
dan kun je 1 stellen en zo maar verder.
RE: carb en rook
Ingediend door Vincent op za, 16-11-2002 11:00
De kleppen zijn op die manier al gesteld! en moet dus goed zijn!
(wel ff geprint)
maar dat van die bougies is dus weer zo`n gouden tip!!
Het zit mij alleen nog meer dwars met de ontsteking en hoe de cylinders moeten staan als je de ontsteking wilt afstellen!
RE: carb en rook
Ingediend door Wouter op za, 16-11-2002 12:27
dat heb ik je net verteld! kijk maar hier:
Bij een volledige cylclus gaat de motor 2 keer rond (720 graden).
Wouter
RE: carb en rook
Ingediend door Vincent op za, 16-11-2002 19:44
Nadat ik de motorkap van de mini opendeed begreep ik meteen waar jij het nu over had met de krukas poelie en grades enz enz
tis alleen niet gelukt
ben wel weer meer te weten gekomen en morgen maar weer verder!
hopen dat het dan wel goed gaat