Ik lees hier en daar op het forum dat er naaimachine olie in de carburateur moet maar waar gaat dat dan heen en wat doet dan ( iets smeren waarschijnlijk )
Gr Tom
Geen naaimachine olie maar gewoon motorolie.
Zwarte dopje erafdraaien en dan vullen tot ongeveer 13mm onder de rand (bij een gemonteerde carb) of vullen met olie en dan voorzichting het dopje met steel weer terugduwen met een doek erbij.
steel er niet uithalen! Gewoon losdraaien iets opzij doen (tot steeltje tegen de rand komt). Vullen met olie tot ongeveer 1 cm onder de rand (13mm).
Dit is de carburateur demper. Als je het steeltje er wel uithaalt, zie je dat er een ringetje op zit. Dit ringetje sluit bij een neergaande beweging van de carb. zuiger niet af, zodat de olie er langs kan, en hij dus makkelijk naar beneden beweegt. Als je je gas weer loslaat, en de piston dus weer naar boven wil, sluit het ringetje bijna helemaal af, en heeft de olie moeite om erlangs te gaan. De zuiger gaat dan dus langzamer naar boven.
Over het type olie zijn de meningen verdeeld. Als je ziet wat de olie doet, is het misschien ook duidelijker. Als je dunne olie erin doet (zoals naaimachine zal de carb wat zenuwachtiger reageren), maar bij dikke motorolie wat geleidelijker.
LHM olie wordt ook wel veel gebruikt. Het voordeel hiervan is dat de viscositeit niet afhankelijk is van de temperatuur. Dit is bij motorolie wel zo (bij hogere temperatuur is het dunner dan bij lage temperatuur).
Wouter
Kijk dat wist ik dan weer niet! Samen komen we er wel uit!
motorolie lijkt mij niet erg verstandig, is te dik
de dikte van de olie die in de carburateur moet is SAE 20,
Dit staat ongeveer gelijk aan ATF (Automatische transmissie olie)
het stinkt wel vreselijk, maar is ongeveer even dik als de olie die SU voorschrijft
groeten nick
@ Wouter, Waarom mag je het steeltje er niet uithalen? doe ik wel altijd, gooi hem gewoon vol en doe hem daarna weer dicht, de olie die te veel is loopt er wel langs...
Bij mij gaat de steel er volledig uit, en vullen met normale motorolie.
Doe ik al jaaaaaaaaaaaaaaaren, ook bij andere (niet Mini) auto´s.
doe ik ook, gaat ook altijd goed, daarom vraag ik mij ook de reden af...
Minder verspilling met minder moeite?
Maakt niet zoveel uit denk ik, ieder zijn eigen manier
Voor de zekerheid heb ik even gekeken in de Haynes owners workshop manual (blz 82) Daarin staat een afbeelding waarvan de `Piston damper oil well` waar dus het staafje in zit. Die `Piston damper oil well` moet dus vol zitten met olie. Als er alleen olie boven de staaf zou zitten dan gaat de zuiger dus zonder demping snel naar boven, en dat is nu net wat we niet willen.
Bij het snel gasgeven wordt het mengsel veel te rijk.
Over de olie, gewoon motorolie gebruiken. Staat op blz. 76 van de manual. Omdat een carburateur minder warm wordt als het motorblok zelf zou je misschien inderdaad ook een `niet multigrade` olie zoals een SAE20 kunnen gebruiken. Maar nodig lijkt het me niet, een SAE 10W40 blijft bij lagere temperaturen ook goed vloeibaar.
Het gaat er mij trouwens niet om wie er gelijk heeft maar ik sta open voor andere ideeen. Als ik me vergis dan hoor ik dat graag.
Ik wil de olie in mijn dashpot bijvullen, maar weet niet wat voor olie er nu in zit omdat ik de Mini nog niet zo lang heb. Kan ik er gewoon mijn restant 20W50 motorolie (mineraal) bij doen, of is het slecht om te mengen (mocht er toch andere olie inzitten)?
Je kunt die olie er gewoon bij doen. De olie mengt zich door de beweging van de zuiger vanzelf.
Geldt dat ook als de olie die er nu inzit bij mij rood van kleur is ?
Ach, zolang het maar smeert. Dat is het enige.
