cilinderkop vlakken

default

RE: cilinderkop vlakken

Het weer was niet erg om over naar huis te schrijven, dus besloot ik maar om de stoute schoenen aan te trekken.
Een tijdje geleden heb ik een loodvrije cilinderkop aangeschaft en ben begonnen om deze eens helemaal kaal te plukken. Het zag er niet uit. foto 1
Na een paar uurtjes weer als nieuw. foto 2

Nu heb ik een vraagje.
Binnekort wil ik de kop op mijn blok plaatsen, maar is het nuttig om de kop eerst te vlakken. En wat het nut hiervan. Meer compressie?
Als de kop al gevlakt is kan je dat meten, maar hoe al weer? vet en nog eens vet

grtzz Martin

RE: cilinderkop vlakken

Op zich hoeft het niet om de kop te vlakken mist je zeker weet dat de kop van een blok gekomen is waarvan de koppakking NIET gesprongen is, de kop is van gietijzer dus is een stuk solide dan van de lichtmetalen koppen die ze tegenwoordig gebruiken.

Maar ik zou als ik jou was de kop toch laten vlakken als ik die eerste foto zag was ie niet echt geweldig.

RE: cilinderkop vlakken

Vlakken kan sowieso niet echt kwaad, zeker als je niet weet van wat voor een blok de kop afkomt.

Inderdaad trekken gietijzeren koppen niet snel krom, maar waarom het risico nemen voor die paar euro's.

Problemen met de compressie krijg je pas als de kop meerdere keren gevlakt is en dat komt toch maar zelden voor.

Dennis

PS De kleppen direct ook ingeslepen?

default

RE: cilinderkop vlakken

Ik ga de kleppen pas inslijpen als de kop gevlakt is.
Een dinsdag breng ik hem weg en laat dan meteen alle kanalen reinigen zodat er geen vuil meer in zit.

grtzz Martin

RE: cilinderkop vlakken

hoi.

vlakken!

kijk even rond de waterpoorten ( dat zijn de ronde gaten. ze hebben nogal de neiging in te rotten/ roesten daar.als het daar niet vlak is rot het lekker verder omdat de pakking niet aansluit .

ik zou dus vlakken totdat het hele oppervlak net schoon is (tenzij er erg diepe putten inzitten).

closed chamber kop ongelood ?? zou ik even goed checken!

overigens van die kop kan je meestal een berg afhalen voordat je erg veel compressie hebt.
zie vizard hoe je je uitvogelt op wat voor compressie je uit zou komen.

als de zittingen gepit zijn kan ik die wel voor je fixen moet je maar even PM'n.

default

RE: cilinderkop vlakken

SirYun schreef:
als de zittingen gepit zijn kan ik die wel voor je fixen moet je maar even PM'n.




Bedankt voor het aanbod.
Maandag ga ik met de kop naar Erik en worden de kleppen verwijderd.
De waterpoortjes zien er vrij netjes uit, dus veel hoeft er niet van af volgens mij. Nu de kop (buitenkant) schoon is, is duidelijk te zien dat rond de kleppen in cilinder drie een aantal kalkrandjes zitten. Waarschijnlijk een overblijfsel van een lekke koppakking.
Hoe je de cilinderkop dikte kan meten staat in "Tuning the A-series Engine". Alleen heb ik het boek bij Erik laten liggen. :(

Ik heb trouwens begrepen dat je voor het monteren van de kop beter een orginele pakking kan gebruiken en niet zo'n alu gepit geval. Deze schijnen niet zo best te passen.

Het vlakken + totaal reinigen kost bij Hofland in Westmaas 45 euro.

grtzz Martin

RE: cilinderkop vlakken

Ik heb trouwens begrepen dat je voor het monteren van de kop beter een orginele pakking kan gebruiken en niet zo'n alu gepit geval. Deze schijnen niet zo best te passen




ik geloof dat de beste gewoon zo'n zwarte grafiet unit is(laatste model voor metro).

normaal zou een kop van dit model 2.750 inch/69,85mm dik moeten zijn (kan je meten door met een schuifmaat de diepte van het olie toevoer gat in de tuimelaar. hoeveelheid materiaal moet ten minste 2mm en een beetje zijn


edit: typo's

default

RE: cilinderkop vlakken

Kleppen zijn ook verwijderd en op zich valt het allemaal wel mee. De kop ziet er aardig uit.
Morgen breng ik hem weg om te laten vlakken en afpersen.

Heb ik hier nog een vraagje over.
De kant van de spruitstukken, kan deze ook nog geslepen worden. Ik heb het dan over een paar tiende mm's.

grtzz Martin

RE: cilinderkop vlakken

check even je klepstelen en de tip van de klepsteel op slijtage..door ovale zittingen draaien mijn kleppen niet rond maar alleen een beetje heen en weer en dan staat er bovenop een soort vlindertje gesleten.. chroomlaag nog goed ??



wat betrefd vlakken:
ja. moet je alleen die draadeinden er uit zien te krijgen. inspannen van de kop is evenveel werk als gewoon vlakken dus kan prijzig zijn.

hoezo eigelijk ??

default

RE: cilinderkop vlakken

Poorten zijn een beetje ingebrand, maar de pakking sluit wel aan.

Bovendien zit ik er aan te denken nu de kop er nog niet op zit, deze te gaan bewerken.
Maar dat is een ander topic.

grtzz Martin

default

RE: cilinderkop vlakken

Voor de zekerheid toch even de kop laten afpersen.
Blijkt hij lek te zijn :(

Das pech, ciliderkop weg. :x

Grtzz Martin
(die baalt als een stekker)

RE: cilinderkop vlakken

balen !!

waar is hij lek dan ??
barstje tussen de kleppen zittingen??



groetjes


|:(

default

RE: cilinderkop vlakken

Ik ga hem straks halen.
Ben erg benieuwd.

grtzz Martin


[Heb hem opgehaald. De scheur zit tussen de inlaat en uitlaatklep van cilinder vier.]

foto