Al die visociteit etc hoef je niet druk om te maken. De mini is een versleten bakkie, die neemt niet zo nauw meer met toleranties.
jij gaat toch binnenkort iets met je motorblokje doen?
hoop dat je het dan wel wat nauwer neemt met je toleranties
BruteSound schreef: Ach, zolang het maar smeert. Dat is het enige.
Al die visociteit etc hoef je niet druk om te maken. De mini is een versleten bakkie, die neemt niet zo nauw meer met toleranties.
Dit is natuurlijk een onzinnige opmerking, je snapt dus totaal niet waar die olie voor dient.
Bij mij is het bijvullen in ieder geval gelukt. Ik heb er best een flinke scheut in moeten gooien, dus zal wel nodig geweest zijn. Heb ook het idee dat hij nu beter start (of is dat echt onzin?). Ik heb ook eigenlijk voor het eerst zonder choke kunnen starten. Hij loopt dan stationair wel heel erg laag (tegen uitvallen aan) maar als ik eenmaal ga rijden valt 'ie niet zomaar stil. Bedankt weer
Dat beter starten, en lopen is zeker geen onzin maar een logisch gevolg.
De olie werkt als een demper voor de zuiger, de zuiger gaat daardoor geleidelijk
open als je gas geeft. Hierdoor word de gas/lucht verhouding geregeld.
Zonder olie gaat de zuiger meteen helemaal open als je gasgeeft, en word het mengsel veel te arm.
Ronny schreef: BruteSound":1fk6fkdr]Ach, zolang het maar smeert. Dat is het enige.
Al die visociteit etc hoef je niet druk om te maken. De mini is een versleten bakkie, die neemt niet zo nauw meer met toleranties.
Dit is natuurlijk een onzinnige opmerking, je snapt dus totaal niet waar die olie voor dient.[/quote:1fk6fkdr]
maar kan er dan dus wel of niet 20w50 in gegooid worden?
20W50 kan er gewoon ingegooid worden.
10W40 / 20W50 dat kan allemaal.
Zolang het maar geen 80W90 (versnellingsbak olie) naaimachine olie of iets dergelijks is.
De olie werkt als een demper, en mag dus niet te dun of te dik zijn.
Verder moet het bij verschillende temperaturen blijven werken, dus gebruik de olie die je ook in de motor van de mini doet.
Top, dan zit ik goed.
mensen, ik heb een mini, maar weet hier niets van. Hoe belangrijk is dit?
en hoe kan ik controleren of er nog voldoende olie in zit?
Controle door het dopje van de carb af te schroeven en in de dashpot te kijken. De olie zou tot net onder het schroefdraad moeten zitten.
Er is dus speciale SU carburator olie te koop wat dus de enige 'officieel correcte' olie is. Voor zover ik nu kan achterhalen is deze olie vrij dun met de specificatie SAE20W.
hallo
ik heb ooit gehoord dat de olie erin moet zodat het ''membraam'' niet aan elkaar gaat plakken zodat die gaat stotteren of helemaal geen benzine meer krijgt
klopt hier iets van of kan dit weer door het andere oor eruit?
groetjess
Reneend schreef: jij gaat toch binnenkort iets met je motorblokje doen?
Hij wil al ruim een jaar iets aan z'n blokje doen
[size=85:1qchtx18][topics samengevoegd - Crispy][/size:1qchtx18]
Hallo Mini vrienden, wat moet ik doen probleem met carburateur, te veel olie erin, olie euit halen of gewoon met een beetje druk peilstokje er weer in schroeven.
Mvg,Martien
Hoi Martien, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd zodat de informatie bijelkaar blijft.
Je kan gewoon dat stangetje er weer terug in drukken (langzaam drukken gaat beter dan snel), olie die eruit komt ff met een doekje opvangen (anders wordt het zo'n zooi)
Er zit in elk geval geen membraan in de carburateur, zoals hierboven iemand schreef.
Mini4Ever schreef: Er is dus speciale SU carburator olie te koop wat dus de enige 'officieel correcte' olie is. Voor zover ik nu kan achterhalen is deze olie vrij dun met de specificatie SAE20W.
Hallo,
Als ik de dashpot vul met motorolie dan is die binnen no time weer leeg, het is te zien en te ruiken bij de uitlaat, een blauwe walm. Wat is er mis met mijn carburateur?
Groeten,
Jasper
Evt een lek?
Haal `m eens uitelkaar, en inspecteer de boel eens goed. Misschien een afdichtings ring kapot ofzo.
Ik lees hier en daar op het forum dat er naaimachine olie in de carburateur moet maar waar gaat dat dan heen en wat doet dan ( iets smeren waarschijnlijk
)
Gr Tom
Geen naaimachine olie maar gewoon motorolie.
Zwarte dopje erafdraaien en dan vullen tot ongeveer 13mm onder de rand (bij een gemonteerde carb) of vullen met olie en dan voorzichting het dopje met steel weer terugduwen met een doek erbij.
steel er niet uithalen! Gewoon losdraaien iets opzij doen (tot steeltje tegen de rand komt). Vullen met olie tot ongeveer 1 cm onder de rand (13mm).
Dit is de carburateur demper. Als je het steeltje er wel uithaalt, zie je dat er een ringetje op zit. Dit ringetje sluit bij een neergaande beweging van de carb. zuiger niet af, zodat de olie er langs kan, en hij dus makkelijk naar beneden beweegt. Als je je gas weer loslaat, en de piston dus weer naar boven wil, sluit het ringetje bijna helemaal af, en heeft de olie moeite om erlangs te gaan. De zuiger gaat dan dus langzamer naar boven.
Over het type olie zijn de meningen verdeeld. Als je ziet wat de olie doet, is het misschien ook duidelijker. Als je dunne olie erin doet (zoals naaimachine zal de carb wat zenuwachtiger reageren), maar bij dikke motorolie wat geleidelijker.
LHM olie wordt ook wel veel gebruikt. Het voordeel hiervan is dat de viscositeit niet afhankelijk is van de temperatuur. Dit is bij motorolie wel zo (bij hogere temperatuur is het dunner dan bij lage temperatuur).
Wouter
Kijk dat wist ik dan weer niet! Samen komen we er wel uit!
motorolie lijkt mij niet erg verstandig, is te dik
de dikte van de olie die in de carburateur moet is SAE 20,
Dit staat ongeveer gelijk aan ATF (Automatische transmissie olie)
het stinkt wel vreselijk, maar is ongeveer even dik als de olie die SU voorschrijft
groeten nick
@ Wouter, Waarom mag je het steeltje er niet uithalen? doe ik wel altijd, gooi hem gewoon vol en doe hem daarna weer dicht, de olie die te veel is loopt er wel langs...
Bij mij gaat de steel er volledig uit, en vullen met normale motorolie.
Doe ik al jaaaaaaaaaaaaaaaren, ook bij andere (niet Mini) auto´s.
doe ik ook, gaat ook altijd goed, daarom vraag ik mij ook de reden af...
Minder verspilling met minder moeite?
Maakt niet zoveel uit denk ik, ieder zijn eigen manier
Voor de zekerheid heb ik even gekeken in de Haynes owners workshop manual (blz 82) Daarin staat een afbeelding waarvan de `Piston damper oil well` waar dus het staafje in zit. Die `Piston damper oil well` moet dus vol zitten met olie. Als er alleen olie boven de staaf zou zitten dan gaat de zuiger dus zonder demping snel naar boven, en dat is nu net wat we niet willen.
Bij het snel gasgeven wordt het mengsel veel te rijk.
Over de olie, gewoon motorolie gebruiken. Staat op blz. 76 van de manual. Omdat een carburateur minder warm wordt als het motorblok zelf zou je misschien inderdaad ook een `niet multigrade` olie zoals een SAE20 kunnen gebruiken. Maar nodig lijkt het me niet, een SAE 10W40 blijft bij lagere temperaturen ook goed vloeibaar.
Het gaat er mij trouwens niet om wie er gelijk heeft maar ik sta open voor andere ideeen. Als ik me vergis dan hoor ik dat graag.
Ik wil de olie in mijn dashpot bijvullen, maar weet niet wat voor olie er nu in zit omdat ik de Mini nog niet zo lang heb. Kan ik er gewoon mijn restant 20W50 motorolie (mineraal) bij doen, of is het slecht om te mengen (mocht er toch andere olie inzitten)?
Je kunt die olie er gewoon bij doen. De olie mengt zich door de beweging van de zuiger vanzelf.
Geldt dat ook als de olie die er nu inzit bij mij rood van kleur is
?
Ach, zolang het maar smeert. Dat is het enige.
Al die visociteit etc hoef je niet druk om te maken. De mini is een versleten bakkie, die neemt niet zo nauw meer met toleranties.
jij gaat toch binnenkort iets met je motorblokje doen?
hoop dat je het dan wel wat nauwer neemt met je toleranties
BruteSound schreef:
Ach, zolang het maar smeert. Dat is het enige.
Al die visociteit etc hoef je niet druk om te maken. De mini is een versleten bakkie, die neemt niet zo nauw meer met toleranties.
Dit is natuurlijk een onzinnige opmerking, je snapt dus totaal niet waar die olie voor dient.
Bij mij is het bijvullen in ieder geval gelukt. Ik heb er best een flinke scheut in moeten gooien, dus zal wel nodig geweest zijn. Heb ook het idee dat hij nu beter start (of is dat echt onzin?). Ik heb ook eigenlijk voor het eerst zonder choke kunnen starten. Hij loopt dan stationair wel heel erg laag (tegen uitvallen aan) maar als ik eenmaal ga rijden valt 'ie niet zomaar stil. Bedankt weer
Dat beter starten, en lopen is zeker geen onzin maar een logisch gevolg.
De olie werkt als een demper voor de zuiger, de zuiger gaat daardoor geleidelijk
open als je gas geeft. Hierdoor word de gas/lucht verhouding geregeld.
Zonder olie gaat de zuiger meteen helemaal open als je gasgeeft, en word het mengsel veel te arm.
Ronny schreef:
BruteSound":1fk6fkdr]Ach, zolang het maar smeert. Dat is het enige.
Al die visociteit etc hoef je niet druk om te maken. De mini is een versleten bakkie, die neemt niet zo nauw meer met toleranties.
Dit is natuurlijk een onzinnige opmerking, je snapt dus totaal niet waar die olie voor dient.[/quote:1fk6fkdr]
maar kan er dan dus wel of niet 20w50 in gegooid worden?
20W50 kan er gewoon ingegooid worden.
10W40 / 20W50 dat kan allemaal.
Zolang het maar geen 80W90 (versnellingsbak olie) naaimachine olie of iets dergelijks is.
De olie werkt als een demper, en mag dus niet te dun of te dik zijn.
Verder moet het bij verschillende temperaturen blijven werken, dus gebruik de olie die je ook in de motor van de mini doet.
Top, dan zit ik goed.
mensen, ik heb een mini, maar weet hier niets van. Hoe belangrijk is dit?
en hoe kan ik controleren of er nog voldoende olie in zit?
Controle door het dopje van de carb af te schroeven en in de dashpot te kijken. De olie zou tot net onder het schroefdraad moeten zitten.
Er is dus speciale SU carburator olie te koop wat dus de enige 'officieel correcte' olie is. Voor zover ik nu kan achterhalen is deze olie vrij dun met de specificatie SAE20W.
hallo
ik heb ooit gehoord dat de olie erin moet zodat het ''membraam'' niet aan elkaar gaat plakken zodat die gaat stotteren of helemaal geen benzine meer krijgt
klopt hier iets van of kan dit weer door het andere oor eruit?
groetjess
Reneend schreef:

jij gaat toch binnenkort iets met je motorblokje doen?
Hij wil al ruim een jaar iets aan z'n blokje doen
[size=85:1qchtx18][topics samengevoegd - Crispy][/size:1qchtx18]
Hallo Mini vrienden, wat moet ik doen probleem met carburateur, te veel olie erin, olie euit halen of gewoon met een beetje druk peilstokje er weer in schroeven.
Mvg,Martien
Hoi Martien, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd zodat de informatie bijelkaar blijft.
Je kan gewoon dat stangetje er weer terug in drukken (langzaam drukken gaat beter dan snel), olie die eruit komt ff met een doekje opvangen (anders wordt het zo'n zooi)
Er zit in elk geval geen membraan in de carburateur, zoals hierboven iemand schreef.
Mini4Ever schreef:

Er is dus speciale SU carburator olie te koop wat dus de enige 'officieel correcte' olie is. Voor zover ik nu kan achterhalen is deze olie vrij dun met de specificatie SAE20W.
Hallo,
Als ik de dashpot vul met motorolie dan is die binnen no time weer leeg, het is te zien en te ruiken bij de uitlaat, een blauwe walm. Wat is er mis met mijn carburateur?
Groeten,
Jasper
Evt een lek?
Haal `m eens uitelkaar, en inspecteer de boel eens goed. Misschien een afdichtings ring kapot ofzo.
Groetjes,
Maurice
Je moet ingelogd zijn om te reageren.